Midden in het seizoen krijgen F1-teams maar beperkt de ruimte om hun auto’s motorisch te verbeteren. Mercedes gebruikt in een klap al haar mogelijkheden aanpassingen door te voeren en rijdt tijdens de vrije training op Monza meteen iedereen zoek.
Elke motorfabrikant krijgt per seizoen een bepaald aantal ‘engine tokens’. Een compleet blok bestaat uit 66 tokens en per jaar mogen de fabrikanten 32 tokens gebruiken om het blok aan te passen. Oorspronkelijk bedoeld om voorafgaand aan het seizoen wijzigingen door te voeren, maar Ferrari ontdekte een gat in de regels zodat deze tokens ook tijdens het seizoen gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld om kleine wijzigingen door te voeren aan hun blok. Zijn die tokens op en wil of moet je toch aanpassingen aan je motor doorvoeren, dan wordt je een aantal plaatsen teruggezet op de startgrid. En dat is heel vervelend, vraag maar aan McLaren-coureurs Alonso en Button.
Vooruitlopen op 2016
Mercedes rijdt het hele seizoen al vooraan en laat slechts heel af en toe een steekje vallen. Hun auto is betrouwbaar en snel, dus heeft Mercedes nog geen enkele aanpassing hoeven te doen aan hun krachtbron. Tot dit raceweekend dan, want de Duitsers hebben in één klap al zeven resterende engine tokens verbruikt.
Wat ze precies hebben aangepast houden ze uiteraard onder de pet, maar het gaat in ieder geval om techniek die is ontwikkeld voor volgend seizoen. Op deze manier kunnen ze die techniek nu al grondig testen en kunnen ze (wederom) een voorsprong nemen in de ontwikkeling van hun wagen voor volgend jaar.
Hoewel ze niet zonder minutieus onderzoek een nieuw onderdeel op hun bolide zullen schroeven, blijft het natuurlijk een risico. Mochten er problemen ontstaan tijdens de race, dan kost ze dat niet alleen een mogelijke overwinning in Monza, maar zullen ze ook de volgende race worden teruggeplaatst op de startgrid als ze nogmaals wijzigingen aan de krachtbron doorvoeren.
Een klasse apart
Vooralsnog heeft het er alle schijn van dat Mercedes dondersgoed weet waar ze mee bezig is. Tijdens de vrije training op Monza vandaag was het verschil tussen Hamilton en Rosberg slechts 0.021 seconden in het voordeel van de Brit, Sebastian Vettel noteerde in zijn Ferrari de derde tijd maar was liefst zeven-tiende langzamer. Max Verstappen liet de veertiende tijd noteren, vlak voor zijn teamgenoot Sainz en op ruim twee seconden van Hamilton.
Behalve het fabrieksteam, rijden ook Williams, Lotus en Force India met een Mercedes-motor. Zij zullen het dit weekend echter moeten doen met de ‘oude’ motor, aangezien Mercedes naar eigen zeggen slechts net aan de tijd had haar eigen blok te bouwen en geen tijd had ook haar klanten van de nieuwste snufjes te voorzien, zo schrijft Motorsport.com.
phaeton zegt
Zeven tienden? Zoveel is dat toch niet? Het komt regelmatig voor dat beide McLarens een grotere voorsprong hebben.
robin121089 zegt
@phaeton: mclarens??? Tijd niet gekeken zeker?, is Mercedes GP, en Mclaren Honda, (die rijden ver achteraan)
phaeton zegt
@phaeton: Woeps, Mercedes uiteraard. Dit is zeldzaam slecht, goeie genade.
87sandyd zegt
@phaeton: nee valt reuze mee. Vettel reed op soft, hamilton op medium. Beide op soft is meer dan een seconde
trustmeiamanengineer zegt
Tja, die Duitsers hebben hun motor gewoon perfect voor elkaar. En helaas, ook al maken Ferrari en Renault (en Honda) stappen vooruit, Mercedes zit niet stil dus het verschil blijft er ook volgend jaar vrees ik.
clarkson zegt
@trustmeiamanengineer: Ferrari moet je niet onderschatten nu dat Sergio aan het roer staat. Volgend jaar zal Ferrari weer een stuk dichterbij mercedes zijn. Of verder.
trustmeiamanengineer zegt
@clarkson: Ze lijken inderdaad weer beter bezig te zijn. Maar Sergio trekt niet zomaar opeens een superieur motorblok uit z’n zwarte coltrui hoor.
hallobanaan zegt
@trustmeiamanengineer: toch vreemd dat iedereen dat zegt. Ik heb hem bijna nog nooit met een coltrui gezien.
lekbak zegt
@hallobanaan: volgens mij bestaat die man helemaal niet. Ik heb hem nog nooit gezien.
hoglard zegt
@hallobanaan: evenals dat ik Alonso op een unibrow heb betrapt. Die foto bestaat ook niet.
awesome zegt
Dit zegt niet zo gek veel.
Ja, ze hebben meer power. Monza is echter voornamelijk rechte stukken, dus meer power is meer snelheid.
Ik vraag me af wat er nog over is van het verschil op een circuit als Singapore.
Daar komt het op mechanische grip aan.
ik wacht liever dit af dan nu al te oordelen dat ze volgend jaar weer vooraan staan.
mintye zegt
@awesome: het gaat alleen puur om de motor, voor Singapore heb je een betere downforce nodig, en oja die het mercedes ook in hun broekzak!
awesome zegt
@mintye: is dat zo? Is het chassis van Mercedes het allerbeste? Wel een van de beste, maar je ziet op dergelijke circuits dat meerdere teams zeer dicht op ze zitten.
mbfanatic zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
oranje123456789 zegt
”Don’t sell the skin when the bear ain’t shot yet.”
nord zegt
@oranje123456789: idd, de punten worden pas na de race uitgedeeld..
dikdraak zegt
@oranje123456789: I find that your English seer well is ;)
w0o0dy zegt
Red Bull staat achteraan ivm de Motor wissels , Toro Rosso ook en Ferrari heeft slecht gescoord in België.. Dus een buffer om deze evt te laten schieten is er wel..
Lijkt me een smart move
Specht zegt
Degene bij de FIA die eindverantwoordelijk is voor het ontwikkelen van de huidige technische regels, is een EX-Mercedes GP technicus. Mercedes heeft dus niet de beste auto. Ze hebben enkel de regels het beste geimplenteerd met dank aan inside info. Gevalletje 1+1 = Mercedes wint alles *gaap*.
mashell zegt
@Specht: een ex-werknemer op een strategische positie is eerder een nadeel dan een voordeel. Zo iemand is niet voor niets weggegaan.
lekbak zegt
@mashell: als zo iemand alleen is vertrokken voor meer geld en macht, is het prima mogelijk dat er nog vriendjes zitten op het oude werk. Niet iedereen gaat met ruzie weg.
Dutchdriftking zegt
Mooie wagen voor Max!
purepet9000 zegt
Dat belooft weer een spannend seizoen te worden volgend jaar.