En weer een record aan diggelen.
Wat maakt een auto onverwoestbaar? Bouwkwaliteit uiteraard, maar je mannetje kunnen staan in zware omstandigheden helpt ook mee. Hoogte, bijvoorbeeld. Door verschillen in luchtkwaliteit, luchtdichtheid en het feit dat er op bepaalde hoogtes geen wegen meer gebouwd worden, zorgt ervoor dat maar een select aantal auto’s de hoogtes der hoogten kunnen betreden.
Het elektrische record ging recent kapot. Een Hyundai Kona reed op 5.731 meter hoogte. Netjes, maar het kan beter. En een standaard Hyundai-hatchback red je het niet mee. Ook de hooglanden van Tibet is niet het decor waar andere hoogtefanaten brood zien in een dergelijk record.
Zo is Duitser Matthias Jeschke wel bekend met autorijden op hoogtes. Zijn bedrijf Extrem Events doet het wel vaker. Maar hij wilde het record hebben. Er zijn twee records die verbroken konden worden: het hoogste wat een truck ooit heeft gereden (gezet door hemzelf in een Mercedes Zetros, 6.675 meter) en het record wat elke auto ooit heeft gezet. Gek genoeg werd die gezet in 2007 door een aangepaste Suzuki Samurai. Door James May? Anyway, die haalde 6.688 meter. Net ietsje meer.
Het record is weer in handen van Jeschke. Met een leger Unimogs – aangeleverd door Mercedes zelf – ging de Duitse waaghals naar Ojos de Salado in de Zuid-Amerikaanse Atacamawoestijn. Deze actieve vulkaan is zo ongeveer de hoogste plek waar je met een auto kunt komen. Of truck, in dit geval. De Unimogs ploeterden de vulkaan op en hield het vol tot 6.694 meter. Zoals je ziet gaat het om enkele meters hoger dan het oude record. Maar hoger is hoger.
Een goede reclame voor Mercedes, wiens Unimog bij deze dus echt onverwoestbaar lijkt te zijn.
tjorque zegt
Leve de turbo.
Ik vraag me af waar de beperkende factor eigenlijk zit.
barendbotje zegt
@tjorque: ik verwacht toch in de luchtdruk, de turbo moet harder werken hierdoor. Door een lagere druk ontsteekt de brandstof later in een diesel waardoor deze vermogen verliest omdat het niet optimaal meer de energie uit de brandstof gebruikt.
lekbak zegt
@barendbotje: door de dunnere lucht compenseer je dat hardere werken van de turbo weer.
jpsienen zegt
@lekbak: nee man het gaat om ijle lucht. Minder zuurstof….
lekbak zegt
@jpsienen: no shit Sherlock.
Door die ijlere lucht is het voor de turbo ook makkelijker om liters lucht in de motor te pompen. Dat compenseert een hoop.
jpsienen zegt
@lekbak: weegt niet op tegen het gebrek aan zuurstof Watson. Ga maar eens een rondje rennen op 6.9 km hoogte, dan kom je er heel snel achter dat de geringere luchtweerstand je kleinste zorg is.
lekbak zegt
@jpsienen: zeg clown, kan je niet iets normaler reageren?
Jij snapt overduidelijk niet waar ik het over hebt. Als je al denigrerend gaat doen, heb dan op z’n minst meer kennis dan diegene waar je het tegen hebt.
momo zegt
@lekbak: @jpsienen: Jerry! Jerry! Jerry!
jpsienen zegt
@lekbak: Met excuses oh grote Lekbak. Laten we het er dan maar op houden dat ik het niet begrijp 8-)
Dutchdriftking zegt
Tja ik denk dat vooral hellingshoek en het terrein zelf de uitdaging zijn. Zo lang het begaanbaar is kan een elektromotor overal komen.
karaya zegt
Daimler Benz heeft genoeg expertise in huis om een zuigermotor op hoogte te laten werken. In de Tweede Wereldoorlog vlogen propellor vliegtuigen boven de 12.000 meter. Drukvulling is wel een vereiste.
camber24 zegt
Wedstrijdje ver-pissen weer. Mercedes met hoger dan hoog, Volkswagen met die ID-R die snelheidsrecords wil verpulveren. Blijkbaar gaat het toch wel goed met die Duitse jongens, als ze zich hiermee bezig houden.
evdw zegt
Als dat zo was dan zou een EV het record heel snel verpletteren.
tjorque zegt
@camber24: en bmw jaagt de/het grootste diepte(punt) na met “enormste grille”
Gulli zegt
Leuk filmpje, alleen helaas slechts deel 1/3
Hier 2/3;
https://youtu.be/wpRWPQ2T89I
En 3/3;
https://youtu.be/ThjoZezLDCM
sudbina zegt
Tijdens het fotomomentje daar bovenop de berg kwam een local in een Panda 4×4 langs.
cossiekiller zegt
haha. Ik stel het me zo al voor.