Het icoon is nog lang niet klaar met werken.
Sinds de geboorte van de Unimog, ruim 70 jaar geleden, heeft Mercedes’ ultieme werkpaard een groot aantal verschillende vormen aangenomen. Er zijn maar weinig voertuigen veelzijdiger dan de Unimog. De truck is vooral actief op en naast het asfalt, maar hier en daar wordt de Unimog ook ingezet op spoorwegen.
De zogenaamde Unimog ‘road-railer’ heeft recentelijk een aantal veranderingen ondergaan, waardoor hij op een nog breder gebied ingezet kan worden door spoorwegmaatschappijen en andere bedrijven die treinen inzetten. De voornaamste van deze veranderingen herkennen we in de nieuwe aandrijflijn. Dit is een nieuwe constructie, bestaande uit een combinatie van een koppelomvormer en hydrostatische aandrijving. De nieuwe techniek staat de Unimog toe gigantische ladingen tot 1.000 ton trekken.
Afgezien daarvan kan de Unimog voor het spoor voortaan ingezet worden voor een aantal nieuwe taken. Men kan de Unimog in de toekomst gebruiken om het spoor zelf of de omgeving daaromheen vrij te maken van bijvoorbeeld sneeuw of takken. Daarnaast is de Unimog tegenwoordig ook handig voor het nodige onderhoudswerk en staat de truck eveneens zijn man wanneer er wagons getrokken moeten worden. Overigens hoeft er niet eens iemand achter het stuur te zitten, want wie de juiste configuratie van de Unimog kiest, kan het apparaat op afstand besturen.
ghengiskhan zegt
Het ding kan vrijwel alles. Maar? Kan hij ook koffiezetten? Redelijk essentieel, lijkt me.
granlusso zegt
@ghengiskhan: Mwah, een thermoskan met koffie van thuis lijkt me geschikter. Helm op, werkschoenen aan, bammetjes mee en aan het werk.
Crosscabouter zegt
@granlusso: gewoon een 230v apparaat in de cabine. Ze zijn volgens mij ook te krijgen met een ‘gewoon’ stopcontact.
moveyourmind zegt
Ergens in het najaar uit op Station Maastricht:
“Dingdong, hier volgt een mededeling voor alle reizigers:
Ondanks zware sneeuwbuien en een grote hoeveelheid bladeren op de rails heeft de Intercity van Amsterdam Centraal toch geen vertraging opgelopen en zal daardoor precies op tijd op perron 2b arriveren en zal stipt op tijd weer naar Amsterdam vertrekken.
Wij bieden ons excuus aan aan alle reizigers die er vanuit gegaan zijn dat de treinen minimaal drie uur vertraging op zouden lopen in deze barre winterse omstandigheden en daardoor veel te vroeg op hun bestemming arriveren”
Dat ze dat niet eerder bedacht hebben, Unimogs op het spoor. Locomotief, sneeuwschuiver en blaadjesveger in één geweldig apparaat.
Gulli zegt
Hoe lang voordat het foute volk erachter komt dat je met een Unimog veel stoerder bent dan met een RR of een G?
Waarschijnlijk zodra Mansory er een Carbon versie van maakt met paars interieur of als Brabus er een 850pk V8 in hangt. 0-100 in 3,9 seconden met je kont twee meter boven het wegdek.
Dizono zegt
@gulli: https://www.autoblog.nl/archive/2011/03/16/video-review-brabus-unimog-u500-black-edition
Gulli zegt
@Dizono: zie je wel, ik wist dat ik het wiel niet opnieuw had uitgevonden
p993 zegt
@gulli: ja wel dus
jvthof zegt
@gulli: veel enger wanneer het plofkraak volkje in de gaten krijgt dat je hiermee harder kan ploffen
Gulli zegt
@jvthof: zoals ik gisteren ook al bij de ruige Kia zei; er moet nog wel iets van het gebouw overblijven anders kom je niet meer bij het geld ?
Dizono zegt
Zo op het treeplankje staan mag niet in Nederland volgens de Arbo, om die reden zijn ook de ‘Sikken’ van het spoor gehaald. Verder mooie techniek, hydrostatische aandrijving lijkt me in dit geval een stuk efficiënter dan een enorme reductiebak. Je moet alleen geen haast hebben.
tenaci zegt
@Dizono: *googlet ‘sikken van spoor gehaald’*
Crosscabouter zegt
@Dizono: probleem met de unimog en zware lasten trekken is vooral het gebrek aan eigen gewicht tov een reguliere loco…. wel een enorm gaaf ding, een stille wens. Helaas zijn ze tweedehands enorm duur (voor een goede).
robert110 zegt
@dizono: De hydrostatische aandrijving gaat van 0 tot 25 km/h daarna neemt de reguliere versnellingsbak het over waarmee die een top van 90 km/h kan halen. Je kan dus nog gewoon haast hebben. Dat systeem is overigens niet nieuw, het wordt al tijden toegepast op (in ieder geval) de agrarische Unimogs.
staal zegt
Zo te zien is er een versie met pantograaf, zou die elektrisch zijn?
toyotafortuner zegt
Hoezo komt dit artikel ineens boven t artikel van Wouter?
Gulli zegt
@toyotafortuner: heb je weleens
saxoke zegt
Een oom van mn pa had voor zn bedrijf een unimog voor op de sporen voor zn bedrijf. Hij had een ijzer handel, alles werd per spoor bij hem geleverd en de unimog sleepte de wagons dan verder t bedrijf in.
lekbak zegt
@saxoke: In Tsjechië heb ik ze dat eens zien doen met een antiek trekkertje. Die heeft niet meer dan een pk of 30 gehad maar trok met gemak 5 geladen wagons over het terrein. Schitterend gezicht zoiets.