Een reclamefilmpje voor de nieuwe CLS was voor veel mensen in China een doorn in het oog.
Als bedrijf moet je tegenwoordig wel drie keer nadenken voordat je een reclame de wereld instuurt. Dat gebeurt uiteraard ook bij grote merken, maar toch kan het voorkomen dat een reclame helemaal verkeert valt. Soms valt dat te verwachten, zoals bij de opmerkelijke Golf 8-reclame, andere keren komt de ophef vanuit het niets.
Afgelopen week werd een reclame-uiting van Mercedes het middelpunt van een grote social mediarel in China. Het ging om een video over de nieuwe CLS die gepost was op Weibo. Dit is een social mediaplatform wat we hier in Europa niet kennen, maar wat in China razend populair is.
Het filmpje viel niet in goede aarde in China, want er volgde al snel een storm van kritiek. Het pijnpunt was een model dat Mercedes had ingezet, en dan vooral haar make-up. Door de make-up leken de ogen namelijk schuiner dan dat ze waren. Volgens de critici was dit een Westers stereotype van Aziatische mensen.
Wat doe je als merk als je dergelijke beschuldigingen aan je adres krijgt? Dan verwijder je het bericht natuurlijk stante pede. Dat is dan ook wat Mercedes gedaan heeft. Gelukkig zijn er op Twitter nog wat screenshots te vinden, zodat we kunnen zien waar het allemaal om te doen was. Oordeel zelf.
Das Haus heeft nog niet gereageerd op de commotie. Mercedes is trouwens niet het eerste merk dat dergelijke kritiek op een reclame krijgt vanuit China. Onlangs werd ook Dior beschuldigd van stereotypering. Het onderwerp ligt dus uiterst gevoelig in China, zoveel is duidelijk.
Bron: Global Times
autogeak zegt
Dan zullen we binnenkort wel een berichtje kunnen verwachten van onze opper deugmens Lewis en dan heeft AB ook weer een prachtige titel te pakken. BREEK: LEWIS HAMILTON LAAT VOOR HET EERST VAN ZICH HOREN 11!!!11
toniominestrone zegt
Er gaat geen dag voorbij of er is wel iemand die beledigd , gediscrimineerd of achtergesteld voelt .
Dickie zegt
Je word er helemaal gek van dat gezeur, het is maar goed dat er nog een paar mensen zijn zoals Johan Derksen, Jan Roos die gewoon nog zeggen wat ze denken.
tortuga zegt
Black… euh Yellow live matters! Aub neem dit niet te serieus! Heb de foto aan men vrouw laten zien en ze vond het gewoon een doorgetrokken lijn van de ogen wat mode is volgens haar 😅
Henkie zegt
Idd als je kijkt trekken de dames allemaal die lijnen door. Groot voorbeeld hiervan is Jutta Leerdam.
Rick-dos zegt
Altijd wel leuk als we anderen de maat nemen en ons afvragen waar ze zich zo druk over maken en ‘ze’ zich niet zo druk moeten maken. Geldt vooral als het je zelf niet raakt. Vervolgens staat men wel te janken als een fictieve karakter als zwarte piet wordt aangepast, want ‘het is onze traditie’ weeeehhhh.
kevertje zegt
Ha focus op China… is het daarom dat Mercedes zo’n weinig conforme designtaal heeft?