Mercedes’ nieuwe Sport Leicht rockt een bolletjesgrille, en wordt leverbaar met vermogens variërend van 367 tot 630 pk.
Geheel volgens Mercedes’ marketingstrategie kregen we vorige week voorafgaand aan de Los Angeles Autoshow de ‘gelekte’ Mercedes SL facelift te zien, in de vorm van de dikste AMG-uitvoeringen. Vandaag krijgen we ook de mindere goden voorgeschoteld, met bijgaand alle specificaties van wat tot de komst van de S-Klasse cabrio Mercedes’ open vlaggenschip was.
Ronder design
Naast de reeds genoemde bolletjesgrille zien we een vooral meer afgerond design op de SL. De pre-facelift kenmerkte zich door scherpe, agressieve lijnen, dit model gaat weer meer terug naar de ronde designtaal van de vorige generatie(s).
V6, V8, of V12
Naast de SL63 en SL65 zien we nu ook de SL500 op de foto, de achtcilinder voor wie meer dan 5 liter aan slagvolume iets te gortig is. Uit zijn 4.663 cc V8 tovert de auto nog steeds 455 pk en 700 Nm, niets om je voor de schamen dus. De instapper is de SL400, met 3.0 V6. De 367 pk / 500 Nm sterke motor weet de koets nog in 4,9 seconden naar de 100 km/u te sleuren, slechts negen tienden langzamer dan de SL65. De topsnelheid is in alle gevallen afgeregeld op 250 km/u.
De strakgetrokken SL wordt vanaf april 2016 leverbaar, met als grote vernieuwing de negentraps automatische 9G-TRONIC-transmissie, gekoppeld aan vijf rijprogramma’s (eco, comfort, sport, sport+, indvidual) en Active Body Control met curve tilting-‘meeleunfunctie’ in de bochten. Dit laatste zagen we debuteren in de S-Klasse Coupé. Het variodak is tot een snelheid van 40 km/u bedienbaar.
mulsanne zegt
Mooie auto
Al kan ik ooit wennen aan die achterkant
Die lijkt maar niet te veranderen , al jaren het zelfde
Maar verder niks mis mee
bartteeuwen zegt
@mulsanne: Is dit in de basis niet ook nog altijd de SL uit 2001?
bartteeuwen zegt
@bartteeuwen: De R230 uit 2001 en nu de R231 dus
mulsanne zegt
@bartteeuwen: ja ..zou best kunnen
Maar waarom dan toch die achterkant …..die hele auto is zn beetje ” bijgeslepen” afgelopen jaren
jochempie zegt
@bartteeuwen: dan zou je de wielbasis even naast elkaar moeten leggen
amgmerc zegt
Lelijk snorretje
fmgarcia zegt
@amgmerc: Haha ja hipster. De vorige was een beetje een gaymobiel, deze is gelukkig weer wat stoerder geworden!
poeperman zegt
Variodakis… Had zo de Griekse variant van Vtec kunnen zijn.
pomoek zegt
Ik wordt een beetje onrustig van het interieur, zoveel materialen en glimmertjes…
berlinetta zegt
@pomoek: Ohja, het interieur was ik nog vergeten te noemen. Mercedes heeft momenteel eigenlijk 4 soorten interieurs in haar gamma:
1. De sterk verouderde interieurs die je ziet in de duurdere modellen;
2. De mooie interieurs in voornamelijk de goedkopere modellen, maar die worden verpest door die tablet;
3. De kitscherige interieurs in de S-klasses. Persoonlijk vind ik het wel fraai vorm gegeven, maar kan me voorstellen dat niet iedereen het mooi vindt.
4. Het enige interieur waar ik niks op heb aan te merken: dat van de AMG GT. Prachtig.
martinus zegt
@berlinetta: U bent geen liefhebber van de beste autofabrikant van de wereld begrijp ik?
berlinetta zegt
@martinus: Oh jawel hoor, vind het een geweldig merk. Maar dan hoef ik nog niet alle interieurs mooi te vinden. En een echte autoliefhebber kan ook benoemen wat hij niet mooi vindt aan een auto.
fit4fun zegt
@martinus: ligt er maar net aan wat je onder “beste” verstaat? Qua garantie, betrouwbaarheid, roestpreventie, value for money of service kun je elders vaak beter terecht :-)
MAB zegt
@berlinetta: je hebt het zo mooi beschreven dat ik hier zelfs even een screenshot
pomoek zegt
@berlinetta: Vaak zie je bij een facelift, niet alleen bij MB ook andere fabrikanten doen het, dat het interieur wordt opgefrist met wat chromen randjes en accenten. Daar wordt ik in de regel niet vrolijk van, het doet af aan het oorspronkelijke ontwerp.
berlinetta zegt
@pomoek: Dat is hier ook het geval. Je ziet tussen alle lapjes leer en glimmertjes het basisontwerp uit het vorige decennium terug. Zeker voor een auto uit deze prijsklasse vind ik dat niet kunnen.
berlinetta zegt
Opzich vind ik de facelift best goed gelukt. Het is wat mij betreft weer de mooiste SL sinds de versie met de twee ronde koplampen van een aantal generaties terug (iemand die de typenaam weet?) Daarna ging het wat mij betreft alleen maar bergafwaarts. Dit is eindelijk weer een goede stap in de richting.
Alleen die mustache aan de voorkant? Nee, gewoon nee. Het lijkt wel alsof dat de nieuwe trend wordt. Bentley heeft de Continental ook al een gewiekste snor gegeven.
Verder vind ik het opvallend dat de SL65, een ‘Sport Leicht’-auto met een monsterlijke beul van een motor, in 4 sec naar de 100 gaat? Dat valt me serieus tegen. De versie die ik dus zou nemen is de SL400. Snel genoeg, de lichtste van allemaal waarschijnlijk en als je een lange rit naar Zuid-Europa wil rijden, rij je niet van pomp naar pomp.
Eindconclusie: Ik zou een AMG GT kopen. Ik ben nog niet bejaard.
bartteeuwen zegt
Jij bedoelt denk ik de R230 uit 2001. In de basis lijkt deze nieuwe daar nog steeds heel erg op (vooral vanaf de zijkant, de vorm van de deuren e.d.)
berlinetta zegt
@bartteeuwen: Jep die. Mooiste SL wat mij betreft. Lijkt op de SLR, welke ik eveneens fantastisch vind.
rovadepo zegt
@berlinetta: mooiste SL van laatste tijd of bedoel je van alle? 300sl , 190 SL en Pagode zijn toch nog wat mooier..
berlinetta zegt
@rovadepo: Ik bedoelde van de laatste tijd. Die pagode en de 300SL zijn nog wel wat eleganter ;)
gregorius zegt
@berlinetta: Precies.
En als de AMG-GT niet beul genoeg is, valt een 2e hands SLS nu in de prijs klasse van een nieuwe SL65. Lijkt me dat die SLS daarna ook minder hard geld gaat verliezen.
viezefreddyw zegt
@gregorius: De SLS blijft een auto met een hoge meerwaarde. Tegenwoordig ben je ruim 2 ton kwijt voor een heel net exemplaar met weinig kilometers. Daarnaast is de SLS de mooiste auto die gebouwd is door Mercedes in misschien wel de laatste tien jaar. Naar mijn mening is het de mooiste auto die gebouwd is door Mercedes in , pak ‘m beet, 30 jaar. Zowel de Roadster als de Coupe blijven schitterende auto’s.
gtwillem zegt
@berlinetta:
SL Typenamen:
W198 (300 SL gullwing en roadster)
W121 (190 SL Roadster)
W113 (Pagode)
R107 (Die SL die je in elke jaren 80 film zag)
R129 (Vierkant jaren 90 model)
R230 (de mooiste ;-))
R231 (huidig model)
406_v6 zegt
@gtwillem: kleine correctie: de W113 is veruit mooiste, prachtig tijloos en elelgant ontwerp van Paul Bracq ;-)
406_v6 zegt
@406_v6: tijdloos…
406_v6 zegt
@406_v6: en elegant…. pfff…. te weinig koffie op geloof ik, nog niet scherp qua spelling…
gtwillem zegt
@406_v6: je hebt volkomen gelijk. Een van de mooiste ontwerpen ooit. Mijn pa heeft er jarenlang geleden een gehad. Nooit moeten verkopen, is nu een hoop waard!
henkhupelschoten zegt
@gtwillem: Paul bracq, de beste tekenaar aller tijden. ben blij dat ik een van zij creaties rond mag rijden!
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: jij hebt een Pagode? Nice!
henkhupelschoten zegt
@gtwillem: Uhum.. Had er bij moeten zetten, mn w108 is ook door hem getekend, heb geen geld voor een pagode :-(
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: Deze was ook bedoeld voor @406_v6: Sorry mannen!
406_v6 zegt
@henkhupelschoten: 6 of 8 pitter??
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Die W108 is ook schitterend. Mijn neef heeft die een tijdje gehad. Heerlijk om daarmee over de weg te zoeven.
scottishcarspotter2000 zegt
@henkhupelschoten: de verkoopplannen zijn van de baan dan?
406_v6 zegt
@henkhupelschoten: wat voor model rij je?
lekbak zegt
@berlinetta: de instapper heeft evenveel vermogen als een c55 van tien jaar geleden. Absoluut genoeg vermogen voor een flinke grijns kan ik je vertellen.
mb10 zegt
@berlinetta: helemaal mee eens heb je ook een 2 zitter en ik denk dat je een betere nekkendraaier hebt als een sl
Dutchdriftking zegt
Opzich niet verkeerd, maar doe mij maar een AMG GTS. Komt er ook nog een blackseries?
gtwillem zegt
Het is een geslaagde facelift, absoluut. Alhoewel die AMG er niet uitziet, al die ongepaste carbondetails op een 1800kg zware Mercedes tweezitter is een beetje ongepast. Dus de 400 of 500 nemen, ziet er al veel chiquer uit.
De 65 is wel een raar geval, want eigenlijk is dat al een 11 jaar oud blok, in de SL65 AMG (R230) van 2004 had de V12 al 612 paarden. Dus neem een nieuwe SL500, en een SL65 AMG met weinig kilometers voor erbij en je bent alsnog goedkoper uit dan een nieuwe SL65…
MaartenD zegt
Hoe je het went of keert de SL-serie blijft een oudelullenbak en daarnaast lijken de verhoudingen niet te kloppen als je hem van de zijkant bekijkt. Alosf ze een hoekig gevormde doos rond hebben proberen te vormen wat niet helemaal lukt….ik zou doorsparen voor de GT die wel een mooi lijnenspel heeft
lambo4all zegt
@maarten020: ik hoor graag de definitie van een oudelullenbak van je..
MaartenD zegt
@lambo4all: een auto waar voornamelijk oudelullen inrijden
lambo4all zegt
@maarten020: aan de auto ligt het gelukkig dus niet.
VW golf R zegt
9 bak, worden er steeds meer. Gaat steeds meer op een vrachtauto lijken. Ben je aan het rijden hoor je alleen je auto maar elke keer overschakelen, dan ben je wel blij met een automaat.
406_v6 zegt
@smitjestekkie: je merkt vrijwel niet dat de automaat schakelt, Mercedes automaten grenzen wat dat betreft aan het perfecte.
berlinetta zegt
@406_v6: Ik hoor anders juist vaker in rijtesten dat de automaten van Mercedes niet zo geweldig zijn. De ZF-bakken van BMW en Jaguar doen het beter.
406_v6 zegt
@berlinetta: De ZF 8-bak is zeker een goede automaat, de nieuwe 9-traps voor de FWD en 4wd auto’s met de motor dwars voorin is daarentegen nog niet je dat; voornamelijk software zegt men, maar er is blijkbaar nog geen fabrikant die deze automaat goed werkend heeft. MB kent daarentegen weinig problemen met z’n 5,7 en 9 traps bakken.
viezefreddyw zegt
Ik vind het een geslaagde facelift als je het mij vraagt. Ter vergelijking met de vorige generatie vind ik hem weer wat chiquer ogen en een SL hoort een best chique auto te zijn. Een AMG versie hoeft voor mij niet, de SL400 is snel zat en je hebt nog enig comfort. Zo in het blauw vind ik het een prachtige wagen, een mooi beige interieur er in en goed gevuld in de opties en je hebt een schitterende cruiser. Voor het sportievere werk zou ik gaan voor de AMG GT. Komt er van de AMG GT nog een roadster versie? Als dat zo is en je wilt sportief open rijden, dan de AMG GT voor mij, wil je lekker open cruisen, de SL400.
henkhupelschoten zegt
Blijf de vorige generatie mooier vinden, ik ga voor de s-cabrio, in het groen. Jammer dat ze het interieur niet vernieuwd hebben.
scottishcarspotter2000 zegt
Ik ben er wat het uiterlijk betreft nog niet helemaal uit. Iedereen vindt hier dat de 400 ‘genoeg’ is, en dat de 65 AMG geen meerwaarde heeft, oproep aan @wouter: kun je je nog een huisverbod bij AMG permitteren en even laten zien dat die wel degelijk meerwaarde heeft? ?
406_v6 zegt
@scottishcarspotter2000: Het is een cabriolet, die zijn bij uitstek gemaakt om relaxt mee te toeren met de kap/dak neer, waarom zou je daar in vredesnaam zo’n zenuwachtige AMG V8 in willen?? Koop dan gewoon een S coupé… alhoewel dat weer een lekkere autobahn cruiser is.. conclusie AMG V8 = overbodig. (Zeg dus niet dat ie niet leuk is…)
dberkwood zegt
Na het zien van spionagefoto’s laatst had ik gehoopt op een geslaagde facelift. Wat betreft de standaard SL is het wel geslaagd vind ik, maar ik heb mijn twijfels bij de AMG. De zwarte snor (bij gebrek aan een beter woord) aan de voorkant helpt de lijnen niet. Ik ben benieuwd of dat onderdeel uitmaakt van een Night- of Carbon-pakket, aangezien de spoiler achterop ook zwart is. Hopelijk komt de configurator van de nieuwe SL snel online. Wel top dat de V12 in de SL65 gewoon behouden blijft!
fit4fun zegt
Model lijkt mij wat overbodig geworden door de ruimere 4 zits cabrio’s en de sportievere modellen van MB zelf….
clarkson zegt
De achterkant blijf ik een volledige misser vinden. Als ze de lijn van de amg gt hadden gebruikt was dit een 300x mooiere auto geworden. Het frontje ziet er echt super uit. Maar de achterkant verpest het voor mij. En voor de rest is het natuurlijk super. Prestaties en uitrusting zo gek als je het maar wil, het kan.
bofkont zegt
Heerlijk de ultieme cabrio cruiser!
vondudenstein zegt
@bofkont: Ultiem? Nouja, ik neem aan dat dit vast en zeker een technisch hoogstandje is. Maar bij ultiem horen ook ultieme looks toch? Ik vind het best een saai ding om eerlijk te zijn. Met alle respect voor de auto hoor.
Maar als je dit vergelijk met een Aston :) Dan heb je toch direct je keuze gemaakt! Of als binnenkort eindelijk die Jag XK eens wordt vervangen en met een cabrio komt. Zoals F-type > elk ander ‘open dakkie’ :P Wellicht beetje een fanboy opinie. Achja :P
bofkont zegt
@vondudenstein: Het is idd een persoonlijke keus, zo’n SL is een heerlijke open cruiser, hoog comfort/ en best vrij vlot.
kilum zegt
Eigenlijk slaat dit als AMG nergens op. Als je een cabrio koopt koop je dat om mee te cruisen. Dan is het beter om wat meer comfort en minder vermogen te hebben. Ik zou hem zelf dan ook altijd als SL500 of SL400 aanschaffen. Dit zal meestal niet je enigste auto zijn als je dit koopt. Ik zou dan zeggen koop je dichte variant CLS o.i.d. als AMG.
lekkaah zegt
@kilum: Onzin, er is weinig leukers dan in een Boxster S/andere sportcabrio te hoeken met open dak
mashell zegt
@lekkaah: waar een Boxster een speedboot is daar is een Mercedes SL een cruiseschip, niet helemaal hetzelfde dus. Die AMG versies van de SL zijn gewoon volkomen belachelijk. Maar er zijn altijd mensen die graag veel betalen voor het duurste uit de lijst (simpele zielen met teveel geld die denken dat het duurste ook het beste is). Mercedes haakt daar ook op in met de AMG65 modellen.
lekkaah zegt
@mashell: kleine correctie: mensen die andere simpele zielen noemen op basis van bezit zijn simpele zielen
bofkont zegt
@lekkaah: idd met mijn SLK 320 is zo af en toe goed het gas erop best leuk, effe die V6 horen brullen met open dak is gaaf.
pascals zegt
Die achterlichten…?