Is dat nou schaduw?
We zitten alweer bijna op de helft van de zomerstop en tot nu toe is het daadwerkelijk redelijk rustig gebleven in de wereld van de Formule 1. Nou ja, op die ene uitzondering na dan natuurlijk. Stiekem hadden we eigenlijk meer ‘opschudding’ verwacht. We hebben natuurlijk nog de schok van vorig jaar in het geheugen, toen Ricciardo opeens naar Renault vertrok en een kettingreactie van rijderswissels veroorzaakte. Om zoiets dit jaar ook weer te bewerkstelligen, lijken we vooral aangewezen te zijn op het team van Mercedes. Gaat de lineup veranderen in 2020 bij team zilver?
De Gazetta dello Sport regelde een interview (link) met Mercedes teambaas Toto Wolff om hem de moeilijke vragen voor te leggen. Maar helaas wil Toto nog geen uitsluitsel geven. Wel geeft hij toe dat hij de kwestie ook voor heeft gelegd aan eerste rijder Hamilton, hoewel Wolff benadrukt dat LH44 ‘uiteindelijk niet over de keuze gaat’. Op het definitieve besluit moeten we nog even wachten. Doch daarmee is het niet direct een verloren interview, want de Italiaanse sportkrant weet nog wel een aantal andere uitspraken te ontlokken aan de Oostenrijker, onder andere over onze held Max Verstappen.
Ten eerste praat Wolff over een mogelijke overgang van Verstappen naar team zilver in 2021. Toto zegt hierover dat het te vroeg is om hierover te spreken. Eerst vechten ze met Verstappen om de titel in 2019 en plannen ze dat in 2020 weer te doen. Echter, als Wolff vervolgens gevraagd wordt of Verstappen ook de grootste bedreiging wordt voor Mercedes in de tweede (korte) seizoenshelft, antwoordt hij negatief:
Nee, het zal afhangen van het circuit. Bij Spa en Monza verwacht ik vooral een zeer sterke Ferrari.
Samen met Mexico zijn die drie circuits ook degene die Wolff naar eigen zeggen het meest vreest van de nog resterende races dit seizoen, vanwege de lange rechte stukken op die banen. Dat blijft apart om aan te horen omdat het in het verleden juist de ultieme kracht was van Mercedes. Belangrijker is echter: denk jij dat Toto gelijk heeft en dat Ferrari nog wat laat zien in de rest van het jaar, of onderschat hij de man die in de laatste vier races twee keer won en een keer tweede werd?
HZW zegt
Ik denk dat Toto vergeet dat Honda nog met een Spec-4 motor gaat komen, met 40+ pk extra.
bernoulli zegt
@HZW: en de nodige penalties dus helaas.
isn1981 zegt
@bernoulli: Gelukkig kan Max wel inhalen.
Robert zegt
@isn1981: ik zou bijna willen zeggen, dat ze Max élke race met een penalty moeten laten starten. Het zou veel races stukken leuker maken om te kijken.
bernoulli zegt
@isn1981: klopt. Helaas zijn de Mercedessen en Ferrari’s al aan de horizon verdwenen als Max de Haasjes, Renaultjes en Racende Puntjes heeft ingehaald.
drdrift zegt
@bernoulli: als je wilt meepraten raad ik je aan om ook de TV aan te zetten ipv Monopoly te spelen met je schoonmoeder
bernoulli zegt
@drdrift: heb je je Max-pyjama al aan?
drdre1 zegt
@bernoulli: zeker! En jij?? ?
blackmilo zegt
@bernoulli: daarom gaat Albon beginners fouten maken
guido93 zegt
@HZW: Ferrari en Mercedes komen net zo goed met een nieuwe motor. Hopen dat de stap van Honda het grootst is!
fileflirter zegt
@hzw: Met helaas Maxi achter het stuur, dus nog steeds kansloos.
bernoulli zegt
Dus het is belangrijker wat ik vind dan wat Toto vindt? Nice. ?
drdre1 zegt
@bernoulli: nee, ze vergaten de kanttekening. ’t Is belangrijk wat iedereen er van vindt. Iedereen. Behalve jij. Want jij mag niet meepraten Bernoulli. ? Bummer.
gregorius zegt
Het zou me verbazen als Ferrari geen race wint dit jaar.
Maar verder gok ik dat Mercedes zelf het grootste gevaar van Mercedes is. Als ze gewoon hun werk doen en hun rijders in rust laten toewerken naar de races, wint Hamilton gewoon het kampioenschap en MB het constructeurskampioenschap.
En juist als Ferrari meer mee doet, is het beter voor MB; want dan moeten Ferrari en RB punten delen.
bernoulli zegt
@gregorius: ik hoop voor Vettel dat ‘ie Monza wint. ?
mikespek zegt
Is toch het typische spelletje van Mercedes, wij zijn de underdogs, en de grootste concurrentie doen we gewoon net als iemand anders beter is zodat ze zich minder voelen.
sportevo zegt
@mikespek: en als ze zouden zeggen: wij zijn de beste en we moeten nog maar zien wie ons kan verslaan dan zijn ze weer arrogant.
Op zich vind ik hem een sterk punt hebben dat Spa en Monza wel eens voor Ferrari kunnen zijn.
Zeker Monza.
str8six zegt
Ja ja, dit spelletje kennen we inmiddels wel. Boehoe, Ferrari snel, wij traag, huilie huilie. En dan gewoon weer de 1-2’tjes achter elkaar rijgen. Toi-toi Toto.
E34M5Touring zegt
@str8six: Inmiddels kun je gewoon als titel gebruiken: Toto geeft interview. De rest kun je dan zelf wel invullen… Die hebben 1 persbericht voor 5 seizoenen F1.
piquet1986 zegt
@e34m5touring: haha
Dutchdriftking zegt
Laat Ferrari er ook nog maar eentje winnen. En Max in 2020 wereldkampioen met Redbull!
fileflirter zegt
@dutchdriftking: Zie ik niet gebeuren.
technofreak zegt
@jaapiyo kun je hetzelfde bericht nog eens typen, maar dan met alle antwoorden precies 180 graden gedraaid? Da’s namelijk wat Toto doet: sandbaggen en downplayen.
LH44 gaat dus wel over de keuze, Verstappen is de grootste bedreiging en Ferrari is volgens Wolff geen bedreiging. Ze verwachten bij Mercedes nog altijd de wagen te hebben die het sterkst is op de rechte stukken.
Precies eigenlijk hoe het seizoen voor de stop zich ontvouwde :-)
rickthestig zegt
@technofreak: Deels met je eens. Ferrari heeft een erg goede wagen maar de verkeerde mensen erin of er omheen. Anders hadden ze zeker een race of 2 a 3 gewonnen.
technofreak zegt
@rickthestig: Ferrari heeft al jaren last van verkeerde strategen en “Italiaanse paniek”.
Auto is niks mis mee, de coureurs is niks mis mee, maar het zijn 300 “Ik-jes” in de renstal (ik zeg expres niet in het team ;-) “there is no I in team”).
Geen idee wat het is, maar als je al sinds 2007 geen kampioenschap meer hebt gehad als, historisch gezien, beste team…
Waarschijnlijk hebben ze last van agressieve verlamming, omdat ze als racewagenbouwer continu worden verslagen door de taxi- en limousineleverancier van de wereld.
Zelfs als LH44 zou overstappen, zou Fezza het niet lukken.
mwti zegt
Max naar Mercedes is als een huis kopen in 2019, het kan alleen maar minder worden. Stel je toch eens voor dat Max in 2020 in een Mercedes rijdt en Hamilton in de Red Bull Honda en dat Hamilton sneller is. Dat zou wat zijn.
Calimero zegt
@mwti: IK zie het niet gebeuren ( hoewel niemand buiten degenen waar het om haat en hun management weet hoe en wat precies) Ik denk dat Hamilton sowieso nog tot (en met) 2021 door gaat bij Mercedes. Die wil het record van Shumacher of daar voorbij. Ik verwacht eerder zijn carriere zal afsluiten bij McLaren-Mercedes ( als de geruchten door gaan en McLaren inderdaad weer terug gaat naar Mercedes krachtbronnen) Terug naar de roots zeg maar.
mpgc zegt
@milan0: ik zie Hamilton niet afsluiten bij Mc Laren. Daar is het type niet voor, die doet mee om te winnen. Als ie voelt dat dat er niet meer in zit, gaat ie met pensioen. Enige reden om nog te verkassen voor Hamilton is naar Ferrari (a la Schumacher). Maar dat zal hij alleen doen als hij denkt dat ie met Ferrari ook kampioen kan worden.
bernoulli zegt
@mwti: mja. De Jong had ook bij Ajax kunnen blijven om dit jaar de Champions League te winnen.
mwti zegt
@bernoulli: als de Ligt was gebleven en er een topspits bij zou zijn gekomen was het een optie.
Aan succes komt een einde – ook bij Mercedes. Alleen wanneer.
VeniVidiVici zegt
Bla bla bla… is het al 1 september?
jaapiyo zegt
@venividivici: nee 15 augustus.
pomoek zegt
Ik vraag me af of RB nog zo dominant zal zijn in Mexico. Verstappen gaf aan dat ze voor het seizoen begon verwacht hadden dat Honda wat zou achterblijven in PK’s. Met die gedachte in het achterhoofd is de RB15 gebouwd. Ze hebben nu meer PK’s ter beschikking waar ze de auto op hebben aangepast.
supertjeduc zegt
Nog weinig geweldigs gezien van Ferrari dit seizoen
Vettel maakt foutjes, Ferrari maakt foutjes, leclerc maakt een hoop foutjes
Zei van de week dat ie meer als Vettel wilde gaan rijden omdat ie zijn banden oprookte
Vettel vorige week dat hij niet snel kon zijn met een kwispelende Ferrari
Max is de enige die al lang geen fouten heeft gemaakt
En de vooruitgang van Honda /RB
Is groot sinds Honda wat meer zelf vertrouwen heeft
Het is jammer dat Mercedes gewoon een erg goed sturende auto heeft ( ook in de langzame bochten )
Stefje zegt
@supertjeduc: dat is wellicht nog wel het knapste. Nu zijn ze overal snel, Eerst alleen op de snelle circuits.
retetikker zegt
Afgelopen jaren was Mercedes nog veel beter in de tweede helft dan in de eerste helft van het seizoen.
Misschien wordt er dit jaar nog maar één race niet door Mercedes gewonnen. (Gokje, Mexico door Ferrari?)
bassx zegt
Logisch. Max is de snelste op de grid op dit moment, dat betekend dat Toto niet bang hoeft te zijn dat de Red Bulls ineens een stuk harder gaan in de tweedehelft van het seizoen omdat Max uit een dip komt o.i.d. Ook verwacht hij niet dat Albon sneller zal zijn dan Max wat Mercedes geen gevaar brengt voor de constructeurs.
Ferrari heeft fouten gemaakt maar ook pech gehad. De potentie dat er tijdens een race twee rode Ferrari’s in de nek van Hamilton lopen te hijgen of voor hem is niet ondenkbaar. Een 1-2 op Spa en Monza is zeker niet onmogelijk. Niet dat dan Vettel of Leclerc ineens bovenaan in het kampioenschap staan maar constructeurs komt dan wel in gevaar voor Toto, en dat is waar het in F1 om draait; grote pot met geld.