Heb je net als Sacha geen 650K voor de aanschaf van een SLR McLaren in je spaarvarken, maar ben je wel smoorverliefd op het merk en de prestaties? Dan kan de SL65 Black Edition misschien uitkomst bieden. Die zal grofweg zo’n anderhalve ton goedkoper zijn, maar vergelijkbare prestaties leveren. Met een twin turbo V12 met vernieuwde turbo’s en een zeer streng dieet, moet de de SL Black Edition de prestaties van de SLR kunnen evenaren.
Er is rijkelijk gebruik gemaakt van carbon onderdelen, alleen de deuren zijn nog standaard. Het metalen vouwdak is vervangen door een vast carbon dak, waardoor tevens de motoren die werden gebruikt om het dak te openen en te sluiten achterwege gelaten konden worden. Al met al is ongeveer 300 kilo bespaard ten opzichte van een normale SL. Wanneer je dat combineert met meer dan 650 pk vermogen, dan zou Mercedes zomaar ineens een kannibaal in de familie kunnen hebben. Persoonlijk zou ik dan namelijk niet meer doorsparen voor de SLR.
Kennis opgedaan bij de ontwikkeling van de Black Series modellen, sijpelt uiteindelijk door naar toekomstige AMG modellen. In juli zal de SL65 Black Edition voor het eerst te zien zijn tijdens de Duitse GP. De officiële presentatie zal eind van het jaar plaatsvinden. Tot die tijd zullen er de nodige spyshots opduiken, zoals bijvoorbeeld deze kiekjes van het Britse Autocar.
Danger zegt
Wat een lelijk ding met al die zwarte stickers! :D
Maghrebi zegt
Ik vindt die nieuwe SL echt prachtig mooi.
Deze is natturlijk nog beter.
Waar staan de specs dan ?
dennis_hallo zegt
volges mij word die auto best wel gruwlijk duur en snel :P:P
Breinstein zegt
de specs in rechte lijn zouden misschien wel gelijk kunnen liggen aan een SLR, maar ik denk niet dat een V12 in het vooronder even makkelijk de hoek om gaat.
Dennis zegt
@Danger: Nou inderdaad. Ik zou die stickers er ook meteen afhalen.
JPS zegt
-edit: got it-
Verder een zeer vette bak :P
victor zegt
mislukt was de slr met die ehh mannelijk geslachtsdeel op de motorkap, gelukkig deze heeft het niet dus sasha kopenkopenkopen
Alwood zegt
maar waarom dan geen 600pk 63-Black? das toch veel leuker? Die geblazen V8 doet de SLR onderscheiden van bijvoorbeeld een Pagani.
Ik heb zelf nog nooit in een V12 gereden maar het lijkt me toch meer een motor voor in een comfortabele luxe-wagen dan in een ‘racy’ Black Series.
DennieFR zegt
300kg lichter…Dat noemen we nog eens gewichtsbesparing :d
Yellomello zegt
je mag er wel lekker met vol gas Amsterdam door tuffen… strepen trekken door de stad, jammie! Dit soort auto’s zijn toch wel motivatie om maar eens een staatslot te kopen… als ik moet sparen ben ik ergens in het jaar 2532 klaar schat ik :(
Simon zegt
“Het metalen vouwdak is eveneens van carbon”
Deze zin loopt ietwat vreemd, vrienden!:P
sacha zegt
En toch ben ik nog niet overtuigd van het feit dat het een 12 cilinder wordt… Niet gehinderd door enige kennis van zaken gok ik eerder op een V8.
robbie zegt
Het metalen vouwdak is nu van carbon, maar het is geen vouwdak meer. De daklijn van deze auto is namelijk compleet anders. En het dak kan ook niet meer open.
-edit: Dank u collega. Ik heb het bericht aangepast.-
Bunzing zegt
Ik dacht dat het hele klapdak vervangen zou worden door een vast dak????
iemand???
verder wel een zeeeer bruute bak:D
zwaantje zegt
@ Dennis en Danger.
Ik hoop dat dat sarcastisch bedoeld is, want anders kun je je beter meteen voor de trein gooien.
sus zegt
Dit belooft wel een zeer snelle wagen te worden.
Als ze verder gaan op basis van de v12 biturbo kunnen ze al vertrekken van 612 pk en 1000 nm(slik). Een vriend van me heeft al met een sl65 amg gereden en hij zei dat die ervaring met niets te vergelijken is.
(Ferrari 575, aston martin vanquish , ter vergelijking…)
Als ze er dan nog eens 300 kilogram afdoen en wat pk’s erbij..
Eventueel ook wat Nm’s maar dan moeten ze met een nieuwe versnellingsbak op de proppen komen.
Dan zullen er weinig wagens zijn die aan deze wagen kunne tippen.
Ik denk dan in eerst instantie aan een murcielago lp 640 maar deze heeft het koppel niet om in rechte lijn te wedijveren.
Hij zal ongetwijfeld zijn voordeel halen uit zijn vierwielaandrijving.
ik zou er in ieder geval mijn hoofd niet over willen breken hoe ik deze gigantische power tot op het asfalt zou brengen op 2 wielen.
sacha zegt
Voor robbie:
sus zegt
Hehe, die testdriver heeft zeker een ei onder zijn gaspedaal gelegd om met zo een monster op besneeuwde wegen te gaan rijden.
Citrofiel zegt
Ja, qua prestaties is het een kannibaal, maar qua uiterlijk niet. Hij lijkt voor de leek nog steeds gewoon een SL, en iemand die graag opvalt (dat willen supercar-rijders bovenal, zelfs boven de prestaties, gezien de vele supercars die juist in steden rijden) zal gewoon de SLR kiezen. Voor degene die gewoon een heel snelle Merc wilde waren er al veel andere alternatieven.
Racer X zegt
Ik vind de nieuwe SL stukken gaver dan de oude, zeker in AMG trim. Ik pleit voor een Autoblog test zodra de SL65 Black Series uit is!
Racer X zegt
Waarom komen mijn berichten de hele dag al niet door?
-edit: soms is het automatische spamfilter overactief-
Silverarrow zegt
Hoop persoonlijk ook dat ze de V12 pakken. Het brute geweld van dat motorblok is op zichzelf al indrukwekkend, laat staan dat ze hem in een hypercar met race-ambities plaatsen. :D
SimonMc zegt
300 kg er af?Dan toch iets meer dan ik had verwacht.Ik had gedacht iets meer dan 200 kg.
Maar dan nog weegt hij meer dan 2000 kg !
Ik citeer van de officiële amg site : 2385 kg.Dus nu weegt hij nog “maar” 2085 kg dan?
Niet goed…
melvin zegt
persoonlijk hoop ik dat ze voor een 6.2 v8 met kompressor gaan. toch een beetje dowsizen maar toch dezelfde prestaties als de v12. alleen lijkt me een sl met de specs van een slr teveel kannibalisme. En bovendien zou ik het heel raar vinden om een sl black edition te maken. Ze hebben het al zo moeilijk om dit model het tot 2012 uit te laten zingen. Geef dan de slr meer vermogen. een recenter model waar je naar mijn idee meer winst op maakt en nog mooier is ook.
Melvivio zegt
En oja, was er niet iets van een dag geleden dat het bericht er kwam, dat mercedes zou stoppen met de dikkere V8 :P
ik zei al dat nu wel overal een V12 in gingen proppen. Heerlijk die Duitsers.
SimonMc zegt
@Melvivio: ja, met de V8 diesel, geen benzine.
Tombnolz zegt
Het grote verschil tussen de SLR en deze SL is dat de SL er heerlijk én stoer uitziet, terwijl die SLR er eerder als een indianenspeer uitziet.
Ik heb een kameraad wiens vader met een SL 600 rijdt en die wagen schijnt toch wel redelijk moeilijk te besturen. Vooral veel last van aquaplanning en je moet er goed je kop bijhouden. En dan spreken we hier voer 517 pk en 300 kg meer op de weegschaal…
IPA35 zegt
de brabus v12 is ook prut waarom dit dan niet??
wilco zegt
Ja, deze koop ik sneller dan SLR. Dit is een betaalbaardere topuitvoering die minstens zo snel is.
GijsSpierings zegt
@Wilco:
Wat je maar betaalbaar vind he..
autoblogger zegt
Nog een nieuwe foto: http://www.autojunk.nl/pix/view/141718