Zonder rode vlag had Lewis Hamilton ook niet uitzinnig met een Britse vlag kunnen zwaaien.
De GP van Engeland 2021 deed letterlijk en figuurlijk het nodige stof opwaaien. De strijd tussen Hamilton en Verstappen bereikte een kookpunt. Dit zorgde voor een zinderende race. Dat wil zeggen, totdat Hamilton Verstappen van de baan kegelde. Helaas was dat al in ronde 1.
In zo’n geval kan zomaar gelden “waar twee honden vechten om een been gaat een derde er mee heen”. Dat zou in dit geval Charles Leclerc geweest zijn. Maar nee, Lewis kon gewoon zijn weg vervolgen, geluksvogel dat hij is. Toch scheelde het niet veel of ook hij had eruit gelegen. Dat is in ieder geval wat Mercedes-engineer Andrew Shovlin stelt.
De schade leek mee te vallen, maar volgens Shovlin zou de schade aan de velg ervoor gezorgd hebben dat Lewis een DNF achter zijn naam kon noteren. Dat is alleen niet gebeurd, want er was een rode vlag. De Mercedes-coureurs konden daarom fluitend de velg repareren. Naast de schade aan de velg was er alleen een bandentemperatuursensor losgeraakt, dus de schade was sowieso beperkt.
Afgezien van Bakoe heeft Guus Lewis Hamilton altijd verdraaid veel geluk en dat was dit weekend niet anders. Het is ook niet de eerste keer dat Hamilton profiteert van een rode vlag. De GP van Emilio Romagna ligt ons nog vers in het geheugen. Daar kreeg Lewis een rondje cadeau na de clash tussen Bottas en Russell.
Het resultaat is dus dat Hamilton gisteren zijn 99ste overwinning behaalde. Daarmee zit hij heel dicht bij een historische 100ste overwinning, maar tegelijkertijd is de gunfactor ook historisch laag.
Via: Autosport.com
burninrubber zegt
Geen nieuws over alles racistische uitingen aan Hamiltons adres?
Ben zegt
Dit is Autoblog, geen racismeblog.
Laten wij het hier over auto’s blijven houden aub.
burninrubber zegt
Zag in een eerder artikel de vraag of Hamilton sorry moet zeggen tegen Max, het is toch ook geen excuusblog? Autocoureur wordt online racistisch belaagd door debiele fans lijkt me best treffend voor Autoblog.
Ben zegt
Waarom zou je die idioten belonen met extra aandacht?
Dat is precies wat ze willen.
Een schuldvraag tussen Lewis en Max is daadwerkelijk een autosport zaak.
Een stel klootzakken op Twitter niet, is mijn mening.
burninrubber zegt
@Ben: Dingen doodzwijgen is juist niet de oplossing, vraag maar aan de kerk.
pomoek zegt
@Ben: Mee eens, wijs je dan de moderators ook op de racistische comments die ik hier op autoblog voorbij zie komen aan het adres van Hamilton? Fijn.
berlinetta zegt
Aub niet zeg. Ik keur het absoluut af, maar kunnen we het op AB gewoon over auto’s en racen houden?
pomoek zegt
@berlinetta: De discussie gaat internationaal niet meer over de crash maar over het racistisch bejegenen van Hamilton door f1 “fans”. Ook hierop autoblog heb ik behoorlijk wat racistisch bullshit van totaal idioten voorbij zien komen (sommige staan er gewoon nog op overigens, en dan is autoblog nog een redelijk nette site vergeleken met andere Nederlandse sites die zich specialiseren in F1 en Verstappen in het bijzonder).
Kortom: Straks is Verstappen die racer met racistische Nederlandse fans. Lekker dan.
Dus als je het hier over auto’s en racen wilt hebben: Graag. Maar dan moeten we eerst al die racistische klootzakjes van autoblog flikkeren.
michaelb zegt
@pomoek: En Hamilton heeft geen racistische Fans? Ken er genoeg, geloof me die de White Privilege kaart heel snel trekken. Wil je de wereld verbeteren? Begin bij jezelf ipv hier de politiek correcte held uit te hangen.
Laten we Autoblog aub Autoblog houden en geen onderdeel van Nu.nl
pomoek zegt
@michaelb:Hoe moet ik weten of Hamilton wel of geen racistische fans heeft? Is ook totaal niet het punt. Wil ik de wereld verbeteren en moet ik met mijzelf beginnen? Sinds wanneer gaat de discussie over mijn persoontje? Begrijp me niet verkeerd, ik heb het graag over mijzelf, maar ik dacht dat jij hier was om over auto’s te praten? Ik in ieder geval wel. Het probleem is enkel, en dat is ook door @burninrubber aangestipt, dat ik er totaal geen behoefte aan heb om over auto’s en autosport te praten met racistische klootzakjes. Dus als die van Autoblog afrotten: Liever vandaag dan morgen, dan kan de rest lekker freaken over racelijnen.
michaelb zegt
@pomoek: Inderdaad, ik praat graag over auto’s. Maar is het nu nodig om letterlijk over de discussie op gang te brengen? Begrijp mij niet verkeerd, maar letterlijk overal wordt de racisme kaart gespeeld. Ik kom uit een multiculturele familie en begrijp heel goed hoe het in elkaar zit. De topic gaat over een rode vlag en niet wat voor reacties er op het internet gaan? En daar gaat mijn punt over. Soms, heel soms, is het ook goed om een keer niét de racisme kaart te spelen.
En ik ben gekleurd, dus geeft mij dit kennelijk deze dagen het recht om dit te mogen zeggen.
harrie zegt
Mooi als Max hem dit jaar van die 100 weet te houden, en Mercedes volgend jaar een draak van een auto neerzet.
dijan zegt
Harrie: kinderlijk.
dawwg zegt
Niet zo kinderlijk als iemand met 284km/u de bocht uit rammen omdat je je eigen ego niet in check kunt houden …
Breinstein zegt
Praat voor jezelf Machiel, geloof niet dat er buiten NL veel mensen zo pro-Max zijn in deze situatie. Zijn 100e wordt hem dan ook zeker nog van harte gegund.
Richmond zegt
@Breinstein: internationale media geven ook de schuld aan Hamilton in de situatie.. zowel in de inschatting van de bocht als in de viering na de race. Dus het is niet alleen Nederland die pro Max is. Wel is Nederland natuurlijk extra. Maar dat is met ieder land met zijn coureur.
pomoek zegt
@benja01: bronnen? Het meeste wat ik tegenkom zegt: racing incident of een klein beetje meer de schuld van Hamilton.
cloverleaf zegt
@pomoek: het was ook geen grote fout. Een kleine fout met grote gevolgen… maar desalnietemin de fout van Lewis
Breinstein zegt
@cloverleaf Dit dus, en daar is Lewis voor gestraft. Het feesten achteraf had wat mij betreft ook niet zo uitbundig gehoeven, maar hij was toen nog niet op de hoogte van het feit dat Max in het ziekenhuis was. Zie zijn interview voor Ziggo en z’n toon is heel anders.
Breinstein zegt
Kijk de analyse van karun chandhok eens terug, zal verfrissend zijn. Of de discussie tussen twee ex-wereldkampioenen Hill en Button. Heb ik toch hoger zitten dan die dweil van een Coronel.
gregorius zegt
m.a.w. hij had misschien een klapband gehad, misschien een langzame leegloper.
Dan had ie dus vroeger een pitstop moeten maken; wieweet een beetje tijdverlies en was hij naar een 3-stopper gegaan… die, misschien wel even snel voor hem was geweest.
Maar uitval?
rsedje zegt
@gregorius: Dit dus, alsof dit met een pitstop niet verholpen was…
petitelima zegt
Daarom ergerde ik mij na crash, over die rode vlag! Waarom niet gewoon gele vlaggen icm virtual of safety car en kijken wat er dan gebeurde… Maar nee, rode vlag en ze mochten gewoon aan de auto zitten van HAM en zo geschiedde de rest… Ik krijg een hekel dat veiligheid een te grote rol speelt de laatste tijd. Veiligheid voor alles maar alles waar TE voor staat is jwz niet goed.
chrisvis zegt
@petitelima: was om de kapotte bandenstapels te vervangen, laat de sc dan 50 min rondrijden en dan hebben we nog een race van 40 min…hetgeen mij meer stoort dat de fia te pas en te onpas straffen uitdeeld en zo het racen ontmoedigd. Kijk al lang genoeg naar de f1 om te weten dat er op veiligheid niet kan ingeboet worden. Zelfs de halo heeft mijn goedkeuring na de crash van grosjean, hoewel ik daar eerst absoluut tegen was.
sportevo zegt
@chrisvis: het ging nog verder want er stonden mensen van Red Bull bij de auto. Ik denk dat ze bang waren dat het elektrisch systeem de auto onder stroom had gezet. Daarom duurde het ook zo lang voordat deze was weg getakeld.
mustang750supersnake zegt
@petitelima: vooral als t n mecedes betreft die schade heeft ja……fia buigt op dit moment echt zooo belachelijk en opzichtelijk diep voor mb dat hun geloofwaardigheid echt lachwekkend is……
T16 zegt
Max kan enkele weken lang nog ieder moment ineenstorten met een gescheurde milt of andere orgaanschade van deze bizar harde klap. Een klap van 51 G kan chronische hersenklachten opleveren waardoor Max langdurig of zelfs blijvend is uitgeschakeld. Hersenletsel klachten kunnen zich later alsnog ontwikkelen / openbaren.
Max is nog lang niet uit de gevarenzone en wordt komende dagen onderzocht en gemonitord.
Het is een klein wonder dat hij nu nog niet invalide en gehandicapt is.
.
Hamilton heeft middels deze kamikaze actie mijn laatste respect verloren.
BLM was natuurlijk al super hypocriet daar hij zelf het ultieme bewijs is dat er geen discriminatie is in deze topsport.
Maar als het leven van je tegenstander er niet meer toe doet dan schakel je hem op deze wijze uit in een van de snelste bochten van het circuit. Kortgezegd was de actie van Hamilton levensgevaarlijk omdat het kruisende racelijnen in een bocht oplevert. Bovendien zat Lewis buiten de racelijn op vuil waardoor hij met minder grip een ruimere bocht moest maken om niet te spinnen. Een ervaren racer weet dat als je met 2 zo deze bocht in gaat een crash onvermijdelijk is. Hij had eerder moeten remmen en Max die op de racelijn zat voor moeten laten gaan. Hij deed dit echter niet en ook liet hij te weinig ruimte voor Max door zijn apex te missen. Deze crash was door zijn racelijn en acties onvermijdelijk en daarom aantoonbaar onsportief, F1 is geen kermisattractie met botsautootjes.
Vanwege de hoge bochtsnelheid was ook het risico op letsel zo hoog dat dit dusdanig licht straffen niet correct is.
De FIA faalt hier mijns inzien en zal om toekomstige ramacties te voorkomen nu hard moeten ingrijpen.
.
Ik houd van een felle kampioensstrijd maar deze moet wel sportief verlopen zonder doden of blijvend letsel.
.
Misselijk makend is Lewis zijn overwinningsshowtje en gezien de situatie had hij zich moeten inhouden en meer berouw over zijn ramactie moeten tonen. Ook is medeleven tonen met je slachtoffer handiger dan wat hij nu deed.
Ik vind dat als je je zo onsportief gedraagt in een topsport waar je om je tegenstander heen rijdt i.p.v. ertegen aan dat 10 seconde straf onvoldoende is. Het nadeel dat Red Bull nu heeft met materieel en budget dient ook voor Mercedes te gelden. Verder dient Hamilton zijn punten in te leveren wegens diskwalificatie en minimaal 1 race deelname ontzegd te worden. Doet hij dit nog een keer dan moet hij zijn racelicentie inleveren.
.
Samenvatting: Onsportief en levensgevaarlijk gedrag moet harder bestraft en mag nooit voordeel opleveren. Respectloos een nepoverwinning vieren haalt de sport nog verder onderuit.
Hamilton is niet alleen gevaarlijk voor zijn collega’s maar ook een bedreiging voor de commercie van een sport die aantrekkelijk voor publiek en sponsoren blijft omdat het draait om sportiviteit en respect.
Houdt deze sport mooi en sportief dan blijf ik kijken.
chrisvis zegt
@T16: moet je is heel even de beelden terug bekijken, max doet een dummy, Lewis wilt eerst links gaan en dan gaat max terug naar de racelijn. Vervolgens gaat Lewis direct naar de binnenkant en komt zelfs tot op gelijke hoogte met max(eigenlijk er zelfs een bandje voor), dan remt hij hard omdat hij idd niet op de racelijn zit, als max dan als een onbezonnen puber nog instuurt dan heeft hij na zoveel seizoenen nog altijd niets bijgeleerd. Als de rollen omgekeerd hadden geweest denkt u dan echt dat max vh gas had gegaan? Lewis weet dat het wk een marathon is en geen sprint, had hij in dezelfde situatie gezeten dan had hij zoizo vh gas gegaan. Als ik de commentaren op ziggo hoorde kwam ik bijna niet meer bij: dit is geen inhaalbocht aldus coronel en doornbos. Goed om weten, kunnen we in het vervolg de drs zones aanduiden en de bochten waar volgens deze kenners wel kan ingehaald worden…kunnen we miss ineens ook na de qualif de podiumceremonie houden.
bernoulli zegt
Hamilton and Verstappen collided at Copse while battling over the lead. Hamilton survived the impact and was able to replace a damaged wheel rim under the red flag, while Verstappen was brought to hospital for precautionary checks. The stewards awarded Hamilton a ten second time penalty, as well as two penalty points.
“The Stewards reviewed video and telemetry evidence,” said the statement from the stewards.
“Cars 33 [Verstappen] and 44 [Hamilton] entered Turn 9 with Car 33 in the lead and Car 44 slightly behind and on the inside.
“Car 44 was on a line that did not reach the apex of the corner, with room available to the inside.
“When Car 33 turned into the corner, Car 44 did not avoid contact and the left front of Car 44 contacted the right rear of Car 33. Car 44 is judged predominantly at fault.”
chrisvis zegt
@bernoulli: zoals ik al in het Nederlands zei dus…. en nu zonder copy paste even terug kijken en u eigen mening vormen🙄🙄🙄
bernoulli zegt
Jouw of mijn “mening” is totaal onbelangrijk. Heel het internet heeft er een mening over. Dit is hoe de stewards het incident hebben beoordeeld. Die zagen trouwens niet dat Lewis zelfs voor Max zat, zoals jij, maar dat terzijde. ;)
Richmond zegt
@chrisvis: overal wordt gezegd dat wat Lewis probeerde niet mogelijk was. Niet alleen Ziggo zegt dat. Natuurlijk hoort het bij racen om risico’s te nemen en in gaten te duiken hoe klein ze ook zijn. Maar hij moet niet zo verongelijkt doen dat het mislukt is. Want ook dat hoort bij het racen.
quincy zegt
‘Lewis weet dat het wk een marathon is en geen sprint, had hij in dezelfde situatie gezeten dan had hij zoizo vh gas gegaan.’
Dat blijven een aantal mensen hier maar roepen, maar op wat is dat gebaseerd dan. Hij heeft ook vooral veel geluk. Maar in Brazilië tikte hij Albon om, wat voor hem ook veel slechter had kunnen uitpakken. Italië remde hij op het nat, omdat hij er snel voorbij wilde. Mijn inziens een sprint actie. In Baku een fout omdat hij persé Perez voorbij wilde steken, terwijl erachter al voldoende was geweest nadat Max uitviel. Ook een sprint actie. En nu deze bocht niet willen opgeven en er ook weer met geluk mee weg komen. Ook niet echt een marathon actie als je het mij vraagt.
Hamilton heeft ook echt wel momenten dat hij bedacht op de situatie is en de slimmere keuze maakt. Maar constant roepen dat hij dat altijd zou doen is gewoon klinkklare onzin!
En alhoewel er net voor de bocht inderdaad even naast zat, wist Hamilton ook dat hij op het vuil had gereden en de binnenbocht moest nemen. Als er een moment is dat je dan moet denken dat het een marathon is, was het voor die bocht. Maar ook hier heeft hij gewoon ongelooflijk veel geluk met hoe het afloopt.
pomoek zegt
@T16: Geen discriminatie in deze sport? Hoeveel donkere coureurs rijden er in de F1, en heb je de comments voorbij zien komen die de afgelopen dag hier op autoblog voorbij is gekomen, en dan heb ik het nog niet eens over alles wat op twitter staat over Hamilton?
T16 zegt
Hamilton was nooit F1 kampioen geworden als er wel sprake van discriminatie in de F1 was geweest.
Hamilton kreeg gelijke kansen en had voldoende talent om te winnen en zo topcoureur te worden.
Waar het in de F1 om draait is voldoende geld om jong talent te ontwikkelen en niet om huidskleur.
Ik kan me voorstellen dat er niet altijd voldoende geld voorhanden is voor bepaalde groepen maar of dat aan discriminatie ligt of andere factoren zoals armoede, interesses en gelegenheid durf ik niet te zeggen.
Het hypocriete van Lewis is dat hij enorm bevoorrecht is dat zijn familie (vader) geld voor zijn ambities over had want goedkoop kan het karten en racen nooit geweest zijn. Ook had hij het geluk om een sponsor te vinden in het het McLaren Young Driver Programme en had hij de steun van Ron Dennis.
In de F1 gaat het om talent en het geld om dat te ontwikkelen, niet om de huidskleur.
pomoek zegt
@T16: Maar geef eens antwoord op de vraag dan? Hoeveel donkere coureurs rijden er in de F1?
z4coupe30si zegt
@pomoek: doet er niet toe. Dat aantal zegt niks over discriminatie of racisme.
pomoek zegt
@z4coupe30si: bedankt voor je input niet T16, Maar hoe weet je dat?
mrbowser zegt
@pomoek: Wat een enorme janker ben jij, ga lekker ergens anders mensen lasten vallen met je white guilt.
pomoek zegt
@mrbowser: dat maak ik lekker zelf uit lieverd!
quincy zegt
Hoeveel donkere coureurs zijn er überhaupt. Wanneer er sprake is van een oneerlijke vertegenwoordiging vanuit een ras, geslacht of wat dan ook, is dat niet direct racisme of discriminatie. Dat kan ook komen door andere redenen. Misschien kunnen ze wel minder goed racen of vinden ze er geen hol aan. Dat zie je ook bij andere sporten qua vertegenwoordiging (basketbal, honkbal, endurance rennen, schaatsen, triathlon, skiën, etc.).
Dat neemt niet weg dat als er een vermoeden is van discriminatie/racisme er absoluut iets tegen gedaan moet worden.
mashell zegt
Het nadeel van een lang verhaal is dat er veel onzin in past… Het was gewoon een race ongeluk, Max liep zelf weg, je overdrijft gigantisch. Hamilton hoeft geen berouw te hebben over zijn ramactie want het was geen ramactie. Het was gewoon een ongeluk, daarom was er ook een kleine straf. Dat is het oordeel van degenen die er verstand van hebben dus waarom daaraan twijfelen? Omdat je een Max fan met een oranje bril bent? Het is F1, daar vliegt er soms eentje af, dat is normaal. Het zou mooi zijn als je jezelf van sportiever zou opstellen en niet zo op Hamilton loopt in te hakken, die is 7 keer wereldkampioen, waarschijnlijk de beste allertijden, altijd een gentleman achter het stuur en absoluut niet gevaarlijk voor z’n collega’s en de commercie. Bovendien zou ik om wille van de sportiviteit geen straffen als diskwalificatie en punten inleveren willen, dan wint Verstappen veel te gemakkelijk dan is er niks meer aan.
Wat er gebeurt is dat is normaal, niks bijzonders, het is zelfs goed voor de sport want nu is het weer spannend.
goedverhaal zegt
@mashell: …aldus het grootste Hamilton idool op Autoblog.
bernoulli zegt
Schade aan de velg is toch een kwestie van een pitstop maken? Of heeft Lewis maar één setje velgen, zoals de eerste de beste leaserijder?
pomoek zegt
In Baku heeft Hamilton, naar mijn mening, een enorme dosis geluk gehad. 5 ronden voor het einde zou hij 7 punten verliezen op Verstappen. En dat werden er uiteindelijk 0. Pure winst.
HZW zegt
Ik zou bij de eerste de beste mogelijkheid het zelfde doen bij Hamilton, en hem ook een tikkie op het achterwiel uitdelen in een bocht, je krijgt er toch maar een 10 seconden stop&go voor.
Van Epschoten zegt
@HZW: Radilion op Spa. Kijk de crash van Burti en Irvine maar eens na. Mooie gelegenheid. Ook een circuit waar MB waarschijnlijk snel zal zijn. De Hungaroring moet wel voor Max worden verwacht ik.
vierkoloms zegt
We kunnen nog dagen dooremmeren over wie nu het meeste schuld had.
Ik zou graag andere regels zien.
Geen 10 sec penalty maar punten aftrek. En bij een code rood gelden de parc ferme regels. Is je auto stuk of beschadigd? Dan kan je na de herstart binnen komen voor een pitstop.
Toen ik hoorde dat hij 10sec kreeg wist ik al dat die straf niets zou voorstellen. Zoals wel vaker is gebleken.
Albon is door een touche van LuLu al twee keer harder gestraft dan LuLu zelf (Brasil en Oostenrijk). En met 1 van de snelste wagens van het veld heb je die strafseconden redelijk makkelijk dicht gereden.
Die punten kan je moeilijker terug verdienen. Dus ipv 10 sec : 10 points. Dan bedenkt men zich wel om dit soort stomme acties te doen. Ook “onze” Max.
Richmond zegt
@vierkoloms: ik denk niet dat coureurs bewust bezig zijn met de gevolgen van de acties voordat ze die doen. Ongeacht hoe zwaar die is.
Richmond zegt
Misschien moet de discussie zijn of de regels voor het bepalen van de straffen niet anders moeten worden. Nu worden de gevolgen van het ongeluk / botsing buiten beschouwing gelaten, op verzoek van de teams zelf. Omdat her heel moeilijk is om materiële schade te betrekken bij een straf. Waar wel naar gekeken kan worden is de impact van de botsing , of ze wel of niet uit de bocht vliegen en belangrijker waar hert is gebeurd. De soort bocht maakt veel uit. Was dezelfde botsing in een andere bocht gebeurd waar de snelheid niet zo hoog is, waren de gevolgen ook minder geweest. Dan moet deze anders beoordeeld worden.
chrisvis zegt
https://fb.watch/v/1eQZiMRic/ dit gebeurt in de sprintrace, denkt Max nu echt dat ze altijd voor hem gaan remmen??? Lewis zit aan de binnenkant daar…
bernoulli zegt
Zelfde bocht, maar heel andere lijnen. 33 snijdt de bocht veel beter aan en pakt de kerbs aan de binnenkant, waardoor er aan de buitenkant veel meer ruimte overblijft en 44 remt veel eerder.