Maybach mag dan dood zijn, van zijn illustere naam gaan we de komende jaren nog veel horen.
Twee jaar geleden trok Daimler-ceo Dieter Zietsche de stekker uit Maybach trok, waarmee de 57 en de 62 de laatste Maybach-modellen ooit zouden worden. Althans, dat dachten we. Mercedes is namelijk al geruime tijd bezig om het merk te laten reïncarneren. Niet als een losstaande entiteit met eigen modellen, maar als ultraluxe en ultraverlengde versie van de S-Klasse. Het was zonde om de heritage en meerwaarde van de naam Maybach te laten verdwijnen, moeten de Duitsers gedacht hebben.
Spyshot: testmule van de S-Klasse Maybach op de ‘Ring
Maar het blijft niet bij de S-Klasse alleen, zo tekende Motoring op uit de mond van Mercedes’ ontwikkelingsbaas Thomas Webber. De Maybach-naam zal zich verder uitrollen over de modellenlijn. Met name SUV’s als de GL-klasse en de toekomstige MLC staan op de nominatie om een versie met Maybach-badges te krijgen. Daarmee kan Mercedes zich wapenen tegen de überluxe SUV’s die Bentley en Lamborghini in de planning hebben staan. Want het moge duidelijk zijn dat er in delen van de wereld (Rusland, China, Midden-Oosten) absoluut een afzetmarkt is voor onooglijke maar extreem dure auto’s.
De Mercedes S-Klasse Coupé werd ook genoemd als mogelijk model dat de Maybach-conversie zal ondergaan. Goed nieuws, want het betekent dat de Exelero (foto bovenaan) eindelijk realiteit kan worden. Als Mercedes het aandurft…
rammillius zegt
Wat een lelijke mercedes op de foto zeg. Veels te uitgerekt… Iets China?
trident zegt
@rammillius: in het echt gezien op de autorai jaren terug maybach exelero geweldige wagen dikke v12 erin kost iets van 8 miljoen
rammillius zegt
@trident: De foto onder het onderwerp is prachtig. Ik doelde op de foto van de Mercedes op de ring. Sorry voor mijn onduidelijkheid.
henkhupelschoten zegt
Ik zie het wel zitten! Zo kan het ook. Ben benieuwd! Misschien ook r klasse? S coupe moet dan wel komen als tegenhanger van de wraith.
PeterVDG zegt
Dit lijkt mij echt mooi te worden en dat ze de naam Maybach weer terug brengen.
gerjan zegt
. Blijft jammer dat maybach niet meer bestaat. Wel weer slim van mercedes. Komt gewoon bij de verkoop van de s klasse op. Toch koop ik liever voor het zelfde geld een bentley. Spreekt mij dan meer aan. Maar dan wel het vorige model. Nieuwe is niet mooi.
Breinstein zegt
Waar is de tijd gebleven dat batches als AMG en Maybach niet nodig waren en Mercedes gelijk staat aan het best mogelijke.
Mercedes is niet het enige merk, maar we kunnen hiermee toch echt wel stellen dat marketing het overgenomen heeft.
carmasterr zegt
@Breinstein:
Badges, Breinstein, badges.
Daarbij is iedereen onderhand wel gewend aan Mercedes’ overbekend goede imago. En dus rijst de vraag naar méér en beter.
En dat kan alleen met een mooiere badge en vooral exclusievere badge.
Dev zegt
Lijkt me dat een eventuele nieuwe SL ook best zo’n behandeling kan krijgen. Lijkt me wel een leuk contrast, een Black Series versie en een ‘Maybach GT’ versie.
abcde zegt
Doe mij maar een Maybach CLS
Donstil zegt
Komt er dan ook een Maybach For Two, of de Maybach A180 :)
bierbuik zegt
@Donstil: zeker weten, maar eerst komt er nog een Maybach Vito en een Sprinter AMG
exclusieviteitsfreak zegt
Het is opvallend te noemen dat zowel het onderste-, het midden- , en het topsegment zeer goed blijven over de toog gaan, zeer goed blijven verkopen dus.
Of het nu om amper 15.000 of 3 tot 4 miljoen euro gaat met alle opties standaard, het wordt allemaal gekocht. Alleen is het allemaal naar design aan’t gaan, dat is de grootste troef die de constructeurs hebben, en zo zal het blijven evoluëren.