The A-Beam!
Soms laten ontwikkelingen die je al verwacht had wat langer op zich wachten. Alsof de realiteit even tijd nodig heeft om zich te voegen naar het onvermijdelijke. Zelfs in een snelle sport als de Formule 1 is dat het geval. Waar we het in dit geval over hebben is het opslokken van de sport door de grote jongens, waardoor de kleintjes verdrongen worden.
Dit fenomeen was enkele jaren geleden al een hot issue toen er sprake van was dat de grote teams drie auto’s in zouden kunnen zetten om het startveld wat aan te dikken. Als alternatief leek Bernie het wel een goed idee als de regel werd losgelaten dat teams hun eigen chassis moesten ontwikkelen. Op die manier zouden teams als Ferrari en Mercedes simpelweg hun auto’s kunnen verkopen aan privateers.
In mijn ogen zijn dit slechte ontwikkelingen. Ja, op de korte termijn zou het even kunnen werken. In het verleden hebben beide situaties zich immers ook al voorgedaan in de F1. Maar op termijn zouden er onherroepelijk twee dingen gebeuren. Ten eerste zouden alle B-teams voor dé of in ieder geval een dominante auto kiezen, tenzij ze enorm gesubsidieerd zouden worden door ‘een kneusje’.
Neem het afgelopen jaar als basis. Stel dat je volgend jaar in de F1 zou mogen starten met je eigen team en je mocht auto’s betrekken bij een fabrikant naar keuze. Ongetwijfeld zou je voor de Mercedes gaan, of hooguit voor de Ferrari. Zeker als je weet dat alle andere teambazen dat ook doen. Immers, als je een Renault kiest, rijd je elke race achter al die andere teams aan.
Laat dit proces lang genoeg doorgaan en op een gegeven moment blijft het huidige DTM over met monopostos. Voor de tijd dat Renault de kans krijgt een betere auto te bouwen dan de anderen, zijn ze immers al lang en breed uit de sport verdwenen. Geen enkele fabrikant houdt het jarenlang vol elke racezondag 25ste en 26ste te worden achter 24 Mercedes en Ferrari’s. En als ook de een voor laatste fabrikant er de brui aangeeft, is je raceklasse dood en/of een ‘one-make series’. Het restant, mocht dat er zijn, heeft in ieder geval niks meer te maken met de Formule 1 in diens huidige vorm.
Wat dat betreft ben ik ook sceptisch over de ‘overname’ van Sauber door het team van Ferrari. Oké, het is voorlopig nog niet echt een overname maar meer een sponsordeal. Desalniettemin zullen de banden met het fabrieksteam van Ferrari flink aangehaald worden. En het volgende doelwit van Sergio Marchionne staat al klaar in de vorm van Team Maserati Haas F1.
Ook concurrent Mercedes volgt deze ontwikkelingen met argusogen. Teambaas Toto Wolff zegt tegen ESPN:
I think what Sergio Marchionne and Maurizio are doing is very clever. They’ve had a good relationship with Haas. That has helped Haas and helped Ferrari and what they are doing now with Sauber is very visionary. With Fred he has a team principal on the other side who knows the business inside out and it can be an alliance that can be dangerous for us.
En jawel, volgens Wolff praat Mercedes al met een team op de grid om een soortgelijke deal te sluiten:
It’s something that we are considering. It’s not easy because you don’t want to distract your own organisation with a collaboration with another team on the other side. We are not the only ones who are having intelligent ideas. We are having discussions but nothing is done yet.
Zie jij de groter wordende invloed van de topteams in de F1 wel als een positieve ontwikkeling, of vrees je ook voor de toekomst van de sport als deze machtsblokken de sport opslokken (en vervolgens weggaan)?
jeaup zegt
The A-Beam! Classic
jeaup zegt
@jeaup: on topic: geen goede ontwikkeling. Dan zijn er direct standaard drie teams die niet mee rijden voor de knikkers, tot 2021 in ieder geval.
joejojo2012 zegt
Ik mis die underdog teams als Forti, Minardi, Pacific en Arrows, etc, etc. Dat maakte het veld wat kleurrijker
mashell zegt
@joejojo2012: Minardi is er nog steeds, die noemen zich gewoon Torro Rosso.
Breinstein zegt
Dit is een slechte ontwikkeling voor de sport. Niemand zit te wachten op een top 4 of 6 bestaande uit 1 merk in verschillende trainingspakken.
notsobig zegt
Als ze het zouden doen zoals Red Bull en Torro Rosso waarom niet? Maar gewoon dezelfe wagen paar keer extra maken voor de andere teams, zou ik niet vinnen kunnen.
Bovendien moet Torro Rosso toch ook zijn eigen auto ontwikkelen?
mashell zegt
@notsobig: officieel moet Torro Rosso zelf ontwikkelen. Maar maar al te vaak lijkt dat wat ze produceren heel erg op dat wat Red Bull het jaar ervoor deed. Maar dat is natuurlijk allemaal puur toeval…
Ik denk dat de twee Red Bull teams waartussen ook nog eens schaamteloos met coureurs geschoven wordt eigenlijk een goed voorbeeld is van waarom je dit soort sub teams eigenlijk niet zou moeten hebben. Ze zijn leuk om de grid op te vullen maar als het even kan liever echte teams.
acizane80 zegt
@mashell: idem nu worden de redbulls bijna altijd voorgelaten op de torro rosso, zelfs al zouden ze sneller zijn. Om te voorkomen dat hun punten in het gedrang te komen.
gregorius zegt
Het probleem is dat het in deze tijd moeilijk is om 12 ondernemingen te vinden die 100-200 mio in een team willen gooien. Dat terwijl een 3e van het ‘prijzengeld’ naar de oude garde gaat voor het ‘meedoen’.
Grote bedrijven die een 2e team kopen, moet je niet willen. Want dan knok je met 2 wagens tegen 4 van de grote bedrijven. Dat is wel iets wat je gaat krijgen als je (bijna) complete auto’s mag verkopen.
Echter, als de teams, in wat voor format dan ook, gewoon een 3e auto in mogen zetten? Wieweet met een rookie, wieweet met max 6 races per coureur in die auto. Dan heb je nog maar 8 teams nodig om het veld te vullen. Je kan een side-rookie kampioenschap invoeren. En je krijgt interessante situaties in het veld: Een rookie die sneller is dan de concurrent; interessant om te zien!
rammillius zegt
Denk dat NASCAR of GT klassen dan leuker worden dan Formule 1 als dat al niet is trouwens. Ik vind het een slechte ontwikkeling
royaledeluxe zegt
Dit was een te verwachten move. Het begon bij Redbull: de introductie van het zusterteam. Stal je rijders en ga ervoor om ze zo echt op te leiden, ondertussen scoor je mooie races en punten met die mannen en zorg je dat het team zo goed mogelijk zelfbedruipend is.
Sergio heeft een licht andere agenda: extra sponsoring voor een slecht lopend merk. Laat ons eerlijk zijn: de verkopen van Alfa lopen goed in de benelux, maar wereldwijd niet goed genoeg, dus laat ons dit merk in de F1 markt zetten en terloops profiteren dat we onze jonge F1 coureurs een plaatsje geven.
Dan nu Mercedes: Die hebben geen extra merk dat wat aandacht nodig heeft. Ik zie, nog maybach, nog smart als hoofdsponsor voor een tweede team. Dus als ze een B-team willen is het er eentje om hun talenten te stallen. Want plaatsjes zijn zeer kort en niet meer beschikbaar, George Russel en Pascal Werlhein kunnen nergens terecht.
Dus het is wel een logische move. Veel van de andere rijders zijn paydrivers en die hebben de kleinere teams nodig om te blijven, kijk maar naar Williams, Force India en, desondank de sponsor deal van ferrari met Sauber.
Blijven over McLaren en Renault. Mclaren komt met een zelfde probleem te zitten want hun jonge talenten gaan ze niet kunnen plaatsen en de, laat ons hopen, de huidige rijders zijn te goed. Lando NOrris en Nyck de Vries verdienen ook wel een plaatsje volgend jaar ergens. Dus kopen/sponsordealen ze een ander team.
Reanult is zijn weg nog aan het zoeken maar zullen hun eigen talenten wel ergens willen plaatsen, net zoals de andere doen… en dan is de vraag welke combinaties krijg je?
Na dat de nieuwe motoren worden geintroduceerd in 2020 krijg je dan volgende situatie
Mercedes/Force India
RedBull/Toro Rosso
Ferrari/Alfa Romeo/Maserati(Haas)
Renault/Williams
Mclaren blijft alleen varen of stampt een eigen 2de team uit de grond indien ze succesvol kunnen zijn de komende 2 jaar.
G-Ammo zegt
”Omdraaien, ghetto mongool”
schitterend!
chrisvis zegt
Allemaal goed en wel maar autofabrikanten(uitgezonderd Ferrari) hebben al meermaals de stekker eruitgetrokken om verschillende redenen. Bmw, Honda, Jaguar en ga zo maar verder zitten/zaten enkel voor hun eigenbelang in de F1. Van zodra de doelstellingen al dan niet gehaald worden, of het te duur wordt gaat de stekker eruit. Het zijn net de privateers die de F1 in zijn moeilijke tijden er hebben doorgeholpen. Er werd wel dikwijls gelachen met een arrows, super aguri, Minardi, ed maar zonder deze teams hadden er jaren geweest waar er met moeite 14 auto’s aan de start hadden gestaan.
fiestafeest zegt
Smart f1 team
eefie zegt
Een nieuwe B-klasse
bassx zegt
Ik vraag me af of Mercedes dit nog steeds een strak plan vindt als het te verdelen geld van de constructeurs alleen naar het best presterende team kan gaan en je B-teams geen inkomen kan krijgen. Red Bull en Torro Rosso maakten hier dan ook gretig gebruik van in het vorige decennium door Torro Rosso met oude Red Bull auto’s te laten rijden voor sponsoring en FOM inkomen zodat het team toch nog de nodige dollars opbracht voor team-A. Daarom werd de “part list” opgericht zodat B-teams niet langer mogelijk waren, hoewel informatie altijd door te spelen is door mensen te switchen tussen teams.