Het kon al niet te lang uitblijven, maar hier zijn ze dan. De officiële foto’s van de gefacelifte SLK 55 AMG en het sportpakket. Gelukkig is het “hazenlipje” verdwenen.
Motorisch zal er voor de SLK 55 AMG niet al te veel veranderen, zoals Dennis al meldde. Het blijft bij een 360pk sterke V8. Het uiterlijk verschilt vooral van de vorige SLK AMG door een andere voorbumpers met dubbele koelingsgaten aan de zijkant en iets donkerdere koplampen. De veranderingen blijven echter wel heel subtiel dus je hoeft nog niet direct het oude model in te ruilen.
Ook het van het Sportpakket zijn nu een aantal foto’s te vinden op de AMG-website. Ook deze kit verlost de SLK van de vreemde standaard splitter en bestaat uit een sportief spoilerpakketje met een enkel luchtgat aan de zijkant en een pakketje lichtmetalen velgen. Over de Nederlandse prijs is nog niks bekend, maar het huidige pakket kost een stevige €5000 euro (via carscoop).
De SLK 55 AMG:
De SLK met sportpakket:
Het onbetwiste topmodel van de Mercedes-Benz SLK-Klasse, de SLK 55 AMG, is nu nog dynamischer: een gewijzigde vormgeving van de voorzijde en donker getinte koplampglazen zorgen ervoor dat de roadster er nog atletischer uitziet, zelfs wanneer hij stilstaat. Ook is er gewerkt aan het rijgedrag, want voor het eerst wordt de SLK 55 AMG ook geleverd met het nieuwe Dynamic Steering met variabele stuurbekrachtiging. Dat maakt de 265 kW/360 pk sterke tweezitter nog wendbaarder en responsiever. Als enige auto in zijn klasse beschikt de SLK 55 AMG over een V8-motor, terwijl de verbeterde AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC automatische transmissie nu nog sneller schakelt.
De gewijzigde vormgeving van de voorzijde met de meer nadrukkelijke pijlvorm, de prominent aanwezige Mercedes-ster en grotere koelsleuven zorgen voor een krachtige uitstraling. De grote ronde verstralers met chroomkleurige randen zijn nu nog verder naar buiten geplaatst, zodat de auto breder lijkt. Warme lucht van de ingebouwde oliekoeler kan ontsnappen via uitstroomopeningen in de spatborden. Onderdeel van de specifieke AMG-carrosseriestyling zijn ook de AMG-zijskirts, de stoere AMG-achterkant met zwartinzetstuk en de AMG-spoiler.
Nieuw zijn ook de donker getinte koplampglazen met projectietechnologie en de grotere zijspiegels voor een beter zicht naar achteren. In deze zijspiegels zijn LED-richtingaanwijzers ingebouwd. De nieuwe 18 inch lichtmetalen multispaaks AMG-velgen zijn nieuw ontworpen. Ze zijn gespoten in titaniumgrijs met een glanzende ster en zorgen voor een fraai optisch contrast aan de zijkant. De velgen voor zijn 7,5 inch breed en voorzien van 225/40 banden, de achtervelgen zijn 8,5 inch breed met banden in de maat 245/35.
Indien gewenst zijn ook nieuwe glanzende 18 inch lichtmetalen AMG-velgen met twin-spaak-design leverbaar. Het AMG high-performance-remsysteem met zelfventilerende schijfremmen rondom zorgt voor een veilig remgedrag. De voorste schijven zijn geperforeerd en hebben een afmeting van 345 x 30 mm, de schijven achter meten 300 x 22 mm.
Nieuwe Dynamic Steering met variabele stuurbekrachtiging
Het nieuwe Dynamic Steering-systeem met variabele stuurbekrachtiging zorgt voor een uitstekende handelingskarakteristiek en maakt de SLK 55 AMG nog wendbaarder. Een belangrijk onderdeel van dit systeem is de nieuw ontwikkelde tandheugel, die een variabele stuurverhouding van 15,8:1 tot 11,5:1 mogelijk maakt. De bestuurder ervaart dit als een directere besturing vanaf vijf graden links of rechts van de middenpositie. De variabele stuurbekrachtiging maakt de auto bijzonder wendbaar op bochtige wegen, omdat de bestuurder hier minder behoeft te doen dan voorheen. Van het ene uiterste punt naar het andere zijn slechts 2,16 omwentelingen van het stuurwiel nodig. Dit maakt ook het manoeuvreren bij lage snelheden een stuk makkelijker.
De bestuurder van de SLK 55 AMG profiteert ook van het verbeterde rijgedrag bij hogere snelheden, zoals het wisselen van rijbaan, omdat de handen aan het stuur niet meer verplaatst behoeven te worden. De AMG-roadster zet ook nieuwe maatstaven wanneer het gaat om stabiliteit in rechte lijn bij hoge snelheden. Hier blijkt het voordeel van de minder directe besturing rondom de middenpositie. Ook de al bekende snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging speelt hier een rol: de bekrachtiging wordt minder naarmate de snelheid toeneemt, wat zowel de handling als de veiligheid tijdens het rijden ten goede komt.
AMG-achtcilindermotor levert uitstekende prestaties
Onder de opvallende motorkap met zijn karakteristieke vinnen in lengterichting bevindt zich de 5,5 liter AMG-achtcilindermotor, die een vermogen van 265 kW/360 pk en een koppel van 510 Nm levert, waarden die in dit segment ongeëvenaard zijn. De ervaring tijdens het rijden wordt bepaaald door het enorme koppel, de direct reagerende motor en het typische AMG-V8-geluid, plus de uitstekende prestaties: acceleratie van 0-100 km/u in slechts 4,9 seconden, 0-200 in 17,5 seconden en een topsnelheid die elektronisch is begrensd tot 250 km/u. De AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC automatische transmissie met stuurschakeling schakelt nu nog sneller: in de “S”- (Sport) en de “M”- (Manual) stand kost het overschakelen zo’n tien procent minder tijd dan voorheen. Dit is niet alleen te danken aan nieuwe componenten in de zeventraps automaat, maar ook aan het nieuwe motor- en schakelmanagement, dat er ook nog eens voor zorgt dat het schakelen soepeler gaat.
Functioneel interieur met nieuw AMG-instrumentenpaneel
In het functionele en sportieve interieur van de SLK 55 AMG verwijst het nieuwe ergonomische AMG-sportstuurwiel met zijn drie spaken naar de Dynamic Steering-functie. Het gripvlak is speciaal gevormd en bekleed met geperforeerd leer, terwijl de verticale spaak wordt verfraaid door een zilverkleurig inzetstuk. Met behulp van twee aluminium AMG-schakelpaddles aan het stuur kan handmatig worden geschakeld.
Ook het AMG-instrumentenpaneel, met een snelheidsmeter die tot 320 km/u loopt, zilver/rode wijzers en AMG-logo, heeft een nieuwe uitstraling gekregen en de nieuwe uitvoering zorgt ervoor dat de snelheid en het toerental nog beter afleesbaar zijn. In de “M”-stand toont het AMG-hoofdmenu de gekozen versnelling en een eventuele aanbeveling om op te schakelen.
Daarnaast wordt de olietemperatuur, de accuspanning of de RACETIMER weergegeven. De AMG-sportstoelen met speciale bekleding bieden nog meer zijdelingse steun in bochten. Ook zorgen Alcantara-inzetstukken op schouderhoogte voor meer steun. Standaard wordt de SLK 55 AMG geleverd met een bekleding van hoogwaardig nappaleer, waarbij kan worden gekozen uit vier fraaie kleuren, beginnend met een stijlvolle combinatie van zwart en “gullwing red”.
AMG-Performance-pakket voor de ambitieuze bestuurder
Indien gewenst kan de SLK 55 AMG worden uitgerust met het AMG-Performance-pakket. Dit pakket, ontwikkeld door de AMG PERFORMANCE STUDIO, omvat onderdelen die bijdragen aan nog betere prestaties. Het resultaat is een spannende ervaring voor sportwagenliefhebbers die er ook van houden om hun AMG-auto af en toe eens op het circuit de sporen te geven. Het AMG-Performance-pakket voor de SLK 55 AMG omvat een speciaal AMG-remsysteem met zelfventilerende geperforeerde schijfremmen van composietmateriaal in de maat 460 x 32 mm en vaste remklauwen met zes zuigers voor en zelfventilerende geperforeerde schijven in de maat 330 x 26 en vaste remklauwen met vier zuigers achter, 18 inch lichtmetalen AMG-velgen met twinspaak-design (7,5 x 18 inch met 225/40 R 18-banden voor en 8,5 x 18 inch met 245/35 R 18-banden achter), een AMG-Performance-onderstel, een AMG-Performance-stuurwiel met een kleinere diameter, een afgevlakte onderkant en zilverkleurige aluminium schakelpaddles en AMG-afwerking met koolstofvezel in het interieur.
Behalve het high-performance remsysteem met de remschijven van composietmateriaal kunnen alle onderdelen van het AMG-Performance-pakket ook afzonderlijk worden besteld.
De gewijzigde SLK 55 AMG komt in het voorjaar van 2008 op de markt.
w0o0dy zegt
hmm watjes…. waarom nou niet de 6,2 liter erin? Ziet er wel beter uit maar die “F1-puntneus” had van mij ook het veld mogen ruimen….
Johnny S zegt
Ja hij heeft wel wat minder vermogen dan z’n amg broeders…….
Ik had ook gehoopt op een 6.2liter
jan zegt
zal waarschijnlijk niet passen!
w0o0dy zegt
@jan: slag iets inkorten en er een atmosferische hoog (hogere) toeren machine van iets meer dan 5 liter ervan maken. Weet vrij zeker dat er meer in past. Brabus heeft bijvoorbeeld de 5,5 opgerekt naar 6,1 liter en dan komt er 445pk uit…. dat is al een stuk beter!
RenJie zegt
als die 6,1 liter past, dan zal 100cc meer ook wel kunnen lijkt mij :)
RenesisHP zegt
Jongens, is het zo behelpen dan met de 360pk sterke 5.5 liter v8(ongeblazen)?
Dan moet er maar gekeken worden of er een Zonda AMG blok in past.
dekster zegt
Veel mooier dan de oude (sorry slk55amg) dit is echt wel een prachtige auto. Ik vraag me af hoe Porsche eigenlijk nog wel Caymans e.d. kan verkopen als dit bestaat.
@w0o0dy
Die oude 5.4 V8 is zoveel cooler, evenveel toeren als een diesel en een gigantisch koppel :P
thom zegt
Omdat die merc miss een beetje duur is en een stuk minder goed rijd als een porsche cayman of boxter en veel mensen de wat beschaafdere prosche’s qua uiterlijk kunnen waarderen. Nou is dit natuurlijk een facelift dus miss zijn de rijeigenschappen wel dusdanig verbeterd dat ie betere rijeigenschappen heeft als een cayman maar ik betwijfel dat. Verder is het natuurlijk wel een dikke wagen maar van mij mogen ze er wel een wat kleinere en vooral lichtere motor erin hangen.
Pannekoek zegt
Gelukkig is het “hazenlipje” verdwenen.
Nee hoor, hijs alleen wat groter geworden.. ;) :D
atanaz zegt
Als ik eerlijk mag zijn vind ik de caymans super mooi. maar het vergelijken van die twee auto’s is volgens mij niet te doen. natuurlijk wel de slk’s zonder de amg’s slk 350bijv..
Davidov zegt
@ W0o0dy: lol ja dat was ook het eerste waar ik aan zat te denken. Waarom zit er nog steeds geen 6.2 in? :-/
Wordt de Black Series ook gefacelift trouwens?
CSL zegt
360pk uit een V8 met God weet hoeveel liters. Dat halt een Z4 al uit een 3.2 6in-lijn, die straks nog wordt vervangen met de nieuwe M3 motor!. De Z4M mag een goeie les zijn voor Mercedes, alhoewel de eigenaars van de SLK AMG niet de doelgroep zijn van de Z4M. Maar hoe dan ook een leuke auto die SLK55.
SimonMc zegt
@thom: lichtere motors hebben ze wel hoor, de instapversie heeft geloof ik een 2 liter 4 in-lijn motor met kompressor, goed voor 180 pk ( ? ).
SimonMc zegt
Foutje: de instapversie, de SLK200, heeft een 1.8 liter 4 in-lijn met kompressor, goed voor 163 pk.
SimonMc zegt
@W0o0dy: kom nou, de SLK55 amg black series heeft een 5.4 V8 die 400 pk ontwikkeld, dus hij kan wel mee met bv zijn neefje de C63 amg ;)
Even een vergelijking :
SLK55 amg black series: 1495kg 400pk 520Nm 5.4 liter V8
C63 amg: 1730kg 457pk 600Nm 6.2 liter V8
Conclusie :
De SLK55 amg black series heeft 74.1 pk/liter en 267 pk/ton
De C63 amg heeft 73.7 pk/liter en 264 pk/ton
Dus zo’n stakker is hij dus nog niet :).
En waar blijft die C63 black series? :D
SimonMc zegt
Oh ja en niet onbelangrijk natuurlijk :
De C63 amg doet 0-100 in 4.5 seconden, en de SLK55 amg black series doet 0-100 ook in 4.5 seconden !
Bron: http://www.mercedes-amg.com
Onder het menu “performance studio”=>”vehicles” vind je o.a. trouwens de specificaties van de SLK55 amg black series terug moest je het niet weten.
Vincentvld zegt
@ CSL, ja en natuurlijk draait een motor enkel om pk’s, nieom koppel, verbruik, duurzaamheid etc. Beetje kort door de bocht van je. Zo kun je ook weer doorredeneren, er zijn tuners die dit vermogen uit 1.6 viercilinders ook kunnen halen, dat lukte vroeger al met de honda civic crx en zulke auto’s. Gingen ze lang mee? Nee dat niet… Daarnaast MAG een slk niet te veel vermogen hebben, anders snijden ze zichzelf in de vingers met de Sl.
VonStroke zegt
De SLK heeft nu al teveel vermogen, is te zwaar op de neus, handelt niet goed en is niet bepaald communicatief in het stuur. Benieuwd of daar iets aan gedaan is.
@Simon MC: het draait niet alleen om het aantal pk’s en de 0-100 tijden. Je kan 1000pk in een Opel Astra rammen maar daarmee zal ie een Lotus Elise met 180 nooit kunnen bijhouden op circuit als er aan het onderstel, de stijfheid etc etc te weinig veranderd is. Al gaat ie van 0-100 in 2 seconden.
Subfan zegt
maar daarom is de c63 amg natuurlijk ook weer een stuk ruimer, mooier en “some kind of” gezins auto en daarom dus ook stuk duurder
de slk55 is ook mooi enzo maar is gwoon kleiner en is dan meer n autootje voor 2 personen ipv gezin
w0o0dy zegt
Bij mijn weten is de nieuwe 6,2 liter lichter dan de oude 5,4 (in ieder geval de compressorversie uit de SL55 etc….) Tuurlijk is 360pk best veel, maar de nieuwe motor is zoveel beter geschikt voor een auto als deze. Hoogtoerig en iets minder bruut onderin de toerenrange…. De motor mag qua inhoud zelfs wel onder de 5,4 uitkomen…. Als je de inhoud met 20% verkleint en het specifieke vermogen blijft hetzelfde…… dan kom je op 410pk of iets meer….. Kan niet heel erg moeilijk zijn om de slag korter en de boring kleiner te maken…. Veel meer hoef je niet te ontwikkelen…en dan heb je weer een moderne 5 liter motor voor in je andere modellen…..
dekster zegt
ja, maar die 5.4 kan je makkelijker tunen dan die 6.2 ;)
En trouwens, wie wil nu dat de SLK zo’n high-tech motor heeft? Het draait hem vooral rond opwinding en dat heb je volgens mij nu eenmaal meer van de 5.4.
dekster zegt
*Van de= met
floryn zegt
jongens wqe hebben het hier wel over een SLK bij het vorige model moesten we nog behelpen met een 32 AMG ik vind het dan ook niet gek dat er geen 6.2 liter in dit ding ligt als het al zou passen zou het onzin zijn en overdreven
Robin zegt
Gasten 360 pk is veel hoor in zo’n tweezittertje, bijna 70 meer dan in een boxster. Dat is echt al snel. We zijn verwent met M5 en E AMG’s en zo… we kijken teveel naar cijfertjes.
Ik vind dit een erg stoere roadster.
Robin zegt
*wazige interpunctie, hopelijk wel duidelijk.
eXHaust zegt
echt een deftige wagen oor
Jasper zegt
Even 1 ding; mensen die MB gaan vergelijken met welk ander merk dan ook (vooral BMW) sporen van geen kant! MB blijft met elk model ver voor zijn, als je er al van kan spreken, concurrenten! Vind deze facelift inderdaad een hele vooruitgang, maar ik vind dat MB zich meer met Luxe Sedans moet bezig houden (C,E,S….). En nog 1 ding over BMW/Audi ‘liefhebbers’:
Jullie zijn gewoon te arm voor MB en daarom zoeken jullie maar een minder merk! Stakkers
Mustang zegt
Vind deze wel mooier als de vorige en het concept. Alleen jammer dat ze niets aan de motor hebben gedaan. Zo kon hij misschien z’n reputatie uitbereiden.
CSL zegt
@Vincentvld
Ken je de motor die in de Z4M ligt wel?!
6 keer uitgeroepen tot het motor van het jaar!!
Tommy zegt
@ jasper
hahahaha.. jasper toch.. wat is er minder aan bmw en audi boy? lijken mij toch zware concurrenten van mercedes. en mercedes maakt ook sportievere auto’s om in andere markten omzet mee te pikken. logisch toch? maar dat is met alles wat winst oplevert
Ohja.. wat je praat over dat audi en bmw rijders te arm zijn voor mercedes is ook al mening die nergens over gaat. dat prijsniveau ligt helemaal niet zo gek.. maar dat probeer ik je dus al duidelijk te maken hierboven..
ik denk dat jij een mercedes fanboy bent… maar dat is ook maar een mening he?
dekster zegt
Ik wist dat ik die neus als eens eerder had gezien, en nu weet ik ook vanwaar.
@CSL
Who gives a damn sh*t? ;)
KYC zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
a_tomba zegt
raar dat nog niemand iets over het sportpakket heeft gezegd. vind het nl. minder mooi dan de ‘standaard’ uitvoering, terwijl voor mij meestal het omgekeerde geldt.
Timmie zegt
Gelukkig is de echte AMG nog te onderscheiden van degene met “slechts” het sportpakket…
a_tomba zegt
@timmie,
dacht dat het sportpakket op de amg werd bedoeld, zoals het 030 pakket op de e.
Barry330cd zegt
Ziet er beter uit met sportpakket en die AMG ziet er echt goed uit. Prima auto voor wannabee coureurs op leeftijd dacht ik zo ;)
DennieFR zegt
Idd,360pk is ruiiiiim voldoende om de 0-100 sprint in 4,9 sec te doen.
De Cl63 doet er 4,6 over en de Cl65 4,4.
Dus kijk verder dan pk en/of cilinderinhoud en ga op onderzoek uit voor je reageert en loopt te huilen dat het niet genoeg is,want de nieuwe M3 met z’n 400pk doet er 4,9 over,en dat is dus echt te verwaarlozen in real life!!
Nick zegt
Waarom ALTIJD die openwheel monopost-achtige neus bij fabrikanten die een fabrieksteam hebben in F1?
Persoonlijk vind ik de neus van de C-klasse toch heel wat mooier, en aggressiever dan dit.
Trevor zegt
Vindt 360 pk ook nog steeds een beetje tegenvallen… Cijfers zijn wel ok maar toch.. Die zouden we idd ook kunnen halen met een 2,0l 4 cil turbo.. of idd een V6 a la vorige BMW M3 .. beetje optimaliseren en voila…