Mercedes viert dit jaar 125 jaar auto. Das Haus toonde op de Techno Classica de evolutie van de/zijn auto.
Mercedes kan niet alleen de hele geschiedenis van de automobiel laten zien met eigen modellen, het is ook de geschiedenis van de auto zelf. Die begon met de Benz Patent Motorwagen uit 1886.
In de stand op de Techno Classica in Essen, Europa’s grootste klassiekerbeurs die nog tot en met zondag gehouden wordt, toonde Mercedes auto’s die voor het merk belangrijk zijn geweest. Niet alleen prestatiemonsters, maar ook gewonere modellen.
Zodoende staat de bezoeker na de 300 SL Gullwing en de 450 SEL 6.9 ineens oog in oog met een 190. Misschien niet zo’n technisch hoogstandje, maar voor Mercedes wel een heel belangrijk model omdat het daarmee een stapje omlaag ging om veel meer kopers aan te spreken. Deze “baby-Benz” legde de basis voor de huidige C-klasse.
Centraal staan de aloude mastodonten zoals de SSK uit 1928 en de 500 K Roadster uit 1934. De 500 K was er in acht carrosserievarianten en van de hier getoonde Roadster zijn er 29 gebouwd. De elegante, vloeiende lijnen doorstaan de tand des tijd moeiteloos en het ontwerp is nu nog steeds mooi. Naast de auto staand valt het op hoe enorm de afmetingen zijn. Hij is al gauw een meter of 5 lang. De SLK 230 Kompressor uit 1996 die er vlakbij staat, lijkt dan ineens een heel klein autootje. Auto’s zijn in de afgelopen 125 jaar zeker niet alleen maar groter geworden.
Met dank aan Maarten en Robert voor deze bijdrage!
raphael zegt
Mercedes is en blijft voor altijd de keizer van de auto industrie. Een 300 SL Gullwing bestaat trouwens niet. Dat Gullwing is een bijnaam, gebruik dan tenminste de goede bijnaam: Flügeltürer
G-Ammo zegt
@raphael: Volgens mij staat Toyota nog steeds op #1…
Pordon zegt
@G-Ammo: Haha goeie, 1 April
raphael zegt
@G-Ammo: Ik denk niet dat jij het helemaal begrijpt.
Vincent_van_B zegt
Zit er nou gewoon kleurverschil in die 190?
jesse3120 zegt
wat is die mercedes 190 uit ’84 toch saai, vergeleken met de andere modellen.
pieterveer zegt
De tijd vliegt. In 1986 ben ik nog op Silverstone naar het Motor 100 festival geweest. Da’s dus alweer 25 jaar geleden. Je zou je er oud door gaan voelen!
RobertOever zegt
@Vincent van B
Dat klopt. Althans, toen we er naast stonden, viel ons op dat de achterdeur donkerder is dan de voordeur. Zo moeilijk moet het toch niet zijn voor Mercedes om een knappe 190 op de kop te tikken. Of zouden er te veel naar Nederland worden geëxporteerd? :D
Freewarefreak zegt
@RobertOever: Weet je wat ik niet snap? Als dit echt zo zou zijn? Waarom bewaart een autofabrikant niet gewoon één exemplaar van ieder model splinternieuw voor het museum. Dan heb je een super mooie en hoef je daarna niet te zoeken.
Weet zeker dat bijvoorbeeld VW spijt heeft dat ze in 1981 niet een splinternieuwe Golf MKI GTI van de band gehaald hebben en deze zo in het museum gedropt hebben. Hoe geweldig zou dat zijn.. een nieuwe van 30 jaar oud met 0 KM.. ;)
antoon zegt
Mooie foto’s. Zelf rijdt ik een w115 (foto 4). Super auto. Ik gebruik hem dagelijks en dat gaat goed, dat doen weinig auto’s hem na!
Hoe mooi ik oude Benzen ook vindt, ik vindt dat mercedes niet te veel de aandacht moet richten op hun verleden. Laat ze erop focussen dat de huidige generatie auto’s ook de top in hun klasse zijn!
W115 zegt
@antoon: yeey, high-5 :P
carice zegt
Ik vond die witte Puch G-Klasse zo enorm mooi met maar 1.500 km op de teller! Echt onvoorstelbaar, zoals er altijd weer unieke Mercedessen met heel erg weinig kilometers opduiken.
Freewarefreak zegt
Wat blijft die 300SL Flügeltürer toch een gaaf ding zeg.. daar kan ik altijd uren en uren naar kijken. Super!
bmwpowerm5 zegt
de 300sl dat is toch de mooiste auto die er is
btw kwam nog een leuke mercedes reclame tegen
http://www.youtube.com/watch?v=BvovA9cjJFo
Relief zegt
Het enige merk met klasse. Zelfs tot de dag van vandaag :)