![Mercedes Petronas towers](https://www.autoblog.nl/files/2021/10/Petronas-towers-Hamilton.jpg)
Mercedes moet het na dit F1 seizoen zien te stellen zonder de financiële steun van hoofdsponsor Petronas. De waarschijnlijke vervanger maakt het Hamilton een stuk lastiger om op te komen voor regenboog-rechten.
De wereld van de F1 is onder andere zo gaaf, omdat heel veel dingen bij elkaar moeten komen om succesvol te zijn. Wat wij natuurlijk primair belangrijk vinden als fans, zijn de auto’s en de coureurs. Die moeten goed zijn als je als team wat wil presteren. Maar daarachter gaat nog zoveel meer schuil. Geld, macht, intrige, politiek, elkaar wat gunnen, of juist niet…Het F1 circus is in goede en slechte zin net de echte wereld, alleen dan met het volume opgevoerd naar stand 11.
![Mercedes Petronas](https://www.autoblog.nl/files/2021/10/Petronas-Mercedes.jpg)
Een van de belangrijke dingen in de sport, is toch ook het slijk der aarde binnenharken. Nu krijgen we binnenkort natuurlijk te maken met een budgetcap, dus misschien is enorm veel geld hebben dan iets minder belangrijk. Maar in de autosport, doet een bom duiten beschikbaar hebben nooit kwaad. Het hebben ervan, is geen garantie voor succes. Vraag dat maar aan Toyota. Het gebrek eraan, is echter wel een garantie voor falen. Vraag dat maar aan Andrea Moda.
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/10/BMW-Sauber-F1.jpg)
Een paar kapitaalkrachtige sponsors in je rug is dus zowel voor coureurs als voor teams wel lekker. In dat opzicht is er slecht nieuws voor topteam Mercedes. Zij verliezen volgens kwaliteitspublicatie Decalspotters namelijk volgend jaar de steun van Petronas. De olieproducent uit Maleisië sponsorde het team sinds 2010 en was daarvoor al jaren in de F1 actief als trouwe sponsor van (BMW) Sauber. Bij Sauber werden de klantenmotoren van Ferrari zelfs omgedoopt tot Petronas-blokken.
![Petronas Sauber](https://www.autoblog.nl/files/2021/10/Sauber-Petronas-1999.jpg)
Petronas, ook bekend van de hierboven afgebeelde Petronas Towers in Maleisië die ooit als decor fungeerden voor de filmklassieker Entrapment, verkeert echter in zwaar weer. Recent zijn er grote verliezen geleden door een dalende vraag naar olie. Het bedrijf moet dus even de broekriem aantrekken en kijken wat het wil doen in de toekomst. Miljoenen uitgeven aan sponsoring van auto- en motorsport, past daar nu kennelijk even niet bij. Petronas maakte eerder al bekend zich terug te trekken als sponsor van Yamaha in de MotoGP.
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/10/Petronas-Yamaha.jpg)
Voor Mercedes slaat dat een gat in de begroting. Het zou niet de eerste keer zijn dat een topteam grote sponsors verliest en daarna langzaam maar zeker minder competitief wordt. Denk bijvoorbeeld aan Williams nadat Canon en Rothmans vertrokken. Of denk aan Williams nadat HP en Allianz vertrokken. En een ander voorbeeld is Williams, nadat Martini vertrok.
Gelukkig voor Mercedes, staat de vervanger van Petronas naar verluidt al in de startblokken. Dat wordt dan waarschijnlijk Aramco, de staatsoliemaatschappij van Saoedi-Arabië en tevens de grootste oliemaatschappij ter wereld. Dit enorme bedrijf is al actief als sponsor van de Formule 1. De naam van het bedrijf is op verschillende circuits prominent aanwezig. Daarbij dragen dit jaar ook de Spaanse en Amerikaanse Grand Prix de naam Aramco in de officiële naam van het evenement.
Mercedes hoeft zich dus niet direct zorgen te maken om de centen. Voor mensenrechtenactivist Lewis Hamilton, is de switch alleen wel een beetje pijnlijk. Sommige haters vonden het al hypocriet dat Lewis zich afzet tegen foute historische kopstukken, terwijl zijn gigantische gage betaald wordt door Mercedes. Nu komt daar dus als hoofdsponsor een staatsbedrijf bij uit een land waar regenboog-rechten nog echt frowned upon zijn. Gaat Lewis dan toch maar naar Red Bull volgend jaar?
UPDATE: Volgens kwaliteitspublicatie GPFans heeft Mercedes snel gereageerd op dit gerucht dat inmiddels de wereld overgaat, door te zeggen dat het team niet in zee zal gaan met Aramco als hoofdsponsor. De officiële lijn is dat er nog een contract is met Petronas. Wordt dus vervolgd…
Hamilton gaat alleen weg bij Mercedes als hij stopt met F1 rijden.
Die gaat echt niet ergens anders rijden, met de kans dat hij niets meer wint.
Volgend seizoen krijgt hij zijn handen al vol aan Russell, IMHO.
Het leuke van dit verhaal is dat wanneer Russell gaat winnen ik ook weer iets meer van Mercedes ga houden. Rosberg was een lul, Bottas vind ik een dooie. Ik gun het Russell wel. Meer dan die aardkloot Hamilton.
U kent die mensen persoonlijk?
@bellamachina Die mensen zijn buren van hem. Ik woon toevallig verderop in de straat.
@Ot92: 😂🤣
Meest i het oog springende sponsorwissel die gepaard ging met de teloorgang van een team was in 1979 met Lotus, succesvolle jaren met JPS om te worden opgevolgd door Martini Essex met desastreuze resultaten.
@toniominestrone: JPS, John Player Special. Was toch niet echt een bedrijf?
Frowned upon?! Ze snijden je keel door daar als je ervoor uit komt.
Dat hangt af van wie je bent. Als een homoseksuele topsporter, muzikant of filmster in Saudi Arabië wil komen, heeft hij of zij echt niks te vrezen. Beroemdheden in stukjes hakken past niet binnen het goede, hippe en progressieve imago dat het land probeert te krijgen met o.a. deze sportswashing. Maar als je als willekeuriger Arabië op het voor hun verkeerde geslacht valt? Ja, dan heb je het zwaar en zul je echt onder de radar moeten leven.
Waar heeft Mercedes precies gereageerd, @jaapiyo? Ik zie alleen dit artikel melding maken van een reactie van Mercedes, zowel bij de rest van de F1-nieuwssites als bij Mercedes zelf lees ik (nog) niks over een reactie.
EDIT: GPFans meldt dat een woordvoerder van het team hen dat gemeld heeft.
Ineos
De bedrijven Mercedes & Ineos zal zich nooit koppelen aan een bedrijf als (Saudi) Aramco.
@cloverleaf: *zullen*
@cloverleaf: Mercedes niet? Want?
@str8six: omdat voor Mercedes niet handig is om geassocieerd te worden met een staatsbedrijf uit een omstreden land.
Ineos werkt al samen met Aramco en heeft in 2019 twee miljard geïnvesteerd om fabrieken te bouwen in SA.
Het bedrijf Mercedes is beursgenoteerd. Dat betekent dat ze helemaal niet vrij kunnen kiezen waaraan ze zich koppelen. Bijvoorbeeld zo’n 25% is in handen van de Chinezen en zo’n 7% is in handen van het land Kuwait, niet helemaal de landen die vooroplopen met een open progressieve wereld verbeterende houding.
Wat met het Iveco Petronas De Rooy Dakar team? Trekt Petronas daar de stekker ook uit?
@saxoke: bij beslissingen van hierop zie je vaak dat alles stopt. Al is het maar tijdelijk
@saxoke: zij reden niet elektrisch, er kwam geen stekker aan te pas.
@ouwedibbes83: 1 klopt helemaal. K had beter geschreven “wordt daar de olie ook afgetapt” 🤣😂🤣
is Ineos niet groot genoeg om het zelf te dragen, mede door de budgetcap die eraan komt?
Wat wel dan een feit lijkt is dat de livery weer anders zal zijn. Volgend jaar gingen ze sowieso dacht ik al terug naar het zilver gaan. Zou ook niet slecht zijn want nu is’t te dicht bij Aston martin qua kleurcombi.
Als petronas nu geen winst kan maken met de stijgende olie- en gasprijzen, dan mogen ze zich daar op de 153-ste verdieping ook wel eens achter de oren krabben.
Nog niet.. maar zoals bij alle onderhandelingen is het best om de huid niet te verkopen voordat de beer geschoten is.
Eindelijk! Door al dat wereld verbeteraar van Lewis kon het toch niet dat je loon betaald wordt uit olie winning. Dat heb ik nooit begrepen van LH