![Mercedes plug-in-hybrides](https://www.autoblog.nl/files/2021/03/amg-hybride-00001-970x546.jpg)
Volgens Mercedes zit er blijkbaar geen toekomst meer in plug-in-hybrides.
Nog niet zo lang geleden was de hybride hét rijdende statement van boomknuffelaars. Iedereen die ook maar een beetje pretendeerde het goed met het milieu voor te hebben, reed zo’n ding. In het begin een Toyota Prius, later kwamen vrijwel alle andere merken met hun eigen varianten.
Zo ook Mercedes-Benz. Van de A tot de S, zo ongeveer het hele gamma was met een stekker te krijgen. Zelfs de modellen van AMG zijn te krijgen met hybridetechniek, zo zagen we afgelopen week op ons eigen onvolprezen platform.
Mercedes gaat ermee stoppen.
Voor ‘Das Haus’ zit er geen toekomst meer in de plug-in-hybride, meldt het Duitse Auto, Motor und Sport. Daarom wordt per direct gestopt met de ontwikkeling van nieuwe modellen die op deze manier worden voortbewogen.
Dat betekent overigens niet dat je geen nieuwe Mercedes hybride kunt kopen, want ze worden nog wel gewoon gemaakt. Mercedes gaat alleen geen nieuwe modellen meer ontwikkelen die zowel een verbrandingsmotor als een stekker hebben.
Volledig elektrisch wordt de norm
Betekent dit dan dat Mercedes zich weer als vanouds gaat richten op verbrandingsmotoren? Nee, helaas. Ze gaan juist helemaal de andere kant op.
In plaats van hybride varianten aan te bieden, wil Mercedes dat er vanaf 2025 van ieder model ook een volledig elektrische variant beschikbaar komt. Naast de versies met verbrandingsmotor, of juist als zelfstandig elektrisch model.
Elektrische Benz is geen straf
En dat een elektrische Benz absoluut geen straf hoeft te zijn, bewijst bijvoorbeeld deze Mercedes-AMG EQS 53. Die kun je krijgen met maximaal 761 pk en 1020 Nm koppel. Daarmee zit je in 3,4 seconden op de 100 en kom je maximaal 580 kilometer ver.
Kortom, Mercedes weet hoe ze elektrische auto’s moet bouwen en daarom is het vrij logisch dat de plug-in-hybrides langzaam uitgefaseerd gaan worden. En voor de mensen die alsnog een verbrandingsmotor naast hun batterij willen, is er altijd nog Marktplaats voor een tweedehands exemplaar!
Met dank aan Frank voor de tip!
Dat gezeik over elektrisch rijden hangt me zwaar de keel uit.
zeker als je het volgende filmpje eens bekijkt. Alles wat niet puur elektrisch is wordt doodgezwegen. Allemaal om die dikkoppen in het Europees parlement geld onder tafel door te schuiven zodat zij met ons geld subsidies kunnen uitgeven..
https://www.youtube.com/watch?v=G3iKJ4IMick
In Duitsland is men al toe aan de 3de generatie wieken van de windmolens. bij gebrek aan oplossing voor de recyclage ervan, blijven de oude wieken gewoon naast de molen liggen of worden ze ergens onder de grond verstopt. Allemaal vervaardigd uit kunststoffen die nauwelijks recycleerbaar zijn of waarvoor het proces te duur is tov de waarde van het gerecycleerd materiaal.
binnen 30 jaar zal de discussie rond CO2 er nog evenzeer zijn, ongeacht deze overgang.
en alternatieven zoals dat van Gumpert ( Methanol kan verkregen worden uit landbouw/plataardig) worden doodgezwegen door mensen die er geen hol van af weten.
@neal: Elektrisch rijden is alleen voor de bijtellingliefhebbers en de moraalridders.Zolang het tanken nog zo lang duurt en de infrastructuur niet op orde is zie ik er geen toekomst in als vervanger.
@redbeams spreek voor jezelf. Steeds meer particulieren kopen (of private leasen omdat dat nu eenmaal populair is tegenwoordig) een elektrische auto.
Als je een oprit hebt (exotisch in de randstad, de standaard op het platte land), is het nu al goedkoper als Diesel, en afhankelijk van de omstandigheden ook tov benzine.
Daarbij heeft zo’n rijdende batterij meer comfort (standaard automaat, stiller).
Dat is ook voor veel gewone mensen aantrekkelijk. Niet voor de liefhebber die een handgeschakelde atmosferische sportwagen wil hebben, maar kijk om je heen: de meeste.mensen willen gewoon een comfortabele, luxe, maar niet al te dure auto.
En de moraalridders: de grote groep is niet degene met het wijzende vingertje (die zijn inderdaad irritant), maar bij veel mensen speelt milieu weldegelijk een rol wanneer ze niet op comfort /gemak in hoeven te leveren.
@redbeams: klaplopers die EV rijders. Degene die voor het klimaat elektrisch rijden kan je op de vingers van een geamputeerde hand tellen .Dit is pas een tweedeling van de maatschappij. Daar hoor je geen politicus over.
Wat maakt het uit wat de achterliggende reden is?
Schoner is schoner.
Denk je soms dat het milieu er achter komt en gaat zeggen van hey jullie doen het niet voor mij dus dat tel ik niet mee?
Slaat nergens op wat je zegt.
Maar is het ook objectief schoner? Ik denk dat @neal en @janstehouwer1954 daarop doelen.
Daarvoor is er gelukkig wetenschappelijk onderzoek om een beetje tegengewicht te geven aan al de buikgevoelens
@neal: Als je Duits begrijpt moet je deze eens bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=pdCRn2m4BMs
Plug in hybrides hebben nooit toekomst gehad.
Zelf ben ik wel voorstander van de PHEV. Met mijn 330e haalde ik 2,2/100km en mijn partner <1/100km met de 225xe, gemiddeld over 10.000km. Maar dan toch resp 375 pk (chipped) en 225 pk. Beide privé bezit, geen lease.
@Jeroen : De nieuwere plugins gaan al naar rijbereiken van een kleine 100 kilometer. Dan kan een steeds groter deel van de bevolking zijn dagelijkse kilometers en woonwerkverkeer volledig elektrisch afhaspelen. Op een uitdagend wegje kan je lekker broem broem doen als je dat nodig vindt. En op vakantie heb ook je de voordelen van te kunnen tanken. Voor de productie heb je ook weeral minder batterijen nodig. Ik vind het met waar we nu staan ook geen slechte tussenoplossing, zeker nu de laadinfrastructuur nog niet overal op punt staat. Maar dan moet je wel dagelijks stekkeren..
Mercedes heeft het plugin verhaal technisch goed onder de knie en dat is ook de reden waarom Mercedes ermee stopt, het heeft namelijk geen winst potentieel. Ik weet niet hoe BMW momenteel verhoud maar toen ik ze 2 jaar geleden vergeleken heb liep BMW keihard achter, als de batterij plat was dan was het gedaan met het vermogen en boven de 130 idem dito, bij Mercedes niet, max vermogen was altijd beschikbaar.
Immers een goede hybride is een EV met een te kleine batterij waar vervolgens een volledige ICE aanhangt in een gebalanceerd huwelijk met een vrij complexe aansturing maar moet wel minder kosten dan de volledige EV. Nu moeten die hybrides ook nog eens 100+ km range krijgen wat hun productiekost nog verder omhoog trekt.
Het is technisch eenvoudiger en goedkoper om een grotere batterij te steken en heel de ICE + versnellingsbak aandrijving achterwege te laten waarbij ze nog voor meer verkocht worden ook.
Hybride is een Tussenpaus, zwaar en gecompliceerd . Logisch dat Mercedes er mee stopt. Elektrisch is de toekomst!👍
@Charles Taycan 4S: Nope…ev is ook een tussenpaus zoals je het zelf zegt…let maar op
@redbeams, haha! Wake up jongen!😉
@Charles Taycan 4S: We zullen zien wat de toekomst brengt…ik hoef er in ieder geval niet het land voor uit te vluchten 😉
@redbeams, nee, ik gelukkig ook niet. Vrije en goede keuze is het wel! Kan het je aanbevelen!😉👍☀️
@Charles Taycan 4S: Heb het je al eerder gezegd…de infrastructuur is er nog lang niet klaar voor en en is een tussenoplossing.Zie dit nieuwsbericht maar https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5253093/elektrisch-netwerk-laadpaal-auto-inftrastructuur-liander
Ik persoonlijk ben juist te spreken over de hybrides van MB. Wij rijden nu een 2021 E300de (diesel-hybride). En deze doet moeiteloos 50km elektrisch op de snelweg. Alles bij ons in de regio doen we dus elektrisch en mochten we dan een keer een lange rit hebben is er ook nog altijd de zuinige diesel. We hebben er nu bijna 2000km in gereden en het dieselverbruik is nu 0.8L/100km. Een volledige EV is voor ons nog een stap te ver, maar een goeie hybride kent zeker z’n voordelen wat mij betreft.
@mrbentley: hier een E300e (zonder d) . Zeer fijne auto met inderdaad een prima range voor kortere afstanden. Ook nog genoeg vermogen met alleen de elektromotor. Maar wel de voordelen van een benzineauto voor de (zeer) lange ritten. Diesel is eigenlijk nog beter daarvoor, maar deze was voor mij helaas te duur in de lease. Verder zeer snel als het moet/kan.
Voor de toekomst snap ik het wel dat ze stoppen met ontwikkelen. Als je straks net zo snel kan laden als tanken dan is een plug-in niet meer nodig. Gelukkig heb ik ook nog wat ouds in de garage staan dat alleen benzine lust..
Tja, ze moeten wel, bovendien wie gaat er voor 40 km stroom iedere keer die kabel uitrollen, 2 x gasgeven en de strrom is op.
Prius is er nooit geweest als plug in.
@Auto: Google maar eens op Prius Plug-in hybrid
Ik doelde op de eerste generatie waarmee het begon volgens de tekst.
@Auto: wel hoor. https://www.toyota.nl/modellen/prius-plugin/index.json
Ik heb het over de 1e generatie, waarmee het begon volgens jou. Ik vind het artikel ook een beetje verwarrend. In de titel heb je het specifiek over plug-in en in het artikel refereer je de ene keer naar hybride en dan weer naar plug-in hybride. Geldt het nou voor beide of alleen voor de plug-in hybride. Als het voor beide geldt waarom zet je ‘plug-in’ dan niet tussen haakjes?
@Auto: Dan had je beter kunnen schrijven dat de 1e en 2e prius er nooit als plug-in zijn geweest.Nu komt het over alsof er geen enkele generatie als plug-in geleverd is 😉
Rij nu bijna 2 jaar privé een EV en werkelijk geen moment dat ik denk had ik maar een PHEV. Sterker nog, heel blij dat ik die tussenstap heb kunnen overslaan. Nooit meer tanken in de kou en thuis stroom tappen met zonnepanelen 👌
@lekkerdwars: tuurlijk.. jouw zonnepanelen staan 1:1 geschakeld met je lader… 🙄
Meer dan 70% van je elektronen komt uit fossiele bron, ondanks je zonnepanelen.
@406_v6: 🔥
@406_v6: jup met een slimme oplader die enkel het overschot aan opgewekte stroom in je auto laadt. En anders is het ook maar gepietlut, zolang je maar meer opwekt en teruglevert dan dat je jaarlijks verbruikt, dan hoeft die kwh ergens anders niet op fossiele wijze opgewekt hoeft te worden.
@lekkerdwars: Das niet helemaal waar.Je opwek kan wel meer zijn dan je verbruik…maar stel dat je ’s avonds je ev oplaadt dan komt die stroom echt niet van je zonnepanelen en dus wel op fossiele wijze 😉
@redbeams: maar zolang je wel meer opwekt overdag dan je in totaal verbruikt, ben je nog steeds meer groene stroom aan de mix aan het toevoegen. Dat je zelf dus s nachts afhankelijk bent van andere stroom klopt, maar je zou kunnen redeneren dat die stroom s nachts afnemen helemaal niet verkeerd is. Want op- en afschalen gaat niet met elke vorm van opwekking zo gemakkelijk, dus een kleinere onbalans dus het verbruik overdag en s nachts maakt het eenvoudiger te beheersen.
@ouwedibbes83: Punt is…’s nachts heb je niks aan je zonnepanelen dus is dat is altijd grijze stroom tenzij je het tijdelijk in een tesla powerwall of iets vergelijkbaars opslaat.
@redbeams: s nachts zou wind-, waterkracht of kernenergie kunnen zijn, stoot ook niet zoveel CO2 uit. Ik snap wat je zegt, we zijn nog ver verwijderd van een 100% groene energievoorziening en met enkel zonnepanelen gaan we daar nooit komen. Maar zonnepanelen toevoegen, maakt de mix overdag wel groener en momenteel wordt overdag meer verbruikt dan s nachts.
@ouwedibbes83: Daarom als je het dus opslaat in bijv een tesla powerwall dan kan je die energie gebruiken op momenten dat de zon niet schijnt.
@redbeams: dat kan werken voor je eigen kleine energiehuishouden, maar je hebt wel enorm veel opslag nodig om in alle energiebehoefte te voorzien.
@lekkerdwars, precies! Ik ook!😉👌
Het voordeel van de PHEV’s van Mercedes: ze zien er niet uit als de EQx lijn. Zodra ze de EQx lijjn er zo uit laten zien als hun benzine auto’s, ben ik helemaal voor EQ. (en dat zeg ik als Mercedes rijder).