Mercedes zegt heel voorzichtig sorry een weekje na alle ophef over ‘de crash’.
Onze held Max Verstappen kreeg veel te verduren na de clash met Hamilton vorige week. In tegenstelling tot de keer daarvoor, kreeg nu MV33 de zwarte Piet toegespeeld door de wedstrijdleiding. Lewis Hamilton vond dat een zeer goed precedent. Toto Wolff beweerde zelfs dat Max Emilian bewust een ’tactische overtreding’ begaan had. Onder de streep resteerde een gridstraf van drie plekken voor Max bij de volgende race in Sochi plus twee strafpuntjes op zijn licentie.
Doch daar hield het verhaal uiteraard niet op! Na de race ging de PR-oorlog tussen Mercedes en Red Bull pas echt los. Beide partijen probeerden uit te stralen de high road te pakken, terwijl ze tegelijkertijd de andere partij probeerde neer te zetten als de bad guy. Dat is een potsierlijke spagaat die niemand heel goed afgaat.
Gisteren meldden we al dat Helmut Marko van Red Bull nog niet helemaal afgekoeld is. Hij denkt dat Lewis Hamilton zijn pijn na de race fakete om zielig te doen en Max als een totaalmalloot af te schilderen. In het kamp van Mercedes, krabbelt Mercedes Toto Wolff echter een beetje terug. Je zou de uitlatingen van Toto zelfs als een hele voorzichtige ‘sorry’ kunnen beschouwen aan het adres van Verstappen. Zijn voetbal analogie doortrekkend zegt Wolff:
Niemand wil bewust overtredingen maken. Je probeert de bal te spelen. Maar als je in deze situatie probeert de bal te spelen, kan je ook in de positie komen dat je de tegenstander omver maait. Zo leg ik een tactische overtreding uit.
Toto Wolff, kijkt samen met Susie vaak Match of the Day op de vrije zondagavond
Volgens Wolff heeft Verstappen zijn protegé Hamilton dus niet bewust van de baan geramd, maar bewust het risico genomen dat hij hem met zijn actie wellicht van de baan zou rammen. Toch sluit Wolff zelfs deze poging tot verbroedering ook weer af met een sneertje. Op de stelling dat Mercedes juist ‘rustig’ bleef na het incident van zondag, zegt Toto dit:
In Silverstone zijn we ook rustig gebleven. We zijn er daarna nooit hard tegenin gegaan. Misschien heeft de andere partij nu gezien dat het je niks brengt om je op te winden.
Toto Wolff, heeft een groot gevoel voor rechtvaardigheid
Waarvan akte.
Bella Macchina zegt
Hoe lang gaan we over dit item nog liggen zeuren? Moet nu echter ieder woord dat iemand er over zegt het tot een Autoblog artikel brengen?
autogeak zegt
Zo lang jij er op blijft klikken en reaguuren.
007 zegt
@Bella Macchina: Amen.
Robert zegt
Ik kan niet wachten tot het volgende seizoen, waarin we met Russell als tweede man gaan zien hoe goed Hamilton nou werkelijk is.
#2016alloveragain
HZW zegt
Ik kijk nog meer uit naar de nieuwe auto’s met 18′ wielen, hoop dat het hele veld heel dicht in elkaar schuift, en er meer Wereldkampioen kandidaten komen.
Het hele jaar strijd om het WK te winnen tussen meerdere rijders, en dat er 3 races voor het einde nog bv 5 rijders wereldkampioen kunnen worden.
Gulli zegt
Idd, ik weet niet meer welke Formule het was (2, 3 of E) maar begin van het seizoen hadden ze in 6 races 6 verschillende winnaars gehad. Ze gaan dan misschien niet zo snel maar voor de fan is het wel leuker om zo te kijken denk ik.
mark997gt3 zegt
@RRRobert: die Hamilton is echt goed. Russell gaat hem echt niet verslaan in zijn eerste seizoen bij Mercedes. No way!
Robert zegt
@mark997gt3: dat werd ook gezegd toen Ricciardo naast viervoudig en heersend wereldkampioen Vettel in een Red Bull auto werd gezet…
😇
toshtie zegt
@mark997gt3: Hij versloeg Hamilton – voordat de tegenslagen hem weer naar beneden trokken – ook al op pure snelheid in Bahrein vorig jaar.
Ik denk dat Lewis een aardige kluif aan George zal hebben.
Ondanks dat denk ik wel dat Lewis aan het eind van het seizoen meer punten zal hebben dan George. Gewoon puur door ervaring.
Hamilton is een exceptioneel coureur die in iedere auto die hij heeft bestuurd heeft aangetoond dat hij de snelste kon zijn. Dat gaat niet zomaar veranderen, denk ik.
frankvdkleij zegt
Wat ik nog steeds niet helemaal snap in deze, los van terechte of onterechte straf Max is waarom er nergens wordt gesproken over het feit dat Ham toch wel bewust Max enorm in gevaar brengt. Dit door Max (die wel uit zn auto zal moeten) enorm in gevaar te brengen door maar gas te blijven geven in de hoop zich los te rukken. Als dat gelukt was, waren de gevolgen wsl niet te overzien. Bewust een ander in gevaar brengen zou toch ook bestraft moeten worden.
Robert zegt
@frankvdkleij: dat vond ik al van de lijn die Hamilton koos in Copse Corner, waardoor Verstappen met 51G de bandenstapel in vloog. Maar goed, wij zijn geen stewards, hè.
HZW zegt
Als Garry Connelly dienst heeft als Steward, dan is Max altijd het haasje als er wat gebeurt.
Erik zegt
Adrenaline!! Mogelijk was HAM ook bang dat er vloeistoffen konden lekken uit de RB die op de hete delen vlam zouden kunnen vatten.
quincy zegt
Is dan er uit gaan niet veel veiliger dan proberen weg te komen. Het is een beetje als je auto die niet meer wilt starten op een spoorwegovergang toch proberen te starten omdat er een trein aan komt. Je weet dat het niet gaat lukken en direct uitstappen is veel veiliger.
mashell zegt
Het veiligste is zo’n geval op de startmotor de wagen van de spoorweg overgang af te “huppen”. Maar daar denk je door de adrenaline niet aan. Net als Hamilton er door de adrenaline niet aan dacht dat als hij snel uitstapte hij Verstappen een welverdiende klap op zijn muil zou kunnen verkopen.
HZW zegt
Elke ICE auto kan je met behulp van de start motor verplaatsen als het moet.
In de eerste versnelling zetten, koppeling los en sleutel omdraaien en vast houden.
damrakker zegt
@HZW: ik kan mij vergissen maar bij moderne auto’s zit een op de koppeling een beveiliging. Kortom om er gebeurt niets als je de koppeling niet intrapt.
Maar nogmaals ik kan het mishebben.
Hij start denk ik wel door als je de koppeling laat opkomen. Maar kan per fabrikant verschillen.
utregcity zegt
Stop eens met “doch”, dat was hip 1876.
barendbotje zegt
Doch redelijk hypocriet met je profielfoto?
mustang750supersnake zegt
man dat gejammer en gezeik!
wees echte kerels..als t je niet bevalt wat de ander doet zeg t dan recht in zn gezicht ipv iedere keer voor de camera…..of geef elkaar 2 kaakslagen en klaar drmee…..
goodfellar1 zegt
@mustang750supersnake: kaakslagen voor of na de race?
Homer55 zegt
Tijdens de race met nog een trap er achteraan.
flyerbunch zegt
Zo blijft de sensatie blijkbaar nog ff duren naast de baan ipv op de baan. Volgens Amerikaanse media had Max Lewis bijna vermoord:
https://carbuzz.com/news/analyzing-lewis-hamiltons-crash-with-max-verstappen
Gypsy zegt
Word je toch stront ziek van