De AMG GT Roadster moet helaas het veld ruimen. Gelukkig komt er wel wat leuks voor terug.
Na tien jaar komt er eindelijk weer een nieuwe Mercedes met de legendarische letters S en L op de achterkant. Het verschil met tien jaar geleden is dat we nu al een Mercedes AMG GT hebben. De vraag was dus hoe de nieuwe SL zich tot deze auto ging verhouden.
In plaats van de SL neer te zetten als luxe cabrio om het onderscheid met de sportieve AMG GT duidelijk te maken, doet Mercedes juist het tegenovergestelde. Ze positioneren de SL nadrukkelijk als een sportievere auto dan zijn voorganger. Daarmee komt de SL dus wel heel erg in het vaarwater van de AMG GT, en dan vooral de AMG GT Roadster. De SL krijgt zelfs net als de AMG GT een softtop.
Het vermoeden bestond daarom dat de AMG GT het veld zou moeten ruimen. Inmiddels weten we meer. Dit vermoeden is nu bevestigd door Philipp Schiemer, die vorig jaar Tobias Moers opvolgde als CEO van AMG. Hij geeft tegenover Car and Driver aan dat de AMG GT Roadster uitgefaseerd zal worden met de komst van de SL.
Gelukkig betekent dit niet dat we in zijn geheel afscheid moeten nemen van de AMG GT. Mercedes zal de coupé namelijk nog wel gewoon naast de SL blijven leveren. Daarmee krijgt dit model een lange levenscyclus, want de AMG GT loopt nu ook alweer 8 jaar mee. Met een facelift (de tweede al) moet de auto er nog een tijdje tegenaan kunnen.
Naast het design zal ook de aandrijflijn van de AMG GT een update krijgen. Er gaat namelijk ook een hybride variant komen. Schrik niet: Mercedes gaat er geen vierpitter in stoppen. De hybride zal gewoon de V8 houden.
De AMG GT Roadster (die misschien nog wel fraaier is dan de Coupé), zal helaas niet meer heel lang te bestellen zijn. De nieuwe SL wordt namelijk dit jaar nog geïntroduceerd. Gelukkig zien de eerste beelden van de nieuwe SL er veelbelovend uit.
Bron: Car and Driver
neal zegt
Andersom had veel beter geweest… SL eruit en een pure sportwagen houden
Benny_Weisz zegt
@neal:
Idd….. liever een echte AMG!!!….zo eentje met een 4-cilinder en een elektromotor
welkom101 zegt
@neal: die sl is er al uit
karhengst zegt
SL staat voor Sport Leicht / Super Leicht
GT voor Gran Turismo
Afgaande op de naamgeving zou je eigenlijk denken dat ze vanaf het begin af aan de badges verwisseld hebben. De SL is de ultieme wagen voor de lange afstand, de GT juist de volbloed sportwagen. Dus wat dat betreft kan ik wel begrijpen dat ze de nieuwe sportwagen SL noemen, simpelweg om dat label niet verloren te laten gaan wanneer er dan toch geschrapt moet worden.
GT’s heeft het merk sowieso nog genoeg in het gamma zitten in de vorm van de CLS bijvoorbeeld.
petroldrinker zegt
Helaas, ondanks de historie achter de SL, is het toch ook wel echt een naam wat meteen gelinked word aan ouwe bejaarden die nog 1x een cabrio willen… heel ander publiek dan de GT roadster gok ik zo
Edge zegt
Kijk, dit klinkt al een heel stuk logischer. De afgelopen jaren wilde Mercedes maar niet toegeven dat de beide auto’s in elkaars vaarwater zitten, maar nu is het hoge woord er dan toch uit.
Ik vraag me wel af waarom Mercedes de AMG GT dan niet meteen helemaal de nek om draait en daar een coupéversie van de SL voor in de plaats aanbiedt. Voor ons als autoliefhebbers is het hartstikke leuk dat er straks echt onderscheid is tussen de dichte Mercedes sportwagen en de open Mercedes sportwagen, maar voor Mercedes zelf zou het toch veel handiger zijn om een SL Coupé te doen? Dan ben je meteen van dat meer dan 8 jaar oude platform af en kun je mooi schaalvoordeel halen uit het feit dat de SL en SL Coupé grotendeels hetzelfde plaatwerk gebruiken, hetzelfde platform gebruiken en dezelfde interieurdelen gebruiken.
eklasse zegt
@Edge: omdat er nog een hele rits aan special- en final editions van de AMG-GT geleverd gaan worden.
mashell zegt
Mijn stelling is dat de huidige AMG GT ontwikkeld is om de SL op te volgen. Maar toen bedachten de paarse broeken dat AMG een “zelfstandig” merk moest zijn in plaats van een label. Ze moesten een eigen model in de bovenkant van de markt hebben en kregen toen de SL toegewezen die ze toen maar AMG GT genoemd hebben. Luide motoren er in, stugge vering en klaar is Klara.
ukbob zegt
Altijd maar die focus op sport, AMG, Nurburg ring tijden en al dat soort fratsen. De SL was juist de uitzondering op deze regel, de cabrio om lekker mee langs de moezel te cruisen. Lijkt er dus op dat er voor die doelgroep in de nieuwe plannen gaan auto meer komt..?
grandmasterb zegt
Ik vind de AMG roadster fraai, maar tijdens een proefrit ermee constateerde ik dat die rijdt als een oceaanstomer, verre van sportief, dat hebben de Italianen veel beter voor mekaar.
TT225man zegt
Schitterende auto die AMG GT Roadster inderdaad, maar vond het voor dagelijks gebruik juist weer veel te bruut.
Ben toch maar voor de echte “oceaanstomer” als “daily driver” gegaan (S63 cabrio), die je zowel bruut kan rijden (in S+ en Race mode) als cruisend naar (en in) de zon (in Comfort en Sport mode), wel vrij direct stuurt (in tegenstelling tot de non-AMG modellen) maar desondanks nooit te stuiterig wordt.