De Mercedes Vision EQXX heeft vooral efficiëntie als speerpunt. Doet dat je ergens aan denken?
Je hebt verschillende soorten concept cars: je hebt kleimodellen die vooral bedoeld zijn om een beeld te schetsen, en functionele auto’s waarvan je eigenlijk vroeger dan later een nummerbord op verwacht. De Mercedes EQXX is die laatste, sterker nog: er zit al een nummerbord op. Mercedes is driftig aan het testen met de auto omdat deze elektrische sedan het toonbeeld van efficiëntie moet worden. Mercedes heeft het al gehad over een actieradius van 1.000 kilometer op één lading, zonder een accupakket van 300 kWh eronder te leggen.
Mercedes EQXX
Mercedes wil de efficiëntie van de EQXX bewijzen middels drie roadtrips. De derde rit is afgerond en het thema was ‘hitte’. Mercedes reed met de EQXX van Riyadh in Saudi-Arabië naar Dubai in de VAE. Deze 1.010 km lange rit legde de EQXX af met nog 309 km actieradius over. Dat is wel serieus indrukwekkend, helemaal als je je bedenkt dat het kwik tot 34 graden Celsius kwam tijdens de rit. Er is ‘normaal’ gereden met een gemiddelde snelheid van 79,4 km/h als je bestuurderswissels niet meerekent.
XL1
Met zijn ongeveer 100 kWh grote accu en de afgelegde afstand van 1.010 kilometer was de efficiëntie van de Mercedes EQXX omgerekend zo’n 7,4 kWh/100 km. Omgerekend naar het equivalent van l/100 km komt dat uit op 0,9 liter per 100 km, omgerekend zo’n 1 op 111. Hé, dat getal kennen we. De Volkswagen XL1 uit 2013 deed hetzelfde. Al was dat geen EV, maar een hybride tweecilinder diesel en een nogal onpraktisch ding. Deze cijfers in een sedan heb je net ietsje meer aan.
Productie?
Over iets aan hebben gesproken: het gaat dus allemaal nog steeds om een concept car. De Mercedes EQXX zou een soort C-Klasse EV worden, maar dat moet nog concreet worden. Het zou een mooie precedent zetten voor EV’s, want ook al zou je 1.400 km niet altijd nodig hebben, als je de helft kan bereiken met een kleinere batterij helpt het ook al.
str8six zegt
Een c-klasse EV met dit design? Lang niet gek! 100x beter dan al die andere EQ-meuk die ze hebben uitgebracht.
baf07 zegt
Ziet er wel een stuk beter uit dan die volkswaggie!
~Zeg ik dat nou echt over een Mercedes~
kas_par zegt
Over smaak valt niet te twisten natuurlijk… maar echt? Dit is duidelijk een concept auto om de prestaties te testen, want het ziet er natuurlijk écht niet uit… met name die achterkant lijkt rechtstreeks uit een jetsons cartoon te komen. De voorkant is wel aardig, maar voor een EV wat vreemd… een enorme motorkap, zonder motor? Wat zit daar dan in?
potver7 zegt
Maar hoe groot (of klein) is die accu dan wel, als ’t geen 300 kWh exemplaar is?
En hoe rekenen jullie dat stroomverbruik om naar l/100km, die zie ik ook even niet…
harrie zegt
Joules
Onehp zegt
” Met zijn ongeveer 100 kWh grote accu en de afgelegde afstand van 1.010 kilometer was de efficiëntie van de Mercedes EQXX omgerekend zo’n 7,4 kWh/100 km.”
mashell zegt
Als je googled op “kwh liter benzine” dan zegt je Google “Zo bevat een liter benzine gemiddeld ongeveer 8.9 kWh”. Dus als je 7,4 kWh/100 km door 8,9 deelt dan kom je op een equivalent van 0,8314 l/100km.
Moet je voor de grap eens andersom doen. Dat je 50 liter benzine omrekent naar kWh. Dan krijg je 445 kWh. Dus een 50 liter benzine tank bevat het equivalent aan energie dan een 445 kWh batterij. Als je op die 50 liter dan 800km ver komt (heel netjes toch) dan verbruikt je benzine auto dus 55 kWh/100km. Ruim drie keer zoveel als een Tesla Model 3 die 15 kWh/100 km gebruikt. En dan komt toch de vraag op, waarom zijn brandstofmotoren nog steeds niet verboden?
p993 zegt
Bij mij komt de vraag op of jij hier wel op het goede forum zit…er zijn ook groene en ultragroene fora om dit soort zienswijzen te verkondigen!
Om antwoord te geven op je vraag: omdat je het er zo lekker warm van krijgt! 😁
PunicaOase zegt
Gaaf design, en dan 50 kWh accu erin: 700 km actieradius is ook genoeg en dat scheelt weer geld en gewicht, dus wellicht houd je dan wel 800+ km over..
Onehp zegt
Graag, kom je ook een goed eind dan 2u doorduwen aan 200km/h, dwz snel in de praktijk vgl met bv een pakweg Plaid…
mjpamsterdam zegt
Iets met year dat het niet gered heeft. Dat is mijn associatie.
Onehp zegt
Erg efficiënte auto’s zien er gelijkaardig uit qua vorm. Net zoals super/hypercars op elkaar lijken…
mashell zegt
Nadat VW die ID.Buzz op de markt bracht was er geen ruimte meer voor Lightyear. Stel je voor met een Lightyear in de file te staan achter een ID.Buzz, dan krijg je Buzz Lightyear… Zo absurd, dan houdt het universum gewoon op te bestaan.
fanboy zegt
@mjpamsterdam: Tja Lightyear is denk ik ook niet onderscheidend genoeg. En niet genoeg vraag.
Wat ik bedoel is als je die EV techniek in een druppelvorm auto bouwt dan krijg je automatisch dit soort goede resultaten.
Zelfs deze Mercedes is eigenlijk wat overrated, want pak een 2017 Ioniq en ga daar 80km/u mee rijden en dan haal je ook dat soort efficiëntie.
Alleen niet zo’n grote accu.
pomoek zegt
Mooie auto en een interessante ontwikkeling. Alleen: 95% van de tijd, en dan ben ik nog voorzichtig, heb je géén 1.400 km range nodig. Dus waarom niet een soort semi fast swap systeem waarbij je de auto kan upgraden van 50kw naar 100kw voor bijvoorbeeld een vakantierit. Dat je ongeveer net zoveel tijd kwijt bent als met de jaarlijkse bandenwissel.
Allison Burgers zegt
Lief dat ze van KIA de achterlichten mochten gebruiken.
kas_par zegt
Wat een gedrocht, maar goed, het is ook nog een concept. Die achterkant is gewoon hoe een driejarige de Kia EV6 zou tekenen, de voorzijde een imitatie muscle car met enorme motorkap voor die enorme motor die er helemaal niet in ligt… Ga er vanuit dat ze wat oudere designs bij mekaar gejat hebben die niet met elkaar matchen, puur om snel data te krijgen wat goed werkt qua prestaties en dat het echte design nog moet komen. Waarschijnlijk daarom ook geen zwart wit geblokte verf, dit mag gewoon gezien worden omdat het toch geen echt design is.
Wel komisch hoe reageerders hier positief reageren op het design… Bril niet op? Of niet verder gekeken dan het merknaampje?