Potverdikke, dat dekselse Mercedes wilde onze favoriete geweldige vent Valtteri Bottas eigenlijk helemaal niet in 2017.
Er is al extreem veel geschreven over de verhouding tussen Nico Rosberg en Lewis Hamilton. Het is dan ook een bizar verhaal. Als jonge tieners waren de twee teamgenoten in de karts bij Team MBM (Mercedes-Benz McLaren). Rosberg, de man van de zilveren lepel, zoon van wereldkampioen Keke Rosberg en mede met dank aan zijn Duitse moeder protegé van Mercedes. Hamilton, ‘geadopteerd’ door Ron Dennis om tot in detail gekneed te worden tot de ultieme coureur voor McLaren.
Beiden leken toen al voorbestemd om de F1 te halen. Maar ja, hoe groot is die kans nu helemaal dat twee teammaatjes op de karts dat allebei ook daadwerkelijk lukt? Uiteindelijk lukte het niet alleen, maar werden ze zelfs teammaten in de F1. En werd het team waar ze voor reden in de F1 uiterst dominant. Net als bij de Mini Playback Show, kan er maar één de winnaar zijn. Wie van de twee dat werd, moesten ze nu onderling uitvechten.
En zo degenereerde de bijzondere vriendschap in een bittere rivaliteit. Het type rivaliteit waarbij petjes gegooid werden en dergelijke. Ook op de baan ging het niet altijd goed, met als knallende hoogtepunt de Grand Prix van Spanje in 2016. De twee schakelden elkaar daar uit. Niemand weet meer wie de race uiteindelijk won.
Het kampioenschap van dat jaar werd beslist in de laatste race. Rosberg pakte na twee jaar verslagen te zijn de buit. Dit nadat Hamilton hem aan het eind van de race nog in de klauwen van Vettel en Verstappen probeerde te dringen door traag te gaan rijden. Ook de toekomst van de F1 voor de jaren die volgden werd daarmee beslist. Rosberg had namelijk voor zichzelf al duidelijk dat als hij kampioen zou worden, hij zijn helm aan de wilgen zou hangen. De Monegaskische Duitse Fin had geen zin meer in al het onderlinge getrut met zijn frenemy Hamilton.
Er werd altijd gedacht dat Mercedes dat eigenlijk wel best vond. Na twee jaar hete interne strijd, haalde het geweldige vent Bottas binnen. Daarmee is de sfeer binnen Mercedes uiteraard extreem veel verbeterd. VB77 is immers gewoon een geweldige vent. Bovendien kan hij Hamilton niet verslaan over een heel jaar, dus dan heb je dat probleem ook niet.
Maar Nico Rosberg heeft nu zelf uit de doeken gedaan dat Mercedes hem wel degelijk graag wilde behouden. Sterker nog, het team gaf hem honderd miljoen redenen om te blijven. Dat was namelijk de grootte van het contract dat er voor hem op tafel lag. Nico had kennelijk écht heel weinig zin om nog langer de strijd met Hamilton aan te gaan, want hij liet de enorme zak geld liggen waar die lag. Rosberg zegt er zelf dit over:
I wanted to avoid going out as a has-been or someone who is not wanted anymore. There was $100m on the table that I gave up on. I longed for a different kind of life. You don’t have flexibility when you’re racing. It was the best decision for my family – I didn’t think about the money for one second.
Nico Rosberg, geeft meer om YouTube views dan om geld
Twee vierjarige meisjes droegen ook bij aan Rosbergs beslissing, toen zij hem uitjouwden:
There were the two camps, the Nico camp and the Hamilton fans. And all the Hamilton fans were against me, of course. Once there were these four-year-old girls right in front of me with their dads, and they were booing me and giving me the thumbs down. Their dads told them I was bad and that they needed to boo me!
Nico Rosberg, heeft keihard ‘boooooe!’ teruggeroepen naar die koters
Waarvan akte. En toch, stiekem waren die seizoenen na 2016 waarschijnlijk een stuk leuker geweest als ROS wel had meegedaan…Toch?
t1mothys zegt
Ik kan alleen maar de grootste respect voor deze man opbrengen. Je hebt met recht – misschien – wel de beste formule 1 coureur verslagen, en je vertrekt op je hoogtepunt. Verder niets te bewijzen en doet nu zijn ding.
Nanning zegt
@t1mothys: precies, al het andere is negatief ‘als..’ gelul. Respect voor deze racemeneer!
porker zegt
Jaap jongen wat een misleiding en helemaal niet nodig had je stukje ook wel gelezen als er had gestaan “Mercedes wilde Nico niet kwijt”
jaapiyo zegt
Dank 👊🏼
pomoek zegt
Ik snap de beslissing van Rosberg prima. Wat het makkelijk maakt om nee te zeggen tegen 100 miljoen is als je al iets van 50 miljoen op de bank hebt staan.
flutterby zegt
@pomoek: jij spreekt uit ervaring of heb je geen idee hoe is om meer dan een bruto jaarsalaris als vermogen te hebben?
pomoek zegt
@fluterby: nee
?
Robert zegt
Tegenwoordig zie je vierjarige meisjes aan de hand van papa’s in overpriced Red Bull shirtjes heel hard ‘booohh!!!’ roepen richting Hamilton. En de overgrote meerderheid van de andere Formule 1 fans trouwens ook. En dan geen ’thumbs down’ maar eerder ’the finger’ omhoog geven.
En dan krijg je de bizarre situatie dat Hamilton weliswaar zeven keer de titel heeft gewonnen, maar dat-ie toch minder fans heeft dan landgenoten als Russel en Norris… Booohhoohooo!!!
Edge zegt
Beetje vreemde titel in deze context. Iedereen en diens moeder weet dat Bottas pas in beeld kwam nadat Rosberg had aangegeven te willen stoppen. Maar geluk bij een ongeluk: De titel klopt wel. Mercedes heeft namelijk eerst aangeklopt bij Nico Hulkenberg. Die had net bij Renault getekend en kon niet (tegen betaalbare voorwaarden) onder zijn contract uit, dus werd er doorgeschakeld naar Bottas. Wolff managede hem, Wolf had goede banden met Williams dankzij zijn periode als aandeelhouder. ! 1 + 1 = 2
Bernadette zegt
@Edge: heb net ons ma gevraagd. En warempel, ze wist ’t ook. 🤔
jaapiyo zegt
Dat vrrrrrrhaal deed toen wel de ronde maar….stiekem geloof ik het niet. Als Mercedes en de Hulk echt gewild hadden, was er dan wel een oplossing gekomen. Jenson Button kwam ook onder zijn contract bij Williams uit om naar BAR Honda te gaan….
Bron?
ghini zegt
@jaapiyo: zou niet gek zijn als teams na die actie van button scherper zijn geworden in hun contracten. Het is echt bijzonder vervelend, lastig en prijzig om last minute een andere rijder in de auto te krijgen.
sportevo zegt
@jaapiyo: dat verhaal lag iets anders.
Button wilde in 2005 bij Williams rijden omdat hij dacht dat Williams met de BMW deal de betere keus zou zijn. BAR had een optie op hem met voorwaarden die voor de deadline vervuld waren maar toch ging Button naar Williams en probeerde hij onder die optie uit te komen door te stellen dat Williams een fabrieksmotor had en BAR met Honda niet. Het was een soort omschrijving in het contract wat voor diverse uitleg vatbaar was.
Uiteindelijk is dit opgelost met een rechtszaak als ik mij niet vergis.
Het jaar erop was de situatie andersom. Button had getekend bij Williams omdat hij onder het contract met BAR uit kon vanwege een slecht presterende auto maar Williams verloor juist het contract met BMW (die gingen naar Sauber) en daardoor was die deal niet zo interessant meer (Honda was intussen gedeeltelijk eigenaar van BAR geworden) dat Button spijt kreeg en onder het contract wilde uitkomen. Williams hield voet bij stuk dat er een bindend contract was en uiteindelijk heeft Button dit contract zelf moeten afkopen voor een aanzienlijk bedrag.
Dit is natuurlijk niet te vergelijken met het verhaal dat Hulkenberg weggekocht zou moeten worden bij Renault door Mercedes (als het waar zou zijn, Hulkenberg was erg blij met zijn deal): 1. Het tijdstip was anders. Renault zou in januari op zoek moeten naar een andere rijder, Williams had nog even tijd gehad daar de deal ergens in de herfst werd ontbonden. 2. Ik denk dat Williams het geld best kon gebruiken na het verlies van de deal met BMW (dit zou enkele tientallen miljoenen dollars hebben gekost) en Renault misschien wat minder om geld verlegen zat/zit. 3. Kwestie rijder-team of team-team maakt misschien dat de bedragen op een ander niveau liggen.
pvg100 zegt
Ik geloof nog steeds dat Hamilton Rosberg altijd te snel af zou zijn, en volgens mij wist Rosberg dit best. Hij is dat jaar kampioen geworden omdat Hamilton te veel DNFs had. Hij heeft daarna eieren voor z’n geld gekozen omdat het hem niet waard was tweede viool te spelen.
t1mothys zegt
@pvg100: misschien ook wel, maar als als als, ook dnf’s tellen.
mashell zegt
Ik denk dat ze aan elkaar gewaagd waren en Rosberg verschrikkelijk onderschat wordt. In de jaren ervoor had Hamilton namelijk veel minder pech dan Rosberg, Hamilton maar zo zelden pech dat het lijkt alsof hij geluk kan afdwingen.
sportevo zegt
@mashell: Rosberg werd inderdaad onderschat. Het was een erg snelle en stabiele rijder.
Dat Schumacher vaak de duels met Rosberg in de kwalificatie verloor had misschien deels met de scherpte/gebrek aan mogelijkheden tot aanpassing aan de auto van Schumacher te maken maar ook een groot gedeelte met de snelheid van Rosberg.
rob5nismo zegt
@pvg100: was het dat jaar ook niet met dubbele punten in abu dhabi?