Dat is in dit geval niet per se vervelend.
Zij die net als ondergetekende zijn opgegroeid in een gemiddeld Nederlands gezin, zullen ongetwijfeld de nodige Tupperwaredozen voorbij hebben zien komen. Zolang als ik me kan herinneren hadden wij verschillende producten van ze, maar degene die het meest tot de verbeelding spreekt is de doos waarin boterhammen en crackers verborgen konden worden.
Het doodsaaie, witte plastic deed geenszins onder voor de ongeïnspireerde vormen van de broodtrommel. Echter, alles dat je erin stopte, verging zeker niet snel. Hoe ongemakkelijk het object ook was om aan te zien, de vonken van de functionaliteit sprongen er vanaf. Ik kan alleen maar denken dat dit precies het doel is geweest waarop Mercedes zich met de Vision Urbanetic heeft gericht.
Net als het minstens zo ongewoon ogende studiemodel dat Volvo vorige week onthulde, is ook Mercedes’ Urbanetic een bijzonder mobiliteitsconcept. Het is nog altijd niet duidelijk waarom de auto’s van de toekomst erop uit zijn een onaangenaam gevoel op te wekken wanneer je ernaar kijkt, maar ook dit concept van Mercedes slaagt erin niemand visueel te bevredigen. Wellicht heeft het iets te maken met het feit dat de Urbanetic vooral poogt functioneel te zijn.
Dit is duidelijk te zien aan de verschillende vormen waarin Mercedes de Urbanetic presenteert. De auto komt er niet alleen als vervoer voor personen, tegelijkertijd richt het studiemodel zich op goederen. Daarnaast is de cabine van de Urbanetic handmatig of automatisch om te wisselen, zodat hij nog functioneler is. In het specifiek moet de Urbanetic ingezet worden in steden. Het autonome voertuig moet via een digitale infrastructuur uitvinden waar hij precies nodig is, zodat hij in het vervolg kan anticiperen waar en wanneer hij aanwezig moet zijn.
Het doel van de Urbanetic is relatief simpel: door te begrijpen waar en wanneer bepaalde hot spots ontstaan, kan de Urbanetic zichzelf beschikbaar stellen om zo de doorstroom van het verkeer in steden te versoepelen. Als gevolg daarvan voorziet Mercedes een verbetering in de leefkwaliteit. Hoewel de meer dan 5 meter lange Urbanetic slechts 12 personen of 10 pallets aan goederen mee kan dragen, moet een aanzienlijk aantal voertuigen de hoeveelheid verkeer in steden alsnog terug weten te dringen. Dat is als ze er ook daadwerkelijk ooit gaan komen.
lazia zegt
Haha wat een bijpassende titel zeg!! Kon geen andere benaming vinden voor dat afschuwelijke gedrocht.
moveyourmind zegt
Doe mij maar de enige echte ribbeltjesbus:
https://goo.gl/images/KZuW4L
Veel, echt heel veel mooier.
jochempie zegt
Het gaat toch niet om het design? Meer om dat het gebrek aan een bestuurder betekent dat je van voor tot achter kunt inladen.
BaRa zegt
Voor een object dat geen chauffeur heeft, vind ik deze dingen er nog bijzonder funky uitzien. Wat hier blijkbaar weleens vergeten wordt, is dat ons idee van hoe een automobiel er moet uitzien, het resultaat is van decennia gewenning. Schrap de chauffeurspositie (=overzicht over verkeer) en schrap de nood aan een groot volume om de aandrijving op te bergen, en wat houd je dan nog over van onze klassieke schakeling neus – greenhouse – koffer? Niet zo heel veel, lijkt me. Zelfs de eerste generatie van het Volkswagenbusje liet dat al zien. Daar zat de motor achterin, en zat je met de eerste rij bovenop de voorwielen. Zelfs daar is nu geen nood meer aan.
560pk zegt
@BaRa: het feit dat dat design (de VW bus) in de consumentenmarkt de afgelopen 60 jaar nauwelijks succesvol navolging heeft gekregen, zou voldoende waarschuwing moeten zijn voor de designers van bovenvermelde Mercedes
mashell zegt
@560pk: Ahum. Trachtwagens, bussen, hebben allemaal dezelfde architectuur. De chauffeur zit bijna met de neus tegen het glas. Dat geeft nou eenmaal een goed uitzicht. En crashveiligheid is toch minder van belang als we het over werknemers ipv consumenten hebben…
clk63bs zegt
@mashell: daar hebben we de long nose met enorme draaicirkel voor.
560pk zegt
@mashell: daarom had ik het ook over de consumentenmarkt, waar de monovolume het al decennia aflegt tegen de klassieke “neus-greenhouse-(wel/geen)kofferbak” vorm.
mashell zegt
@560pk: in Europa rijden we stationwagens waarvan de neuzen steeds hoger worden en de voorruiten steeds vlakker liggen. Die mono volumes sluipen ons er stiekem via de achterdeur in.
BaRa zegt
@560pk: Ik kan het daar niet echt mee eens zijn. Kijk even naar de I-Pace van Jaguar. Cab-forward: check! Langgerekt profiel: check! Al heeft Ian Callum dat goed weten verbergen – kudos to him. Aërodynamisch: check! En dat ondanks de hoge neus, die ze min of meer nodig hadden als oplossing voor de voetgangersveiligheid. De enige reden waarom het nog niet verder is doorgetrokken, is dat het ding nog steeds een bestuurder nodig heeft, en die zit tot nader order best vooraan. Dat betekent: achter de voorwielen, want jezelf tussen de kasten van de sturende wielen plaatsen is niet zo comfortabel. De enige manier om dat anders op te lossen is door er boven of er voor te gaan zitten, maar ofwel zit je daardoor hoog (vrachtwagen), ofwel zit je daardoor simpelweg slecht qua rijgevoel (grote bus). Op het moment dat je niet meer moet sturen, verandert dat allemaal. Ik begrijp de proefballonetjes van Mercedes perfect. People carriers zonder menselijke chauffeur komen er simpelweg aan. Je kan al autofabrikant maar beter duidelijk maken dat je er klaar voor bent.
kunstomdathetmoet zegt
Dieter Zetsche fluisterde me zojuist in dat de Urbanetic niet via het MB-dealernetwerk zal worden verkocht, maar op Tupperware-party’s.
jochempie zegt
@kunstomdathetmoet: Dieter weet als geen ander dat auto’s in de toekomst eigendom blijven van de fabrikant, en je voor het gebruik betaalt :) circulaire economie incoming!
V8Vantage zegt
@jochempie: dat klopt als een bus!
V8Vantage zegt
Zelfdenkende computers, zelfdenkende thermostaten, zelfdenkende auto’s… waar houdt het op?? Straks krijg je nog zelfdenkende mensen….
moveyourmind zegt
@vantagev8: Wat denk je van een zelfdenkend zelflezend en zelfreagerend Autoblog…
Dan neemt Artificiële Intelligentie het van ons over en plaats ‘het’ zelf reacties onder ieder artikel, gevoed door algoritmes waar wij als reaguurders jarenlang de bouwstenen voor aangeleverd hebben door te reageren…
En zonder het te weten onszelf overbodig hebben gemaakt.
V8Vantage zegt
@moveyourmind: is dat niet stiekem al aan de gang? ?
Esprit_de_Flandre zegt
“Het is nog altijd niet duidelijk waarom de auto’s van de toekomst erop uit zijn een onaangenaam gevoel op te wekken wanneer je ernaar kijkt, maar ook dit concept van Mercedes slaagt erin niemand visueel te bevredigen. ”
Awel…
Dat zeg je wel zo, maar dat klopt niet. Ten eerste zit de Volvo wel heel snor qua looks. En er zijn veel futuristische concepten die je gewoon WIL hebben. Jammer genoeg worden dan enkel een paar kleine details op een doorsnee hatchback geplakt.
Mercedes echter heeft idd wel het eigenaardig trekje om z’n concepts meestal wat, niet extreem, maar extremistisch te maken. Wat vaak leidt tot relatief lelijke dingen. Maar of dat erg is? De meeste merken maken een “futuristisch” concept gewoon als iets dat lijkt op wat nu populair is, maar dan wat verfijnder en wat extremer. Zie je bvb makkelijk in een SF-film van de jaren ’80, die zich afspeelt in de jaren 2000. Auto’s die vliegen en zo, maar allemaal vierkante jaren ’80 bakken met wat extra spul aan…
ikleesookoverautos zegt
Geen ruiten?
r9c11 zegt
Doet me eerder denken aan een Samsonite koffer met grotere wielen