De bumpers van de meeste moderne auto’s blijkt niet te voldoen. Van Dale zegt over het woord bumper: ‘stootbalk voor en achter op auto’s’, maar hier is in veel gevallen nog nauwelijks sprake van. Sterker nog bij sommige auto’s ontbreken ze volledig, zo blijkt uit een Brits onderdoek van het Motor Insurance Repair and Research Center. Gevolg is veel te hoge schadenota’s (vraag maar aan BMW), hetgeen weer doorwerkt in de premie’s van de verzekeringen…
Problemen die hier spelen is dat achter het plastic omhulsel van de bumper vaak slechts een dunne balk zit die nauwelijks bescherming biedt. Daarbij zitten bumpers vaak op verschillende hoogtes (denk aan de SUV’s). Ook is het zo dat voorafgaand aan een kop staart botsingen vaak flink wordt geremd, waardoor de neus naar beneden duikt, terwijl de achterkant juist omhoog komt. Toch is er licht aan het eind van de tunnel, want er zijn tegenwoordig enkele grote fabrikanten die wel een goed werkende diep absorberende constructie hebben die cosmetisch niet al te afstotend is (bron: autotelegraaf.nl).
Marnix zegt
Wat is dat toch allemaal met die schade van BMW? Als je ergens tegen rijd heb je schade. Wat verwacht je? Dat je duwt op een knopke dat alles terug goed is? Bij een ongeval zit ik liever in een BMW dan in een jap of één of andere kleine wagen. Als je alles zoveel mogelijk schade vrij wilt hebben dan moet je niet miljoenen mensen achter een stuur zetten en ze hun goesting laten. Dan zul je moeten overschakelen op andere transport manieren.
Dennis zegt
Ach Marnix, trek het je niet aan. Zelf ben ik absoluut BMW fan (ik rijd overigens geen BMW), maar af en toe is het gewoon leuk om wat olie op het vuur te gooien in de discussie in welke auto je nu het beste af bent.
BMW heeft een behoorlijk goede reputatie opgebouwd en dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven. Echter het aluminium chassis van de moderne BMW’s zit tegenwoordig zo vernuftig in elkaar dat wanneer daar iets aan mankeert, bijvoorbeeld als gevolg van een relatief lichte aanrijding, de reparatiekosten in verhouding tot veel andere merken ontzettend duur zijn. Dat is dan waarschijnlijk de prijs die je betaalt voor moderne techniek.