
Mercedes is vooralsnog niet van plan het vermogen van AMG-veelcilinders te laten afnemen, maar wil de pk-stortvloed van de turbomotoren schijnbaar wel beter kunnen beteugelen. Daarom komt het 4matic-systeem op steeds meer modellen beschikbaar in de toekomst. Vaarwel driftfun, hallo grip!
De trend werd – als we SUV’s niet meetellen – onlangs ingezet met de E63 AMG die een vers faceliftsuasje kreeg. Die kwam er niet alleen als krachtigere S-versie, ook werd aangekondigd dat het permanente 4WD-systeem genaamd ‘4matic’ als optie zou worden aangeboden, net als op de CLS63 AMG overigens. In het geval van de snelle E-Klasse voegt het 75 kg toe aan het totaalgewicht. De SLS AMG Electric Drive heeft technisch gezien ook al vierwielaandrijving, maar dat gaat weer volgens een heel ander aandrijfprincipe.
Van louter achterwielaandrijving naar 4WD. Een trend die zich verder zal verspreiden over de AMG-lineup. In een gesprek met AMG’s chef aandrijflijnen Jorg Gindele werd namelijk al min of meer toegezegd dat de C63 AMG ook vierwielaandrijving krijgt. Het eindeloze bandengerook omzetten in grip, het zal even wennen worden, helemaal wanneer het systeem ook de Black Series bereikt.
De Audificatie van Mercedes’ aandrijflijn zal worden doorgezet op de toekomstige GLA 45 AMG. Wouter ving hier tijdens de presentatie van de E63 AMG (hij mocht losgaan in deze snoepwinkel) al wat van op, en het lijkt niet meer dan logisch dat de optie ook de S-Klasse zal bereiken. En ook de CL zal er aan geloven, want toen we dit voorlegden aan een Mercedes-ingenieur, kon hij dit breedgrijnzend niet ontkennen. Nogmaals, als OPTIE. AMG’tjes met enkel achterwielaandrijving zullen gewoon blijven bestaan. Voorlopig. Behalve bij kleintjes als de A45 AMG, daar heb je die keuze logischerwijs niet.
Trouwens, voor uitleg van het 4matic-ysteem kun je terecht bij deze semi-antieke autojunkvideo.
En of de speeltjes van AMG-af en toe wel wat 4WD kunnen gebruiken? Beoordeel het zelf.
Ze zijn al bezig met testritten met een C63 AMG 4MATIC; dat is namelijk de auto van die meneer Gindele zelf, AMG heeft de aanpassingen op zijn auto gemaakt.
Zolang je de keuze kunt maken tussen achterwiel en vierwiel kan ik dit alleen maar toejuichen!
Gewoon goed dat Amg dit doet, hebben mensen helemaal geen reden meer om een audi RS te kopen. De rwd optie moet natuurlijk wel blijven.
De AMG zal dan mss wel eindelijk eens bruikbaar zijn op de openbare weg maar is toch ook een dubbeltje op zijn kant. Ik zou nooit een AMG kopen omdat ik ze als daily totaal niet bruikbaar vind tov een M3 of RS4, echter kopen de meeste AMG eigenaren hem net om de waanzin van het banden roken en straatstenen uit de grond trekken.
Met de 4WD gaan ze dat wegnemen en maken ze hem beschaafder dus ik weet niet of het huidige AMG clienteel dat zo leuk gaat vinden… Ze willen duidelijk dat de auto eens een deftige snelle bocht kan nemen maar daarin gaan ze het vast ook in de toekomst moeten afleggen tegen de M-divisie daar die op vlak van snelle berlines toch wel heer en meester zijn als het op wegligging aankomt. Heel benieuwd hoe dit gaat uitdraaien!
@voytekbe: nou zo te horen heb je het al allemaal uitgedacht! Een ramp. De afgang van de M-mobielen is al begonnen hoor, ze zijn veels te zwaar tegenwoordig. Waar mercedes zijn wagens alleen maar lichter maakt. Dat “beschaafde” bij de RSen is natuurlijk gewoon het gebrek aan goed uitlaatgeluid, een amg rijd niet stugger als een RS.
@lambo4all: Heb ik het allemaal uitgedacht? Ik spreek uit ervaring daar ik ze beiden heb gereden en dus kan vergelijken. Wat heb jij van ervaring ?
Ik zeg niet dat het een ramp is, ik baseer dat op basis van de AMG fans hun opmerkingen. Wie een AMG koopt wil een brullend monster, niet het snelste rondje op de Nordschleife rijden. Wie snelle rondjes wou rijden kocht namelijk een M3. 4WD neemt de waanzin nu eenmaal weg of ga je dat ontkennen? Was de reden dat een RS4 gewoon niet zo spannend was. Dat is gewoon logisch redeneren, niet beweren dat het een ramp is. Echter je weet maar al te goed dat als ze een snelle berline willen maken ze serieus wat inhaalwerk hebben te verrichten op de BMW M3.
Wat de E92 M3 betreft, die was anders volgens vrijwel iedereen een nagenoeg perfecte auto en met de nieuwe M’s gaan ze niet meedoen met de PK race (waar overigens AMG wel mee bezig is) en gaan ze focussen op het gewicht te verlagen. Je zou beter je bronnen checken alvorens je een objectieve post komt afbreken met anti-BMW propaganda.
@voytekbe: Blablabla kun je niet lezen? Er staat toch dat de 4matic een OPTIE is. Je hoeft de auto dus niet met 4WD te kiezen. Is je hele gezwets ook overbodig.
@seneca: ja. Je HOEFT er niet voor te kiezen, het KAN.
@lambo4all: Het beschaafde bij de RS’en is het gebrek aan goed uitlaatgeluid? Ik heb al menig autotest gelezen/gezien over een Audi RS-model en daar kwam bijna altijd uit dat de auto een tikkeltje saai was, maar dit kwam nooit door het uitlaatgeluid. Je weet zelf heel goed waardoor het komt.
@voytekbe: een AMG is prima te gebruiken als daily driver. De C63 is de enige die wellicht wat hard geveerd is. Verder zijn ze prima beschaafd te rijden. Bovendien geeft AMG hier alleen de keus dus ze zullen naast het ‘huidige’ cliënteel een nieuwe groep aanspreken.
@Pordon: Ik ga heus niet opnieuw deze discussie voeren. Had het niet over de ophanging, welke idd te hard is bij de C63.
Nogmaals, zonder tractie zijn je banden er binnen de kortste keren door, heb je de tractie aan dan kan je met veel moeite snel accelereren zonder dat de tractie ingrijpt. En voor je roept dat ik niet kan rijden, ik heb een achtergrond in de autosport en daarmee bedoel ik niet ff een dagje trackday gaan rijden en ik heb ervaring met de C63 op de openbare weg EN circuit. M3 en RS4 hebben dit gewoon veel beter gebalanceerd. Beest als het moet, beschaafd als het moet. De C63 is echt gewoon een brutale auto en dat is nu eenmaal zen charme. Met 4WD ontnemen ze de identiteit en maken ze hem beter maar daardoor eigenlijk ook ‘slechter’ … Ik hoop voor de fans van niet maar zou me niet verbazen dat de RWD eruit gaat bij modellen zoals de C & de E. Een AMG koop je omdat je een vuurspuwende draak wil, niet voor een saaie kar te hebben. Een precisie instrument gaat het (in het begin) ook niet gaan zijn aangezien ze op vlak van ‘racy’ ophangingen nog teveel achterstand hebben op de M-collega’s en de kans dat ze sneller zouden zijn op een track zal met de eerste generatie 4WD erg onwaarschijnlijk zijn.
Toch wel opvallend dat ik dat altijd mag gaan herhalen tegen mensen met een Mercedes avatar… Zijn gewoon feiten, heeft niets te maken met merk bashing.
Voor diegene die willen is de E63 AMG ook zonder 4 WD nog te koop.
Tja, zelfs de 911 wordt het meest met 4WD verkocht… De beheersbare power spreekt waarschijnlijk aan tegenwoordig
Zeker ook gaan testen op de Ring.
Ik denk dat achterwielaandrijving steeds meer op z’n retour is. Voor auto’s met laag tot gemiddeld vermogen voegt het niets toe en is het duur en zwaar. Voor auto’s met heel hoog vermogen is het eigenlijk (iig voor gebruik op de openbare weg) ook niet meer de beste optie.
Blijft over wat er tussenin zit. Auto’s met, zeg, 200 tot 350 PK. Dat is, denk ik, de “sweet spot” voor RWD (mits niet al te zwaar, natuurlijk). Maar dat soort vermogens kunnen tegenwoordig eigenlijk ook goed via FWD op de weg gezet worden…
Natuurlijk is het leuk om “lekker te kunnen spelen” met je auto. Achterkantje laten uitbreken, burn-outje leggen, donut maken, grote pret! Maar, hoeveel mensen doen dat nou echt? Voor “pure” sportwagentjes zal RWD (denk en hoop ik) nog wel een toegevoegde waarde blijven houden. Maar voor “daily drivers”? Het losweken gaat langzaam, want er zit een hoop nostalgieen imago aan RWD verbonden.Maar het “gat” tussen FWD en AWD waar RWD écht de beste optie is, is volgens mij gewoon heel klein geworden.
@ar156sw: Waarom is RWD voor auto’s met een heel hoog vermogen niet meer de beste optie? Omdat de sprinttijden dan hoger liggen? Of omdat het onveiliger is (bij een nat wegdek)? Of zodat je eerder op het gas kunt in een bocht? Of zodat je hem met winterse omstandigheden niet meer kunt gebruiken?
Er zit inderdaad een verschil in de sprinttijden, hoewel het mij leuker lijkt om zelf te proberen zo perfect mogelijk op te trekken dan alleen maar de launch control aan te zetten en de 4WD zijn werk te laten doen.
Wat betreft het veiligheidsaspect. Een sportwagen koop je voor de sensatie en voor de spanning. Als je je eigen vaardigheden kent, is een RWD-sportwagen net zo veilig als 4WD. Bovendien is het ook heel erg leuk als je eens een keer op een terrein staat waar je niks kan gebeuren. Dan kun je eens echt oefenen met die RWD.
En een 4WD-sportwagen is inderdaad beter te gebruiken in winterse omstandigheden, maar de meeste mensen die dit soort auto’s kunnen betalen hebben ook nog wel een normale auto voor erbij.
Wat mij betreft mag RWD gewoon blijven. Voor de cijfergeile mannetjes en degene die het liever zo veilig mogelijk houden is er 4WD.
@berlinetta: Op al je vragen: ja, inderdaad.
Je zegt eigenlijk precies wat ik zeg: RWD is meer “fun”, maar minder praktisch/veilig en vaak ook nog minder snel. Dus ja, RWD blijft voor het selecte groepje dat een auto koopt om mee te “spelen” (al dan niet op een circuit), maar als je effectieve snelheid, veiligheid, gebruiksgemak, inzetbaarheid, etc. etc. belangrijk(er) vindt, dan kom je toch al snel bij FWD of AWD uit. Ik vermoed (maar da’s maar een aanname) dat bij veel mensen deze zaken zwaarder wegen dan het beetje extra plezier dat je met een RWD auto kan hebben.
En dat mensen naast hun sportwagen nog een auto hebben, prima. Maar betekent dat, dat ze de sportauto alleen onder ideale omstandigheden willen gebruiken? Of zouden ze het stiekem toch prettig vinden als die ook bij nat wegdek nog lekker vlot doorgereden kan worden?
En natuurlijk mag RWD gewoon blijven. Voor sommige auto’s is het ook écht nog de beste optie (vooral tracktoys die echt om rijdersbeleving gaan). Maar voor steeds meer auto’s (en eigenaren) zijn de alternatieven beter. Dus denk ik dat het wel minder voor zal komen. (Wat ik overigens helemaal niet zelf bedacht heb, je ziet de ontwikkeling gewoon gebeuren in de industrie, getuige ook dit artikel)
@ar156sw: Het ligt er wel aan over wat voor soort auto met hoog vermogen we het hebben. Bij een snelle zakensedan is 4WD inderdaad een goede optie. Maar als we het hebben over pure sportwagens dan vind ik dat zaken als praktisch en veiligheid niet meespelen. Zo’n auto koop je toch alleen voor de fun. En of die de sprint naar de 100 0,3 langzamer aflegt, dat zal mij een zorg zijn. Het lijkt me veel leuker als er wat wielspin bij komt en die bandjes een beetje roken.
@berlinetta: En da’s je goed recht en ook goed te begrijpen. Alleen denk ik dat je tot een steeds kleiner wordende minderheid behoort. Met als redenen: AWD wordt steeds beter en vermogens worden steeds hoger waardoor het voor RWD steeds moeilijker wordt. Het meest vertragend in deze ontwikkeling is volgens mij de “emotie”: de gedachte dat een échte sportwagen RWD moet zijn. Niet zo heel lang geleden moest een échte sportwagen ook handgeschakeld zijn.
Daarnaast is het volgens mij ook prima mogelijk om een hoop lol te hebben met een AWD sportwagen. En nee, ik denk niet dat alle kopers van sportwagens dat “alleen voor de fun” doen. Ik denk dat bij veel ook andere zaken meespelen.
@ar156sw: Daar moet ik je dan wel gelijk in geven. Door die pk-strijd wordt AWD inderdaad een must. En wie weet wat de vorderingen met AWD worden. Met de komst van hybridetechniek ontstaan er al een heel ander soort AWD-systemen. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt. Tot die tijd blijf ik toch een trouwe aanhanger van RWD, sensatie gaat bij mij voor op praktische aspecten en cijfertjes ;)
“Vaarwel driftfun, hallo grip!”
Ho ho, er zijn anders genoeg voorbeelden van 4wd auto’s waar nog steeds leuk mee gedrift kan worden. Gewoon een kwestie van meer achteras vermogen dan vooras vermogen.
Niets an de hand dus, het zal enkel voor wat beter contoleerbaardere drifts zorgen.
Goede keuze van Mercedes, 4WD is op de openbare weg gewoon beter.
Ik heb trouwens op worldcarfans.com gelezen dat er mogelijk een Black Series van dit ding komt!!!
@kapiteinaudi: Met ‘dit ding’ bedoel ik natuurlijk de E63 AMG ;)
nee nee nee nee nee nee nee nee nee! nee! NEE! AMG’s zijn voor mannen met borsthaar op hun oogballen en daar hoort achterwielaandrijving bij, 4WD klop je maar bij Captain Audi aan!
@salberts93:
Welkom is 2013
Als je allen de koplamp en een gedeelte van de bumper zo afsnijd, lijkt het net een golfje gti. xD (voor de kijkers links)
4WD is gewoon in opmars omdat op de Noord-Amerikaanse markt er gewoon bij de luxueuzere auto’s een grotere vraag is naar 4WD dan 2WD. En dat is de one and only reden waarom nu meer en meer 4WD verkrijgbaar wordt. En zolang de keuze wordt gelaten, waarover wordt hier dan gediscusieerd?