In navolging van Audi, Toyota, BMW, Lexus en Hongqi komt nu ook Mercedes met de zelfrijdende auto.
Het klinkt als science fiction, maar de autonoom bestuurde auto wordt al snel realiteit. Steeds meer merken wagen zich aan deze ongetwijfeld kostbare onderneming. Toch zitten er voldoende technische snufjes in moderne auto’s die met een kleine aanpassing geen chauffeur meer nodig hebben. In het geval van Mercedes-Benz hebben we het hier over de Distronic Plus adaptieve cruise control, Steering Assist, een noodremsysteem, verkeersborden-herkenningssystem, Attention Assist, multi-mode sensor in de achterbumper en een voetgangersdetectiesysteem in de camera voorin.
Wie een beetje thuis is in dit soort nanny state systemen, weet dat bovenstaande allemaal vertegenwoordigd zijn in de nieuwe S-Klasse. Het is dan ook met dit model dat Mercedes het volledig autonome rijden gaat testen. Waar dit gaat gebeuren is nog niet bekend. Of dit gaat lukken in thuisbasis Duitsland hangt van de vooruitstrevendheid van de oosterburen af, maar Mercedes kan in ieder geval uitwijken naar de VS. In Nevada, Florida en Californië is het volgens de wet toegestaan om de elektronica te laten sturen in plaats van een aap in pak.
Mercedes maakte de aankondiging van hun plannen al bekend in november vorig jaar (video), maar ze zullen op korte termijn beginnen met het echte testen. Je kunt als nummer 1 directielimo-merk natuurlijk niet achterblijven…
splitsecond zegt
autonoom rijden? sorry hoor maar neem dan gewoon het o.v.
Allroundnoise zegt
@splitsecond: uhh en dan maar duimen dat je aankomt? Srry al te veel duimen daarmee verloren als student ;p
pleiades zegt
Een zelfrijdende Mercedes bestaat al. Dat heet een taxi.
timmyaudifreak zegt
@pleiades: wat doet die man dan die voorin zit
luuktb zegt
@timmyaudifreak: schelden , stinken en claxonneren !
speedie zegt
Stel me er toch vragen bij ! Wat als er toch iets gebeurt ? Wie is er aansprakelijk ? Verkeersborden zijn niet altijd leesbaar (bv bedekt met laagje sneeuw of bij hevige regen, onverlicht s’nachts enz). Putten in wegdek, politie controle en je wordt er uitgepikt. Onmogelijk om alle situaties op voorhand te voorzien. Zou er toch niet in gerust zijn en meer stress en onzekerheid voelen. Een voordeel, glaasje op, laat je rijden.
renezzzz zegt
@speedie: Inderdaad, de techniek gaat snel en kan in principe al dat soort problemen oplossen, het is echter nog lang niet zover (gelukkig). Googles autonome auto rijdt ook al sinds een paar jaar z’n testrondjes. Hoe dit regeltechnisch en infrastructuurtechnisch verwerkt moet worden in het huidige verkeer. Goeie vraag, ik hoop dat de (europese) politiek hier binnenkort over gaat nadenken.
Melvivio zegt
Toch had ik verwacht dat deze technieken zich als eerste bij vrachtauto’s, bussen en misschien zelfs treinen/metro’s toegepast zou gaan worden.
Niet de uberluxe zaken sedans…
autogedrocht zegt
@Melvivio: Bij metro’s bestaat dat al jaren.
eklasse zegt
@Melvivio: kijk eerst even dat filmpje ( link in art.) dan begrijp je het misschien.
406coupe zegt
Jammer alleen dat die autonoom rijdende auto’s niet zover naar voren kunnen kijken. Adaptive cruisecontrol, die grijpt abrupter in dan je zelf zou doen. Citysafety systemen idem dito, die zien niet dat het een auto verder alweer gaat rijden, verkeer achter je ziet dat wel, maar je auto remt nog wat langer door. Aan de ene kant wordt het wel veiliger, maar zolang er nog vele verschillende soorten door elkaar rijden, brengt het ook een stuk onveiligheid met zich mee.
renezzzz zegt
@406coupe: Al die problemen die jij noemt, kunnen technisch opgelost worden. Let op, adaptive CC is geen autonoom systeem. Daar komt heel wat meer bij kijken.