Dit is Mercedes van plan met de interieurs van haar modellen.
Een Mercedes van 2023 ziet er heel anders uit dan een Mercedes uit 2013. Dat is logisch, maar het Duitse merk heeft echt een transformatie ondergaan. Zeker bij een EQS met het Hyperscreen is het één en al scherm. Dit is niet iets tijdelijks, Mercedes wil nog meer schermen in haar modellen hebben. O, wauw.
Persoonlijk ben ik er niet kapot van, ondanks alle functionaliteiten. Misschien is dat toch de analoge dinosaurus in mij. Heb niets tegen mooie displays als alternatief op traditionele klokken, maar enorme joekels van schermen die het dashboard vullen, nee bedankt.
Mercedes denkt er toch anders over. Topman Markus Schäfer zegt tegenover Autocar op techbeurs CES in dat Mercedes nog grotere schermen in auto’s gaat plaatsen. Meer aanraakschermen, minder fysieke knoppen. Daarmee zet Mercedes haar koers voort. Opvallend, want onder andere Volkswagen doet het wat rustiger aan door juist weer wat meer fysieke knoppen te introduceren op de nieuwste auto’s.
Je denkt nu misschien: kan het nog groter dan het Hyperscreen? Ja dat kan, want dit lijkt één scherm, maar bestaat nog steeds uit drie losse schermen. Waar Mercedes naar toe wil is één groot scherm dat daadwerkelijk over de hele breedte van het dashboard loopt.
Verder mag je verwachten dat het Hyperscreen niet voorbehouden blijft aan de Mercedes EQE en EQS. Dit zal ook zijn weg vinden naar de kleinere en goedkopere modellen. Zoals dat meestal gaat met innovaties die geïntroduceerd worden op de topmodellen van Mercedes.
Je hoort het dus van dhr. Schäfer: zoveel mogelijk scherm, dat is de toekomst van Mercedes-interieurs. Wen er maar aan.
Via: Autocar
faalhaas zegt
Mijn moeder zei vroeger dat je daar vierkante ogen van krijgt.
Dutchdriftking zegt
Lekker man, heel je dashboard vol met vette vingers.
launchcontrol zegt
Het probleem is denk ik ook niet meer of grotere schermen in een auto als deze schermen maar overzichtelijk zijn, gewoon een knop vervangen door een digitale versie ervan is niet het grootste probleem (buiten al die vingers die je op die schermen ziet) maar autobouwers moeten niet van alles verstoppen in schermen met allerlei menuutjes.
V8Vantage zegt
Je kan op zulke grote schermen gewoon alles direct weergeven. Geen submenuutjes meer maar allemaal losse knopjes/icoontjes ;-)
Joris24 zegt
Toch vind ik het nadelig dat je best goed moet kijken voor ‘kleinere’ knoppen op een scherm om in 1x goed te drukken. Als ik mijn telefoon op m’n bureau heb liggen en ik wil bijv. op volgende drukken bij spotify, moet ik goed kijken om te voorkomen dat ik bijv op pauze druk, de knop ernaast. Terwijl je een fysieke knop veel makkelijker te pakken hebt. Zelfde geldt met volume of andere opties op een scherm, je bent gewoon meer afgeleid door een scherm dan door een draaiknop die je op de tast zo te pakken hebt.
Gelukkig hebben auto’s tegenwoordig allemaal lane assist, adaptive cruise control, dodehoekdetectie etc. waardoor je gewoon niet zo goed op het verkeer meer hoeft te letten als je met je schermen aan het rommelen bent.
mashell zegt
Als ze schermen maar wat meer vormgeven, drie van die rechthoekige schermen achter een platte glasplaat (dat wat ze nu Hyperscreen) noemen ziet er gewoon knullig uit. Dus een niet plat dashboard en geen rechthoekige schermen.
Edge zegt
Niks mis met grote schermen, maar ik had stiekem toch de hoop dat Mercedes zou inzien dat knoppen die je kunt bedienen zonder je ogen van de weg te halen toch net even wat handiger en veiliger zijn. Gewoon één rijtje fysieke knoppen. voor de climate control, het volume van de radio en een stuk of drie hotkeys waar je zelf dingen aan kunt koppelen. Het hoeven niet eens van die low-tech knoppen te zijn, iets met schermpjes erin zodat het hi-tech oogt (à la de draaiknoppen van Land Rover) kan prima.
Gele Koplamp zegt
Was het niet zo dat veel innovatie vanuit de F1 komt.
Laat Mercedes de knopjes op de stuurtjes van Lewis en George vervangen door touchschermpjes. Ben benieuwd
Homer55 zegt
Ik heb nog een oude Benz met een dash vol knoppen voor elk optie/functie. Werkt snel en blindelings te bedieden vergeleken met de werkbus waar je voor sommige dingen in menutjes moet gaan.
Waarom maken fabriekanten niet een standaard aantal knoppen waar de bestuurder zelf een functie kan instellen als snelkoppeling of als aan/uit..
ericc zegt
Ze moeten wel met iets uitpakken dat klanten lokt. Prestatie en motorgeluid is er niet meer bij. De EV moet je zien als de verlenging van je woonkamer. Je kan er veel doen behalve auto besturen. Het wordt meer entertainment met lichtjes en geluidjes!
MarcoM zegt
Haha, mijn woonkamer ziet er gelukkig anders uit.
MarcoM zegt
Ik vraag mij af of de gemiddelde Mercedes bestuurder daar op zit te wachten, volgens mij is dat nog de leeftijdscategorie van de Caballero sigaretten :-)
maxidyne zegt
Als ik de voorruit ontwaseming van mijn R129 wil inschakelen druk ik op een knopje. Werkt in één keer in plaats van door menus moeten bladeren… Wat een “vooruitgang”.
Leon zegt
Geef mij maar old school metertjes in m’n dashboard….
406_v6 zegt
Doe mij maar gewoon analoge meters en fysieke knoppen. Het ziet er gewoon niet uit, leidt af en is onpraktisch. Wie heeft ooit bedacht dat dit een goed idee was?? Zo’n Saab 900 Turbo dashboard was gewoon top!
raoufff zegt
Het was ooit echt een mooi automerk dat Mercedes-Benz.
Willy500E zegt
Ik had gehoopt dat ze toch nog zouden inzien dat dit niet makkelijker is. Maar t zal wel goedkoper zijn. Jammer, voor mij nooit geen nieuwe Mercedes meer
Jagris zegt
Best simpel, daardoor worden de productiekosten bij Mercedes lager, wat meer winst betekent.
Een kwalitatief goed knopje wat juist klikt en van mooi materiaal is gemaakt kost nu eenmaal veel meer dan een simpele digitale touchknop.
Mercedes zou zich hier juist in moeten onderscheiden. Geeft ook veel meer voldoening als je van mooie materialen houdt.
mashell zegt
Dat zeg je wel zo stellig maar dat is niet zo. Ik heb bij een toeleverancier gewerkt die zowel knoppenmodules als touchscreens maakt en die touchscreens worden duurder verkocht. Een automotive touchscreen dat in een enorm temperatuurbereik moet werken en bij een crash niet mag splinteren is gewoon niet goedkoop. De reden voor touchscreens is tweeledig,de mensen houden van touchscreens ze zitten immers de godganse dag met de telefoon in handen en user interfaces van steeds uitgebreidere functies kunnen niet echt met knoppen gemaakt worden (bijvoorbeeld Spotify of electrisch verstelbare luchtstromen).