Hoe zit de vork in de steel met de elektrische Mercedes EQC?
Het gaat keigoed hier. En vervolgens steekt Mercedes een duim in de lucht. De Duitse autofabrikant spreekt eerdere berichtgevingen tegen dat de productie van de EQC vertraging zou hebben opgelopen.
Deze week kwam er een bericht naar buiten van Manager Magazin. In de publicatie stond dat Mercedes problemen heeft met betrekking tot het verkrijgen van de accu’s. De productiedoelstellingen van de EQC in 2020 zouden daardoor niet gehaald kunnen worden. Volgens de bron moesten er 60.000 EQC’s van de band gaan rollen dit jaar, maar was deze verwachting bijgesteld naar 30.000 exemplaren.
Onzin, zeggen ze bij Mercedes volgens Reuters. De productie van de EQC loopt vooralsnog volgens schema. Een woordvoerder van Daimler zegt dat de productiedoelstelling ligt op 50.000 EQC’s voor 2020. De accu’s worden geleverd door het Zuid-Koreaanse LG Chem. Een woordvoerder van dat bedrijf was niet bereikbaar voor commentaar, aldus Reuters.
De EQC is een belangrijk model voor Mercedes. Niet alleen omdat het de eerste vol elektrische auto is van het merk voor de massa, maar ook omdat de EQC helpt de gemiddelde CO2 van het wagenpark te verlagen. En dat is weer essentieel om boetes van honderden miljoenen euro’s vanuit de EU in 2021 te voorkomen.
In Nederland loopt men vooralsnog niet warm voor de elektrische Mercedes. In de laatste maand van 2019 gingen er slechts 78 op kenteken. De Audi e-tron, een sterke concurrent van de EQC, ging meer dan 3.000 keer op kenteken in december 2019.
bertorelli zegt
“De EQC is een belangrijk model voor Mercedes. Niet alleen omdat het de eerste vol elektrische auto is van het merk voor de massa, maar…”
Een auto voor de massa heeft géén vanaf prijs van € 77.000
Pordon zegt
@bertorelli: Haha, ze boeren bij Autoblog blijkbaar zo goed dat ze geen realiteitszin meer hebben.
monsieurleloure zegt
@Pordon: zat net op een pc zonder addblock op de Autoblogsite. Wow door die irritante reclames is een artikel bijna onleesbaar. Geluid van een Bondeullreclame. Bewegende reclames. Het kan niet op ??
dawwg zegt
@monsieurleloure: Ja, is inderdaad niet te doen … kan me voorstellen dat het bezoekers afschrikt; het is te intrusive …
eelco74 zegt
@bertorelli: en de electrische B klasse was er eerder dan de EQC
SimonMc zegt
@bertorelli: juist, en zeker geen “vanaf prijs” maar wel vanafprijs of vanaf-prijs.
ghost zegt
@bertorelli: er staat merk voor de Massa, niet model voor de massa.
Echter helpen mensen die dit model kopen wel de massa, met verdere ontwikkeling..
superhans zegt
Jammer dat ze niet gewoon de GLC hebben geëlektrificeerd. Dat model is zoveel mooier dan de EQC.
eelco74 zegt
@superhans: de glc en eqc lopen door elkaar van de zelfde productie band.
renskuhh zegt
@superhans: de EQC is gebaseerd op de GLC
Dickie zegt
@superhans: ja was ook mijn gedachten de GLC vind ik een mooie auto.
Toevallig kwam ik net EQC op NL platen de eerste die ik gezien heb, dan is de GLC toch stuk knapper.
nopetrolnofun zegt
Ze maken gewoon een elektrische auto om aan de gemiddelde C02 uitstoot te voldoen, maakt niet uit of het verkoopt.
ukbob zegt
@nopetrolnofun: zo werken de uitstoot regels helaas niet..
ghost zegt
@nopetrolnofun: zeg jij natuurlijk bij elke Nissan Leaf die je verkoopt; “Ja ik wil hem niet verkopen maar het helpt ons bedrijf aan een gemiddelde..”
rikus zegt
Ach laat die accu’s lekker zitten joh. Dat ding verkoopt toch voor geen meter. Althans hier..
kniesoor zegt
@rikus: De wereld is groter dan Oost-Groningen hoor ?
rikus zegt
@amghans: Oost-Groningen? Waar is dat dan?
towi1989 zegt
@rikus: En dan? Een setje trappers erin?
johnwaters zegt
Dus dit stuk elektroschroot is gemaakt voor de massa? Laat het nu wel duidelijk zijn dat de AB redactie bemand wordt door wereldvreemde individuen die betaald worden door de EV lobby.
rezi zegt
Zijn er in december slechts 79 op kenteken gezet omdat er geen vraag naar deze auto is of omdat MB de productie nog niet op orde heeft?
gebruikersnaam3 zegt
@rezi: Volgens mij was er gewoon niet meer beschikbaar. Voor de zomer hoorde ik al dat alle slots vol zaten dus ja…
ty5500 zegt
Het oorspronkelijke artikel op CNBC heeft nog extra sappige details:
“Daimler’s works council chief Michael Brecht told Manager Magazin that one of the reasons the company is struggling to meet battery demand is because Tesla bought Grohmann Engineering, a battery automation specialist hired by Mercedes-Benz to build up its own battery manufacturing capacity.”
ty5500 zegt
@ty5500: Grohmann Engineering was founded by Klaus Grohmann in 1963.[6] In November 2016, the company’s stakeholders (including the Deutsche Beteiligungs AG [de], which owned 25%) agreed to sell the company to American automotive company Tesla Motors.[6] The company had 700 employees at the time.[6] The deal was completed on 3 January 2017, at which point the company employed 800 people.[7]
In April 2017, founder Klaus Grohmann left the company due to a dispute with Tesla CEO Elon Musk. Musk demanded the company halt production for competitors, such as BMW and Daimler AG, to focus on the Model 3.[8]
ghost zegt
@ty5500: je zou ergens kunnen zeggen dat Tesla dus schuld heeft aan het moetwillig dwarszitten van concurrentie. Vraag mij of dit zomaar mag in Europa.
ty5500 zegt
@ghost: Het is natuurlijk maar de vraag hoe moedwillig dit was. Als ze het bedrijf hebben gekocht om hun eigen productie op peil te krijgen, lijkt het mij ergens te begrijpen dat ze ook voorrang geven aan hun eigen modellen. Vraag mij dan enkel af of de contracten tussen Mercedes en Grohmann werkelijk zo weinig bindend waren dat Tesla zich hier zo makkelijk van af kon maken.
JamesBond007 zegt
Net als Schumacher aan een laadpaal, maar ik heb toch het idee dat het met Michael beter gaat
vpowert zegt
Ik wist niet eens dat ie al te koop was! Zelfs bij de foto hierboven twijfelde ik of het geen prototype was. Heb ik gewoon niet opgelet of heeft Mercedes gewoon slecht reclame gemaakt voor dit ding?
koeberg zegt
@vpowert: Dat laatste denk ik. Mercedes kan precies uitrekenen hoeveel ze van deze auto moeten verkopen om onder de Europeese CO2-boetes uit te komen. 50.000 als ik het goed begrijp.
Het zou me helemaal niets verbazen als ze helemaal niet meer dan dat aantal willen verkopen.
En dat aantal verkopen ze ook wel zonder reklame te maken.
sleepyj zegt
@koeberg: exact dit, dat is de reden dat Tesla lekker doorknalt met de aantallen. Want het jaar erop moet er weer een x aantal gram vanaf. En tesla heeft daar dus geen boodschap aan. Dus blijven de andere merken het liefst zo hoog als mogelijk met hun uitstoot tegen de gestelde grens.
mashell zegt
@vpowert: je hebt niet opgelet want eigenlijk zijn de meeste advertenties van Mercedes nu voor deze wagen.
laarhovenn zegt
Ik denk dat de verkoopcijfers te maken hebben gehad met de levertijd van de auto. Wellicht dat de eqc net na 1 Jan geleverd werd, waardoor hogere bijtelling
v10m5 zegt
Ik kwam hem onlangs tegen op de snelweg. Het is wel een hele mooie auto geworden. Voor mij wel de mooiste el. SUV van het moment.
mcshine zegt
Max 112 DC laden en 180km/u…. Binnen de premium-EV wereld geen wereldprestaties…
mashell zegt
@mcshine: voor zijn afmetingen en accu capaciteit is de wagen dan ook relatief zwaar (zwaarder dan Model X 100 en E-tron 55), de prijs van het omkatten van een brandstofauto naar elektrisch.
tjorque zegt
Hondslelijk ding! En niet omdat het een suv is, hoewel ik dat ondingen vind, zijn sommige (uitzonderlijk) nog wel te pruimen.
Maar deze Mercede…. een schuimbekkende nein nein nein!