Mercedes zag de bui al hangen en waarschuwde de FIA vorig jaar al voor de regelwijzigingen van 2021.
De eerste Grand Prix van het jaar leverde een daverende verrassing op. Oké, onder de streep won Hamilton ‘m gewoon weer en werd Bottas derde. Doch waar de uitslag doet vermoeden dat we net zo’n seizoen krijgen als de afgelopen jaren, was het gevoel heel anders. Max Verstappens Red Bull RB16B kon namelijk goed mee met de nieuwe W12 van Mercedes. Misschien was de rode stier zelfs wel iets sneller.
Heeft Mercedes dan echte problemas met de auto voor dit jaar? Normaal gesproken zouden we daar nog steeds niet echt in geloven. Maar er is een factor in het bijzonder die dit scenario toch wat aannemelijker maakt. De Aston Martin AMR21 is ook duidelijk minder snel dan de RP20 van vorig jaar. Samen met Mercedes is Aston Martin het enige team dat gebruik maakt van een zogenaamd ‘low rake’ concept. Bij de andere teams staat de achterkant van de auto een stuk hoger op de poten dan de voorkant. Bij Mercedes en Aston Martin is dat niet het geval.
Aston Martins teambaas Otmar Szafnauer geeft nu aan dat zijn team en Mercedes vorig jaar al bij de FIA hun zorgen kenbaar gemaakt hebben over de regelwijzigingen. Kennelijk verwachtten zij toen al dat de aanpassingen meer effect zouden hebben op de teams met een low rake concept. De FIA zette echter door, officieel op verzoek van Pirelli. Dat het kampioenschap nu spannender is, zal de FIA niet betreuren. Doch Szafnauer wil niet per se weten van een complot:
Ik geloof niet in complottheorieën, maar het is vorig jaar al wel door teams met een lage rake aangegeven dat deze veranderingen ons meer zou schaden dan teams met een hogere rake.
Otmar Szafnauer, wil niet zeggen dat het aliens zijn, maar zegt dat het aliens zijn
Mercedes en Aston Martin hebben voorheen niet publiekelijk geklaagd over de wijzigingen. Desalniettemin zijn de druiven nu zuur. Er is nooit een echte stemming over geweest onder de teams. Wel mochten deze een ‘advies’ geven. Beschouw het een beetje als een raadgevend referendum. Mercedes en Aston Martin ‘stemden’ daarbij tegen, net als nog één ander team (waarschijnlijk Williams). Maar de FIA heeft zich daardoor niet laten afschrikken:
Er is nooit een definitieve stemming over dit reglement geweest. In een werkgroep heeft er alleen een adviserende stemming onder de technische directeuren plaatsgevonden en daarbij hebben maar liefst drie teams tegen gestemd. Daarbij moet je ook bedenken dat maar twee teams een lage rake-concept hanteren. Dat betekent dat zelfs nog een team met een iets hogere rake tegen heeft gestemd. Er bestond dus absoluut geen unanieme steun voor deze veranderingen, dat is een misvatting.
Otmar Szafnauer, proeft de kurk in een zure druif
Hoe dan ook zit zelfs topteam Mercedes nu voorlopig vast aan hun huidige concept. Een switch naar een hoge rake gedurende het seizoen is volgens technische man Andrew Shovlin namelijk niet mogelijk. In plaats daarvan zet Andrew in op het optimaliseren van de huidige W12. Daarmee denkt het team alsnog aanspraak te kunnen maken op de titel van dit seizoen. Het goede nieuws is daarmee wel dat Das Haus zich niet halverwege het seizoen alweer kan gaan focussen op de auto voor 2022. Is dit dan toch het begin van het einde voor de driepuntige ster?
SpeedGeek zegt
Weekend? Ja.
Geen F1? Check.
Een F1 gerelateerd artikel van Jaapiyo? Klopt.
Bijzondere omschrijvingen onder citaties? Plausibel.
Bingokaart is vol en bier mag gedronken worden.
jaapiyo zegt
You’re welcome
SpeedGeek zegt
Bizar. Ik zit precies op het moment van openen The Office te kijken.
Richmond zegt
Dus wat dan? Omdat 3 vd 7 er meer last van hebben/ zouden hebben hadden de regels maar niet ingevoerd moeten worden? Zullen we het hele hybride verhaal dan met terugwerkende kracht ook annuleren en de bijbehorende kampioenschappen? Aangezien Ferrari, red bull, Mc Laren en Renault niks meer winnen sindsdien.
Edge zegt
Szafnauer is gewoon zuur omdat ‘ie vorig jaar keihard heeft gegokt op Mercedes met hun bijna één op één kopie en daardoor nu de lul is. Had ‘ie de Red Bull maar moeten kopiëren.
harrie zegt
Och dat arme Mercedes toch.
Welk team had die hybride motoren er toen ook alweer doorheen gedrukt met een uiterst fanatieke lobby?
wif1 zegt
@harrie: Nou exact, die lobby was zelfs zo succesvol dat ze jaren voor de daadwerkelijke introductie van deze hybride motoren al met de ontwikkeling waren begonnen. De FIA vond het blijkbaar zeer belangrijk Mercedes aan boord te trekken als team. De achterstand van de andere fabrikanten was daardoor substantieel en onoverbrugbaar groot.
Edge zegt
Ja, en wel team voerde een illegale geheime bandentest uit zonder ervoor gestraft te worden? Welk team werd het minst hard getroffen bij het versimpelen van de voorvleugels na 2017? Welk team werd het minst geraakt door een technical directive rondom ERS vorig jaar? Mercedes heeft vaak genoeg de wind mee gehad wat betreft beslissingen van de FIA. Nu het een keer tegenzit moeten ze niet mauwen en gewoon harder werken om er alsnog wat van te maken. Dat moesten al die andere teams de afgelopen jaren ook.
pomoek zegt
Grappig dat Hamilton, MB en nu ook AM en blijkbaar Williams zo lopen te blaten over “regelwijzigingen om ons dwars te zitten”. Dat is vrij normaal in de F1, en daar doet doet de FIA niet echt geheimzinnig over. Formule 1 is gewoon minder leuk als 1 team dominant is. Als NL kijker kan ik de F1 nog best waarderen vanwege die Nederlander, maar ik kan me voorstellen dat als je F1 fan bent en je komt niet uit Duitsland, NL GB of Finland, de F1 de laatste jaren behoorlijk karig kijken is geweest.
sportevo zegt
@pomoek: wat een onzin. F1 is een mondiale sport en niet iedere Nederlander is automatisch Verstappen fan en er zijn ook zat Britten die Hamilton niet kunnen pruimen.
Ik ben ook benieuwd hoe het zal zijn als Verstappen elke race wint, gaan ‘we’ dan ook klagen over dominantie?
pomoek zegt
zei ik niet, zei ik niet, en dat laatste zei ik ook niet.
oranginas zegt
Als Nederlander maakt het me geen bal uit waar Verstappen vandaan komt, maar hij is op dit moment de enige die tegen Hamilton kan vechten, dus ik zie ‘m graag rondjes rijden. Hetzelfde met Vettel in 2018 en Leclerc in 2019.
Maar over landen, dat maakt echt niet uit: Kijk bijvoorbeeld naar Vettel en Duitsland, terwijl Vettel overwinning na overwinning boekte en wereldtitels haalde was de F1 daar eigenlijk helemaal niet zo populair meer (mogelijk opgebrand door Schumacher). Zelfs de GP verdween.
Edge zegt
Ja, het is schrijnend hoe slecht de F1 het in Duitsland doet. Het land is de afgelopen 11(!) jaar wereldkampioen geworden, eerst vier keer op rij met Vettel, en na Vettel is het Mercedes dat de klok slaat met als “hoogtepunt” de dubbel Duitse wereldtitel met Rosberg en Mercedes in 2016. Daarnaast hebben we in die tijd Glock, Heidfeld, Sutil, Wehrlein, Hulkenberg en de terugkeer van Schumacher gezien. Je zou toch zeggen dat Duitsland alle reden heeft om helemaal F1 gek te zijn.
Des te bijzonderder vind ik het hoe Nederland reageert op Max Verstappen. Natuurlijk, nu doet hij het hartstikke goed en is hij door heel de F1 wereld geaccepteerd als de beste coureur van het veld die niet Lewis Hamilton heet, maar zelfs toen hij nog in die Toro Rosso reed was Nederland al meer Verstappen-gek dan dat Duitsland ooit F1-gek is geweest.
flow82 zegt
@Edge: is dit niet een klein beetje zoals de Duitsers en ons koninklijk huis??
Stefje zegt
@Edge: verstappen liet vanaf dag 1 dan ook al bijzondere dingen zien. Dingen die we eigenlijk zelden zien van nieuwkomers. Dat maakt het bijzonder voor iig NL. Duitsers kunnen in- en uitschakelen wanneer ze willen wat dat betreft, alhoewel los van team Mercedes er voor hen al 4 jaar weinig echt te juichen meer valt.
Robert zegt
Mooi verhaal, dit.
Mercedes: “Die regelwijzigingen zijn kut. Onze auto wordt er trager van dan die van de concurrentie”.
FIA: “We hebben goud in handen! Eindelijk komt de spanning weer een beetje terug!”
oranginas zegt
Mercedes gaat dit jaar toch wel winnen, de veranderingen zijn niet ingrijpend genoeg. Je zag tijdens de test (toen de handling volgens Mercedes nog onbetrouwbaar was) dat er nog altijd voldoende pace was om mee te komen, het moest alleen wat voorspelbaarder worden. Het is niet plotseling een Williams (of zelfs Haas!) geworden zoals ze ons proberen te laten geloven: Een slechte auto rijd niet zomaar een dubbel podium met een matige 2e coureur.
Kijk terug naar de Ferrari dominantie (puntensysteem overhoop gegooid, custom banden aan banden), de Red Bull dominantie (wat behalve eigenlijk 2013 geen dominantie was) of Williams met de traction control. De FIA vind het maar al te leuk om de regels te maken gericht op één team. Het heeft met Mercedes alleen veel te lang geduurd, de regelwijzigingen van 2018 waren bijvoorbeeld juist in het voordeel van Mercedes. En ik verwacht dat de dominantie ook nog niet over is.
Jetlag zegt
Klinkklare onzin, dat de FIA regels gericht op één team maakt.
De formuleregels worden bekendgemaakt, alle teams gaan naar de tekentafel en construeren hun auto, volledig gebaseerd op hun “filosofie” en passen op die basis de hele setup aan.
Als in de praktijk een andere “filosofie” een wondermiddel blijkt, heb je dat niet één-twee-drie overgenomen, omdat je basis er niet op berekend is.
Dat was zo met de actieve ophanging van Williams, de dubbele diffuser Brawn GP (in mindere mate) recentelijk met het DAS-systeem enzovoorts…
Het is dus heel goed mogelijk dat de (geringe) aanpassingen van dit seizoen, grote impact hebben op Mercedes en consorten, omdat hun basis setup veel neerwaartse druk “uit de vloer” vereist, wil het z’n vruchten afwerpen.
Feitelijk omgekeerd, de reden dat andere teams destijds op het “verkeerde paard” (hoge rake) gewed leken te hebben en dat niet één-twee-drie konden omgooien, omdat er geen alternatieven gevonden kon worden om meer downforce uit de vloer te halen (zonder de balans te verstoren).
Ergens dus best zuur, als een tussentijds simpele (relatief goedkope) formule-wijziging, je als team hard raakt en op extra kosten jaagt, waar er geen (grote) wijzigingen zouden worden doorgevoerd, om diezelfde kosten juist te beperken.
Maja, het is veel spannender om moord en brand te schreeuwen en vals spel te roepen, dat heeft ene Trump wel bewezen…
Edge zegt
Nou, wat je eerste paragraaf betreft: Mercedes had in 2017 ook zo’n onvoorspelbare/onbetrouwbare auto en toen zag je dat ze er toch echt wel enorm hard voor moesten vechten. Tot en met de dertiende race was het gewoon rete spannend. Vettel ging de eerste twaalf races aan kop en na de dertiende race had Hamilton slechts 3 punten voorsprong. Aan het eind van het seizoen werd Hamilton weliswaar kampioen met Vettel op 46 punten afstand, maar het grote verschil in punten is meer te wijten aan fouten en betrouwbaarheidsproblemen bij Ferrari en Vettel dan de kwaliteit van Mercedes. Daarmee wil ik Mercedes en Hamilton echt niet tekort doen, maar zonder die elektrische problemen in Japan en die beruchte sandwichcrash van Vettel, Verstappen en Raikkonen was het gat echt niet zo groot geweest.
Ik sluit niet uit dat Hamilton aan het eind van 2021 die achtste titel mag bijschrijven, maar het heeft er toch echt alle schijn van dat hij er dit jaar harder voor moet werken dan de afgelopen jaren. Red Bull heeft eindelijk een auto die van het begin af aan sterk is, wellicht zelfs beter dan de Mercedes. En hoewel ik Mercedes niet onderschat, moeten we Red Bull ook niet onderschatten. Als er één team is dat zich elk jaar sterk doorontwikkelt is het Red Bull. Bovendien zie ik in de huidige Verstappen een sterkere tegenstander voor Hamilton dan de Vettel van 2017/2018, en heeft Red Bull met Perez eindelijk een snelle tweede coureur die ook echt en rol kan gaan spelen in de strategie. Het is voor mij alles behalve een uitgemaakte zaak dat Mercedes kampioen wordt.
jje003 zegt
Ze hebben sinds 2013 de regels mee gehad, nu werkt het tegen en gaan ze miepen.. Ik denk dat iedere kijker op de wereld ongeveer weer thuisblijft omdat het eindelijk weer eens wat spannend lijkt te worden. Een goede sportman zeurt niet, maar laat zien dat ze ook met verschillende regelgevingen de betere zijn. Ik denk dat ook juist daarom veel mensen Hamilton niet als de GOAT zien. 4 van de 7 kampioenschappen komen uit een periode met nagenoeg bijna hetzelfde sportief reglement, met een auto die nauwelijks competitie kende. Net zo krom zijn al die records met hoogste aantal ronden aan de leiding en aantal behaalde punten. Vroeger scoorde je er 10 bij een overwinning, nu 25 en waren er maar 12-15 races in een seizoen.