CLK GTR, ben jij dat?
De afbeelding is afkomstig uit een slideshow die Mercedes-Benz gaf op de CES in Las Vegas en toont het achterste van een onwijs dikke supercar, hypercar zo u wilt. De komst van die ultieme supercar kondigde Mercedes-AMG vorig jaar aan tijdens een evenement voorafgaand aan de autoshow in Parijs. Tegelijkertijd kregen we gelijk een eerste teaser in de vorm van een eenvoudig silhouette.
De luchthapper en staartvin die te ontwaren zijn op die eerste teaser, kun je ook terugvinden op het plaatje van de achterzijde. Daarnaast zien we louvres op de plek waar normale auto’s een achterruit hebben, een mooi eerbetoon aan de brute CLK GTR AMG uit de jaren ’90. Daarboven zitten nog een tweetal grote NACA-sleuven, dus het lijkt erop dat het blok achterin de hypercar flinke teugen lucht tot zich zal nemen.
Mercedes verklapte al dat deze hypercar de techniek van hun Formule 1-wagens naar de weg brengt. Kijk dus niet gek op als Mercedes haar snelste straatauto ooit gaat voorzien van een 1.6’je, zij het met turbo’s en hybride systemen waardoor het totaalvermogen boven de 1000 pk kan uitkomen. We kunnen niet wachten!
UPDATE: het is officieel, meer info HIER!
lebeaunl zegt
Oh boy oh boy oh boy oh boy oh boy..
reggie-boy_rood zegt
@lebeaunl: oh boy oh boy oh boy. En audi dan? En bmw dan? Haha
rd1991 zegt
Dit wordt een nieuw hoofdstuk van de megacars die misschien nog wel bóven Koenigsegg en consorten komen te staan. Ik kan niet wachten!!
stfu zegt
@rd1991: beetje 24h LeMans autovorm ook.
flatsix010 zegt
Ben erg benieuwd, vooral heel gaaf dat Mercedes dit gewoon doet.
viezefreddyw zegt
Mercedes kennende gaat het weer een beest en beul van een auto worden. Ik ben echt zeer benieuwd wat dit gaat worden. Maar ergens hoop ik dat het niet een 1.6je wordt maar gewoon een V8. Wellicht kunnen ze nog wat moois doen met de V8 die ze momenteel gebruiken in de AMG GT, C AMG en E AMG. Daar zit vast en zeker veel rek in. Ik ben benieuwd, laat maar komen!
Edge zegt
@viezefreddyw: Ik hoop juist wel op die 1.6. Ik ben heel erg benieuwd hoe dicht ze met hun straatlegale wagen met F1-aandrijving bij het prestatiepotentieel van een F1-wagen kan komen, hoeveel concessies men moet doen etc.
De V8 zie ik liever terugkeren in een wagen die tussen de AMG GT R en deze hypercar gepositioneerd wordt. Daar is best nog wat ruimte voor in de lineup.
viezefreddyw zegt
@Edge: Dat is ook wel weer waar inderdaad. Dan ben ik erg benieuwd hoe hij het gaat doen tegenover de concurrentie a la Koenigsegg, Pagani, de LaFerrari, 918, P1 en noem ze maar op.
Volvo_440_turbo zegt
Flyin Mercedes, yeah!!
vagtroep zegt
God bedankt dat je de ontwerper van de clk gtr amg deze visie hebt gegeven zodat hij onze jonge pikkies mag laten genieten bij het zien van deze auto
turbotanja zegt
Vroeg me altijd al af wat de term is van die specifieke intake vorm. NACA sleuven/ducts dus!
Dimglor zegt
In samenwerking met Pagani?
Die airscoop vanboven doet er wat aan denken namelijk.
Dutchdriftking zegt
NFS herinneringen herleven!
steiger zegt
Waanzinnig cool. Die clk gtr van vroegah is echt geweldig. Die heb ik 10x liever dan een p1, laferrari oid.
w0o0dy zegt
Why don’t you park that ass over here?
clarkson zegt
Dit ziet er meer uit als een verloren teaser uit 1987.
john4545 zegt
Alsof 1000 pk in een straatauto zo bijzonder is. Dat deed de Veyron toch al 25 jaar geleden? Met 16 cylinders, 4 turbso EN fijn geluid!
Edge zegt
@john4545: Wacht even, lees ik dat goed? Zeg jij als fervent turbo-tegenstander nou dat de Veyron met z’n vier(!) turbo’s een fijn geluid heeft? ;)
john4545 zegt
@edge: Een 16 cylinder 8 liter 4 turbo met verbruik van 1:1 is ongeveer alles wat de hedendaagse downsize maffia niet wil, dus ja, ik ben voor! ;) Was ik sowieso al. Je hebt geweldig mooie turbo-motoren met fantastische eigen soundtracks. Een Subaru WRC, een Mitsubishi Evo, echt geweldig. Ik heb gezonde haat tegen de redenen van de downsize trend, vind dat het veel kapot maakt aan autorijden. Ik ben niet de enige. ENe Adrian Newey, F1 God heeft de zucht naar hybride downsize turbos ook al meer dan eens bestempeld als pure gimmick. “De V8 motoren waren modern genoeg. Als we brandstof willen besparen, waarom dan 50kg extra erbij hangen voor hybride technologie? Is stroom uit de muur groen? Nee.” Zoiets.
Edge zegt
@john4545: Ja dat is natuurlijk ook wel waar. Het hele downsizen an sich is geweldig vanuit technologisch oogpunt. Het is razend knap dat men tegenwoordig 125pk uit een 1.0 driecilinder weet te persen terwijl die waarden voorheen meer motorinhoud en een extra cilinder vereisten. Dat vind ik ook bij de Formule 1-krachtbronnen. Tegen de 800pk uit een 1.6L turbomotor, en dan ook nog een motor die normaal gesproken vijf races, vijf kwalificaties en 15 vrije trainingen meegaat. Ook daar heb ik best wel bewondering voor.
Maar ik ben het wel met je eens dat het hele downsizen om milieutechnische redenen uit de hand is gelopen. Als je het echt goed wil doen, moet je een elektrische auto nemen. En dan niet zomaar eentje, maar eentje die op milieuvriendelijke wijze is gebouwd en ook alleen milieuvriendelijke materialen en onderdelen gebruikt. Oh, en dan moet je hem ook alleen laden met groene stroom.
Zolang wij nog steeds massaal diesel of benzine moeten tanken, auto’s kopen die in vervuilende fabrieken worden gemaakt (die hun onderdelen ook weer door vervuilende fabrieken aangeleverd krijgen) en onze energie uit kolencentrales halen is het hele downsizen slechts een druppel op de gloeiende plaat.
john4545 zegt
@edge: Met die aantekening dat het luie pks zijn. De drukvulling ios hoger maar de belasting van de motor zelf valt reuze mee vs hoogtoerige motoren. En 800pk in huidige F1 motoren klinkt leuk maar ook daar had Newey een mening over:”we could make the V8s just as economic as the V6 1.6 engines of today. The only reason they are more fuel economic is beacuse we drive slower to achieve the mileage.” en dat zie je terug in de races. Waar een pole op, zeg, Spa, 1.46 was, waren de racerondjes in de 1.56 en hoger. Dat deden ze niet alleen voor de banden. In 2014 had je zelfs brandstofbespaar-grafiekjes weet je nog? Nee, ik zal nooit een fan zijn van downsize turbomotoren, puur omdat het een gimmick is. Je zal zien dat ze over 5 jaar iets ”geweldigs’ verzinnen voor NA-motoren, en ze allemaal weer terug gaan naar die motoren. Puur om de consument een oor aan te naaien, dat het ”nieuw” is. Enfin, rant over ;) Fijne vrijmibo.
paganizonda760nc zegt
@john4545: 1000 pk klinkt misschien deze dagen niet meer bijzonder met de Koeniggseg’s en Bugatti’s, alhoewel… Hierbij gaat het echter om het gewicht en de technieken die voor deze auto gebruikt gaan worden.
OT: Dit wordt zo’n een race kanon. Ik kan niet wachten hoe ie eruit komt te zien.
john4545 zegt
@paganizonda760nc: ..en ik maar denken dat F1 juist de technologie van de productieautos moest koesteren. ;)
Nou, ik ben erg benieuwd naar de cockpit, hopen dat er een metertje is dat aangeeft hoeveel ijsberen er per kilometer gered zijn.
lexaudi zegt
Mooie plaat hoor!
mercedesamgfan zegt
Dat word een enorm beest!!!!
mrrallycross zegt
Word echt een dikke machine!
suheyl zegt
Supergaaf dat ze het ook gewoon doen hè, een F1 motor op straat. Ze hadden een tijd geleden ook al aangegeven dat ze zich geen zorgen maakten om de betrouwbaarheid van dat ding aangezien je op straat nooit dat vermogen volledig aan kunt spreken. ZO BENIEUWD NAAR HET EINDRESULTAAT!
isobmw zegt
Mercedes komt met een hypercar en BMW heeft nog steeds niet eens een supercar..
hight96 zegt
Nee.
raceyourlife87 zegt
The best or nothing