We hebben een Mercedes geruchtje opgevangen. Op dit moment is de 1,5 liter 4-pitter uit de A- en B-klasse, de kleinste motor die Mercedes in zijn modellen monteert. Een compressor is tegenwoordig beschikbaar vanaf de C 180 en CLC 180. Daar gaat volgens het gerucht nog dit jaar verandering in komen, want het geblazen 1,8 liter blok zal in het najaar worden vervangen door een geheel nieuw ontwikkeld 1,6 liter blok eveneens voorzien van een compressor.
De nieuwe motor moet tenminste hetzelfde vermogen leveren als zijn voorganger, dus in ieder geval 156 pk en 230 Nm koppel. Door de kleinere inhoud zal de motor zuiniger zijn en minder CO2-uitstoot produceren.
De C-klasse sedan en station en de CLC-klasse zijn de eerste modellen die voor de nieuwe motor in aanmerking komen. Als het gerucht klopt, zal Mercedes de nieuwe motor dit jaar op de autoshow van Parijs presenteren.
De aanduiding C160 is voor Mercedes overigens niet nieuw. De voorganger van de CLC-klasse, de C-Klasse Sportcoupé werd eveneens geleverd als C160, maar dit was feitelijk gewoon een C180 Kompressor waarvan het keeltje iets werd dichtgeknepen en daardoor minder presteerde. (via: carscoop)
jakob_147 zegt
toch de badge eraf halen dus :D
Dr. jur. Rudy Pladijs zegt
Meer dan 150 pk uit zo’n kleine motor, het blijft toch verbazen. Ik weet nog dat ik met een oude Opel Senator met een véél groter blok een stuk minder vermogen had. Om van het verbruik nog maar te zwijgen…
Ejay zegt
@ jakob_147. Uiteraard, maar dat geld voor elke wagen of het nou een C160 of AMG is. Gewoon een cleane achterkant.
ZOEF zegt
Minder cylinderinhoud ok. Maar ik wil wel meer cylinders.
Mercedes-Fan zegt
Waar verkleinen als je het ook kunt vergroten?
SimonMc zegt
@ZOEF: cilinderinhoud, niet cylinderinhoud…
John zegt
De C180 Kompressor Blue Efficiency is al een 1,6 liter.
kk zegt
Dit is in ieder geval al zo in de nieuwe blueEFFICIENCY lijn zoals in onderstaande link is te lezen:
http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=7541
AMG zegt
Een mooi stukje downsizen. Wat VW met een 1.4 TSI in de Touran kan moet dus bij Mercedes ook mogelijk zijn met een 1.6 in een C-klasse.
Raul8711 zegt
Zuiniger zijn en minder CO2 uitstoten dat is nogal 1 op 1 he. Wel goed dat ze er wat aan doen hoor, zeker bij dit soort ‘massaproductie’ motoren, daar ligt de echte winst.
Sorcerer zegt
M.a.w. lekker veel herrie uit zo’n motor, en het typische ‘veel lawaai geen prestaties totdat de turbo erin komt’-probleem :P
Zou fijner zijn als Mercedes het net zo doet als BMW: elektronica vanuit losse accu (opgeladen dmv remkracht) aandrijven…
Jimmie zegt
@Sorcerer, turbo er in komt die er niet op zit?
RobertJ zegt
lijkt me een fijne motor. Als ze daarmee de prijs en het verbuik omlaag kunnen brengen en het comfort op goed niveau, zie ik geen nadelen.
Badge eraf… tja… moet je je schamen voor een auto die comfortabel is maar niet zozeer snel? moet je je schamen voor een 318i? (316…tja:P).. zowieso heeft niet iedereen behoefte aan vermogen en het is zowieso al fijn als je een dergelijke auto kan rijden. (al dan niet top gemotoriseerd)
Silverarrow zegt
Goede zaak, meer vermogen, minder verbuik. A win-win situation :D
@ Sorcerer: Leef jij in een grot? De moderne turbo heeft vrijwel geen turbo-gat meer en geluids-isolatie hadden de heren ingenieurs al sinds het begin van deze eeuw al ontwikkeld. Daarbij komt dat deze C160 een compressor heeft en geen turbo.
FabianVTR16V zegt
Goede stap lijkt mij !
Minder verbruik / Minder uitstoot / Minder Slurptaks / Minder Uitstoottaks / Lagere Aanschafprijs en dat allemaal met behoudt van vermogen !
Wat wil je nog meer ;)
Ralph zegt
Ik vind het persoonlijk wel beter, het zelfde vermogen, en koppel, minder verbruik en uitstoot. Wel vind ik dan dat ze de andere motoren ook moeten upgraden…. Vooral de 320 cdi mag wel eens wat extra pk´tjes krijgen… De huidige 224 pk heeft hij al weer meer dan 3 jaar. Hopelijk komt de nieuwe E ook met een nieuwe 320 cdi, en hopelijk met een vergelijkbaar pk gehalte als de 535 d van bmw….
DNP Productions zegt
Deze motor is geen gerucht meer want is momenteel (in België althans) al te bestellen in de vorm van een C180K Blue Efficiency.
Hieronder een overzicht van de BlueEFFICIENCY maatregelen:
– Nieuwe AeroPack buitenspiegels
– Een kleiner reservoir voor sproeivloeistof: 3.5L
– Gewichtsbesparing op de ruiten
– Verlaagd chassis: – 15mm (maar geen sportophanging)
– Velgen R20
– Langere eindoverbrengingsverhoudingen
– ECO stuurbekrachtigingspomp (werkt enkel indien nodig)
– Speciale banden met lagere rolweerstand
– Indicator voor aanbevolen schakelmoment
– Enkel op de C 180 K BlueEFFICIENCY: kleinere cylinderinhoud : 1597 cc ipv 1796cc, gedeeltelijk afgesloten radiator-rooster (niet zichtbaar) en andere motorhuis bekleding (zoals de dieselversie)
– Enkel op de C 200 CDI BlueEFFICIENCY: aangepaste versnellingsbak, kleinere tankinhoud (59L) en aangepaste ontkoppeling