Sneller bij het stoplicht sprinten door middel van een abonnement.
En jij dacht dat ze bij BMW op het achterhoofd waren gevallen toen er abonnementen voor stoelverwarming kwamen. Het niet het enige primiejum merk uit Duitsland waarbij abbo’s het nieuwe normaal zijn. Ook Mercedes kiest voor een abonnement en gaat zelfs nog een stapje verder in de richting van performance.
Mercedes performance abonnement
Mercedes introduceert een abonnement om het vermogen van een EQ model op te schroeven. Het abonnement is in de Verenigde Staten geïntroduceerd. Onduidelijk is of dit ook naar Europa komt. Amerikanen moeten straks 1.200 dollar (exclusief lokale belastingen) per jaar betalen om het maximale vermogen uit hun Mercedes EQ model te halen. Het is vrij laat om dit te associëren met een 1 april grap.
Amerikanen die een dergelijk abonnement afsluiten kunnen verbeterde acceleratietijden tussen de 0,8 en 1 seconde naar 60 mph (96 km/u) verwachten. Hoe dat er dan in de praktijk uit komt te zien voor diverse Mercedes EQ-modellen zie je hieronder. De AMG-modellen lijken de dans te ontspringen.
- Mercedes EQE 350 4MATIC (van 292 pk naar 353 pk/0-60 mph van 6.0 naar 5.1 seconden)
- Mercedes EQE SUV 350 4MATIC (van 292 pk naar 353 pk/0-60 mph van 6.2 naar 5.2 seconden)
- Mercedes EQS 450 4MATIC (van 360 pk naar 449 pk/0-60 mph van 5.3 naar 4.5 seconden)
- Mercedes EQS SUV 4MATIC (van 360 pk naar 449 pk/0-60 mph van 5.8 naar 4.9 seconden)
Het Performance abonnement van Mercedes is online aan te schaffen in de Amerikaanse webshop van het merk. Onder de noemer Acceleration Increase is het abonnement voor een jaar af te sluiten.
Een bizarre en nogal vreemde nieuwe manier van autofabrikanten om geld af te troggelen van klanten. Je koopt een auto en moet ook nog eens extra betalen om het daadwerkelijke maximale vermogen te kunnen gebruiken. Tja, ze moeten iets verzinnen met al die EV’s die nauwelijks onderhoud nodig hebben. De marges die nu nog in de werkplaats gepakt worden moeten op lange termijn elders vandaan komen. Gelukkig voor ons vinden deze praktijken voorlopig enkel aan de andere kant van de plas plaats.
560pk zegt
2500 euro voor het performance package (hogere topsnelheid, betaling gelukkig wel éénmalig) bij BMW M.
Zo nieuw is het idee dus niet. En, omdat je het waarschijnlijk toch maar een paar keer gaat doen “om het meegemaakt te hebben”, is een 1 jarig abonnement misschien zo gek nog niet.
megaand zegt
Ja of je bent na een jaar gewend aan het vermogen en vind het wel tijd voor iets extra’s. Je had ook naar een tuner kunnen gaan…
Michel-GR zegt
Gewenning aan meer vermogen gaat zeer snel en je wilt altijd meer!
melcon zegt
Bij die 2500 euro zit wel een rijvaardigheidstraining inbegrepen, dus niet geheel vergelijkbaar met een jaarlijk abbo. Daarbij gaat het om een begrenzer die uitgeschakeld wordt, er komt geen vermogen bij. Bij deze mercedes wordt de aansturing van de DC regelaar aangepast zodat waarbij er de stroom + spanning verhoogd wordt wat uiteraard leid tot meer vermogen. Grootste nadeel is uiteraard dat je dichter bij de limiet komt (die 292 pk komt ergens vandaan als limiet) en de kans dus toeneemt dat de elektromotor voortijd overlijd. Zeker bij hogere vermogens en dus hogere stromen i.c.m. een bestuurder die het vermogen ook regelmatig aanspreekt gaat z’n elektromotor een stuk korter mee.
Roskampies zegt
1200 euro als tuning ok. Maar PER JAAR??!!
Das Gekkenhaus!
aerotic zegt
Gewoon de moderne variant van chiptuning. Heel slim van Mercedes. Als je een BMW 530i koopt moet je ook betalen wil je er meer vermogen uit kunnen halen.
mashell zegt
“Een bizarre en nogal vreemde nieuwe manier van autofabrikanten om geld af te troggelen van klanten. Je koopt een auto en moet ook nog eens extra betalen om het daadwerkelijke maximale vermogen te kunnen gebruiken.”
Deden ze bij verbrandingsmotoren al jaren. Dan had je een AMG63 model en een AMG63 S model, zelfde wagen, zelfde motor maar andere kenvelden af fabriek er in en vele duizenden euro’s duurder. Nu kan het ook achteraf en dan is het bizar?
RubenPriest zegt
Dat is niet altijd waar. Vaak kwamen er ook hardware extra’s tussen een S en een non-S model. Denk aan een (ander) differentieel, wat de extra prijs rechtvaardigt.
dawwg zegt
En dat is eenmalig; bij een service-model betaal je uiteindelijk netto meer of verlies je de feature. En ook is de restwaarde van b.v. een S-model hoger, wat hierbij niet geldt. En eenmaal gekraakt; wat gaat MB dan doen; de beveiliging zo agressief maken dat je straks met DRM-pech langs de snelweg staat ??
flyerbunch zegt
Stel je voor dat merken zoals Ferrari, Lamborghini of Porsche dit gaat gebruiken..
okdoei zegt
BMW (en vast andere fabrikanten) schroeft toch ook in feite hun blokken terug die na wat remapping meer pks leveren? Niets nieuws lijkt me. Al vind ik dit met EVs wel vreemder dan de stoelverwarming. De elektromotor zit er fysiek sowieso toch al in. Stoelverwarming per definitie niet.
Dutchdriftking zegt
Toch fijn dat chiptuners straks bij elektrische auto’s ook nog genoeg te doen hebben.
Robert zegt
Nou, 100 dollar per maand (ex.) betalen voor ene krappe seconde snellere acceleratietijd. Je moet maar net weten waar je prioriteiten liggen.
Het is een misschien een leuk verdienmodel voor Mercedes, maar echt killing voor de restwaarde van zo’n auto. Wat nu als de support op zo’n voertuig stopt na, laten we zeggen 10 jaar? Ik voorzie de opkomst van een heel nieuw marktsegment voor hackers en modders.
dalmore zegt
Dieptepunt is gehaald! Kom maar hier met de chiptuners
rutgerg zegt
Voor de ondernemers in NL is dit opzich ideaal. Je koopt een goedkope instapper waar je bijtelling over betaald, want cat waarde, en dan voeg je vervolgens allerlei extra’s toe met je zakelijke creditcard.
Michel-GR zegt
Ff langs de tuner is aanzienlijk goedkoper
René zegt
De verbeterde acceleratietijden tussen de 0,8 en 1 seconde? Eehm, de verbetering vàn de acceleratietijden is tussen de 0,8 en de 1 seconde. De verbeterde acceleratietijden zijn tussen 4.5 en 5,2.
berlinetta zegt
Als al die EV’s minder onderhoud nodig hebben, kunnen ze toch ook snijden in de kosten die gerelateerd zijn aan onderhoud. Houden ze hun marges ook op peil. Hoeven ze de klanten niet voor de gek te houden met hun abonnementen.
pvg100 zegt
Weer een stap naar een abonnementen maatschappij.
You will own nothing and you will be happy!
Turbo S zegt
Is dat meer vermogen niet in 1 keer te koop dan? Of die stoelverwarming van BMW? Is het niet zo dat het een keuze is of je het wil aanschaffen bij aankoop of dat je een abonnement wil of dat je het helemaal niet wil?
Opties als abonnement verkopen kan de auto dan een flink lagere nieuwprijs opleveren hetgeen voor sommigen toch wel interessant kan zijn. Dat ze vervolgens nog aan een duur abonnement vastzitten nemen ze dan voor lief.
Nio doet dat met de accupakketen. Kun je kopen of abonneren waarbij de kosten afhankelijk van de grootte van het accupakket zijn. Om de meerkosten van aanschaf terug te verdienen moet je hem wel heel erg lang rijden, echter zal de restwaarde van een auto waarvan het accupakket gekocht is ook een flink stuk hoger zijn.
Habanero zegt
In ieder geval gaan straks weer een boel mensen in problemen geraken, met de abonnementen-cultus in onze maatschappij. Want elk jaar ook nog wat duurder, tot alles samen met de hypotheek als een molensteen rond de hals hangt.
nofxke zegt
Hoe werkt dit voor de verzekering? Premie wordt toch ook berekend op vermogen. Wat dan als je auto koopt met basisvermogen, update via abonnement en dan ongeval in fout met 100 pk meer dan op verzekeringspolis staat ?