Mercedes liet vorig jaar in Frankfurt al een eerste concept zien van de R63 AMG, op de autoshow in Chicago is gisteren de R-Klasse AMG officieel getoond. Naast de R63 liet Mercedes ook de ML63 AMG zien, beide gebruiken de nieuwe 6.3-liter AMG V8.
Autoblog.com heeft wat foto’s van de vloer, de presentatie van Mercedes was in het thema “ice skating” en werd opgeleukt door een aantal ijshockey spelers en figuurschaatsers. Het volledige (Engelse) persbericht staat hieronder (via dubspeed).
Mercedes-Benz is unveiling two exciting new AMG high-performance models at the Chicago Auto Show, the largest auto show in North America, open to the public February 10-19, 2006 at Chicago’s McCormick Place. It’s the world premiere of the 2007 Mercedes-Benz R63 AMG, and at the same show, the ML63 AMG is making its North American debut.
All-wheel-drive returns to the AMG lineup with the launch of these two new vehicles. While primary markets for AMG are Southern California and Florida, a strong contingent of AMG owners in the northern U.S. will appreciate their rare combination of power and traction.
On the outside, both new AMG models feature bolder front and rear aprons, an AMG front grille and flared fenders as well as tinted taillights and two sets of chromed twin exhaust pipes. Inside, they are fitted with AMG sport seats, a leather AMG sport steering wheel and a special instrument cluster.
First Powerplant Developed Entirely by AMG
Both vehicles are powered by the first-ever engine developed entirely by AMG, the high-performance division of Mercedes-Benz. The new powerplant is a 6.3-liter naturally aspirated V8 that produces 503 horsepower and 465 lb.-ft. of torque for zero to 60 mph test track times in about five seconds. One of the most powerful production V8s ever, the new engine boasts a wealth of exciting features derived from AMG’s highly successful racing efforts.
Built almost completely from a high-strength silicon-aluminum alloy, the new 6.3-liter features four valves per cylinder, variable valve timing, bucket tappets (rather than rocker arms) and a variable intake manifold. A first for a production engine, the cylinder bores feature a twin-wire-arc-sprayed (TWAS) coating, a new process that results in impressively low friction and running surfaces that are twice as hard as conventional cast-iron cylinders. The engine shares no parts with other Mercedes-Benz V8s, and even its cylinder spacing is unique to the new powerplant. Despiteits high power, the new AMG V8 meets all current exhaust emission standards.
A High-Performance Seven-Speed Transmission
The new AMG vehicles come with a seven-speed automatic transmission that’s controlled by a Direct Select electronic lever on the steering column and by Formula-1-style manual-shift buttons on the steering wheel. Three different shift modes – “S” for sport, “C” for comfort and “M” for manual – can be selected via a switch on the center console.
A Chassis Worthy of a Sports Car
An option on non-AMG models, height-adjustable AIRMATIC air suspension with special shocks is standard on the new vehicles, along with a specially configured version of the ADS adaptive damping system and high-performance vented and perforated disc brakes on all four wheels.
Both new AMG models boast a strong unibody platform and an effective full-time four-wheel-drive system beneath its sleek exterior. Four-wheel traction control incorporates a downhill driving aid and Hill-Start Assist, while a double-wishbone front suspension and four-link rear suspension deliver impressive on-road driving performance and comfort.
Ruben zegt
AMGekte… Maar wel leuk natuurlijk.
w0o0dy zegt
die AMG uitvoeringen zijn ten minste niet zo ordinair volgeplakt met Tupperware zoals de meeste “getunde” auto’s
SamSam zegt
@ Wooody, daar heb je volkomen gelijk in.
Wat zijn de prestatie`s?
w0o0dy zegt
http://www.autoblog.nl/archive/2005/09/05/mercedesbenz_vision_r_63_amg
SamSam zegt
@ WoodY
Thanks!
Ary zegt
best leuk, met je gezin achterin de auto bijvoorbeeld een porsche er uit uitaccelereren als dat lukt :P
Ejay zegt
@ Ary, zeker net als je koters zitten te drinken. Kun je je hele achterbank weer schoon maken.
Aero zegt
De leren bekleding van tegenwoordig is heel makkelijk schoon te maken…
Jan Janssen zegt
Ik ben drie jaar M klasse bestuurder geweest en eigenlijk was het een van mijn meest duistere periodes in mijn auto rijders bestaan. Iedere maand naar de garage voor eeen of andere storing bij een auto van ±70.000€….En dan die R klasse…Ik heb er ooit aan gedacht toen ie net bekend werd en nog een wat slankere vorm had , maar als ik de auto nu zie vraag ik me af hoe je zoiets kan maken …bwah…eigenlijk vind ik dat ook van de ML…wat een slagschip is dat toch…ik ben blij dat ik er alweer een half jaar vanaf ben…Mercedes is de weg kwijt en produceert alleen nog mooie cabrios zoals de SLK of de SL de rest van de modellen is toch echt weer voor bejaarden en boeren..ik ben in ieder geval genezen van de ster.
Joost zegt
@ Jan Janssen
Zijn boeren te min ofzo.
db zegt
hoe spreekt men AMG uit in het engels…
SamSam zegt
@ db
Ai M TGggi
Sacha zegt
Volgens wouter: “I am gay”
Wouter (autoblog) zegt
Goed onthouden Sacha! :-)
Merc R driver zegt
ik heb zelf een Mercedes R-350 zonder tuning of iets. ik ben er toch zeer tevreden over al was de leveringstijd belachelijk lang maargoed. Ik woon in duitsland (waar overigens de R-350 voor 67.000,- te verkrijgen is) en op de Köningsalle in Dusseldorf ben ik de R-63 al enige tijde geleden tegen gekomen, foto’s komen nog want me computer is niet hier;)