Om te kunnen voldoen aan de strenge milieu-eisen van de toekomst bereidt Mercedes zich voor om zijn totale motorengamma op de schop te nemen. Voor 2012 moet elk model met een zuinige, schone motor uitgerust zijn. Mercedes zet voor de benzinemotoren in op turbolading en directe injectie.
Nu worden beide technieken al toegepast, niets nieuws dus. Maar Mercedes zet zijn geld in op piezoelektrische injectoren, iets wat bij diesels al ruimschoots wordt toegepast. Als beste voorbeeld hiervan geldt de Mercedes CLS 350 CGI (Stratified-Charged Gasoline Injection). Door deze techniek is de motor in staat om meerdere keren per compressieslag een serie injecties uit te voeren. Hierdoor wordt zowel het brandstofmengsel als de verbranding geoptimaliseerd. Combineer dit met turboladers, waardoor je minder cilinderinhoud nodig hebt en het is kat in het bakkie met de CO2-uitstoot. Dit is geen overbodige luxe, want de Duitsers zijn de laatste jaren niet veel schoner geworden.
Op dieselgebied is niet veel nieuws te melden, waarschijnlijk wordt hier voortgeborduurd op de Bluetec-technologie.
Dat Mercedes een offensief achter de hand had mag niemand verbazen. De tekenen werden duidelijk toen ze met de DiesOtto naar buiten kwamen, en voor wie dat nog niet heeft opgepikt was het offensief op de IAA in Frankfurt ongetwijfeld een eye-opener. Hopelijk voor Mercedes krijgen ze de technologie zo goed onder de knie dat ze gewoon Premium-auto’s kunnen blijven maken zonder de hele tijd bang te zijn de milieustandaarden niet te halen en vette boetes te krijgen. (via automobilwoche)
luc be zegt
Ik heb al heel lang het gevoel dat uiteindelijk de verbruiker betaald voor dit hele milieuvraagstuk.
De olieproducerend landen verdienen veel geld en doen het nodige lobbywerk bij de autofabrikanten zodat die toch maar oliestokers blijven maken. De fabrikanten kunnen op hun beurt die wagens weer duurder verkopen omdat ze nieuwe technologieën moeten ontwikkelen.
De dag dat er echt geen olie meer is zullen ze al lang klaar staan met een waardig alternatief, maar wie heeft er nu op dit moment belang bij om geen olie meer te gaan verbruiken? Enkel de eindverbruiker?
Turbopaultje zegt
1. Mercedes loopt al jaren hopeloos achter de feiten aan en probeert nu krampachtig dit te verdoezelen……….
2. Die CO2 boetes worden straks ofwel door de EU teruggetrokken of direkt aan de klant doorberekend……………
3. Diesotto is het enige werkelijk nieuwe concept van Daimler, CCS heet het bij VW….
tommy zegt
-edit: useless-
Mustang zegt
Ik snap die piezoelektrische injectoren niet helemaal , kan iemand mij dat uit leggen?
sander-mercedes-benz zegt
“Vergeleken met de E 350 levert de motor 20 pk en 15 Nm extra en verbruikt deze met 8,7 l/100 km tien procent minder.”
volgens mercedes gaan de prestaties ook omhoog.. geen slechte verbetering dus als je nagaat dat deze motor dus nu 292 pk en 365 NM aan koppel leverd.
sander
3-serie zegt
@ Mustang
Piezoeletrisch, het principe is gebaseerd dat de inspuiting gedaan wordt met gebruik van kristallen. Zie het maar zo:
Wat ze willen is dat de inspuitting niet gebeurd door middel van een gat in de injector maar meerdere kleine. Daarmee kan de brandstof meter verneveld worden. Dit is niet nieuw.
Maar wat ze ook willen is dat de injectie niet in een keer gaat maar gedoseerd in vele kleine slagen. Met conventionele inspuiters lukt dit niet omdat ze niet snel genoeg en nauwkeurig genoeg werken.
Dus wat de kristallen doen is uitzetten en inkrimpen dmv een electrisch stroomstootje. Hierdoor kunnen ze dus vele kleine gaatjes creeeren en daarnaast heel snel en nauwkeurig inspuiting regelen.
klinkt wat gecompliceerd, maar ik hoop dat het duidelijker is geworden,
cheers
Vaudtje zegt
Net als bij BMW is het erg opvallend dat zodra er boetes in het vooruitzicht gesteld worden, de auto’s ineens wel veel zuiniger kunnen.
Blijkbaar is sturing vanuit de overhied toch wel nodig, soms…
Alwood zegt
trouwens… bluetec is een prachtig iets! :) afgelopen vakantie ‘meegemaakt’ in duitsland… in tegenstelling tot alle roetspuwende auto’s/vrachtwagens en vooral bussen in NL waren daar Mercedes bussen met bluetec.
En ik snap niet hoe het kan met een diesel, maar er kwam NIKS uit! Het was redelijk bergachtig gebied en ook bergop geen enkel roetdeeltje uit de toch wel flinke dieselbus. Een beetje warme lucht aan de zijkant was het enige waaraan je kon zien dat het ding aan stond.
Als die techniek gisteren al verplicht was gesteld weet ik zeker dat er veel minder uitstoot zou zijn van schadelijke gassen…
Mercedes is zowiezo wel aardig bezig met schonere motoren maken.. en te zien aan dit bericht voeren ze het in redelijk tempo door in de autoindustrie.
Juppe zegt
Uiteraard betaald de gebruiker uiteindelijk de ontwikkelingskosten, die koopt immers het product waar het resultaat in verwerkt is. Als ze de normen niet zouden halen, worden de boetes uiteraard doorberekend aan de consument. Het geld moet ergens vandaan komen toch? Is dat een probleem? Nee, denk ik niet. Als ze boetes gaan doorberekenen wordt de prijs van het product hoger, en verslechtert hun concurrentiepositie. Zelf hebben ze er dus ook baat bij om de normen te halen.
Die normen zijn een goed ding natuurlijk, zonder wordt er immers nauwelijks iets ontwikkeld. Nu zie je dat er wel iets gebeurd, en dat lijkt me alleen maar een goede zaak.
Jammer alleen dat ze bij de marketing afdelingen altijd de automotive termen door elkaar halen. Uiteraard is de direct ingespoten benzinemotor ‘Stratified’. Net zoals alle diesels dat zijn. De naam zegt helaas niks over de techniek, maar wordt wel misbruikt om de functie van de piezo-elementen aan te duiden. Maargoed, welke consument boeit dat nou wat? ;)
Luc D. zegt
@Turbopaultje
Gelieve geen onzin uit te kramen, Mercedes is altijd een grote innovator geweest en dat zal nog wel even zo blijven. Dit is een bedrijf met enorm veel contacten in de research en opleidings wereld.
Nick zegt
@Turbopaultje: Het huidige CCS systeem is anders dan DiesOtto.
Volkswagen CCS draait op een synthetische raffinaat van biomassa, en is dus eigenlijk te ver vooruit geplant.
Het Daimler DiesOtto concept draait op gewoon ongelode benzine, op dit moment geloof ik alleen op 100 RON.
Dus deze is op het korte termijn de oplossing.
De oplossing van Volkswagen is echt voor de verre toekomst als de fossiele brandstoffen daadwerkelijk op zijn.
banaan zegt
@Alwood : misschien kwam er geen enkel ZICHTBAAR roetdeeltje uit.
Dat er helemaal geen enkel roetdeeltje uitkwam is moeilijk te geloven.