Een ‘puristische roadster’, zo noemde Mercedes de Vision SLA, het kleine cabriootje op basis van de A-Klasse dat vlak na de eeuwwisseling op de Detroit Motor Show stond. 14 jaar later wordt hij wellicht weer relevant.
De Vision SLA was een klein speels wagentje, die met een lengte van slechts 3,77 meter een pak kleiner was dan de kleinste productie-roadster, de SLK. Onder de kap lag een 125 pk / 180 Nm sterke atmosferische 1.9 vierpitter die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandreef.
Dit was niet heel veel vermogen, maar de auto woog dan ook maar 950 kilogram (DIN, inclusief vloeistoffen). Hierdoor zat hij binnen de 8 seconden op de 100, en was een topsnelheid van 209 km/u mogelijk.
De LED-achterlichtclusters, richtingaanwijzers en koolstofvezel kuipstoeltjes uit de SLA vonden in 2003 allen hun weg naar de Mercedes-Benz McLaren SLR (C 199), maar tot een verdere uitwerking kwam het nooit.
Momenteel is Mercedes echter flink aan de weg aan het timmeren met de nieuwe A-Klasse en de afgeleides hiervan, de CLA en de GLA. Al jaren is het merk de eeuwige derde in de driestrijd met BMW en Audi, en dus moet er meer verkocht worden. Eerdergenoemde A-Klasse-varianten hielpen het concern in 2013 al aan dubbele groeicijfers. Combineer dit met een steeds strengere CO2-regelgeving en een uitbreiding ‘naar onderen’ lijkt steeds voor de hand liggender.
Dus: wordt de SLA, anderhalf decennium na de eerste aanzet, nieuw leven ingeblazen? Je zou zeggen dat het slechts een kwestie van tijd is. En moet Mercedes dan volle bak Alfa 4C gaan qua gewicht en sportiviteit, of is een meer gemoedelijk mainstream-product gewenst? Een achterwielaandrijver zal het sowieso niet worden als hij op het A-Klasse-platform staat….
riddertevoet zegt
Ik heb zelfs de firma Hot Wheels™ smaakvollere roadsters zien ontwerpen.
e46m3csl zegt
Iemand een idee wat die 2 ronde dingen zijn bovenop het kippengaas in die motorkap?
On: Foeilelijk, blij dat ze dit nooit in productie hebben laten gaan.
boertje zegt
@e46m3csl:
Dat zijn de bevestigingspunten voor de veren van de wielophanging.
http://www.carbibles.com/images/macphersonstrut.jpg
bmw135i zegt
@e46m3csl: MacPherson ophanging
SanS zegt
@e46m3csl: de bovenkant van de veerpoten
krokant zegt
Ik houd niet zo van sla
krokant zegt
@krokant: OT: Doet me sterk denken aan de Copen, dat was ook zeker geen succesnummer.
mout zegt
Hoe is het toch mogelijk dat we uitgerekend deze concept al zo gauw vergeten waren…
focusrs zegt
Ontzettend lelijk,
Off topic: waar blijft de Genève tuningspecial van Casper?
kalax3 zegt
Neus heeft iets weg van de italdesign scighera imo. Lelijk dus.
kip5000 zegt
Snap wrm die is vergeten ;p
roadrage zegt
Forgive me, I just barfed in mouth
bmw1 zegt
Ik vergeet het het liest ook weer
Mairsil zegt
Het idee van een kleine roadster onder de SLK, met MX-5-achtige prijzen is best goed. Maar het ontwerp mag inderdaad wel even overnieuw.
fritsie zegt
Zo zie je maar dat niet alles met een ster mooi is.
marussia zegt
Er is een reden dat dit concept vergeten is.
tupperware zegt
Dus Mercedes gaat na 10 jaar een Smart Roadster onder hun eigen label bouwen?
Moet kunnen, op de Twingo/For4 bodemgroep moet een grappig bakkie te produceren zijn voor minder dan 40K. Veel minder zal het helaas niet worden, de Roadster kostte destijds al tussen de 25 en 35K.