Het wordt steeds leuker in automotive acculand. We worden al geruime tijd warm gemaakt voor de hybride Porsche 918, maar nu komt Mercedes daar uit het niets onderdoor zeilen met zijn eigen geëlectrificeerde product met dik over de 700 pk. Maak kennis met de productierijpe SLS Electric Drive!
Wat kunnen we over dit chroomblauwe monster zeggen? In goed Kazachstaans zou ‘wa-wa-wie-wawa!’ wel toepasselijk zijn. Deze heerlijke unit, met de voor Mercedes ondertussen bekende en typerende bolletjesgrille is de porductieversie van de (fluorescerend gele) SLS AMG E-Cell. Hij is uitgerust met vier synchroonmotoren met permanente magneet, die samen goed zijn voor een Brabus’esque koppel van 1.000 Newtonmeter, maar dan wel zonder dikke walmen uit de uitlaat. Hell, er hangt niet eens een uitlaat onder!
0-100 km/u gaat met deze EV-bom in 3,9 seconden, een tiende langzamer dan de standaard SLS AMG met 571 pk. We vermoeden dat het extra gewicht die de batterijen in de schaal leggen hier iets mee te maken heeft. Druk je het elektropedaal/de klimaatneutraalplank helemaal tot de bodem in, dan schiet je door tot een begrensde 250 km/u. Audi R8 e-tron, eat your heart out!
Nog even wat techspeak voor de liefhebber: de vier elektromotoren (elk aan een wiel verbonden) wegen per stuk 45 kg en zoemen naar maximaal 13.000 toeren per minuut. De auto beschikt over torque vectoring, en de zelf ontwikkelde accu’s (met hulp van Mercedes AMG High Performance Powertrains) wegen tezamen 548 kg (..). De accu’s worden met remenergie opgeladen, en hebben een capaciteit van 600 kWh.
Introductie van de EV-knaller is in juni 2013, terwijl de Duitse prijs op een gruwelijke 416.500 euro ligt. Maar dan heb je wel wat.
darkpluisje zegt
ben benieuwd naar de vergadering waarin deze kleur werd besloten…
appelsenperen zegt
@darkpluisje: ze hebben bij Mercedes een twee-maandelijkse LSD-meeting hoorde ik laatst. Om de sleur aan saaie vergaderingen af en toe is te verbreken. Zie hier het resultaat.
sacha zegt
Kijk. Zo wordt elektrisch rijden (dus niet dat halfbakken hybride) sexy.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@sacha: damn, als zelfs \’Carbon-footprint-sasha\’ dit soort uitspraken gaat doen…
thomaz zegt
Ik wil er één. Met V8 graag.
desoper zegt
een accucapaciteit van 600kWh lijkt me wel wat overdreven, gezien het feit dat de accu van het topmodel van de Tesla model S “slechts” 85kWh heeft.
Met een accu van 600kWh heb je een actieradius van ongeveer 3000km.
HDM zegt
@desoper: is een 0 teveel, het hoort 60 kWh te zijn.
mout zegt
@desoper: Het is anders mooi in lijn met de 548 kg die ze wegen…
ricardo zegt
@desoper: De capaciteit bedraagt idd 60 kWh, de belastingsgraad is maximaal 600 kW.
desoper zegt
@ricardo: 6 minuten volgas/volwatt en je accu is leeg.
cpct zegt
@desoper: Dat is alleen zo als je 6 minuten zou kunnen blijven accelereren aan maximaal vermogen
ricardo zegt
@ricardo: Mercedes houdt niet voor niets geheim wat de range is. ;)
HDM zegt
@ricardo: waarom weet GTSpirit en AutoExpress te melden dat het bereik 155 mijl is? Heb ik ook al eerder vermeld hier.
VeniVidiVici zegt
Ik zie hier een milieu vriendelijke F1 Safety Car aankomen :-)
Dimitriej zegt
Wie zou er nou zoiets kopen? Op het moment dat je deze auto afgeleverd krijgt is de techniek alweer hopeloos achterhaald, gezien de enorme snelle ontwikkeling op het gebied van elektrisch rijden.
En dat zal je dan ook merken in de restwaarde. Misschien leuk voor in een museum over 75 jaar.
darkpluisje zegt
@Dimitriej: mensen voor wie geld absoluut geen probleem is maar ze een speeltje willen wat ze een paar weken aan andere rijke vrienden kunnen laten zien… Daarbij kan je uiteraard de accu’s en motoren op den duur ook gewoon veranderen als je deze auto puur wil hebben voor de styling
gforce zegt
Mooie prijs, valt volgens mij in 0% bijtelling dus “slechts” 21% BTW erover heen. Hij is wel een beetje te smurf zo.
flutterby zegt
@gforce: En daarnaast aftrekbaar van de belasting (indien zakelijk) aangezien het een volledig elektrische auto is ;)
ferrari94tr zegt
porductieversie?
stefanos zegt
Ik heb toch liever het 7.2 liter amg v12je erin.
darkpluisje zegt
@stefanos: helaas worden die motoren alleen door pagani gebruikt… het is toch echt een 6.3 (6.2) in de sls
SimonMc zegt
@darkpluisje: …en een V8 ipv V12.
neal zegt
en de actieradius is?
HDM zegt
*ziet het plaatsvervangend label waar 6.3 hoorde te staan*
Zo, dat doet zeer! Alsof een of andere electro leasemaatschappij z’n logo’s erop heeft gezet. Naja, dat kan er nog af.
Wel lekker opvallend verder. Vraag me af wat het kleurenaanbod wordt, ik vond dat knalgroen wel wat hebben.
HDM zegt
Jullie hebben btw een 0 teveel: het moet 60kWh zijn, met een bereik van 155 mijlen, snellaadtijd van 3 uur via een 22 kWh laadunit, en 20 uur laadtijd via gewone stopcontact. Bron: auto express UK.
baasbas zegt
Heftig kleurtje voor een golfkarretje
gast zegt
Persoonlijk vind ik de Rimac mooier maar die kost € 742.000,= en dan is dit dus een stuk goedkoper *hoest*..
Alfarobert zegt
Benzine kost 272450 euro en electrisch 416500euro.Voor het verschil in aanschafprijs kun je aardig wat benzine verknallen lijkt me.
ericc zegt
Op vol”gas” geraakt in nog niet de gehele “ring” rond!
motoragent zegt
@ericc: Ik wil jou wel eens de gehele ring volgas zien doen…
desoper zegt
@motoragent: met een renault 19 diesel gaat dat misschien wel lukken.
motoragent zegt
@desoper: Daarmee rol je halverwege Quiddelbacher-Höhe weer achteruit naar beneden… volgas.