Je kunt immers nooit genoeg modelvarianten in het gamma hebben.
De komende jaren knalt Mercedes naar een met hybride omringde omgeving. Dit betekent dat de meeste motoren gekoppeld gaan worden aan een 48v setup. Je hebt zo’n constructie ongetwijfeld al tot in den treuren gezien, het is immers gemeengoed geworden. Van een Audi A6 tot een Ford Focus, 48v is here to stay. Het helpt bij een stukje efficiëntie en maakt het motorblok zuiniger bij het optrekken vanuit stilstand.
Dit brengt ons bij Mercedes. De GLE is er in de Verenigde Staten onder meer als 450 en daarna volgende AMG-modelvarianten. Tussen die 450 en de non-AMG varianten zit nog een gat. Althans, zo zien de Duitsers dat. CarBuzz is naar aanleiding van een order sheet te weten gekomen dat er een compleet nieuwe modelvariant gaat komen die we nog niet eerder bij de GLE hebben gezien. Het gaat hier om de GLE 580. Dit moet een V8 constructie voorstellen, gekoppeld aan 48-volt EQ Boost. Mercedes introduceerde deze variant als eerste op de nieuwe GLS op de autoshow van New York, eerder deze maand. In die auto is het feestpakket goed voor 469 pk en 700 Nm, waar de EQ Boost is voor 22 extra pk’s.
Het is niet bekend of Mercedes het 580 recept ook in Europa gaat introduceren, hou er rekening mee dat dit niet gaat gebeuren. Gezien het feit dat het hier gaat om een V8 zal met name in Nederland de vanafprijs niet meevallen. De 580 is voor oude opa’s die wel een achtcilinder wensen, maar niet het sportieve en harde van een Mercedes-AMG willen.
loserboi932 zegt
Waarom doen ze die domme getallen toch niet op de schop als het nergens meer op slaat. Nou ja. Hoger is beter dan. Meer niet.
Maak dan de GLS50000 want dat klinkt cooler dan 580 en heeft net zoveel te maken met het vermogen of de inhoud.
bertorelli zegt
@loserboi932: Het is inderdaad heel verwarrend. Ik wacht wel tot er een GLS666 uitkomt, maar daar zal dan wel weer een 1,666 liter blokje in liggen.
rovadepo zegt
@bertorelli: met 666 peeeekaaas
clk63bs zegt
@bertorelli: van Renault
antoonniels zegt
“De 580 is voor oude opa’s die wel een achtcilinder wensen, maar niet het sportieve en harde van een Mercedes-AMG willen.”
Wauw. Welkom op Generaliseringsblog.
suzikubelona zegt
@antoonniels: Laat ik nu toevallig zo’n opa kennen.
langejohn zegt
@antoonniels: Een “sportieve” hard geveerde SUV zou niemand moeten willen.
dirkv zegt
@langejohn: Ik krijg spontaan zin om opa te worden.
reactief zegt
Beetje vreemd vormgegeven auto. Zag er gister één rijden en hoewel ik veel details mooi vind, is het geheel niet echt in balans.
De grill in de voorbumper is trouwens wel triest zeg… Zoveel neppe luchtinlaat… Kunnen ze echt niets anders verzinnen dan dat zwarte plastic met honinggraat….
suzikubelona zegt
@reactief: En als Tesla een auto maakt zonder gril, dan roept iedereen “Ziet er een beetje raar uit, zo zonder grill.”
reactief zegt
@suzikubelona: Onzin. Kijk naar de 911. De Kever en 500 hebben ook minimale openingen.
suzikubelona zegt
@reactief: Het is nu eenmaal één van de makkelijkste manieren voor een merk om een ‘familiegezicht’ te creëren. Daarom zal de grill voorlopig nog wel even blijven bestaan. Nep of niet.
ghost zegt
Lekker bakkie maar vind de GLC gaver!
romeoalfa zegt
Ah, de 450 van Mercedes-Benz. Dat blok weet zelf niet eens wat het is. In de GT is het een 43 AMG en in de S/CLS/GLE de 450. Verder wel een fijn blok.
Gulli zegt
“De 580 is voor oude opa’s die wel een achtcilinder wensen, maar niet het sportieve en harde van een Mercedes-AMG willen.”
Een beetje als de 500/600 series van Mercedes vóórdat ze zo ontzettend ingewikkeld gingen doen.