Mercedes is Back in Black met de W12.
Het lijkt veel langer geleden, maar minder dan een jaar geleden werd de Mercedes W11 onthuld als Silver Arrow. Inmiddels zijn we al aardig gewend aan de de W11 als ‘Black Arrow’. Blijkbaar beviel dit wel, want Mercedes houdt dit vast met de W12. Ze presenteren dit nog steeds als een statement voor diversiteit en inclusiviteit. Hamilton kan dus tevreden zijn.
De W12 wordt dus opnieuw een Black Arrow. Waar de livery vorig jaar bezaaid was met Mercedes-sterren is AMG nu veel prominenter aanwezig. Dit is niet toevallig: het F1 team en AMG gaan nauwer samenwerken. De livery is ook wat kleurrijker geworden met een felrode achtergrond voor de Ineos-logo’s en meer zilver op de vin.
In verband met de nieuwe regelgeving voor 2021 is er het nodige aangepast aan de aerodynamica. Met name de vloer is flink aangepast. Voor de achterbanden is er bijvoorbeeld een driehoekige uitsnede gemaakt. Dit laat Mercedes echter bewust nog niet zien op de foto’s en in de livestream.
Toch is de auto die je hier ziet niet gewoon een W11 met de nieuwe livery, dit is wel degelijk de W12. Dit kun je onder meer zien aan de uitstulpingen op de flanken achter de cockpit. Naast de aerodynamica is ook de ophanging, het koelsysteem en de Power Unit aangepakt.
Verder zijn er nog veel zaken identiek aan de W11, zoals de monocoque en de versnellingsbak. Wat Das Haus in ieder geval niet heeft overgenomen is het DAS-systeem. Vorig seizoen zag FIA het nog door de vingers, maar nu is officieel verboten.
Volgende week vrijdag zal de Mercedes W12 voor het eerst op het circuit te zien zijn. Dan gaan namelijk de eerste tests van start in Bahrein.
Design_Driven zegt
Ik vind hem erg tof, zeer zeker geslaagd. Bijna zo mooi als de Rich Haas livery van weleer :)
Hoeveel profijt hadden zu nu uiteindelijk van het DAS systeem, ik geloof dat het voordeel maar heel marginaal was?
Morgen wordt de Aston Martin onthult, daar ben ik ook erg benieuwd naar.
mashell zegt
Het voordeel van DAS was enorm, alle andere team raakten nerveus en gingen ontwikkelcapaciteit daarop inzetten.
sportevo zegt
@sketcher: het voordeel had groot kunnen zijn maar het kostte de rijders teveel aanpassing waardoor het niet altijd even goed benut kon worden.
ghengiskhan zegt
Nu we het toch over Mercedes hebben, ik zie net een berichtje in de Televaag (bevestiging uit andere bronnen is dus vereist) voorbij komen dat Nyck de Vries is aangesteld als reserve rijder. Ook niet slecht.
Edge zegt
Klopt, ja. Mercedes heeft dit zelf inmiddels ook bevestigd. Vandoorne en De Vries zijn de reservecoureurs voor 2021. Maar ja, we hebben vorig jaar gezien wat dat waard is: Lewis valt uit met COVID en wie mag instappen? Niet reservecoureur Vandoorne, maar George Russell wordt losgeweekt bij Williams. Ga er dus maar vanuit dat de rol van De Vries (en Vandoorne) zéér beperkt is.
royaledeluxe zegt
Inderdaad, ze mogen wat met de virtuele versie rond toeren en daar hun werk doen en niet meer. Een circus is het aan het worden bij Mercedes en die rode clown neus vanboven op de nieuwe wagen geeft het helemaal weg.
Het zijn zelfs geen zilverpijlen meer… spijtige zaak wordt het.
berlinetta zegt
Dat komt op mij hetzelfde over als fungeren als derde keeper bij het Nederlands elftal.
Richmond zegt
De neus is ook veel smaller
berlinetta zegt
Dat zwart met dat felgroen staat de auto goed! Jammer dat Ineos het weer moet komen verpesten met hun rood. Dat grijs had voor mij ook niet gehoeven. Sterker nog, de letters van AMG zijn daardoor minder goed leesbaar.
ghini zegt
@berlinetta: zal rood dan volgend jaar de hoofdkleur zijn? Met wat amg grijs?
mashell zegt
Die rode accentjes voorkomen nou net dat het een saaie boel wordt. Maar goed, ik ben dan ook van team rood.
berlinetta zegt
Nu ben ik stiekem ook wel een Ferrari-fan hoor, maar ik vind hun wagens ook weinig origineel. Rood met stickers van sponsors. Begint ook saai te worden.
ghini zegt
@berlinetta: eens
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Ik hoop dat ze bij Reb Bull en Ferrari hun huiswerk goed gedaan hebben, want het zou toch een schande zijn als we hier weer heel het jaar naar moeten kijken. Wat een gedrocht van een livery is dit. De budgetcut is in de design afdeling van Mercedes in ieder geval al goed merkbaar
Dutchdriftking zegt
Eerlijk is eerlijk, het is een knap ding!
cupsport zegt
Hoe kan je nu voor een zwarte kleur kiezen en dit als divers bestempelen? Is dit niet net zo divers als wit? Of mag ik dit niet zeggen?
mashell zegt
Dat is netjes van Mercedes, geen foto van de achterkant. Die zien de andere deelnemers immers de rest van het seizoen nog vaak genoeg.
geecee zegt
Beetje voorbarig om dit als nieuwe kampioensauto aan te kondigen
tjorque zegt
Ik dacht wauw een W12 blokje. Lekker exotisch 133cc per cilinder. Extreem hoge rpm’s
Maar toen herinnerde ik me dat F1 vandaag helemaal “stuk” gereglementeerd is en mij niet meer zoveel interesseert.
joostdetaalnazi zegt
@tjorque: het interesseert je kennelijk genoeg om een klaagreactie te schrijven.
kennone zegt
Met een halve W12 helaas
RobTWo zegt
De nieuwe kampioensauto? Met nummer 77 erop? Wat weten jullie dat wij nog niet weten?
harrie zegt
Lewis, this is James.
berlinetta zegt
Beide auto’s staan op de foto’s. De auto van Bottas wordt in ieder geval kampioen van de tweede rijders in de F1.
bernoulli zegt
Beetje een allegaartje, deze livery, maar wel meteen herkenbaar op de baan.
bmw335d zegt
Is dit al de final livery of komt er nog wat bij? Ik mis namelijk de tribute aan Niki Lauda. Ik hoor ’t Toto Wolf (en L.H.) nog zeggen bij Netflix’s documentaire dat er blijvend een referentie naar Niki zou zijn..
vaakbenjetebang zegt
@bmw335d: het eerste wat ik dacht: dat rode vlak, dat lijkt wel een petje. Het zit namelijk op het hoogste punt van de auto… het mag dan ook de naam Ineos dragen, maar ik denk dat dat het toch is. Het rood lijkt ook wat ‘roder’ dan het rood van Ineos, maar dat kan ook aan mijn milde kleurendoofheid liggen.