Wat voeren de Duitsers in hun schild?
Vandaag was het tijd voor de tweede testdag op het circuit van Barcelona, voorafgaand aan het nieuwe F1-seizoen. Gisteren vielen er na afloop van de eerste testdag weinig bijzonderheden te melden, maar vandaag is dat anders. Hamilton deed namelijk iets wat we nog niet eerder gezien hebben.
Op de on board-beelden is namelijk duidelijk te zien dat Lewis meerdere keren het stuur naar zich toetrekt en weer terug duwt. Vervolgens is te zien dat hierdoor de stand van de wielen veranderd.
Wat gebeurt hier precies? Neemt de spoorbreedte toe? Verandert het toespoor van de auto? Het lijkt vooral om het laatste te gaan. Het effect van het nieuwe mechanisme is dus dat de wielen op het rechte stuk recht komen te staan. Bij de bocht drukt Hamilton het stuur vervolgens weer terug en komen de wielen weer meer naar binnen te staan, zoals ze normaal gesproken afgesteld staan. Op deze manier staan de banden zowel in de bochten als op het rechte stuk in de optimale positie.
Omdat Mercedes het druk had met andere zaken hebben ze niet de snelste tijd neergezet van de tweede F1 testdag. Zij reden wel de meeste rondjes vandaag, maar liefst 106. Sergio Perez in zijn Racing Point was degene die de snelste tijd neerzette. De volledige resultaten van de ochtendsessie zagen er als volgt uit:
- Sergio Pérez (Racing Point) – 1.17,347 (48 rondes)
- Daniel Ricciardo (Renault) – 1.17,749 (41 rondes)
- Alexander Albon (Red Bull) – 1.18,155 (59 rondes)
- Pierre Gasly (Alpha Tauri) – 1.18,165 (77 rondes)
- George Russell (Williams) – 1.18,266 (71 rondes)
- Charles Leclerc (Ferrari) – 1.18,335 (49 rondes)
- Lewis Hamilton (Mercedes) – 1.18,387 (106 rondes)
- Romain Grosjean (Haas F1) – 1.18,496 (87 rondes)
- Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) – 1.18,508 (65 rondes)
- Lando Norris (McLaren) – 1.18,537 (48 rondes)
Het ging vandaag echter niet om de tijden. Alle ogen in de F1 waren gericht op Mercedes. Heeft het team met een deze noviteit een geniale vondst gedaan? Is het niet in strijd met de reglementen? Hier is ongetwijfeld het laatste woord nog niet over gesproken.
dappers zegt
wellicht doet het ook wat met de downforce op het rechte stuk? BOnus DRS?
De mannen bij merc hebben een vergelijkbaar aerodynamisch trucje vorig jaar ook gedaan met de rijhoogte op full-lock.
aarsgewei zegt
Het systeem heet D.A.S. aka Dual Axis Steering aka Dominate Another Season
rickthestig zegt
@aarsgewei: Vooral die laatste afkorting is mooi gevonden.
goodolddays zegt
@aarsgewei: was ist das!?
mmax zegt
Frontaal oppervlak zal je niet wijzigen en rolweerstand wordt er ook niet anders van, tenzij ze standaard met (veel) toespoor rijden. Zou hij niet de camber drastisch veranderen zodat hij minder rolweerstand krijgt, dus op de binnenranden van de band rijdt?
kminne zegt
Dat wil ik ook wel op mijn auto.
lebeaunl zegt
Interessant nieuwtje, ik ben wel benieuwd naar het verhaal hierachter.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
reactief zegt
Is gewoon een afleiding. Iemand heeft dit voor de grap bedacht, ff erop geknald en nu is minimaal 5 man per ander team aan het spitten of dit mag en of zij ook zoiets kunnen toepassen in hun voordeel.
rickthestig zegt
@reactief: Zou me niks verbazen als je gelijk hebt.
kjeld012 zegt
Spoorverbreders inschakelen met een duw tegen het stuur, mooi verzonnen merc. Hopelijk laat max zien dat al die poes pas niet nodig is.
Ik kijk uit naar het “echte racen”.
87sandyd zegt
@kjeld012: kan je alle inovaties er wel van af halen.
rxate zegt
Het lijkt me eerder dat inderdaad de wielgeometrie veranderd, niet de spoorbreedte. Ik gok op of camber of toespoor. Deze auto’s rijden al met redelijk veel negatieve camber op de voorwielen dus de toespoor lijkt het meest aannemelijk.
Ingenieus, dat wel. Benieuwd of dit is toegestaan maar dat zal wel anders is het zonde van de tijd.
Richmond zegt
@rxate: mercedes zegt dat de FIA op de hoogte is.
Richmond zegt
@rxate: Mercedes “pretty confident” new DAS system is legal
https://www.motorsport.com/f1/news/mercedes-confident-legality-das-steering-mode-fia/4689138/
114i210pk zegt
@rxate: Suspensionaanpassing tijdens het rijden is verboden.
Erik zegt
@114i210pk: niet als dit door de coureur zelf gedaan wordt.
gasskaas zegt
@114i210pk: is camber een suspensie aanpassing?
114i210pk zegt
@gasskaas: Wat denk je zelf? ?
blackmilo zegt
@gasskaas: is een hond een zoogdier?
gasskaas zegt
@gasskaas: laat ik het anders verwoorden, word het door de regels geïnterpreteerd als een suspensie wijziging?
114i210pk zegt
@gasskaas: Als ze hun duidelijke regels hierop loslaten, zou dit in alle gevallen verboden moeten zijn. Je mag niet (al rijdend) aan het onderstel en suspensie sleutelen en/of aanpassen.
rickthestig zegt
@gasskaas: Nee hoor, de spoorstang is onderdeel van de wielophanging en staat in verbinding met het stuurwiel. Het valt daarom ook buiten de regelgeving omtrent de wielophanging.
rickthestig zegt
@rickthestig: de spoorstang is geen onderdeel van de wielophanging maar van de stuurinrichting. Excuses voor de verwarring.
gasskaas zegt
@rickthestig: ik zag op het youtube kanaal van formula 1, dat het toe-in en toe-out heet oid. Bevestigt inderdaad de stuurinrichting.
rotarypowah zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
boriske zegt
Volgens Mercedes is het legaal, zijn er al 6 maand mee in gesprek met de FIA.
Dat wordt dus weer een dominant seizoen van Mercedes.
1000bochten zegt
Kijk, dat is nog eens fijn. Hoeven we niet meer te speculeren. Het gaat dus om verandering in toespoor. Dus dan staan de banden rechter op de rechte stukken voor meer topsnelheid (of minder bandenslijtage) en meer naar binnen in de bochten voor meer grip en hogere bochtsnelheden. Voor degenen die nog nooit van toespoor hebben gehoord: https://www.intraxracing.nl/nl/camber
verplicht zegt
@1000bochten: Bijna goed!
Uit de link van jou:
Uitspoor zal vooral de stuurrespons verbeteren.
Toe-spoor zal vooral rechtuit stabiliteit verhogen.
Als de een auto ‘Toe Out’ heeft is de rechtuitstabiliteit minder. De auto is veranderd continue richting, wat dus weer gunstig is bij het nemen van bochten.
‘Toe In’ heeft als effect dat de auto stabiel rechtuit gaat. Iets wat fijn is als je rechtdoor wilt rijden zonder continu correcties uit te moeten voeren.
De hogere bochtensnelheid komt niet door toe in of toe out maar door meer negatief camber.
Wat Mercedes hier doet, behalve het voor de hand liggende Toe aanpassing is potentieel de geometrie van de ophanging dusdanig veranderen dat de auto anders op de weg komt te liggen.
Hier zit denk ik het echte voordeel.
De rake zal worden aangepast. Op het moment dat het stuur maar achter wordt getrokken zal de neus wat hoger komen, de voorvleugels daardoor wat platter wat dus gewoon (veel) meer topsnelheid zal opleveren zonder daadwerkelijk downforce in de bochten op te offeren.
De regels hebben het over het niet mogen aanpassen van de suspensie. Daar valt dit (stuurinrichting) dus niet onder.
Althans, dat denk ik. Ik heb er verder ook geen verstand van ?
rickthestig zegt
@verplicht: Dat laatste ben ik met je eens. Dat over aanpassingen over de Aero dat betwijfel ik. De reglementen zijn erg duidelijk omtrent actieve aerodynamica. Dat is dus, buiten het DRS, verboden. Het schijnt dat dit een basissysteem is wat vandaag voor het eerst getest is. De versie 2.0 zou over meerdere standen beschikken waarmee tijdens de race dus meerdere spoorstanden gebruikt kunnen worden. Verwacht rond race 5 a 6 dit systeem op o.a. de Red Bulls te zien.
gregorius zegt
Of het werkt of niet.
Of het verboden wordt of niet.
Alle andere teams gaat nu zeker resources steken in het onderzoeken van dit. Resources die ze ook in andere dingen hadden kunnen steken.
Geniaal dus van MB.
En ook precies aan het begin van het testen doen: want dan gaat het allemaal hierover. Als het de andere teams maar een beetje afleidt, is het al geslaagd.
Breinstein zegt
Ik zag een reactie van Olav Mol op Twitter voorbij komen, dat LeCry hier vorig jaar ook al mee gereden zou hebben. De vraag is niet zozeer of het legaal is, maar of het daadwerkelijk iets oplevert. Schijnt vooral afname in bandenslijtage als gevolg te hebben.
potver7 zegt
@Breinstein: minder bandenslijtage = minder rolweerstand = hogere snelheden. Dus ja, dat levert wat op.
fernie zegt
@potver7: nee, zo werkt het niet. Het is meer slijtage op het hele vlak ipv een klein stuk.
rolov zegt
@Breinstein: dan heeft max het niet nodig. ?
sportevo zegt
@rolov: ook dan zou Verstappen het kunnen gebruiken. Als het iets oplevert, levert het iets op, ook al heeft Max sowieso een basissnelheid van 0,5 sec per rondje meer dan de concurrentie.
chrisvis zegt
@sportevo: basissnelheid van een halve sec sneller dan de concurrentie??? Hoog tijd dat ik nog is langs de coffeeshop kom want de kwaliteit gaat er blijkbaar met grote sprongen op vooruit als ik dit allemaal hoor
sportevo zegt
@chrisvis: was puur cynisch bedoeld. Sommige praten hier alsof Verstappen standaard al een een halve seconde meer uit een auto haalt om het even wie zijn teamgenoot zou zijn.
dwfc zegt
https://www.autosport.com/f1/news/148345/mercedes-fia-is-aware-of-dualaxis-steering
quinn zegt
Mercedes-Benz The Best or Nothing! Dit is wederom het bewijs daarvoor!
sollie1984 zegt
@quinn: ik heb nieuws voor je, Ferrari introduceerde dit systeem al in 2017.
Magnut zegt
@onlyporscheman: nu beginnen zij er niet over maar doe jij het wel. Haat en liefde liggen dicht bij elkaar dat blijkt maar weer.
onlyporscheman zegt
@mercman: zijn beginnen er niet over in dit bericht of dit uur?
harrie zegt
Geniaal? Alle teams zoeken al jaren manieren om camber en/of toespoor te veranderen tijdens het rijden, en dit soort oplossingen via de stuurinrichting zullen ook bij Ferrari en RB al lang en breed voorbij gekomen zijn.
De regels zij vrij duidelijk wat betreft wielstand veranderingen tijdens het rijden.
Als Mercedes zegt dat dit met de FIA besproken is en legaal bevonden is dat vooral een verdienste van hun juridische afdeling, niet de technische afdeling.
basman147 zegt
Volgens Auto Motor und Sport zou dit systeem ervoor kunnen zorgen dat de banden op het rechte stuk kunstmatig worden opgewarmd (normaal gesproken koelen ze dan af). Op videobeelden is ook te zien dat het niet op ieder recht stuk wordt gebruikt, en dat de mededeling “MARKER” op het display verschijnt zodra het is ingeschakeld.
Of het legaal is? Het zal niet de eerste keer zijn dat een systeem waar maanden over is gediscussieerd met de FIA bij een technische keurng voor de race alsnog afgekeurd wordt.
87sandyd zegt
Ik lees veel op sociale media van die butthurt fans. Dit is toch wat F1 mooi maakt? Innovaties en de grenzen opzoeken…
Ik vind het prachtig, dubbele defuser, f-duct, zelfs traction controle, nu weer dit.
F1 gaat altijd om nieuwe innovaties. De tegenstander te slim af te zijn. Kan je gaan janken dat je het allemaal onzin vindt, en dat het niet echt racen, maar dan moet je geen formule 1 kijken.
Richmond zegt
@87sandyd: helemaal mee eens.
rob5nismo zegt
Ik denk dat het voordeel is dat er meer temperatuur in banden komt op het rechte stuk en daardoor de “window” in de bochten behouden blijft
Edge zegt
@114i210pk: Maar dat gebeurt dus niet. Het slimme van dat trucje is dat alleen de hoek waarnaar de wielen wijzen wordt aangepast. Technisch gezien is dit gewoon een stuurbeweging. Weliswaar een beweging waardoor de wielen naar elkaar toe wijzen in plaats van allebei dezelfde kant op bewegen, maar dat dat is nou net het geniale ervan.
Edge zegt
@boriske: De FIA zelf verwoordt het net even iets anders. Men geeft aan dat het systeem “op basis van wat het team verteld heeft” legaal is. Het is dus nog maar de vraag of de FIA er dezelfde interpretatie als Mercedes op nahoudt als het daadwerkelijk tot een onderzoek (eventueel aangevuld met door andere teams aangeleverde bewijzen waarom het niet legaal zou moeten zijn) komt.
PunicaOase zegt
Lekker veel reclame voor Mercedes of het nu mag of niet ?
Alex_79 zegt
Geniaal dit, zelfde niveau als die Zeswieler van Williams in de jaren 80. Iedereen gaat nu volop zijn best doen dit illegaal verklaard te krijgen, Mercedes gaat er minzaam bij staan lachen en zal uiteindelijk het systeem ondanks de met FIA herhaaldelijk besproken legaliteit niet inzetten. En intussen heeft niemand het meer over de echte innovaties die pas halverwege het seizoen boven water komen.
towi1989 zegt
Het lijkt mij aannemelijk dat dit een truc is om slijtage van de banden tegen te gaan op rechte stukken zonder in te moeten leveren op handling in de bochten. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als merc straks daadwerkelijk aan het racen is, en er een extra handeling bijgekomen is wat nog wat gewenning van de bestuurders vraagt. Het zou me echter verbazen als het toegestaan is de wielgeometrie ‘on track’ aan te passen.
Dutchdriftking zegt
Minder weerstand op de rechte stukken en meer mechanische grip in bochten, best slim. Als het mag heeft binnen twee maanden elke auto dit.
Richmond zegt
Volgend jaar mag het niet meer: https://www.motorsport.com/f1/news/das-not-allowed-2021-fia/4690176/