We werpen een blik in de historie van de Mercedes stationwagons.
Afgelopen week werd bekend dat Mercedes gaat stoppen met het maken van de stationwagon. De carrosserievariant zal nu nog wel eventjes geleverd, maar in 2030 is het over en uit. Precies op het moment dat Renault de stekker trekt uit de auto met verbrandingsmotor, zal mercedes de stationwagon niet maar gaan produceren.
Dat is zonde, want Mercedes was er namelijk heel erg goed in. Het Zuid-Duitse merk verkoopt ze al jaren. Vaak net eventjes wat ruimer dan de stationwagons van de concurrentie, met name de E-Klasse Kombi’s zijn enorm groot. Er zijn weinig stationwagons die 2 kubieke meter kunnen verstouwen, maar er zijn generaties van de E-Klasse die heel dichtbij komen.
De eerste: Mercedes-Benz 170 V Lueg (W136)
1950
De eerste stationwagon van Mercedes komt al in 1950. Het is nog niet een echte stationwagon, maar een auto die bedoeld is om in te zetten als ambulance. In 1953 krijgt de Nederlandse overheid er eentje om in te zetten bij de watersnoodramp. Er heeft een exemplaar een tijdje te koop gestaan in Nederland (bij Classic Park) die ook gebruikt was in de film ‘De Storm’ in 2009. De naam ‘170’ staat voor de 1.7 liter viercilinder motor, de M136 die er 38 hele pk’s uitpompt.
Diverse Binz Ambulances en lijkenwagens
Vroege jaren ’50
De stationwagons die erna volgen, zijn in de meeste gevallen ombouwprojecten van carrossier Binz (maar er zijn ook andere carrossiers die het doen). Binz maakt van alles dat te specifiek is voor Mercedes. Verlengde uitvoeringen en pick-ups, maar dus ook ambulances en lijkenwagens op basis van Mercedes-Benz sedans.
IMA Mercedes-Benz 190 D Universal
1965
Een vreemde eend in de bijt is de Mercedes-Benz 190 D Universal van IMA. IMA is de Belgische Mercedes-Benz importeur in die tijd. Een bijzonder verschil met de andere projecten is dat de IMA toch een beetje een ‘echte’ Mercedes-Benz is, niet in de minste plaats omdat je ‘m kon kopen bij Mercedes. De Belgische importeur pakte een 190 D en samen met de fabriek werd een stationwagon prototype gemaakt. Het was best een succesje, want 2.728 stuks rolden van de band.
Fotocredits: Mercedes-Benz Museum
IMA Mercedes-Benz 230 S Universal
1966
Heel bijzonder zijn 36 exemplaren die niet op basis van de 190 D werden gebouwd, maar op basis van de 230S. Daarvan werden er door IMA 36 gebouwd.
Ondanks het succes van onder andere IMA, Binz, Miesen, Visser en Herrman ziet Mercedes-Benz zich niet genoodzaakt om een stationwagon te gaan bouwen. De carrosserievariant wordt nog niet echt gezien als ‘luxe’. Het is meer voor bedrijfswagens of familieauto’s, maar niet zozeer voor premium automerken.
Mercedes-benz S-Klasse by Estate Crayford (W116)
1975
Dat is ook te zien aan de ombouw-projecten van bovengenoemde specialisten. Dat zijn voornamelijk auto’s die een doel dienen. Met name hele functionele auto’s. Gek genoeg is het niet een Duits maar een Brits bedrijf dat de ‘ware’ luxe van een Mercedes koppelt aan praktische stationwagon-bips: Crayford. Zij bouwen op basis van de W116 diverse gave versies, maar de stationwagon (Estate by Crayford) is het meest geslaagd. Heel erg gaaf: ze hebben zelfs één 300 SEL 6.3 omgebouwd tot stationwagon. Dat is sinds vandaag de favoriete auto hier op de redactie.
Mercedes-Benz E-Klasse T-Modell (S123)
1978
In 1977 wordt de allereerste ‘echte’ productie stationwagon van Mercedes-Benz aan het grote publiek voorgesteld. Het gaat om de ‘Kombi’ op basis van de E-Klasse, het T-modell. Qua modelcode krijgen alle stationwagons nu de letter ’S’ mee. Dus de sedan is de W123, de stationwagon de S123. De T stond trouwens niet voor één, maar twee dingen: Transport en Toerisme.
Daarmee zette Mercedes alsnog in op mensen die de auto daadwerkelijk gingen gebruiken als werkpaard. Een eigenschap die Mercedes stationwagons altijd nog meer hebben dan de concurrenten. Ondanks dat de auto in 1977 is onthuld, zul je ze nauwelijks tegen komen uit dat bouwjaar. Mocht dat het geval zijn, betreft het een pre-productie-exemplaar. Vanaf de lente van 1978 werden ze geleverd, namelijk. Ook in Nederland.
AMG Mercedes-Benz 280 TE (S123)
1978
Tevens in 1978 kwam de eerste AMG-versie. Daarmee was de AMG-stationwagon geboren. De auto in kwestie was een AMG Mercedes-Benz 280 TE. In die periode was AMG overigens nog een echte tuner. Dus je moest naar Affalterbach om de auto om te laten bouwen. In dit geval kon je kiezen uit een gave frontlip, sideskirts, verlagingsset en bijzonder dikke wielen. Wat was het leven mooi in 1978.
Mercedes-Benz G-Klasse Stationwagon (W460)
1979
In 1979 lanceert Mercedes G-Klasse. In principe zien wij dit allemaal als een terreinauto. Echter, officieel wordt de 5-deurs versie van het icoon gezien als stationwagon en krijg ‘ie ook de benaming mee. Behalve tegenwoordig uiteraard, nu heet het ineens een ‘SUV’. Wel heel erg ironisch is dat de G-Klasse, aanvankelijk een nicheproduct, de Mercedes stationwagons met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid gaat overleven.
Mercedes E-Klasse T-modell Elektro Antrieb (S123)
1982
In 1982 laat Mercedes-Benz iets heel erg moois zien: de E-Klasse Elektro-antrieb. In plaats van een hele hoop luiers kun je namelijk ook de ruimte gebruiken voor… Accu’s! Dat is precies wat ze gedaan hebben bij deze auto. Je kunt wel zien dat de techniek enorm erop vooruit gegaan is. De E-Klasse Elektro heeft een elektromotor met een duizelingwekkende 41 pk. Alsnog meer dan de eerste Mercedes stationwagon.
Ondanks de naam Elektro, wordt de elektromotor bijgestaan door een tweecilinder benzinemotor die moet dienen als range-extender. De benzinemotor laadt de accu op, er zijn geen assen verbonden aan de tweecilinder. Op de accu rijd je 100 km, zet je de benzinemotor aan, dan kun je 50 kilometer verder komen.
Zender Mercedes-Benz 500 SET (W126)
1983
Dat de stationwagon ook luxe, compleet, dik en gaaf kan zijn, bewijst Zender. Natuurlijk, de Audi RS6 is nu misschien wel de populairste stationwagon om te laten zien dat je veel geld hebt uitgegeven aan een snelle praktische auto. Maar Audi was dus zeker niet het eerste.
Deze door Zender aangepakte auto heeft de S-Klasse als basis, niet de E-Klasse. Wel heeft Zender alles aangepakt. De neus komt van de coupé (SEC). Speciale vermelding voor het interieur met de extra afstelling voor de stereo-installatie en het coolste stuurwiel van 1983.
Mercedes-Benz E-Klasse T-Modell (S124)
1986
De S123 was een enorm succes. Mercedes zag het goed in dat ‘Tourismus und Transport’ een goede combinatie was. De S123 werd gebruikt als luxe stationwagon, maar er waren enorm veel kale exemplaren. Mercedes was toen nog een merk dat techniek toepaste die simpelweg niet kapot ging.
Dus een vrij eenvoudige 200 D was in aanschaf niet goedkoop, maar de kilometerkostprijs was wel interessant. Vandaar dat je ze ook veel als taxi’s zit. Het succes krijgt een vervolg met de ‘124’-generatie, die uiteraard WS124 heet.
Mercedes-Benz E300 TE 4Matic (S124)
1987
In 1987 maakt Mercedes misschien wel de ultieme auto met de Mercedes-Benz 300 TE 4Matic. Deze combineert de zescilinder lijnmotor met de E-Klasse stationwagon-carrosserie en vierwielaandrijving. Natuurlijk zijn er puristen die achterwielaandrijving voldoende vinden, maar mede dankzij Audi’s quattro systeem ziet Mercedes markt in Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Noord-Italië. De S124 is een degelijke auto, helaas hebben de meeste exemplaren de pekel niet overleefd.
Caro Mercedes-Benz 560 TEL Estate (W126)
1990
Het idee van een S-Klasse stationwagon is iets dat sommigen niet los kunnen laten. Deze 560 ‘TEL’ is een project van Caro, een carrossier uit Hamburg. Met onderdelen van de S-Klasse (duh) en E-Klasse, zoals de achterlichten (oh ja!) werd een enorme stationwagon gebouwd die er zo goed als fabrieks-origineel uitzag, maar het dus niet was.
Mercedes-Benz S-Klasse T-Modell (S140)
1993 (?)
Ook bij de S-Klasse van de ‘140’-generatie bleef men een stationwagon overwegen. Dat fabrikanten hier over nadenken, is niet vreemd. De BMW X6 is was ooit ook een sprong in het diepe en dat pakte enorm goed uit. Met de S-Klasse T-Modell kwam men niet veel verder dan een paar hersenspinsels.
Gelukkig betekenen hersenspinsels bij Mercedes dat er wel een paar prima functionerende exemplaren gebouwd zijn. Daarbij is het leuk om te zien dat het twee kanten op kon, de enige ‘pers’-foto die we konden vinden was deze, van een heel eenvoudig uitgevoerde S-Klasse.
S500 Shooting Brake ‘Golfing Brake’ (C140)
1994
Toegegeven, het is niet een echte stationwagon. Echter, de S-Klasse is dermate groot dat de ruimte ongeveer even groot is. De basis is eigenlijk niet de S-Klasse, maar de S-Klasse Coupé (die later als ‘CL’ door het leven gaat. Dat is ook te zien aan de neus. De auto werd door Zagato ontworpen en gebouwd in opdracht van een verzamelaar.
Deze heeft er niet lang van kunnen genieten, want de auto werd enkele maanden later (kennelijk) gestolen. Jaren later zou de auto in Japan zijn gespot, om vervolgens een tijd niets te vernemen. Tot op de dag van vandaag bestaat de afbeelding, maar weet (bijna) niemand waar de auto daadwerkelijk is.
Mercedes-Benz S73 AMG T-Modell (S140)
1996 (?)
Een andere S-Klasse station is gebouwd voor de Sultan van Brunei. Dat was dan meteen ook een echte dikkerd en misschien wel de dikste stationwagon ooit gebouwd. Want de S73 AMG Combi was voorzien van een 7.3 liter V12 met 565 pk. Ook hier was de neus was afkomstig van de CL. Net alle andere auto’s van de Sultan van Brunei is de kans groot dat deze auto met een paar kilometer op de klok helemaal weggerot is, net als alle andere auto’s in de collectie.
Mercedes-Benz C-Klasse (S202)
1996
En zo is de cirkel rond. De T-Modell is sinds 1996 een vast onderdeel in het Mercedes-Benz gamma. Later zouden er nog enkele Shooting Brake volgen, maar dat zijn toch iets ander auto’ die vooral heel erg mooi zijn en ietsje minder onpraktisch dan de vierdeurs coupé’s waar ze op gebaseerd zijn.
Een groot verschil met de E-Klasse stationwagon is dat de C-Klasse veel ‘dynamischer’ eruit ziet. De daklijn loopt namelijk veel eerder af dan bij de E. Dit geeft de C-Klasse een dynamischer voorkomen, iets dat de concurrenten (Audi A4 Avant, BMW 3 Touring) ook toepassen in die periode.
Tot zover de spreekbeurt over de Mercedes stationwagons!
SDM zegt
Leuke spreekbeurt, S klasse station is toch fantastisch, zouden ze echt moeten doen!
fanboy zegt
Al die S klasse stations zien er helaas niet uit. Ik denk dat je dat niet goed kan krijgen.
In tegenstelling tot alle andere getoonde modellen die wel geslaagd zijn.
superturbodiesel zegt
@fanboy: Nou, die omgebouwde W126 zag er anders geslaagd uit vind ik. Maar misschien vind ik dat om dat de W126 gewoon sowieso al een gruwelijk strak design heeft. Oogstrelend gewoon. De W126 dan, niet de officieuze S126 haha.
bernoulli zegt
Aannemer zijn zal nooit meer hetzelfde zijn.
Breinstein zegt
Zo’n S124 blijft een tijdloze schoonheid 😍.
camber24 zegt
Zeer veel dank voor dit heerlijke artikel. Wel een bijzondere bijwerking geconstateerd na het lezen van dit stukje proza en bijbehorende illustraties; aan het einde van de laatste alinea verscheen er bij mij ineens een borstelvormige haardos tussen neus en bovenlip. Zeer vreemd.
joosstra zegt
Die 300S Pausmobiel kende ik nog niet. Zou die nog bestaan?
aziz zegt
Vergeet niet, dat de sultan van brunei een eigen onderhoudteam heeft die zijn wagens in perfecte conditie achterlaten. Ik ben wel benieuwd wat hij laatste jaren heeft aangekocht. Zijn auto collectie telt meer dan 5000 auto´s. Veel one-offs en exclusive models.
willeme zegt
@aziz: de collectie schijnt op dit moment een automobiel kerkhof te zijn. De isolatie in de parkeergarages was niet echt aanwezig, waardoor alle auto’s in tropische temperaturen staan weg te kwijnen. In 2002 bleek dat een hoop auto’s al behoorlijk onverkoopbaar waren. We zijn nu 20 jaar verder en er is niet echt een teken dat de situatie verbeterd is. Ik hoop dat je gelijk hebt, hoor!
Autokenner zegt
https://blog.dupontregistry.com/celebrity-cars/sultan-of-brunei-his-5000-car-collection/
willeme zegt
@autokennert:
Ondanks dat het artikel uit 2017 dateert, is de info al veel ouder. Kijk maar naar de auto’s in die lijst. Allemaal maximaal jaren ’90. Er zit verder niet heel veel nieuws tussen.
saxoke zegt
@Autokenner: blijkt dat ie voor z’n dagelijkse kilometers de Daihatsu Move (2x) en Terios gebruikte 🤣😂🤣
Dutchdriftking zegt
@willeme: Je hebt de “Up to Speed” aflevering gezien van Donut media over de collectie? Asociale hebberigheid met als gevolg dat de meest exotische auto’s met 0km op de klok totall loss zijn.
lankie zegt
https://www.iwanvanlankvelt.nl/occasions-kopen/29031147-mercedes-benz-s-klasse-280s-station-zeer-zeldzaam
Hier nog een speciale S klasse station. Ook door crayford gebouwd.
ouwedibbes83 zegt
Mooi hoor zo’n S123, regelmatig mee op vakantie geweest in m’n studententijd. Heel comfortabel, je zakte helemaal weg in de stoelen en hij ontzettend soepeltjes geveerd.
Ik reed toen een 90’s BMW en vond die oude Benzen maar een wat afstandelijk stuurgevoel hebben. Ik kreeg weinig mee van wat er onder me gebeurde.
Je waande je wel voor even een paar decennia terug in de tijd, als je plaatsnam achter dat enorme stuur, veel metertjes en die enorme, robuuste knoppen om alles te bedienen. En als je de deur dan dichtgooide, wist je dat je uit een Mercedes was gestapt. Dat klonk als een kluis, buitengewone kwaliteit.
imaginenl zegt
Ik mis de CLS estate nog. Dat was best wel even een ding toen ze die presenteerden. Zeker met dat teak houten vloertje erin
mashell zegt
Klopt. Mercedes deed een poging eindelijk eens een mooie station te maken, slaagde daar heel goed in, de klanten zeiden nee, als er geen wasmachine in past dan hoef ik hem niet. Rare klanten van Mercedes, Coolblue bezorgt de Miele gewoon netjes thuis.
pomoek zegt
Weer een leuke Willeme!
Bastiaan Williams zegt
Voor mij de E station w212, voor de facelift.
Liefst de 6-cillinder E300 diesel maar dat mag niet meer. :(
rogerzz zegt
Stations vind ik top, maar Mercedes maakte er optisch toch vaak lijkwagens van.. geen mooie wagens in mijn optiek. Een oude Audi of BMW vind ik schitterend (Audi 100 avant met die brede lichten) of E30 touring, tijdloos?
Op 1 na die al genoemd is maar stiekem misschien geen estate is; de CLS Shooting Brake. Dat is de enige waar ik mijn nek voor zou omdraaien op een parkeerplaats om nog iets langer te bekijken. Maar het zijn er wel flink wat, leuke opfriscursus.
tjorque zegt
Ik blijf hopen op een EQE kombi. :)
DeWitteCondor zegt
S123 T-Modell 1978 toch wel mijn favo. Eenvoudige slanke lijnen. Wat een prachtige auto. Ook de auto van Jean Milburn in Sex Education, uitgevoerd in prachtig blauw met dakrails. Maar dat geheel terzijde.
993carrera4s zegt
Jaren in een S123 300TDT, de 5cil turbo gereden. Heerlijke auto. Weg moeten doen voor de enorme wegenbelasting helaas. We hebben nog een C123 coupe turbo in stalling staan. Die mag weer naar buiten als hij 40 wordt.
ggj1987 zegt
Ik vind de Wald E 430 Combi W210 nog altijd de dikste station die ik ooit heb gezien. Ik ben normaal van de sedans maar voor deze teken ik zo!
https://i.pinimg.com/originals/2a/91/bc/2a91bc491f929319e53a7b79337a65e9.jpg
joejojo2012 zegt
Zie ik daar nou Frank Lammers staan bij die Zender? :)
mashell zegt
Haha. Het is ook wel een typische Ferry Bouman auto.
cossiekiller zegt
Ik mis enkel de X218 nog in het rijtje…
rikv99 zegt
Jullie vergeten de CLS Shooting brake. Welke een ultieme schoonheid is!
rikv99 zegt
Trouwens de CLA shooting brake is ook zeker een auto is een vermelding waardig is in dit lijstje. Toch wel een unicum in zijn klasse t.o.v. De A3 en 1 serie. Als 45amg ook echt een vette wagen.
chrisc zegt
Zo’n lijst en dan gewoon een W211 E55 AMG Combi vergeten🙈