Volgens George Russell is Mercedes slechter dan Red Bull, die ook niet echt denderend presteren, aldus de Brit.
De Formule 1-testdagen waren weer eens heel erg interessant. Met name omdat de auto’s compleet anders zijn, moeten veel teams opnieuw beginnen. Sommige teams staakten de ontwikkeling van de 2021-audo ten faveure van de 2022-auto.
Denk aan Haas dat sinds de derde bocht van de GP van Bahrein 2021 alle hoop al had opgegeven voor dat seizoen. Of Ferrari, dat ondanks de strijd om de derde positie in het klassement zich wilde richten op het 2022-seizoen.
Kaarten anders geschud
Mercedes gaf ook aan te stoppen met de ontwikkeling van hun W12, alhoewel daar weinig van terecht is gekomen. In de tweede seizoenshelft waren de Mercedessen beduidend sneller. Stiekem toch een beetje doorontwikkeld.
Enfin, nu de lijken de kaarten anders geschud. Lewis Hamilton gaf al aan dat Mercedes absoluut niet meegaat doen om de knikkers. Nu doet George Russell ook een duit in het zakje:
De auto stuitert behoorlijk en als je erin zit is het niet heel comfortabel. Maar dat interesseert mij eigenlijk niet, als de snelheid er is. En op het moment, de snelheid is er gewoon niet. Het ziet ernaar uit dat we een stap achter onze concurrenten staan. We hebben een hoop werk te doen tussen nu en volgende week. We moeten zien te begrijpen waarom Red Bull en Ferrari op elk vlak beter zijn dan wij.
George Russell, doet een meesterlijke Hamilton-impressie.
Mercedes slechter dan Red Bull en Ferrari
Maar daar houdt het niet op. Hij is niet alleen niet onder indruk van de prestaties van zijn eigen team, ook vindt hij eigenlijk Red Bull en Ferrari ook niet bijzonder.
Ik denk niet dat ze (Ferrari en Red Bull, red) exceptioneel zijn. Wij zijn gewoon niet zo goed als we willen zijn om eerlijk te zijn. De Ferrari en Red Bulls staan waar ze horen, wij staan allen een stap terug.
George Russell, doet ook Hamilton-esque steken onder water.
Uiteraard liggen de prestaties van Mercedes onder een vergrootglas. Ze zijn al jarenlang de absolute favoriet. Om het een beetje spannen te laten lijken, hadden Hamilton en co het altijd moeilijk, om alleen in de kwalificatie en race voluit te gaan en ‘ineens’ toch snel te zijn. Verstappen (en diverse andere coureurs) hebben al aangegeven dat Mercedes deze tactiek altijd hanteert.
Sandbaggen?
Als je kijkt naar de telemetrie zie je dat ze bij Mercedes vaak erg vroeg van het gas gaan en vrij laat erop. Tel daarbij op dat de auto’s waarschijnlijk behoorlijk volgetannkt zijn en je hebt zo twee tot drie seconden gewonnen.
Wel is het porpoising een issue. De Mercedes stuitert als een malle en dat is niet iets dat je laat gebeuren om te zandzakken.
Ook kan het zijn dat Mercedes dankzij hun revolutionaire auto een surplus aan downforce hebben gevonden die ze nog even moeten zien te managen. Het is niet ondenkbaar dat de eerste races de snelheid er nog niet helemaal is, om na een paar races het hele veld op te rollen. Russell lijkt het daarmee eens te zijn:
Ik geloof dat de jongens erbovenop zitten. De potentie is er, we moeten alleen uitvogelen hoe we die potentie kunnen vinden en gebruiken.
George Russell, begint alvast de jongens in de fabriek te bedanken.
Via: Formula 1.com
Foramen zegt
Een slecht jaar voor Mercedes en tegelijk twee of drie andere teams voor de winst zou best leuk zijn.
rolov zegt
@foramen: zeker
dawwg zegt
Russel is duidelijk MBs en Lewis’ fall-boy voor de media. Vrees dat het tactiek is; maar zou erg goed voor de sport zijn als MB een keer team #3 of lager is dit jaar !
Richmond zegt
Russell is goed opgevoed in de Mercedes doctrine en propaganda
pomoek zegt
Het zou mooi zijn als ze er niets van bakken dit jaar. Maar ik ben er bang voor. Ik vermoed dat er een enorme ontwikkelpotentie zit in de MB. Het is een goed doordacht concept dat duidelijk een hoop downforce genereerd. Nu nog een kwestie van fine tunen de komende 5 races en je hebt weer een raket. Vergeet niet dat er 23 races zijn. Je kan best de eerste paar races gebruiken om je concept goed uit te werken. Er zijn er daarna nog genoeg over om te winnen.
Richmond zegt
@pomoek: yes maar de budget cap en Aero ontwikkel cap beperken je mogelijkheden
Rick-dos zegt
Laten we niet vergeten dat Mercedes tot aan Baku inderdaad niet zo snel was. Het begon beter met ze te gaan nadat Pirelli de banden had aangepast naar aanleiding van de klapbanden van Verstappen en Stroll. Ik vermoed dan ook dat ze aan het begin van dit jaar niet de te kloppen auto zijn maar dat ze wel bovenaan meestrijden.
Ferrari lijkt inderdaad sterk maar de vraag is kunnen ze ook gedurende het jaar goed door blijven ontwikkelen. Dat is altijd hun grootste achilleshiel geweest. Blijft Red Bull over en ik denk dat de te kloppen auto wordt.
Waar ik nog wel mijn vraagteken bij heb zijn de motoren. Hoe zijn daar de verhoudingen van want daar heb je nog niemand over gehoord. Kan Mercedes bijvoorbeeld op power alleen het gat dat ze hebben op aerodynamisch vlak dichten. Ze hebben vorig jaar sinds de race van Amerika laten zien dat ze nog veel vermogen er uit konden halen.
mrporter zegt
Ik geloof er helemaal niks van. Liegen nog erger dan Poetin bij Mercedes.
flyerbunch zegt
Ze hebben een week de tijd om het porpoising eruit te krijgen. Aan de ene kant hoop ik dat ze een verkeerde design filosofie hebben gevolgd en stiekem dit hele seizoen last zullen hebben, maar Red Bull heeft net als Mercedes vele knappe koppen en het was geen geluk dat men het er binnen een paar dagen anders voor de dag kwam. Dus als men bij Mercedes een andere vloerplaat erop plakt, minder brandstof rijdt en dan de motor opendraait zullen ze echt wel weer domineren helaas. De simulator liet al meer dan een seconde verschil zien tov de klassieke vorm. Ze zullen er wel staan tijdens qualifying!
mc96 zegt
Die veel kleinere sidepods vallen natuurlijk wel heel er op. Maar heb nog niet heel duidelijk kunnen krijgen wat de filosofie er achter precies is. Minder luchtweerstand want kleiner frontaal oppervlak? Betere stroming van de licht over de bovenkant van de bodemplaat? Vaak zit de grote winst niet in de grote veranderingen maar juist in de finetuning. Het zou best eens kunnen dat Mercedes zich dit jaar een beetje heeft vertild aan de aerodynamica.
mashell zegt
Alstublieft, meer informatie over de Mercedes sidepods dan je lief is: https://www.youtube.com/watch?v=pP6T1comENg
ericc zegt
Eerste wedstrijd een 1-2 denk ik…… typisch Toto, uitschijnen dat ze traag zijn en eerste wedstrijd top!
drdre1 zegt
Zou de PR/positionering van Merc qua externe communicatie hen ook parten gaan spelen in de verkoop van personenwagens? Het is tekenend dat vrijwel iedereen denkt dat Merc liegt, omdat hun acties in ’t verleden weinig overeenkomst lieten zien met hetgeen ze concurrentie en de media wilden doen geloven. Als ik nou zo’n gladde verkoper bij de dealer tegenkom… Denk dat ik nu wel 3x nadenk voordat ik er een koop.
mashell zegt
Natuurlijk niet. Iedereen heeft de vrije keuze om te doen wat ze goed achten tijdens de wintertest, het achterste van de tong laten zien doet niemand. Zeggen “wij zijn het snelste” doet ook niemand want dat is arrogant en kan alleen maar negatief werken. Winnen is wat auto’s verkoopt en dat lukt Mercedes nog best aardig. Niks mis met wat Mercedes doet, van alles mis met mensen die zo dolgraag aan de wintertests willen aflezen hoe de verhoudingen liggen, waarom???
fordnut zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Design_Driven zegt
Mercedes 1 en 2 dus aankomende Zondag.
Ik geloof er helemaal niks van behalve dat Russel geslaagd is voor zijn Mercedes PR cursus.