Maar ook de noeste arbeiders moeten het ontgelden.
Het gaat de laatste jaren uitstekelbaars met Mercedes. Per jaar worden er nu meer dan twee miljoen Mercs verkocht. Toegegeven, jaar op jaar verkooprecords breken is makkelijk voor een premiumfabrikant dezer dagen. Maar ook relatief gezien ten opzichte van de concurrentie doet Mercedes het goed. Das Haus heeft BMW niet alleen qua afzetcijfers maar ook qua marktwaarde snoeihard de loef afgestoken.
Met dit alles in het achterhoofd zou je zeggen dat het ook goed moet zijn om werkzaam te zijn bij Mercedes dezer dagen. De zakken vol met geld op het hoofdkantoor puilen zodanig over dat het logisch zou zijn als er wat overtollige biljetten in de richting van de werkbijen dwarrelen. Maar niks is minder waar. Topmanager Ola Källenius, die het stokje over heeft genomen van Doctor Z(etsche), wil namelijk keihard de zaag zetten in de kosten van het concern. Dit meent Ola vooral te kunnen bereiken door zijn minions uit te knijpen. Olala…
De favoriete doelwitten van Ola zijn managers. Wereldwijd moeten 1.100 van deze leidinggevenden het veld ruimen. In thuisland Duitsland zou het gaan om één op de tien agile-roepers. Maar ook de rest van de werknemers moet de broekriem aantrekken. Als het aan Källenius ligt kunnen zij hun geplande loonsverhogingen op hun buik schrijven. Volgens Ola is dat allemaal nodig vanwege de dreigende wereldwijde ‘handelsoorlogen’, kostbare terugroepacties en de dikke boete die Mercedes onlangs opgelegd kreeg van de Duitse staat vanwege sjoemeldiesels (870 miljoen Euro).
Michael Brecht, vertegenwoordig van de arbeiders in de board, is uiteraard niet in zijn nopjes met het voorstel. Hij stelt dat het logischerwijze tot heftige emoties en onbegrip leidt bij de workforce. Brecht erkent dat er hoge kosten gemaakt moeten worden, maar vind de situatie in geen geval zo ernstig als die tijdens het uitbreken van de crisas in 2008, zoals Källenius lijkt te suggereren. Brecht eindigt zijn relaas met deze vuistdiepe bespiegeling over de sfeer onder de mensen op de werkvloer:
Het is net als het huidige seizoen. Het vriest nog niet, maar het waait steeds harder en de wolken worden donkerder.
Waarvan akte.
baserace zegt
They took our jobs?
mennok zegt
@baserace: tookatooooyyy
9000cse zegt
Die Ola zal toch niet weer zo’n soort veredelde boekhouder zijn zoals die Prof. Dr. h. c. Jürgen E. Schrempp? ’t Is niet te hopen voor Mercedes.
dees zegt
Dus de mensen onderaan de ladder mogen boeten omdat de mensen bovenaan zo nodig moesten sjoemelen om hun dikke bonus te krijgen
lithiumion zegt
@dees: de titel heeft het over managers
dees zegt
@lithiumion: Lees eens verder dan de titel. De rest van de werknemers zou een loonsverhoging krijgen maar dat Källenius deze wil blokkeren.
rob5nismo zegt
@dees: het lijkt soms wel dat overall voor de meeste dingen moet draaien
wimof zegt
Ocharme 870 mijoen € voor iets wat ze samen bekonkelfoest hebben met de anderen.
Om te besparen kunnen ze opnieuw het verflaagje dunner maken, misschien kent hij het resultaat niet., de klanten alvast wel.
dawwg zegt
@wimof: Nog dunner ? Liever niet; het is nu al (te) marginaal … schop er dan maar een paar top-managers extra uit; ze hebben vast wel meer dan 870M verdiend met al dat sjoemelen, dus het is een non-argument van Ola.
pindakoning zegt
Toch vind ik Maserati een goed voorbeeld die deze zin enigszins ontkracht: ‘Toegegeven, jaar op jaar verkooprecords breken is makkelijk voor een premiumfabrikant dezer dagen.’ Het is ligt niet enkel aan de markt
olivier420 zegt
Agile. Brrrrrrr.
lekbak zegt
Managers zijn dan ook het kwaad. Je hebt er enkelen van nodig, noodzakelijk kwaad noemt men dat dan dus, maar verder wil je er zo weinig mogelijk. Elk bedrijf zou er naar moeten streven om zo veel mogelijk overalls en zo weinig mogelijk stropdassen aan het werk te hebben.
Al het geld word gemaakt door de overalls, er is geen manager (of andere stropdas) in welke branche dan ook die geld maakt. Hooguit kunnen ze geld verdienen of besparen.
9000cse zegt
@lekbak: Het ligt er maar aan hoe je ernaar wilt kijken. In 2018 had Daimler AG 298.465 mensen in dienst. Hoeveel er daarvan een managersfunctie hebben weet ik niet, maar het zullen er ongetwijfeld veel zijn. Ik schat het zo tussen de 18.000 en 21.000. Als je er door een efficiënte reorganisatie 1.100 van kunt missen, dan is dat op zich natuurlijk een fors aantal, maar procentueel gezien is het nog geen 0,4% van het totale aantal werknemers.
Bedenk daarbij, dat zij in vele landen vertegenwoordigd zijn d.m.v. importeurs, die meestal in eigen handen zijn en niet onafhankelijk zijn (of in particuliere handen zijn), zoals bijv. Pon in Nederland t.o.v. VAG. En met name bij die importeurs is het aantal managers in relatie tot het totaal aantal medewerkers nogal groot.
Verder is het begrip “manager” anno nu totaal verwaterd! (Of, zo je wilt, gedegradeerd). Daar zijn ook “duurdere” begrippen voor in de plaats gekomen. “Vroeger”, (in mijn tijd, dus!), had je bijv. in warenhuizen zoals V&D, iemand, die tegen juffrouw Jansen kon zeggen, dat zij de panties op maat moest gaan sorteren en die de afdelingstelefoon mocht opnemen. Zo iemand heette toen nog afdelingschef. Nadat hij/zij was omgedoopt tot senior accountmanager ging V&D failliet. Ik bedoel maar!
Om ze echter als “het kwaad” te betitelen, gaat me te ver. Je zult bij dergelijke grote organisaties altijd mensen nodig hebben, die uitvoeren en mensen, die de verantwoording moeten dragen voor die uitvoering. En als leidinggevende in zo’n complexe organisatie is de titel manager best wel op zijn plaats.
lekbak zegt
@9000cse: een manager organiseert en draait geen productie. Je moet er altijd naar streven om zo veel mogelijk middelen in te zetten voor productie en zo weinig mogelijk voor organisatie, administratie en verkoop. Je hebt ze allemaal nodig, maar je wilt er zo weinig mogelijk van. Ze zijn daarmee een noodzakelijk kwaad.
mashell zegt
@9000cse: haha. Bij ons in het bedrijf is het inmiddels een trend sommige manager director te noemen. Op het moment dat er dit soort prestige inflatie optreed weet je dat de bezem er weer eens door heen moet.
9000cse zegt
@mashell: Mooie uitdrukking, “prestige inflatie”! Dat is inderdaad wat het is. Maar ja, die titels strelen het ego. Vooral als het ook nog eens Engels of Amerikaans is. Maar weet je waarom dat zo is? Omdat het begrip dan nog op een visitekaartje past. Dat was anders in Duitsland. Die meden lange tijd het gebruik van Engelstalige begrippen, maar dat liep helemaal uit de klauwen. Zo ontstond het langste woord dat ik in het Duits ken. De titel van de eerste wisselwachter op een rangeerterrein van de spoorwegen kreeg de titel: Obereisenbahnknotenpunkthinundherschiebersdirektor. Beetje lang voor op een visitekaartje, vind je niet?
moveyourmind zegt
Lijkt me een ijskoude CEO, die Herr Ola…
Terwijl de winstcijfers als een Raket de lucht inschieten besluit hij zonder over één nacht ijs te gaan om de lonen te bevriezen.
En als je pech besluit Herr Ola in een Split second dat je overbodig bent en wordt er gewoon tegen je gezegd dat je kan moven pik.
bertorelli zegt
Herr Ola is zelf de opper manager. Die mag er als eerste uit.
raoufff zegt
Managers zijn gewoon sneu volk, hebben thuis niks te vertellen en komen dus op het werk beetje de baas uithangen!
mark383 zegt
Is dat een W140 coupé in de header foto? Sehr schon!
mashell zegt
@mark383: op basis van de hoofdsteunen en deurklinken denk ik dat het een gewone kathedraal is.
Dutchdriftking zegt
Lekker bezig…. Nooit twee bezuinigingsmaatregelen tegelijkertijd aankondigen… Mijn vraag is alleen, als ze zonder al dat personeel kunnen, waarom zat het er dan überhaupt? Is er iemand veel te laat wakker geworden?
mashell zegt
@dutchdriftking: dat is natuurlijk het voordeel van een nieuwe top manager, die kan gaan snijden en wijten dat de noodzaak daarvoor door zijn voorganger gecreëerd is.
Dutchcarwizard zegt
Nieuwe CEO moet altijd even de teugels strak trekken.