Je, Mercedessen worden nóg duurder. En ze waren al zo goedkoop.
Het gaat lekker met Mercedes-Benz. De Duitse fabrikant van premium automobielen heeft het afgelopen kwartaal (Q2) meer dan een half miljoen auto’s verkocht: 515.756 exemplaren. Niet verkeerd. Al helemaal niet als je bedenkt dat het een groei van 6% betreft.
Ook niet verkeerd is dat de dure modellen het ook goed doen. Bij Mercedes-AMG stegen de verkopen met 19 procent en bij Mercedes-Maybach ging het zelfs omhoog met 39%.
Prognose
Ondanks dat het dus allemaal beregoed lijkt te gaan met Mercedes, zijn ze toch genoodzaakt om de prijzen te verhogen. Ja, je leest het dus goed, Mercedessen worden duurder. Dat ‘moet’ vanwege de prognose qua kosten van Das Haus. De Duitsers verwachten flinke stijgingen qua kosten. Zowel productiekosten als operationele kosten. Volgens Mercedes is de te verwachten stijging ‘significant’ te noemen.
Zijn er ook goede dingen te melden? Jazeker. De prijzen hadden nog veel hoger kunnen uitvallen. Mercedes wist in deze periode (nasleep corona en nu oorlog in Oekraïne) de toeleveringsketen te optimaliseren c.q. verbeteren.
Mercedessen nog duurder (maar het kon nog erger dus)
Daarnaast zijn de energieprijzen relatief gunstig en verwacht Mercedes dat die verder zullen dalen. Wel verwacht Mercedes dat de vraag iets lager zal uitvallen in enkele belangrijke markten van het merk.
In Nederland is Mercedes absoluut geen goedkoop automerk. De goedkoopste auto, de Mercedes-benz A-Klasse kost met 1,33 liter motor en stoffen bekleding 42.893 euro. Een B-Klasse is tegenwoordig al 48.087 euro en de C-Klasse is er pas vanaf 55.820 euro. Wat het gaat doen met de prijzen hier, is nog niet bekend.
karhengst zegt
Goede manier om zichzelf uit de markt te prijzen. Het is nu niet alsof er geen alternatieve EV’s,FWD hatchbacks of 3-Series op de markt zijn.
Sowieso laten zich de prijsstijgingen weinig verantwoorden wanneer je auto’s goedkoper aanvoelen. Daar zou men van VW kunnen leren.
Grifo65 zegt
Mercedes kan het zich nu veroorloven. Mercedes gaat voor de winst. Van verlies nemen is nooit iemand wijzer geworden. De grens ligt bij wat de markt aan kan. Wat de kwaliteit aan gaat: wij hebben nagenoeg geen garantiekosten bij de verkoop van Mercedes occasions. Ook niet bij de duurdere AMG-modellen. Dat is bij de VAG-producten wel even anders.
mashell zegt
“Van verlies nemen is nooit iemand wijzer geworden.”
Ahum. Dat is de business case van elke startup. Amazon, Tesla, Youtube, Zalando zijn er groot mee geworden. Pas nadat ze groot zijn geworden werd de inkomstenbron opgestart. Nu is de oudste autofabrikant van allemaal verre van een startup maar je statement klopt gewoon niet.
Richmond zegt
Prijzen zijn natuurlijk niet zomaar gekozen, daar zit een zorgvuldig proces achter. Dus ze prijzen zich niet zomaar de markt uit.
dawwg zegt
Klinkt allemaal heel aannemelijk; maar de echte doorslaggevende reden is natuurlijk dat marktonderzoek heeft uitgewezen dat er zo veel vraag is naar de courante modellen, dat ze makkelijk de prijs omhoog kunnen krikken zonder marktaandeel te verliezen.
Grifo65 zegt
Wijze woorden. Het merk is zo sterk, dat de markt het accepteert.
MarcoM zegt
Zal best dat ze duurder worden, maar er zijn veel goedkopere merken waarvan de kwaliteit een stuk beter is. Oh wacht, het gaat er om dat “de ster” weer wordt gezien als topmerk zoals het ooit was. Dan is het goed.
El-Loco zegt
Ik heb die hokken jarenlang verkocht. Ik zou nu echt niet meer met droge ogen 48K kunnen vragen voor een B. Doe eens normaal MB.
DennisTK zegt
Ik denk dat Mercedes op zich prima zit qua prijs. Kijk ik naar mijn EQB, dan is een IX1 van een collega met soortgelijke aankleding heel iets goedkoper. De Audi Q4 is echter fors duurder als je ook vergelijkbare materialen in het interieur wil. Wat dat aangaat kunnen zowel BMW en Mercedes de prijs nog wel omhoog doen en dan alsnog voldoende verkopen verwacht ik.
wimof zegt
Ze moeten ook van heel ver komen en de externe aandeelhouders willen meer poen zien.
doublechevron65 zegt
Nu het nog kan, doen ze het en het wordt, nog, geaccepteerd. Maar er verschijnen intussen zwarte wolken aan de horizon, want met de elektrificatie hebben ze plank volledig misgeslagen, waardoor Audi de redding zoekt bij hun Chinese partner.
Redrum zegt
Oei, en ik dacht dat enkel een EV onbetaalbaar was