Een automobilist in Goor werd vandaag vies lelijk verrast door een afgebroken wiel.
Afgebroken wielen, je ziet het niet vaak in Nederland. Met APK-keuringen aan de ene kant en Koos Spee aan de andere, worden ook mensen die daar zelf geen trek in hebben min of meer gedwongen om met ordentelijk materiaal de weg op te gaan.
Hoe het toch kon gebeuren dat er zomaar een achterwiel van deze Mercedes SLK 200 afbrak is dan ook een raadsel. Het brute vermogen dat de SLK 200 loslaat op de achterwielen mag het probleem niet zijn. Wel zien we dat er een stel aftermarket velgen gemonteerd zijn op de auto, maar ook dat zou niet dit soort problemen moeten opleveren. Er zal toch niet weer een malloot die wielen losschroeft zijn vrijgelaten?
Plaatjes van de gemankeerde SLK vind je hieronder.
Met dank aan Hof van Twente fotografie voor de tip!
anders zegt
Misschien net gewisseld?
jzaero zegt
@anders: wou net zeggen, zo spannend is dit niet. Vergeten bouten na te trekken op moment en voila
coffeecup zegt
@anders: voordat je zó ver bent, heb je al luttele signalen van je auto genegeerd…
turbotanja zegt
Als ik die auto was had ik mijn lelijke sloffen ook direct uitgeschopt
theyoungsaablover zegt
@turbotanja: deamn that camber!
Rick-dos zegt
Heb gehoord dat Geer wel wat meer heeft achtergelaten in Goor…
dragspert zegt
Goedkope Evolution turkenwielen. Dan vraag je er ook om hè! Dunne multisteek boutgaten icm met een of andere achterlijke et-waarde ofzo.
davelepeef zegt
@dragspert: leer ’s tellen man… Ik zie gewoon 5 gaten. Wiel mankeert niks aan, dat zie je toch?
MAB zegt
@dragspert: ik voel me beledigd met je turken wielen, ben ook turks en die wielen zijn net zo lelijk als jou reactie.
lincoln zegt
@MAB:
Ook raar ..
Je schrijft NL en zit op een NL forum ..
Waar woon en werk je dan ??
dragspert zegt
@mab: Ga dan maar in een hoekje huilen.
bartteeuwen zegt
Misschien de wielmoeren ingevet… Maat van me heeft dat ooit klaar gekregen.
lekbak zegt
@bartteeuwen: dat maakt niks uit. De reden dat je een bout op moment vast zet is zodat de bout dan een klein beetje uittrekt en daardoor de moer vast houdt.
Sterker nog: heb je de boel ingevet dan behoor je zelfs een lager moment aan te houden. Immers is er minder weerstand van de draad zelf en zal deze bij gelijk moment verder uitrekken waardoor de boel niet optimaal vast zit. In dat laatste geval doordat de bout eerder zal breken.
bartteeuwen zegt
@lekbak: Nope, hij verloor toen n wiel. En om eerlijk te zijn.. Ik heb mijn wielmoeren nog nooit met n momentsleutel vastgedraaid. Dit doen zelfs garages nauwelijks.
lekbak zegt
@bartteeuwen: serieus?
Les één: blijf met je poten van wielen af als je deze niet op moment vast zet!
Dat is het aller belangrijkste aan het hele monteren van wielen. En elke bandenboer heeft een momentsleutel liggen waarmee ze na trekken. Ik heb ook nog nooit anders gezien trouwens. Wel valt het me op dat ze allemaal een (stahlwille, de kenner weet waarom) momentsleutel hebben liggen die altijd op dezelfde stand staat. Kwalijke zaak.
Maar ik zou maar snel een momentsleutel gaan gebruiken als je wilt dat je wielen blijven zitten. En je verdiepen in hoe zo’n ding werkt als ie dat nog niet weet. En de rest van de autobloggers ook!
bassx zegt
@lekbak: momentsleutel gebruik je met lichtmetalen velgen. Stalen velgen worden doorgaans gewoon met een luchtsleutel vastgedraaid (soms met een torsiestang er tussen).
lekbak zegt
@bassx: je dient alle belangrijke bouten op moment vast te zetten. Zodra je snapt waarom men dat überhaupt doet dan snap je ook waarom ik dat zeg.
Wielbouten worden zwaar belast en die moeten dus juist vast zitten. Let wel, juist is dus niet hetzelfde als zo strak mogelijk.
Soms moet bij lichtmetalen velgen het moment omlaag gebracht worden omdat anders de velgen er niet tegen kunnen. Je hoort dan ook passende bouten te gebruiken zodat die bouten bij dat specifieke moment juist vast zitten.
Je moet het elastische van de schroefdraad gebruiken om de bout vast te zetten. Draai je de boel te vast dan gebruik je het plastische (permanente vervorming, met zwakte als gevolg), draai je het niet vast genoeg dan spreek je het elastische niet aan en zit de bout niet vast genoeg.
bassx zegt
@lekbak: zoveel worden de bouten niet belast, dit doet de centreerring op de velg. Daarom is het moment relatief laag van de bouten (125nm) en deze moeten de laterale krachten van een auto opvangen. Gezien normale auto’s nooit met meer dan 1G door de bochten gaan is het relatief allemaal laag. De reden van zo losjes zetten van de bouten is omdat je anders het zachte materiaal van de lichtmetalen velg kapot draait.
lekbak zegt
@bassx: op een circuit door de bocht gaan komt er toch niet op aan. Die bocht met die gekke hobbel erin terwijl je net de kofferbak vol cement hebt, die is killing.
Daarbij is er maar één manier om een bout juist vast te zetten en dat is op moment. Het juiste voor die bout ook, niet voor de velg. Je hoort de bout bij de velg te laten passen. Die 125 die jij noemt is een standaard waarde die nergens op slaat. Iets dikkere bouten, iets andere velgen of verzin het maar en je behoort er vanaf te wijken. Niet dat iemand behalve die ene hele goede tuningshop dat doet trouwens.
cpp1 zegt
Vanwege foutieve ET waarde een setje spoorverbreders gemonteerd, vergeten langere wielbouten te monteren.
moondustfocus zegt
@cpp1: Meest voor de hand liggende optie.
jannemaneke zegt
Met dat soort wielen vraag je er om.
wildbeest zegt
Cheap velgje
moondustfocus zegt
Bij aftermarket velgen kunnen langere bouten wel eens belangrijk zijn.
Dutchdriftking zegt
Aftermarket rommel. En dan goedkope spacers of te lange bouten, verkeerde ET waarde, dan krijg je dit soort ellende. Had hij maar gewoon op kwaliteitswielen moeten gaan rijden….
moondustfocus zegt
@dutchdriftking: Dit paard is uiteindelijk door z’n hoeven gezakt…
ricksmits zegt
Niks mis mee.. de jeugd noemt dat stance! Meeste civic’s van voor 2002 hebben dat tegenwoordig. Mis alleen de remus pijp
moveyourmind zegt
Lijkt me eerder dat de draagarm losgebroken is.
Als het wiel eraf gelopen was had dat wel een heel eind verderop gelegen.
moondustfocus zegt
@moveyourmind: Een draagarm breekt niet zomaar, daar is serieus geweld voor nodig
vroaaar zegt
@moveyourmind: dat dacht ik ook meteen. Hoe het wiel er onder ligt, kan haast niet het gevolg zijn van afgebroken wielbouten o.i.d. maar lijkt meer op falen van de ophanging.
ocda zegt
Volgens mij gevalletje te dikwandige dop gebruikt waardoor je denkt t wiel staat vast, terwijl je met de juiste dop de wielbout wel goed vastzet
Jochempie zegt
Natuurlijk afstotingsproces, niet tegengaan, gewoon de originele wielen er weer onder zetten.
Donder zegt
Beter dit dan met een gangetje of 120 op de A4 rijden en je achterwiel van je auto afloopt, omdat je net gewisseld bent van winter- naar zomerbanden en vergeten bent de wielmoeren aan te draaien.
Gelukkig vloog het wiel vlak achter mij langs en raakte het verder niemand.
moondustfocus zegt
Misschien een leuk topic voor Autoblog: wat zijn de gevolgen van aftermarket velgen (evt gebruik van spoorverbreders) en verlaging voor een auto met betrekking tot de levensduur van slijtage gevoelige onderdelen op een auto?
dragspert zegt
@moondustfocus: Doorgaans levert het veel schade op aan het netvlies van mensen.
davelepeef zegt
@moondustfocus: leg hey verschil tussen een aftermarket velg en een fabriekswiel ’s uit dan?
Shenkie zegt
Met een Citroën DS, SM, C6 of een andere met hydropneumatische suspensie heb je hier, door de zelf-corrigerende werking, helemaal geen last van! Lekker blijven cruisen op 3 wielen..
engel zegt
De bestuurder was natuurlijk onder de indruk van foute velgen in combinatie met camber en wou dit zelf ondervinden.
cla220 zegt
En dan deed die nog wel zo voorzichtig bij de stoeprandjes….
fortuna zegt
Oni camber
kennone zegt
Vorige week hadden ze bij mij ook een wiel los gedraaid. Links achter. Alle bouten konden 4x rond!! Goeie grap..
grandmasterb zegt
Wie koopt die duitse rommel ook?
pinut187 zegt
Gelukkig dat hij er verder goed vanaf is gekomen..
fijnkonijn zegt
Sjoemelvelg !!
denniss00 zegt
Allang blij dat t geen OMG-AMG was…
dennisdd zegt
Of gewoon de wissel naar zomerbanden gedaan. Ze drukken je altijd op het hart na 100 km terug te komen om de bouten nog eens aan te draaien. Dat roepen ze niet zomaar. Al doe ik het eigenlijk ook nooit.
moveyourmind zegt
@dennisdd: Zou het toch maar doen…
Heb je de hele winter veilig op je winterbanden gereden om vervolgens nog te verongelukken, omdat je wiel eraf loopt.
mashell zegt
@dennisdd: dat doen ze om weer een 10tje voor het “natrekken” te kunnen vragen. Mijn bandencentrum doet dat niet. Waarschijnlijk omdat ze weten dat hun klanten weten dat het onzin is omdat de bouten zichzelf door de rotatie van het wiel aan aantrekken.
Natrekken is alleen nodig als je zelf met de steeksleutel een wiel hebt gemonteerd omdat het dan misschien niet goed genoeg vast zit en los kan trillen. Doe jij of het bandencentrum dat met een pneumatische sleutel is natrekken echt niet nodig.
lekbak zegt
@mashell: het meest onnozele wat je kunt doen is met een luchtsleutel de boel (flink) vast draaien. Je hebt dan namelijk geen idee hoe vast je het draait. Draai je ze te vast dan kan je de bouten te ver uitrekken en krijg je haarscheurtjes. Met alle gevolgen van dien…
norge zegt
@lekbak: Een luchtsleutel kan ook ingesteld worden op een bepaald moment…
Maar ik doe het lekker zelf en trek alles na met een moment sleutel…
lekbak zegt
@norge: de betere luchtsleutels hebben een paar grove standen zodat je de boel niet aan gort draait. Het is geenzins een geijkt meetinstrument zoals een momentsleutel.
Goede zaak dat je de boel zelf natrekt. De meeste bedrijven doen uit gemak maar wat, en dan zodanig dat het ‘waarschijnlijk’ niet meer los gaat. Soms dus ook wel…
kruimel zegt
@lekbak: denk niet dat deze lieden weten wat “moment” is
Dickie zegt
@lekbak:
Erzijn zeker wel luchtsleutels met instelbaar moment.
Bijvoorbeeld Atlas Copco maakt van die dingen maar je ziet zo eigenlijk nooit in werplaats of garage meestal in fabrieken.
Overigens zijn ze erg duur en je kunt het moment niet zo 1 2 3 aanpassen de meeste zijn vooraf ingesteld.
En moeten natuurlijk om bepaalde tijd geijkt worden.
bofkont zegt
@mashell: Lichtmetaal moet je altijd natrekken mits opnieuw gemonteerd, na 100/150km.
Mijn bandenboer waar ik al jaren kom doet dit gewoon gratis.
dezeautoisgespot zegt
mad camber!!
Alfarobert zegt
Dit noemen ze Deutse grundlichkeid.
martijn11 zegt
Duitse kwaliteit
TimD zegt
Toch bijzonder, die hele auto is zo fantastisch lelijk, maar niet alleen dit type.. Maar ook het type ervoor! En ik ben echt een MB liefhebber.. Maar dit heeft >>mij<< nooit kunnen bekoren, mooi verhaal he ?
kruimel zegt
Heeft weer eens alles te maken met intelligentie, smaak en bepaalde keuzes in het leven. God keek, knikte teleurgesteld….en greep in.
porschespotter zegt
Ik zag gisteren ook een Sangyong langs de weg staan waarvan het voorwiel was afgebroken, verder geen schade ofzo, dus was echt afgebroken. Waarschijnlijk net zoals hier net gewisseld