Zakelijke vriendjes dan. Want Daimler, het moederbedrijf achter Mercedes, verkoopt nu ook de aandelen van Renault.
Hoewel autofabrikanten op individueel niveau opereren hebben ze elkaar keihard nodig. Vandaar dat je soms de motor van merk A in een auto van merk B treft. Maar aan alles komt een einde. Ook aan partnerschappen onder autoconcerns. Daimler, dat al jaren een partnerschap heeft met Renault Nissan, verkoopt nu de aandelen die ze hadden in Renault. Daarover bericht Autonews. Het betekent niet direct het einde van de samenwerking, maar dat staat vroeg of laat vast te gebeuren.
Daimler, Renault, Nissan en Mitsubishi
In 2010 werd de samenwerking in eerste instantie opgestart. Toen vanuit Daimler in samenwerking met Renault-Nissan-Mitsubishi. Door de jaren heen viel Mitsubishi al uit die alliantie. Dat Mercedes en Renault Nissan al niet verder zouden is nu min of meer een kwestie van tijd. In maart van dit jaar verkocht Renault zijn aandeel in het Duitse concern. In mei volgde Nissan met eenzelfde actie. En nu doet Daimler hetzelfde, maar dan andersom.
Daimler moet eerst nog zijn belang in Renault kwijt zien te raken. Het concern zou 9,2 miljoen aandelen aan institutionele beleggers willen aanbieden. Deze vertegenwoordigen een waarde van 316 miljoen euro.
gregorius zegt
Als je vertrouwen wil uitspreken in je samenwerkingsverband, kan je wat aandelen van elkaar kopen.
Maar verder, ach, waarom zou MB nog aandelen van Renault moeten hebben. Als de Return on Investment van Renault hoger is dan als ze het geld zelf investeren, tja, dan heb je misschien andere problemen….
Dutchdriftking zegt
Ach, de Nissan Navara met Mercedes logo gaan we niet missen, en de 1.5 Dci in de A-klasse ook niet. De Sprinter ontwikkelen ze ook niet meer samen met VW, en blijkbaar willen ze ook geen Mercedes Master maken.
saxoke zegt
@dutchdriftking: de basis motor van de vorige C was dat ook geen Renault blokje?
HelldogBE zegt
Alle 180/200D-producten gebruiken de 1.6D (bi-turbo tot 160pk) van Renault. Echt Benz rijden begint dus pas vanaf een E220D… (wat tegenwoordig nu een 2.0D is ipv vroeger de 2.2)
jaks zegt
@HelldogBE: volgens mij begint het toch bij de 200d want ik heb de w213 200d 150pk en mij is vertelt dat het een Mercedes blok is en de 180 een Renault..?
MoeWat zegt
@jaks: klopt jaks
O plaat zegt
Oh nee geen A klasse’s en geen Kangoos meer. Niet bepaald een gemis.
HB zegt
Al deze bedrijven hebben te veel assets en personeel waar ze geen bestemming meer voor hebben. Vandaar dat de puur EV – OEMs een enorm voordeel hebben. Die hebben een hele andere kosten structuur. Desondanks zou ik mijn geld niet in de industrie investeren. Nog steeds gericht op het produceren en verkopen van zo veel mogelijk autos en de wereld gaat verschuiven naar sustainable mobility. Zelfs Tesla heeft over 10 jaar een business model want verouderd zal zijn.
cloverleaf zegt
@heinb: sustainable mobility? Je beseft toch wel dat de wereld groter is dan de ring van Amsterdam?
remarkable zegt
@cloverleaf: dat zou je 10 jaar geleden ook over elektrisch rijden gezegd kunnen hebben. (Ik wel althans). De verstedelijking wereldwijd gaat hard, het zou over 25 jaar goed de kant van sustainable mobility op kunnen gaan. Maar kan ook niet 😄. We zullen het gaan zien.
piebepost zegt
In de rest van het land gebeuren altijd precies dezelfde dingen als binnen de ring van Amsterdam. Alleen op z’n minst altijd 5 jaar later.
wceend zegt
Business model van zowat elk autobedrijf zal over 10 jaar verouderd zijn. Auto abonnnement van Lynk en Volvo lijkt er ook steeds meer te komen. Mensen om mij heen (half 20) hebben er geen problemen mee en zien geen doel op zichzelf in autobezit.
net10 zegt
De samenwerking tussen de bedrijven blijft. De samenwerking heeft veel opgeleverd, en wat ik begreep dat experts bij Mercedes heel tevreden waren over de kwaliteit en betrouwbaarheid van de Renault motoren. En dat de Renault motoren zelfs beter waren dan verschillende Mercedes motoren. Hier zeuren ze er vaak over, maar veel eigenaren van een Mercedes met Renault motor merken er helemaal niets van, en zijn er erg blij mee.
Renault en Mercedes blijven samen bestelwagens bouwen, dat zijn de nieuwe Kangoo en Citan, en blijven samen motoren maken. In de toekomst gaan ze waarschijnlijk nog meer bestelwagens samen bouwen.
henkp1 zegt
Gewoon cashen, heeft verder geen invloed op de samenwerking.
De nieuwe Citan is net klaar voor introductie, wordt gebouwd door Renault. Volgens mij wordt de 1.3/1.4 benzinemotor van Renault ook nog steeds door Mercedes gebruikt net als die fijne 1.5dCI. Het is daarnaast inderdaad niet onwaarschijnlijk dat zij samen een nieuwe grote bestelwagen gaan ontwikkelen.
henkp1 zegt
Volgens mij hoort Mitsubishi nog altijd bij de alliantie Renault-Nissan.
rve007 zegt
@henkp1: klopt! Tot 2006 had Daimler echter een alliantie met Mitsubishi. De samenwerking bij NedCar met de Smart 4four en de Colt was daar een product van. Dat flopte echter en Mitsubishi werd door Daimler gedumpt.
Ot92 zegt
Dat werd tijd. Mercedes heeft wel lef zeg. Mercedes prijzen hanteren met rotzooi van Renault erin.
net10 zegt
Waarom zou Mercedes geen gebruik maken van kennis van Renault om moderne, compacte, goede en betrouwbare motoren te maken of te gebruiken. We weten uit het verleden hoe slecht de compacte Mercedes motor was in de eerste Smart. Rotzooi van Renault getuigt bepaalt niet van veel technisch kennis.
unknown32 zegt
Eindelijk… Wij hebben de vito verkocht met kapotte versnellingsbak (50k km!). Wat een troep die Renault prullen:-(