Hiermee kan de Sprinter ieder terrein tackelen.
Mercedes heeft aan het begin van dit jaar officieel de doeken getrokken van de nieuwe Sprinter. Nu we alweer bijna aan het nieuwe jaar kunnen beginnen, onthult de Duitse automaker zoals beloofd de vierwielaangedreven off-road variant van de capabele bestelbus. Met de onthulling van de Sprinter 4×4 wordt meer dan duidelijk dat de auto extremer is dan dat hij ooit is geweest.
Dit is een constatering waarmee we zeer tevreden zijn, want Mercedes heeft de nieuwe generatie van de Sprinter an sich juist enorm opgeschoond. In plaats van de authentieke, doelgerichte vormen van het klassieke model, dat overigens op bepaalde plekken nog altijd wordt gebouwd en verkocht, lijkt de nieuwe Sprinter juist gigantisch veel op de auto’s die het merk tegenwoordig verkoop. Te veel, eigenlijk. Ergens is dat niet meer dan logisch, maar dankzij de 4×4-behandeling krijgt de bestelbus een broodnodig beetje extra karakter.
In concrete termen krijgt de Sprinter 4×4, uiteraard, all-wheel drive. Het vernuftige systeem, dat helemaal up-to-date is en vergelijkbaar is met de techniek die we in Mercedes’ huidige productieauto’s vinden, is hét toonaangevende kenmerk van deze uitvoering. Daarbij kan de Sprinter 4×4 rekenen op een aantal aanpassingen aan het onderstel. De Sprinter is aan de voorkant met 155 mm verhoogd en aan de achterkant met 135 mm. Uiteraard wordt de Sprinter hiermee niet de genadeloze off-roader die, bijvoorbeeld, de Suzuki Jimny en de G-Klasse zijn, maar in bepaalde markten kan een dergelijke configuratie van de grote Sprinter zeker uitkomst bieden. Zeker aangezien de 4×4-uitvoering niet bijzonder veel duurder is dan het origineel, slechts 140 kg meer weegt en Mercedes als optie zelfs een “Low Range” reduction gear aanbiedt.
desjonnies zegt
Fantastisch, nog nooit eerder vertoond, begrijp niet dat er geen andere fabrikanten zijn die zoiets niet eerder hebben bedacht.
Kan DHL ein-de-lijk ook hun klantjes in Nepal bedienen, allemaal dank zij Mercedes
Benz!
lekbak zegt
@desjonnies: Er zijn maar weinig merken die een bus van dit formaat in 4×4 aanbieden. En nog minder merken die een dergelijke bus aanbieden die ook nog comfort op de weg levert.
Niet dat dat prioriteiten zijn voor dhl in nepal, maar in sommige landelijke gebieden in europa wel.
laptom zegt
@desjonnies: Huh, Mercedes heeft toch al vanaf het begin en 4×4 in zijn aanbod? Ik hen er 20 jaar geleden nog eentje op zijn kop in een rivier geparkeerd. Afgebroken wielbouten bij en 312 4×4 ?.
Esprit_de_Flandre zegt
@laptom: Sarcastisch, of aan het trollen, die jongen…
sanderp zegt
Ding ziet er zo hoog uit, dat het lijkt alsof hij met een vingertje kan worden omgekukeld.
fouadski zegt
@sanderp: ssst! Straks breng je de gele hesjes nog op ideeën.
robert110 zegt
@sanderp: Valt wel mee, er zit nauwelijks gewicht in het dak. Het vorige model kun aardige hoeken aan, dat zal met dit model wel niet anders zijn.
http://www.sportsmobileforum.com/forums/members/9844-albums1071-picture37568.jpg
kenner zegt
@sanderp: of een eland
SanS zegt
Ik was best verbaasd dat dit geen advertorial bleek te zijn…
kunstomdathetmoet zegt
@sans: precies. Woord- en fotokeuze zijn nauwelijks te onderscheiden van branded content. De kleine kritiekpuntjes lijken vooral bedoeld te zijn om de schijn van objectiviteit te wekken.
@ikschrijfookoverautos hopelijk heb ik het bij het verkeerde eind en wellicht ben je gewoon een enorme Sprinter-fanboy. Maar je verhaal maakt een commerciële en partijdige indruk. Ik wil graag in je onafhankelijkheid geloven, maar je begrijpt wel dat je stuk dat er niet makkelijker op maakt. Faux pas, volgende keer beter!
ikschrijfookoverautos zegt
@kunstomdathetmoet: ik vond het een tof apparaat, dat was alles.
kunstomdathetmoet zegt
@ikschrijfookoverautos: de Mercedes Sprinter-fanclub zoekt nog een nieuwe voorzitter ;-)
tstile zegt
@kunstomdathetmoet: Waarom? Vindt men de huidige voorzitter te vastgeroest?
Esprit_de_Flandre zegt
@ikschrijfookoverautos: Begrijpelijk, ik vind iedere 4×4-bus leuk.
En das niet sarcastisch…
drommedaris zegt
Voor DHL? Al die koeriersbedijven hebben veel gekken achter het stuur. Die kunnen niet eens fatsoenlijk een auto netjes houden. Je moet eens zien hoe die busjes eruit zien. Vettig, vol deuken. Mercedes onwaardig. Dat ze toch een Peugeot Boxer aftrappen. If you peanuts…
edjehaze zegt
@drommedaris: howowow, ik rij sinds 2 weken de nieuwe sprinter voor dhl en ziet er nog piekfijn uit.
autowilly zegt
@edjehaze: voordat je de kans krijgt om schade te rijden is ie waarschijnlijk al gejat…
edjehaze zegt
@autowilly: ???
reactief zegt
Ik zou hem wel willen als camper hoor!
flik2punt0 zegt
Zo met voorbumper mee gespoten nog best te doen maar al de versies met zwarte voorbumper zo enorm hoog ziet er niet uit
peterv zegt
Waarom niet? Handig voor landen als Zweden, IJsland, Oostenrijk, enz.
clk63bs zegt
@peterv: no shit
kennone zegt
Mooie bussen zijn het, hebben zelf een 319 besteld in de zelfde kleur ook alles mee gespoten. Ben echt benieuwd!! Helaas bijna een half jaar levertijd..
lekbak zegt
@kennone: Ook een 4×4?
kennone zegt
@lekbak: nee gewoon de drift uitvoering?
peterv zegt
@cls63
No. No shit.
406_v6 zegt
@ikschrijfookoverautos: Niet véél duurder? Vindt 11 mille meerprijs toch best fiks…en dan moet je nog kiezen voor de permanente 4wd of de inschakelbare met een tussenbak met hoge/lage gearing. En dan wil je nog naar Iglhaut of Oberaigner om de 4×4 te voorzien van nuttige extra’s, zoals een carterbescherming, grotere tanks, lier, hoog geplaatste luchtaanzuiging met cycloonfilter… nee, met 11 mille extra ben je er nog niet.