De natte droom van elke aannemer, deze Mercedes V63 AMG van GAD Motors.
Het grootste nadeel van een bedrijfsauto is dat ‘ie niet echt snel is. Ondanks dat er flink wat modificaties mogelijk zijn, zijn ze onder de streep niet écht snel. Stel dat je een snelle Volkswagen Transporter of Mercedes-Benz Vito hebt.
Je weet wel, de dikste motor en die dan chippen. Dan zit je rond 250 pk. Misschien heb je zo’n Viano met V6 diesel getuned nar 300 pk. Maar zelfs dan is het niet écht snel. Een beetje Golf GTI kun je niet bijhouden. Het is snel voor een bus, maar niet in absolute zin.
Dat is deze V-Klasse van GAD Motors wél. Hun idee was simpel, maak de V63 AMG die Mercedes zelf niet produceert. De R63 AMG was een commerciële flop, dus we begrijpen de gedachtegang van Mercedes wel om niet een AMG-versie te maken van een Vito, V-Klasse of Viano. Jonnie Boer gaat ook niet een 8-gangen diner samenstellen om die bij een La Place te serveren.
Mercedes V63 AMG van GAD Motors
Gelukkig zijn er altijd bedrijven die het wel doen. Nu zijn ze bij GAD wat langer bezig met dit project. Het is nog maar de vraag of het ook daadwerkelijk werkt. nou, er is nu bewegend beeld en het is hilarisch. Die motor is namelijk de M177, een vierliter biturbo-motor die in dit geval 620 pk en 900 Nm levert. Als je dan toch een V8 monteert, kun je ‘m maar beter iets kietelen. Ook de negentraps automaat is overgenomen van AMG.
Misschien wel het leukste onderdeel is het uiterlijk. Dat is namelijk verrassend ingetogen. Natuurlijk, er zijn wat AMG-kenmerken, maar het ziet er meer uit als een AMG-pakketje dan een volvette AMG-uitvoering.
Allemaal volkomen legaal
Nog knapper is dat het allemaal werkt. De auto heeft namelijk TüV-Gutachten! De auto is gewoon gekeurd en OK bevonden! Dat is echt heel erg knap, vergeet niet dat de Vito totaal niet is voorbereid op een V8.
De prestaties zijn bovengemiddeld. De 100 naar 200 sprint is in 8,5 seconden achter de rug en dat is écht heel erg snel. Niet alleen voor een busje, maar voor elke auto. Daarmee laat je een hoop serieus snelle auto’s met gemak achter je.
Check hier hoe zo’n Mercedes V63 AMG klinkt:
Foto- & videocredits: GAD Motors
406_v6 zegt
Het is de laatste week wel busjesblog.nl hier… te weinig nieuws over personenauto’s??
willeme zegt
@406_v6:
Klopt! Het is bedrijfsautoweek 2022! Maar ook als dat niet het geval was, lieten we deze zeker weten zien ;-).
vetnek zegt
Knuppel
connexie zegt
Nee hoor. Is netjes aangekondigd dat er een week busjes op de prioriteitenlijst zouden staan.
joki zegt
Allemaal goed en wel… maar bij de eerste bocht is die GTI er terug bij en gaat die erover. Wat is hier nu leuk aan behalve die tussensprint… en Duitsland bestaat ook niet alleen uit snelwegen.
kenner zegt
Volgens mij snap jij het niet helemaal.
admiajfe zegt
Dit is mijn ultieme droom.
Heerlijk op je gemak cruisen en Ff in halen is kinderspel. Geweldige v8 sound is een toetje die elke rit als een natte droom maakt.
Benny_Weisz zegt
0-200 km/h in 8,5 sec?? Dat lijkt mij een beetje te enthousiast.
Een Porsche 911 992 Turbo S (met meer pk’s, minder kg’s én AWD) doet daar 9,3 sec. over. Just saying.
boomhauwer zegt
Er staat de 100 naar 200 sprint.
nnaverbranding zegt
Toch inderdaad de auto die ik zou bestellen in geval van plotselinge exorbitante cashvoorraad. Verlengde versie met camperinterieur. Jammer dat de OM642 V6’en er niet meer in gelegd worden. Ik rij er al jaren 1 met turbo upgrade, en dan is het een vrij machtige auto inderdaad. Zuigt de Alpen snel dichterbij met veel gear. Absoluut gezien niet de snelste inderdaad maar wel verrassend voor de medeweggebruiker.
gregorius zegt
Zit er zoveel ruimte in zo’n V omdat daar een AMG V8 met alle nodige cooling en turbo’s in te gooien? Blijkbaar!
Mooi project.
Lijkt me ook wel wat voor de ‘normale’ personen V; voor de snelle papa’s met 3 of meer kinderen.
En de reden dat de R is geflopt, is omdat het een lagere ML was. Terwijl, als ze het een soort van S-station hadden gemaakt, hij het waarschijnlijk een stuk beter had gedaan. (tenminste, dat was voor mij de reden om m niet te kopen, toen).