Zelfs Mercedes vindt elektrische Mercedessen niet mooi, wie dan wel?
Gisteren mochten we de vernieuwde Mercedes Benz S-Klasse aanschouwen. De aanpassingen waren dermate mild dat we echt spreken van een modelupdate, niet echt een facelift. Nu is daar op zich een goede reden voor: in veel gevallen zien de modellen van Mercedes-Benz er heel erg puik uit.
Dat moeten we eventjes bijstellen. De Mercedessen met een verbrandingsmotor onder de kap zien er fraai uit. De elektrische Mercedessen zijn niet genoegen voor mensen met de gift van zicht. Dat komt voornamelijk door de verhoudingen, zeker als je kijkt naar de Mercedes-Benz EQE en de EQS. Een relatief korte neus die doet denken aan de Cab Forward-Chryslers van de jaren ’90 is nog tot daar aan toe, maar de achterzijde is én heel erg kort en het achterwiel staat heel erg ver naar achteren.
Mercedes vindt Mercedessen dus niet zo mooi
Het is natuurlijk logisch dat Mercedes-Benz doet wat ze doen: de vormgeving is gunstig voor de weerstand en die extreem grote wielbasis zorgt ervoor dat je daar de accu tussen kan plaatsen. Een grote motorkap (wat een auto mooi maakt) is niet nodig, want de elektromotoren zitten op de assen. Maar Mercedes is er uiteindelijk toch niet zo heel erg blij mee, zo blijkt uit de uitspraken van Robert Lesnik aan Autocar.
Volgens Lesnik was het design anders om het anders zijn. Het was de eerste generatie nieuwe elektrische auto’s en Mercedes wilde zich daarmee onderscheiden. Maar Lesnik laat weten dat dat nu gebeurd is en mensen nu gewend zijn aan elektrische auto’s, (behalve @petroldrinker). Daarom is het ook niet meer nodig om het elektrische aspect van de auto te onderstrepen.
Het gaat goed komen
De komende elektrische Mercedessen zullen weer mooi gaan worden. Volgens Lesnik zullen de EQE en de EQS meer raakvlakken gaan krijgen met respectievelijk de E-Klasse en de S-Klasse. Dat zagen we natuurlijk al een beetje met de facelift van de EQS, waarbij het front nu wat meer op dat van de S-Klasse lijkt. Een ander aspect zien we met de Mercedes G580 EQ, waarbij je nauwelijks kunt zien dat het een EV is.
Ook is Resnik op de hoogte dat elektrische auto’s nu veel te veel op elkaar lijken. Bij elektrische auto’s is aerodynamica heel erg belangrijk en die wetten zijn voor elke auto hetzelfde. De toekomstige elektrische Mercedessen zullen er meer uitzien als echte Mercedessen dan EV’s met een ster op de voorzijde.
mattr zegt
Ze gaan tzt dus dezelfde strategie als BMW volgen. Eén model met drie verschillende aandrijflijnen
Homer55 zegt
Vind ze ook niet mooi. Hoop zo lang mogelijk met mijn W211 te doen.
rrk147 zegt
De CLA voorspelt ook een mooie electrisch auto te worden.
De concurrentie doet het weinig beter. De 7 serie is dan wellicht traditionele qua sedan vorm, hij is wel echt hoog, waarschijnlijk om de accu’s in de bodem de ruimte te geven. En de 5 serie zou ook een sedan moeten zijn, maar heeft een slappe aflopende kofferbak, ook niet echt zoals het hoort.
JelmerS zegt
toch veel liever een EQS dan die omgekatte modellen zoals de EQA en EQB, bizar hoe Mercedes met zo weinig mogelijk middelen het toch zo kan verkloten. De EQC is dan wel goed gelukt en verassend waardevast als je het vergelijkt met de E-tron en I-pace.
verdebosco zegt
Die EQS en EQE zijn echt verschrikkelijk. Gooi alle design-principes overboord vanwege ‘anders’ en luchtweerstand.
Mensen met veel geld kopen toch een Rolex, Cartier of Tag Heuer? En geen iWatch.
De doelgroep is conservatief en heeft geld: waarom zo’n saai ontwerp?
Verleng de neus, plaats daarin ook de accu’s, plus nog wat onder de achterbank en waar ooit de brandstoftank zat. Dan maar geen skateboard tussen de wielen. Luxe, elegantie en genoeg power. Moet makkelijk kunnen.
rwdftw zegt
Als positief punt : de designtaal van Mercedes-Benz is helder en duidelijk. Behalve de G klasse (die al 60 jaar oud is) herken je een Mercedes-Benz van grote afstand. Het verandert ook niet iedere 5 jaar dus dat maakt ze ook tijdloos. Net als Audi, wat geen verkeerd voorbeeld is.
Aan de andere kant, iedere Merc ziet eruit alsof het voorbeeld een nat zeepje was. Het dashboard is een beetje kitscherig maar dat staat een bepaalde kopersgroep aan die in is voor een Merc met ervaring.
mashell zegt
Dan zal ik wel weer veel te progressief zijn, na een korte gewenningsperiode vind ik de EQS en EQE nu bepaald niet lelijk meer en mooier en vooral veel moderner dan de S- en E-klasse.
degrotemuis zegt
Zo lang je niet alleen die klont zwart plastic voorop hebt, maar met de optionele sterretjes grille, of de facelift, is het op zich ook wel te doen. Mooier dan de S weet ik niet. Wel moderner, maar het voelt ook wat minder statig. De EQS is wel zeker praktischer met het liftback design en de grote achterklep en een optisch minder zwaar design. Maar ik heb nog geen EQE of EQS gezien waarbij de klep voor echt goed past. Dat valt me echt tegen voor een auto waarbij dat paneel niet open kan, in deze prijsklasse.
Jurgen zegt
Ben het niet helemaal eens met Mercedes, ik vind er namelijk geen een mooi.
harrie zegt
‘Volgens Lesnik was het design anders om het anders zijn. Het was de eerste generatie nieuwe elektrische auto’s en Mercedes wilde zich daarmee onderscheiden. Maar Lesnik laat weten dat dat nu gebeurd is en mensen nu gewend zijn aan elektrische auto’s.’
.
Ja kom op zeg, dat was 20 jaar geleden bij de Toyota Prius wellicht een valide argument. Sindsdien roept iedereen doe mij maar hybride of EV techniek in een niet-lelijk jasje, en bij Mercedes komen ze daar nu pas achter?
tjorque zegt
Als ik naarste front van de EQE kijk is het precies alsof ik door een fisheye lens kijk… 😱
De S heeft daar ook last van maar een beetje minder.
O plaat zegt
Op de Etron GT heb ik nog nooit een mooie EV gezien, dus kom maar op Mercedes-Benz, met rijdende suppo pillen en opgehoogde crossovers overtuig je mij niet om voor elektrisch te gaan.
gezondverstand zegt
Veel EV fronten zijn min of meer niet om aan te gluren.
Tesla, Audi, MB, BMW om er een paar te noemen.