We moeten nog even wachten op de elektrische sedan van Mercedes, wel weten we dat de EQS ons de Model S moet doen vergeten.
Conceptmodellen: hét moment om als autofabrikant te kunnen laten zien wat je allemaal in huis denkt te hebben. Je kan met de meest wilde ontwerpen en specificaties komen, maar je hoeft het niet daadwerkelijk op de markt te brengen. Een productiemodel moet immers aan allerlei eisen voldoen, waardoor deze op papier nooit overeen komt met wat je in je concept beloofde.
Dus toen Mercedes-Benz met de Vision EQS een WLTP-actieradius beloofde van 700 kilometer, was het nog wel een beetje ‘eerst zien dan geloven’. Welnu, bijna een jaar later bevestigt topman Ola Källenius in een toespraak aan aandeelhouders dat ook de productieversie die nogal grote range gaat krijgen. ‘Meer dan’ 700 kilometer, zelfs.
En daarmee komt de elektrische Mercedes in het vaarwater van een belangrijke rivaal. Want wie ‘elektrische sedan’ denkt, denkt automatisch aan Tesla. De Tesla Model S, om precies te zijn, een auto waar de EQS dan ook mee zal worden vergeleken. En de Long Range-variant van die Model S is nu te koop met een WLTP-bereik van ‘slechts’ 610 kilometer. Minder dan de EQS, dus.
Nou levert Tesla in de Verenigde Staten wel een Long Range Plus-variant van die Model S. Ook die komt echter volgens onze berekeningen niet verder dan 657 kilometer. Daarmee zou Mercedes dus met de EQS een nogal interessante concurrent voor de Model S kunnen leveren.
Er is wel een klein punt van aandacht: de prijs. Mercedes wil met de EQS immers een elektrische S-Klasse maken. Dat betekent volgens Daimler veel luxe, comfort en veiligheid. En dat zal zich vermoedelijk vertalen naar een hogere aanschafprijs. Wat dat betreft is de elektrische Jaguar XJ misschien een betere concurrent. Die komt ook rond dezelfde tijd op de markt, al weten we nog niet zoveel over zaken als de actieradius. Audi en BMW werken naar verluidt ook aan een elektrische sedan. De komende jaren staat er dus duidelijk veel te gebeuren in het elektrische-sedansegment.
9000cse zegt
De wens schijnt maar weer eens de vader van de gedachte te zijn. Ik gun het MB van harte om met een auto te komen, die de Model S weet te verslaan. Maar ik heb er een zwaar hoofd in. De Model S is nu al 7 jaar op de markt en wordt steeds beter. Bovendien wordt de software op nauwelijks te evenaren manier geupgraded. Weet dat maar eens te verslaan in een nieuw model zonder echt ruime praktische ervaring. Maar goed! Het werd ook geroeptoeterd op een aandeelhoudersvergadering. MB zal wel meer geld nodig hebben en probeert dit op die manier los te peuteren.
mashell zegt
Nu heeft Mercedes toch wel een ruime ervaring met het maken van een auto. Ze hebben die eigenlijk zo ongeveer uitgevonden. Ik denk ook dat als je een Mercedes EQS koopt de software gewoon al af is en er niet telkens updates nodig zijn. Verder vind ik het jammer dat de vernieuwingen bij Tesla niet tot een nieuw model leiden maar het tot een telkens grotere accu en wat kleinigheden beperkt blijft. Kijk bijvoorbeeld eens naar het stuurwiel, het belangrijkste bedieningselement in de auto. Vergelijk een Tesla stuurwiel en een Mercedes stuurwiel, dan zie dat bij Tesla de ontwikkeling ergens in 2012 is blijven stilstaan.
Lanceren van een nieuwe auto is koersgevoelige informatie dat moeten de aandeelhouders weten, vandaar de vermelding op de aandeelhouders vergadering, dat is dus ook geen roeptoeteren. Maar wat Elon Musk in een dronken of doorgesnoven bui op Twitter zet, dat is roeptoeteren voor gevorderden!
flutterby zegt
@mashell: wordt het stuur van een Tesla niet door Mercedes gemaakt? De hendels namelijk wel.
bugboy zegt
@mashell: De EQC is nog niet de geweldige EV gebleken. Qua range en laadmogelijkheden blijft die achter op veel EV’s, waaronder de Audi eTron, Jaguar iPace en Tesla’s. Alleen op stilte doet die het beter. Oftewel de conventionele zaken zijn top, maar op EV gebied is het nog niet top. Wellicht dat er hiermee verandering mee komt. Een 700km WLTP range zouknap zijn, tenzij ze er een 120kWh accu in zetten.
Robert zegt
…en 3-fase laden zou ook geen overbodige luxe zijn. Dat Mercedes de EQC enkel voor 1-fase laden geschikt heeft gemaakt, is m.i. een misser van de eerste orde. Concurrent Jaguar dacht er met de I-Pace eerder ook zo over, maar inmiddels hebben zij hun fout inmiddels ingezien.
dwfc zegt
Er is ook nog zoiets al image, kwaliteit,afwerking, restwaarde om maar een paar op te noemen. Zelf lzal ik de Tesla nooit kopen, Niet zozeer vanwege de techniek, die is top maar eerder boven opgesomde. Tesal mag ook wel eens aan een vervanger werken van model s, niet. Na zoveel,jaar hebben we het wel gezien!
dutchneon zegt
Die restwaarde en een nieuw model spreken elkaar nogal tegen…. juist dat feit zorgt er denk ik mede voor dat de restwaarde van een model-s of zelfs Tesla in het algemeen bovenmatig goed is.
9000cse zegt
@mashell en @dwfc Dat het niet erg lekker loopt bij Mercedes is toch duidelijk? Dit jaar in het 2e kwartaal ruim 1 miljard verlies. 2019 2e kwartaal: 1.6 miljard verlies. Aankondiging van ca. 20.000 ontslagen. Dat zijn dingen, die aandeelhouders nerveus maken!
Dat MB kwalitatief zeer hoogwaardige auto’s maakt is een feit. Maar wat snel vergeten wordt is, dat ook zij miskleunen hebben gebouwd. Zowel op carrosseriegebied als technisch.
Image en afwerking van MB is uitstekend. Maar wat heeft de oudste autofabrikant tot nu toe bewezen op het gebied van de BEV? Zouden zij op dat gebied de benchmark worden? Je mag dat hopen, maar aangetoond hebben ze het beslist nog niet. VAG, de grootste autoproducent ter wereld, dacht het hem ook even te flikken. Nou! We hebben gezien hoe dat uitpakte!
En verder: Tesla is een Amerikaans product en Amerikaanse auto’s hebben nog altijd niet het niveau van een Europese. Vinden Amerikanen ook helemaal niet zo belangrijk. Dat Tesla aan een nieuw model van de Model S toe is, heeft ook te maken met je persoonlijke voorkeur. Ik vind het nog altijd een erg mooie auto.
dwfc zegt
Den dat jij je focust op 2020.
Vorige decennia eens bekijken.
Btw: de winst die Tesla opstrijkt aan emissie inkomsten is hoger dan de bedrijfswinst.
Dan spreken we over afgerond 300 miljoen …
De divisies in detail
De divisie Mercedes-Benz Cars heeft in het boekjaar 2019 in totaal 2.385.400 (2018: 2.382.800) eenheden verkocht en daarmee het record uit het voorgaande jaar nog eens licht overtroffen. De omzet steeg tot € 93,9 miljard (2018: € 93,1 miljard). De EBIT daalde met 53% tot € 3.359 miljoen (2018: € 7.216 miljoen). Het omzetrendement bedroeg 3,6% (2018: 7,8%). Belastende factoren waren een gewijzigde inschatting van de risico’s van lopende procedures van gerechtelijke en andere instanties en maatregelen bij Mercedes-Benz dieselmodellen alsmede uitgaven voor een terugroepactie van Takata-airbags. Tegenover de groei van afzet en omzet en de betere prijsrealisatie stonden aanhoudend grote investeringen in nieuwe producten en technologieën. De EBIT, gecorrigeerd voor afzonderlijke situaties, bedroeg € 5.841
cdlop01 zegt
In het land der blinden is Tesla nog steeds koning, maar deze S en andere EV’s gaan daar rap verandering in brengen. De Tesla krijgt meer concurrentie en dat is prima. Deze S zal de Tesla in ieder geval op gebied van afwerking, verfijning de Tesla in de schaduw zetten. Bovendien had Tesla wel eens met een nieuwe model S mogen komen , huidige model is inmiddels zeer belegen en gedateerd.
mar10us zegt
@cdlop01: gedateerd? Echt? Ik vind hem aan de buitenkant nog steeds een verschrikkelijk mooie auto.
mashell zegt
De Aston Martin DB4 Zagato en Ferrari 250 GTO zijn ook verschrikkelijk mooie auto’s maar ze zijn wel gedateerd. Nu is de Model S weliswaar niet helemaal van dat niveau maar een het is een sterk ontwerp, tikkie lomp misschien. Maar aan bijvoorbeeld de simpele lichtunits en het dashboardontwerp kun je goed zien dat het model al wat langer mee gaat, de Model 3 is een stuk moderner en dat kan je zien.
bitd zegt
@mar10us: ben het alleen eens met “verschrikkelijk”
pramm zegt
Volgens mij is deze auto vooral een concurrent voor de conventioneel aangedreven auto’s, Niet voor een Tesla.
mustang750supersnake zegt
draai eerst maar ns de electrische productie aantallen van tesla….
simonbv zegt
@mustang750supersnake: Tesla bouwt van de model S een +/- 50.000 van per jaar. Dat moet voor Mercedes niet een groot probleem zijn.
pramm zegt
Wel als je zelf geen batterijen produceert, hooguit packs assembleert. Merken genoeg die daar momenteel al over mee kunnen spreken.
lekkerlinksrijden zegt
Gaat ook deze 1 fase laden?
rrfm zegt
Denk het niet de eqv kan ook 3fase laden
scrmeagle zegt
Wat is dat nu met Tesla? Leuke trendsetter, maar toch echt niet meer dan een rijdende Ipad. Kennen jullie nog de strip van de Jetsons uit de jaren 60, daar heeft Musk zijn ontwerpen vandaan.
moveyourmind zegt
Denk niet dat Tesla heel veel last gaat hebben van een electrische auto als de EQS. De gewone S-klasse begint qua prijs al waar Tesla ongeveer stopt en de EQS zal nog wel een stuk duurder zijn dan een instap S-klasse.
Denk dat de Chinese merken een veel en dan ook veel grotere bedreiging vormen voor Tesla. En niet alleen voor Tesla, maar ook voor de rest.
dwfc zegt
Je kan geen mus met een olifant vergelijken he
frank2b zegt
Tesla model S.
Verkopen ze die nog steeds dan?
Ik dacht dat de Model 3 de grootste Model S killer was…..
Dutchdriftking zegt
Meer een Porsche Taycan concurrent dus. En dat is eigenlijk wel verstandig. Op die manier maak je een elektrische auto eerst cool en onbereikbaar voor de massa, en ga je later goedkopere modellen aanbieden voor Jan Modaal.
mikee368 zegt
Klinkt als de strategie van Tesla.
Eerst een high end low volume auto om de techniek te verfijnen en op ten duur een low(er) end high volume auto te produceren.
mout zegt
Aardig he, van Mercedes (en de rest vd industrie) om Tesla 8 jaar, en een miljoen gebouwde auto’s voorsprong te geven, zonder serieus te gaan concurreren.
Deze auto gaat dat vast helemaal anders maken! ( .. )
mikee368 zegt
eerst zien dan geloven.
Hoeveel EV’s waren er al wel niet aangekondigd met 300 mijl (480 km) range?
De I-Pace, de E-tron, de Taycan en nog een paar.
Stuk voor stuk zwaar tekort gekomen voor die doelen. Allemaal zeer mooie auto’s en heerlijk om in te rijden. Maar de beloftes van actie radius word keer op keer niet gehaald.
De enige speler die dit wel consistent heeft gedaan was en is Tesla.
Ik hoop dat ze het eindelijk een keer waar maken. Maar ik heb de hoop daar op inmiddels wel een beetje verloren.
En als het een accu word die groter is dan 110 kWh dan is het gewoon een kwestie van meer accu er in proppen om die actieradius maar te halen…
jag1960 zegt
We zullen de S nooit vergeten Hayte. Er kan er maar één de eerste zijn.
rrfm zegt
Ik kan niet vatten waarom iedereen denkt dat de eqs een model s concurrent is.
Een eqs is een elektrische s-klasse een model s is te vergelijken met een e-klasse. Qua prijs en formaat. Het interieur en bouwkwaliteit is bagger maar daar tegenover staan de super snelle sprint en goede actieradius (300km is meer dan genoeg voor het grootste gedeelte van het land)
Ik zal deze eqs goed in de gaten houden want dit zal de vervanger moeten zijn van de s klasse
Hoop dat er een eqv komt met ±600km range want die van nu heeft een te korte range voor mijn gebruik.