Dieter Zetsche (Dr. Z voor intimi) heeft aangegeven dat hij op termijn best onderdelen wil gaan leveren aan Jaguar en Land Rover. Nu gebruiken beide merken nog motoren en andere componenten die ze van Ford kopen of samen met Ford ontwikkeld hebben. Maar Ford heeft de boel verkocht aan Tata en aangezien Tata geen dikke acht cilinders in de rekken heeft liggen moeten ze op zoek naar een andere leverancier (op termijn).
En aangezien Daimler voor 7% eigenaar is van Tata Motors willen ze in de toekomst best wat motoren en techniek leveren. Blijkbaar heeft Mercedes wel iets met Britse merken, want ze kondigden eerder al aan dat ze ook Aston Martin gaan voorzien van motoren in de toekomst. En laten we natuurlijk de link met McLaren niet vergeten. Het lijkt er dus op dat alle Britse topmerken (Aston Martin, Bentley, Jaguar, Land Rover, Rolls-Royce) straks een Duits motorblok onder de motorkap hebben.
Hebben de Duitsers dan toch gewonnen? (via: Automotive News)
Esprit de Flandre - DierVriendelijk Roeselare zegt
ja, ze hebben gewonnen. En niet verwonderlijk ook. Ze steken ook meer geld in ontwikkeling. En hebben een grotere thuismarkt. En moeten hun wagens niet ombouwen om de rest van Europa aan te spreken, zoals de UK wel moet doen.
Racer X zegt
De bejaarde 4.2 liter V8’s zullen inderdaad een keer vervangen moeten worden. Mercedes bouwt mooie blokken, dus het zal Jaguar alleen maar helpen met de verkoop. Keerzijde is dat de auto’s waarschijnlijk wel duurder gaan worden.
Eric zegt
Krijgen Land Rover’s en SUV’s van Mercedes dan dezelfde motoren? Zo ook de Merc Sl en Jag XK? Ik wou volgend jaar een Discovery kopen ,maar zal toch nog even wachten.
xaray zegt
en beeld je eens in een jag met de motor van 6.2 van de c63amg pfff ZALIG :p nog meer duitse blokken
robbie zegt
@Eric, koop jij maar gerust volgend jaar reen Discovery. Want dit jaar namelijk nog wel een aantal jaren duren. Volgens mij is er nu nog een contract tussen Tata en Ford van 3 (of 5) jaar voor het leveren van motoren en andere onderdelen.
Fout zegt
Goed nieuws, alhoewel de diesels (van PSA) ideaal zijn voor de XJ en XF;
ik spreek uit ervaring…
RScosworth zegt
Lijkt me prima toch? Duitse techniek zonder een kille Duitse koets erop. Laat ze maar rommelen wat ze willen het zal toch wel goed zijn. Zolang Duitse handen maar geen invloed krijgen op het uiterlijk.
JPM zegt
Duitsers liggen wat dat betreft nu eenmaal voorop. Maar goed zolang ze zich bezig houden met de motoren is het allemaal wel goed. Maar van een 6-serie of a5 kan ik niet warm of koud worden. Een XKR daarentegen wel.
Emerald Green Jag zegt
@Fout
Alle Jag dieselblokken worden door PSA geleverd…
Vlak daarom de 2.2 liter van de X-type niet uit. Ik heb een dag in een X-type diesel rondgereden (omdat mijn eigen Jaguar een onderhoudsbeurtje nodig had) en was zeer onder de indruk van de prestaties van deze motor.
De huidige Ford blokken zijn prima blokken hoor, mits ze door technici van Jaguar onder handen genomen zijn!
lincoln zegt
ik ben tegen .. Ford en Jaguar mogen niet scheiden ..
al weet ik niet precies waarom ..
Nick zegt
Offtopic: Ik hoop altijd nog op de terugkeer van Jaguar Racing!
Bas zegt
Hopelijk komt er dan ook weer een Jaguar Double Six
Jroetjuh zegt
Blijkt wel weer dat er niets boven Duitse degelijkheid gaat :D