Geen Danoontje Powerrrrrr maar EQ Powerrrrrr.
Diesel leeft! Duitsland staat momenteel in rep en roer als het gaat om het thema oliestoker, maar de grote concerns uit die Heimat willen de handdoek nog niet in de ring gooien. In een poging de zelfontbrander weer salonfähig te maken, brengt Mercedes binnenkort wat plugin dieselhybrides op de markt.
Het is de eerste keer dat Mercedes met plugin dieselhybrides op de proppen komt. Eerder was er wel al de E300 bluetec hybrid, maar die kon je niet aan de stekkerdoos hangen. Bij de C350e kan dat wel, maar dat is dan weer een benzinehybride. Overigens was @wouter ook niet zo te spreken over het comfort van de aandrijflijn in de E300 bluetec hybrid (rijtest), maar Mercedes zal in de tussentijd ongetwijfeld bijgeleerd hebben.
De nieuwe modellen op basis van de C- en E-Klasse hebben de OM654 diesel onder de kap die we kennen uit bijvoorbeeld de W213 E220d. Het aggregaat is in het geval van de hybrides gekoppeld aan een elektromotor met 90 kW. Tenminste dat is het doel van Mercedes, kennelijk is dat nog niet helemaal in kannen en kruiken.
Desalniettemin komen de modellen als alles volgens plan verloopt in de nazomer van 2018 al op de markt. Dankzij een accupakket van 13,5 kWh zullen de modellen een volledig elektrische range van ongeveer 50 kilometer hebben. Met Mercedes’ nieuwe wallbox is de accu weer bomvol geladen in twee uur. Als je ‘m aan het normale net hangt, duurt dat echter zeven uur. Tot zover geen wereldschokkende vernieuwingen, hoor ik je denken. Waar blijkt nou het betere IQ (of EQ) van de techneuten uit? Nou bijvoorbeeld uit het feit dat de aandrijflijn zich volgens Mercedes aanpast aan de in het navigatiesysteem ingevoerde route. Super slim…
Oplettende lezers zullen overigens opmerken dat je op de foto ook nog een dikke S-klasse ziet. Deze heeft eigenlijk weinig met dit verhaal te maken, want het is een S560e en die rijdt niet op satansap. Waarschijnlijk heeft Mercedes ‘m er gewoon bijgezet zodat zijn shine afstraalt op de huis-tuin-en-keuken modellen.
jannemaneke zegt
Zo’n wallbox kost wellicht ook een belachelijke hoeveelheid geld
nicolasr zegt
@jannemaneke: bij BMW inclusief plaatsen ongeveer 1700 euro. Zal bij Mercedes wel ongeveer hetzelfde zijn.
moveyourmind zegt
https://www.autoblog.nl/gallery/Mercedes/EQ_Plugin_Hybrides_diesel/Mercedes-hybrides-geneve-diesel-02.jpg
Een ster op je paal en gaan als een diesel…
alloallo zegt
En in een keer staat Mercedes op mijn wensenlijstje! Hybride en diesel in één stationcar is een topcombi.
spidermann zegt
@alloallo: ik heb deze combinatie al in mijn Volvo D6 PIH met een lekkere 5 cylinder diesel :-)
Crosscabouter zegt
@spidermann: zonder problemen? Want links en rechts hoor ik spookverhalen van hybride Volvo’s (ja,ook de d6)
spidermann zegt
@crosscabouter: km stand 77K en tot dusverre geen enkel probleem gehad. Rij zo nu en dan 200+ in de Heimat en rij per jaar zo’n 5-6K met sleurhut van circa 1800 kg erachter.
alloallo zegt
@spidermann: shit. Deze optie was ik vergeten
SimonMc zegt
@spidermann: *cilinder
SimonMc zegt
@alloallo: Je begrijpt wat hybride wilt zeggen?
ikleesookoverautos zegt
Waar is de gele pijl, vraag ik me dan af?
lekbak zegt
Oei, die hebben zich lelijk vergist. Hier is een hoop geld in gaan zitten dus nu moet het ook de markt op. Maar ongetwijfeld niet van harte.
boxergt zegt
@lekbak: En totaal niet des Mercedes-Benz.
Ze hebben destijds expres voor de benzine plug-in gekozen omdat in de basis een benzinemotor meer vervuilend is voor het milieu. De dieselvariant met AdBlue is mét een accu pakket alleen maar meer belastend voor het milieu.
Dit zal wel een ‘moetje’ zijn.
lekbak zegt
@boxergt: Elke auto is in de stad schoner met elektro pakket. Alleen al het regeneratief remmen bespaart een hoop. Op de snelweg maakt 100kilo extra gewicht niet heel veel uit. Maar diesel is stervende, dus daarom denk ik zat het zonde van het geld is.
amg65 zegt
30km echte elektrische range, en dat in twee uur snelladen. Dat is wel innovatie ja!
Maar goed, dit zal de manier van Mercedes zijn om de verstokte dieselaar langzaam te laten wennen aan elektrisch rijden.
karhengst zegt
@amg65: Net genoeg dus om de stad in en weer uit te kunnen rijden bij een Feinstaubalarm.
Handige zet dus voor de leasemarkt in eigen land waar het diesel is wat de klok slaat.
nautique206 zegt
Welke is de s-klasse ?
mashell zegt
@nautique206: die links achter, die heeft de dikste kabel.
harrie zegt
Als je hiermee straks nog wel de Duitse steden mee in mag, zou het wel een succes kunnen worden.
harrie zegt
@harrie: …en ideaal voor taxi’s ook.
lekbak zegt
@harrie: Taxi’s hebben de kofferbak nodig voor baggage. En die zijn altijd warm waardoor die toch wel schoon zijn.
volvo480gtt zegt
@lekbak: dat lijkt me niet helemaal waar. Veel stationair draaien is niet optimaal voor een motor door een niet optimaal mengsel en zeker in de stad draait een motor veel stationair.
jack_abarth zegt
@volvo480gtt:
Ik denk dat een niet optimaal mengsel nog geldt voor de tijd waarin een carburateur voor de brandstof zorgde. Ik neem aan dat een injectie, zowel direct als indirect, gewoon een optimaal mengsel kan inspuiten bij welke temperatuur dan ook.
volvo480gtt zegt
@jack_abarth: het gaat niet zo zeer om de temperatuur (ja ook natuurlijk) maar stationair draaien is bij mijn weten nog altijd op een lucht-arm mengsel waardoor de vervuiling intern toe neemt door onvolledige verbranding.
Breinstein zegt
In Nederland is dit helemaal niet interessant, want nergens voordeel mee.
healey zegt
@breinstein: Naast een bak korting op BPM en wegenbelasting. Ik heb privé een C350e. Nieuwprijs 63.000 euro waarvan 400 euro BPM en 43 euro wegenbelasting per maand. En gemiddeld verbruik van 6 l/100km is ook niet gek, hoewel deze diesels daar dik onder zullen zitten. Maar de benzine motor klinkt beter. Ook al is de nieuwe 220d motor stiller dan de oude die ik in m’n C220d had.
toyotaprius zegt
Wees verstandig, rij BMW
tjorque zegt
@toyotaprius: wees verstandig rij zo weinig mogelijk… er is toch geen hol aan rechtdoor slabakken en aanschuiven… en hou je geld bij om iets leuks te huren op een leuke stuurlocatie.
audirs3 zegt
Wel slechte elektro range zeg. Ik vind 100km range (op papier) wel een minimum, daarmee kan je zeker 50km echte range halen, genoeg voor het gross van de forensen.
tom307 zegt
@audirs3: Ja, en 7uur laadtijd aan het net, mijn Volvo heeft dezelfde range, maar is aan de netstroom aan 13A gewoon op 2,5u opgeladen.
Op krachtstroom rond de 2u.
Ik denk dat het puur zo loopt om die palen te kunnen slijten!
FB_100001036415374 zegt
Die S-Klasse staat ertussen omdat die ook in een diesel hybride variant komt. Een verkoper van Mercedes wist me dat te vertellen op het autosalon.