Lekker niks doen in je Benz en gewoon gereden worden. Zonder chauffeur. Mercedes nadert Tesla met Drive Pilot.
Rijden in de file is niemands hobby. Hoe lekker is het dan als je een auto hebt die het rijden helemaal overneemt. Tesla is ontzettend ver als het gaat om autonoom rijden. De andere merken komen steeds een stapje dichterbij. Zoals Mercedes, met nu level drie autonoom rijden in vorm van Drive Pilot.
Met Drive Pilot kan de Mercedes geheel zelfstandig rijden in een file. Of in elk geval bij snelheden tot 64 km/u. Het werkt alleen op snelwegen met meerdere rijbanen. Ook werkt het niet in de avond. Er zitten dus nog wel wat haken en ogen vast aan de technologie. Mercedes kiest voor een better safe then sorry aanpak als het gaat om autonoom rijden. En daar is natuurlijk niets mis mee.
De Mercedes kan detecteren als er iemand niet meer in de bestuurdersstoel zit. Dus achterin zitten en TikToks maken van de zelfrijdende Benz is er niet bij voor de influencers. Het Duitse automerk heeft toestemming om de techniek aan te bieden in eigen land Duitsland voor de S-klasse en EQS. Mercedes is in gesprek met de Amerikaanse autoriteiten om de techniek ook te kunnen toepassen in de staten Californië en Nevada. Voor het einde van het jaar moet de toestemming in de pocket zijn, zodat S-klasse bestuurders gedeeltelijk autonoom zich door files kunnen bewegen.
Pascal zegt
Het werkt ook niet bij regen en in de sneeuw, en alleen op pre-mapped snelwegen. Maar toch, elke ontwikkeling in deze richting is er eentje en interessant om te volgen.
pomoek zegt
Ik ben inmiddels behoorlijk sceptisch geworden als het gaat om zelfrijdende auto’s. Rijden in een file is toch behoorlijk laaghangend fruit en niet zo ingewikkeld lijkt me. Ik denk dat we toch echt decennia verwijderd zijn van echt autonoom rijden.
flutterby zegt
@pomoek: als Mercedes daadwerkelijk de verantwoordelijkheid van de bestuurder overneemt is dit enorme vooruitgang. Foutloze software is onmogelijk.
560pk zegt
@pomoek: juiste inschatting: volledig autonoom (en dan bedoel ik: op zaterdagmiddag door Amsterdam) is nog decennia weg, áls het al ooit gaat lukken (ik geloof er niet in).
Pascal zegt
@560pk het zijn filmpjes zoals deze die me er wel in doen geloven dat het kan: https://youtu.be/vNX89uqly6U?t=161 , maar alsnog zou het me niks verbazen als we zomaar 10 jaar verder zijn voordat het écht goed genoeg is om ongecontroleerd op de weg los te laten.
560pk zegt
@Pascal: het zijn filmpjes zoals het hier kortgeleden op Autoblog geplaatste van een Tesla die een van rechts komend, voorrang hebbend, overstekend paaltje loepzuiver weet te raken, die mij daar ernstig aan doen twijfelen. Temeer omdat deze auto uitgerust was met het “next level” autonome systeem (ik weet dat het nog niet uitontwikkeld is, maar toch)
Pascal zegt
@560pk Er werd een paaltje geraakt en zulke fouten gaan ze er niet uit krijgen? Als je hebt opgelet hoe hard het bij Tesla momenteel gaat, dan zit je toch echt niet helemaal op te letten als je daar het potentieel niet van inziet. We praten over een jaar of 5 nog wel een keer :)
sprankel zegt
Mijn W205 rijd al lang autonoom in de file maar mocht ik toch tegen een andere auto zitten dan ben ikzelf aansprakelijk want het systeem is niet autonoom maar als assistance onder niveau 2.
Autostrade rijden en rijvak wisselen doet hij ook al lang autonoom maar de regels in de EU zijn streng (terecht).
Het maakt het natuurlijk allemaal wat wazig voor het brede publiek en zelfs autojournalisten, Mercedes is hier geen stapje dichter bij Tesla, ze zijn een stapje voor want dit is effectief level 3.
Tesla zit nog altijd op level 2, ook alles wat ze in de US tonen is een level 2 systeem. Echter Tesla in de EU moet zich schikken naar de level 2 regels, in de US is alles op eigen risico zoals heel hun samenleving. Regels zijn daar immers inbreuk op freedom.
Er is een groot verschil tussen wat een systeem autonoom kan en wat de fabrikant/overheid toelaat dat het effectief autonoom doet. Dat levert dan weer een pittige discussie op met Tesla die beweerd dat ze hun level 2 systeem in de EU moet restricteren omdat de EU hun eigen markt zou willen beschermen.
Redrum zegt
Helemaal akkoord
karhengst zegt
Autonoom rijden in een Benz is toch wel een mes in de rug van hun vaste klanten.
flutterby zegt
@karhengst: volgens mij kunnen de S klasse en EQS kopers het wel waarderen om in de file zich op iets anders te richten.
718s zegt
Ik rij al 45k kms in een model 3 performance uit 2021. Ik heb een stuurgewicht gekocht zodat ik niet elke 20 sec aan m’n stuur of te zitten.
De helft van de kms heb ik op de autopilot afgelegd tot 150km per uur (verder gaat de autopilot niet).
Het werkt alleen met witten lijnen of strepen.
Het maakt nagenoeg geen fouten. Als het een fout maakt is het dat ie te langzaam accelereert naar z’n ingestelde snelheid en soms laat ie z’n gat groter worden op de voorganger dan de ingestelde tijd.
Autopilot staat heel veilig ingesteld, invoegende auto ’s ziet ie goed en reageert netjes door van ’t gas te gaan.
Autopilot heeft me twee keer gered met soort van file rijden, paar auto voor me stonden ze vol op de rem, de tesla hing al vol in de ankers voordat ik m’n voeten op de pedalen had om überhaupt te remmen.
Bochten met een scherpe radius en zelfs naderen van een rotonde en remmen en sturen doet ie keurig alleen als er een stuur hoek groter is dan 45 graden waarschuwt ie dat ’t niet mag en dat je je handen aan ’t stuur moet houden om de stuur beweging zelf af te maken.
Conclusie, ’t werkt gewoon goed. Ghost breaking heb ik helemaal in ’t begin 1x meegemaakt (was een rotte software versie, na update was ’t weg). De cruise control daar in tegen werkt slecht, auto leest ene keer wel verkeersborden en de andere keer niet waardoor die vind dat er in eens 100 gereden moet worden als je 110 rijdt bijv. Sommige stukken omgeving Rotterdam snelweg springt ie terug naar 80 en je kan ‘m dan niet meer sneller zetten. Cruise zet je uit om vervolgens over een 2 km weer aan te drukken.
Auto pilot werkt veel beter en fluctueert veel minder in snelheid als cruise control hoe maf ook.
Andere merken kunnen de komende paar jaar niet tippen aan hoe ver Tesla is.
Als je een avondje gepartyd hebt en je bent een beetje wazig werkt auto pilot prima om naar huis te rijden.. Beter dan dat je zelf kan in ieder geval.
Dus Mercedes en andere merken hebben nog een lange weg te gaan…
teske zegt
Ik heb dezelfde ervaring, alleen natuurlijk geen stuurgewicht.. Heerlijk relaxed. FSD is nu hoofdzakelijk beperkt door EU regelgeving idd om de EU merken de kans te geven een inhaalslag te maken
SuperchargedTrans-Am zegt
Autoblog: Cadillac’s supercruise is volgens div. Testen al verder en beter dan Tesla.