Eindelijk is alle officiële info van de nieuwe generatie SL-Klasse bekend. We hebben al kunnen genieten van diverse afbeeldingen met die prachtige nieuwe neus en de fantastische AIRSCARF technologie, nu is het tijd voor wat droge feitjes.
De nieuwe instapper, de SL 280, heeft een zescilinder met 231pk. Met de SL 280 en SL 350 omvat de SL-Klasse nu twee zescilindermodellen. De SL 350 wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde zeer hoogtoerige krachtbron, die goed is voor een vermogen van 232 kW/315 pk. Daarnaast is er de SL 500 met V8-motor en het topmodel SL 600 met een krachtige V12.
De nieuwe SL wordt begin maart voor het eerst getoond tijdens de Autosalon van Genève. Op 5 april 2008 volgt de première bij de Nederlandse Mercedes-Benz-dealers. De prijzen? De SL 280 begint bij € 107.751 en vanaf daar gaan we door naar de € 117.544 (SL 350), € 153.226 (SL 500) en € 209.659 (SL 600).
Met de nieuwste generatie van de SL-Klasse zet Mercedes-Benz een traditie voort die al in 1954 begon met de legendarische 300 SL met vleugeldeuren en de eerste SL Roadster in 1957. Sindsdien werden er meer dan 630.000 SL’s geproduceerd. Meer marketingverhaaltjes lezen? Check onderstaande selectie uit het persbericht:
Dynamic Steering-systeem voor sportief rijplezier
De SL-Klasse staat niet alleen voor een fraai ontwerp, maar evenzeer voor rijplezier. De beleving daarvan wordt nu nog intensiever dankzij een nieuwe ontwikkeling, het Dynamic Steering-systeem. Dit optionele systeem is gebaseerd op de bekende snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, die nu nog verder is verbeterd in de vorm van een variabele stuurverhouding. Naarmate het stuurwiel verder wordt gedraaid, neemt de stuurverhouding toe, waardoor het nemen van bochten minder stuurbeweging vergt. Doordat de auto directer reageert, kan de bestuurder (m/v) sportiever sturen. Bij lage snelheden of bij in- en uitparkeren zorgt het Dynamic Steering voor meer comfort, omdat er minder hoeft te worden gestuurd.
Natuurlijk is ook het onderstel van de SL-Klasse van hoge kwaliteit, met “four-link”-wielophanging voor en onafhankelijke “multi-link”-wielophanging achter. Het Active Body Control (ABC), standaard op de SL 500 en SL 600, vermindert de carrosseriebewegingen tijdens het rijden. De SL 280 en SL 350 worden standaard geleverd met 17 inch lichtmetalen velgen en banden in de maat 255/45 R 17. De SL 500 is voorzien van 18 inch velgen met 255/40 R 18-banden. Het topmodel SL 600 onderscheidt zich door 18 inch velgen met tien dubbele spaken met 255/40 R 18-banden voor en 285/35 R 18-banden achter.
Nieuwe sportieve zescilindermotor
Het leveringsprogramma van de SL-Klasse wordt verder uitgebreid met een aantrekkelijk instapmodel in de vorm van de SL 280. De zescilindermotor van dit model levert een vermogen van 170 kW/231 pk en een maximum koppel van 300 Nm, waarmee de roadster in 7,8 seconden van 0-100 km/u accelereert.
Het brandstofverbruik volgens NEDC-norm bedraagt 9,4 liter per 100 km. Voor de SL 350 is een V6-motor ontwikkeld die met recht het predikaat “sportief” verdient. Het toerental kan oplopen tot 7.200 omw./min. en in vergelijking met de vorige 3,5-litermotor nam het vermogen met 16 procent toe tot 232 kW/315 pk bij 6.500 omw./min. Het maximum koppel bedraagt 360 Nm, de acceleratie van 0-100 km/u duurt slechts 6,2 seconden. Dit gaat echter niet ten koste van het verbruik, dat met 9,9 liter per 100 km 0,4 liter lager ligt dan bij het voorgaande model.
De V6-motor wordt geleverd in combinatie met een zeventraps automatische transmissie met een nieuwe dubbele koppelingsfunctie wanneer er met de hand wordt teruggeschakeld. De krachtigste motoren in de SL-Klasse zijn de achtcilinder in de SL 500 met een vermogen van 285 kW/388 pk en de V12-motor in de SL 600, die met zijn twee turbocompressoren een vermogen levert van 380 kW/517 pk. Ook bij deze motoren kon het brandstofverbruik met 0,4 liter per 100 km worden teruggebracht.
Innovatief verlichtingssysteem voor meer veiligheid
Naast de bi-xenon-koplampen, die standaard worden geleverd op de SL-Klasse, zorgt vooral het als optie leverbare Intelligent Light System voor meer veiligheid onderweg. Dit systeem omvat vijf verschillende verlichtingsfuncties die speciaal zijn aangepast aan de actuele omstandigheden, bijvoorbeeld op de snelweg in twee verschillende standen, afhankelijk van de snelheid, in bochten of bij mist.
Interieur: sportiviteit en comfort in perfecte harmonie
Het interieur van de nieuwe SL-Klasse toont de perfecte balans tussen sportiviteit en comfort met de stoelen, het nieuwe met leer beklede driespaaks stuurwiel en het nieuw gevormde instrumentenpaneel.
Klanten kunnen kiezen uit een uitgebreide reeks van kleuren en materialen om het interieur optimaal aan hun persoonlijke voorkeur aan te passen. De SL 600 onderstreept daarbij zijn positie als topmodel nog extra door exclusief nappaleer en afwerking met populierenhout.
De toch al omvangrijke standaarduitrusting is uitgebreid met het KEYLESS-GO-systeem en een op afstand bedienbare achterklep.
Nog langer open rijden dankzij AIRSCARF
Het als optie leverbare verwarmingssysteem op nekhoogte, AIRSCARF, maakt het mogelijk om vaker en langer met open dak te rijden. Zoals de naam al aangeeft zorgt dit systeem voor een aangename temperatuur door de hoofsteunen als een warme sjaal rond de nek. Deze door Mercedes-Benz ontwikkelde en gepatenteerde technologie werd in 2004 voor het eerst toegepast in de SLK-Klasse en is nu voor de nieuwe SL-Klasse nog verder verbeterd. Bestuurder en passagier kunnen de door hen gewenste temperatuur individueel instellen met behulp van een knop op het portier.
Infotainment: moderne multimedia-technologie in de middenconsole
Voor informatie, communicatie en entertainment is de SL-Klasse ook uitstekend uitgerust met het standaard COMAND-systeem. Dit bestaat uit een CD-/DVD-wisselaar, een tuner en telefoonbedieningspaneel, een lezer voor SD-geheugenkaarten, een Bluetooth-functie voor draadloos telefoonverkeer en een groot 6,5 inch kleurenscherm. Als optie is het COMAND APS-systeem met pan-Europese hard-disk-navigatie, een ingebouwde CD-/DVD-wisselaar voor zes schijfjes en een muziekregister voor zo’n 1000 MP3-bestanden leverbaar. Dit systeem omvat ook de LINGUATRONIC-spraakbesturing.
Dankzij een als optie leverbare media-interface in de middenconsole kunnen voor het eerst ook een iPod, een USB-stick of andere externe geluidsbronnen op het COMAND-systeem worden aangesloten.
Voor een optimale geluidsbeleving kan worden gekozen voor het Harman Kardon “Logic7”-geluidssysteem met een vermogen van 510 watt. Ongeacht of het dak nu open of gesloten is, hiermee wordt de SL-Klasse omgetoverd in een rijdende concertzaal.
Jareth zegt
Mooie bak, geef mij zeker die SL600 met V12 maar.
Alleen 1 Minpuntje : DIE AIRSCARF!!! gatver wat lelijk ik hoop echt voor mercedes dat ze die airscarf een wat mooiere vorm meegeven.
Voor de rest is die auto fanatsisch afgewerkt.
\
kowalsk zegt
ja… die is dus lelijk… voornamelijk door die rare koplampen.
romano zegt
Mwuahh ben niet weg van die nieuwe koplampen
YK zegt
Worden er ook nog veranderingen doorgevoerd bij de AMG modellen ofzow? :?
zweedse chef zegt
Ben er zeker niet weg van…. een enorme tegenvaller op het eerste gezicht.
Vooral vanwege die grille en die koplampen.
Ziet er mij te tupperware-achtig uit, te agressief voor een Mercedes SL.
FiXeR zegt
Crysler Crossfire anyone?
binkie zegt
De voorkant past niet echt meer bij de achterkant, en mooi is ie ook niet..
Nou ja, misschien is het in het echt beter. Soms zijn de lelijkste auto’s in het echt ineens heel leuk, met de 1-serie coupé had ik dat ook- afzichtelijk op foto’s maar een vet bakkie in het echt :)
binkie zegt
@ FiXeR
Nee, dank je wel, hou maar zelf
luc zegt
Voor die prijs koop ik me wel wat mooiers
VonStroke zegt
Vreselijk smoelwerk, past echt niet meer bij de gracieuze lijnen die de achterkant en de het oud model kenmerken. Mercedes gaat hier flink uit de bocht.
emir zegt
De voorkant is naar mijn mening echt niet mooi…die koplampen passen er niet op…voor de rest is de achter kant bijna het zelfde als de vorige generatie sl…mercedes is slecht bezig…
Coen zegt
Mercedes zet de lijn van de C-klasse door naar de SL… hmmm niet helemaal mijn ding maar ik snap wel dat ze weer eens wat moesten veranderen…
Persoonlijk had ik liever de lijn van de slr erin zien terugkomen ..
Maar toch !
ZeRoo zegt
lijkt wel zo’n amerikaan… :-/
Donny zegt
Bah, het lijkt wel een opel!! Wat zonde, hier hadden ze toch iets beters van kunnen maken.
gelukzak zegt
Terug in de tijd, veel lelijker hadden ze’m nie kunnen maken. sukkels !
Walvius zegt
Ik vind de achterkant vande sl’s nog steeds ontzettend mooi! alleen die nieuwe face-lift aan de voorkant is echt lelijk, zonde… hier hadden ze meer werk in kunnen steken.
Tom zegt
Nou die is er niet knapper op geworden…….
DennieFR zegt
Even erg wennen nu,maar het is goed dat ze wat durf tonen en een serieuze aanpassing doen zodat ook iedere leek het ziet.
Leooow zegt
Merc is toch wel goed bezig. Nieuwe modellen zijn toch wel erg nice :)
floryn zegt
als je naar de foto van de bovenkant voorlichten kijkt is het allemaal doordacht en mooi maar de frontale foto staat me erg tegen ik denk dat iker wel aan zal wennen
pilz zegt
Koplampen doen me sterk denken aan de “schele” R klasse. Toch raar dat Mercedes een styling element overneemt van een model waarvan het een publiek geheim is dat het is geflopt.
floryn zegt
met de foto van de bovenkant lijkt het front zelfs een beetje op de bmw 6 serie
kijk maar:
pilz zegt
Krijg ook een beetje associaties met van die oude w210 modellen waar dan een w211 voorkant op geknutseld was…
Incognito zegt
Gewoon per 10 aan Kermisexploitanten, Jan Smit en Grad Damen verkopen.
jonas zegt
Ik vind hem vet, alleen zou ik hem nooit kopen voor dat geld heb je wel iets mooiers
Alexander zegt
Geen AMG modellen meer?
MRTN zegt
€ 107.751 voor een lelijke 6 cilinder?, koop een (BMW) Alpina B3 (kost uit mij hooft tussen de 70 en 80 duizend euro)
Mike zegt
Hij ziet er leuk uit, maar ben nog steeds heel erg tevreden met mijn SL500 uit 91.
Willy zegt
Ik kan het nog steeds niet geloven, als ik die neus bekijk stel ik mij vragen of dit wel een mercedes is en niet een opel speedster ?
Eerst zetten ze bena hetzelfde interieur als opel in de C-klasse en nu een gelijkaardige neus.
En vanachter is die nog steeds mooi, maar er is toch niets veranderd buiten die uitlaten?
sacha zegt
Chrysler Sebring?
apache zegt
De inspiratie voor de afgrijswekkene voorlichten:
BennyB zegt
@ Sacha ja, ze hebben gewoon de koplampjes omgedraaid.
Als er nu SLR ogen opzaten was hij veel leuker geweest.
ColinZ3 zegt
Als ik dan toch een SL koop doe mij dan maar een vorige type AMG.. ik vind deze dus echt lelijk! alleen die koplampen zeggen al geno
eg lijkt mij ;)
WG zegt
ik vind m niet slecht… goede ontwerpen vindt je meestal niet de eerste keer mooi.. en ik vind dat de auto nu een krachtiger gevormd is… wel heftig dat de update zo snel komt.. of gaat de tijd sneller dan ik dacht..
IDP zegt
317.000 euro voor een SL 65 AMG is best veul
Markus zegt
@ Apache: hahaha
@ Sacha: thanks, ik vond hem best mooi deze nieuwe SL, maar nu al stukken minder.
sacha zegt
De SL63 AMG is nu ook bekend:
Willy zegt
Weeral met turbo velgen :(
Jan zegt
wat een lelijke snuit en de achterkant is ongewijzigd
RA999 zegt
Hè gatverdamme, ik begin ‘m mooi te vinden. Maar dat wil ik helemaal niet want dat is ie niet, of toch wel, of niet…
Luc zegt
@ donny, opel? Die zijn niet lelijk, dus je zit verkeerd (tenzij je weer zon puber met vooordelen bent).
Mm dat spoilertje op de amg maakt hem ouderwets
Davidov zegt
@ sacha: Wat een lelijke Sebring kloon blijkt dit te zijn, alleen de traditionele achterkant kan me bekoren.
LOL @ apache
hm, ongeveer dezelfde reactie als Markus, lol
Poekie Lauda zegt
Mercedes komt de laatste tijd wel met veel lelijke modellen op de markt: de GLK, CLC, deze SL :?
geun zegt
Ik vind het toch wel een geslaagde facelift, die ronde lampen werd ik een beetje beuh..
wel weer schandalig duur, 317 000 voor de amg??? amai :d
wij moeten er “amper” circa 230 000 voor betalen..
thom zegt
Tja dan moet je wel een aap zijn als je de 280 versie koopt voor 10k meer heb je 85pk extra. De 500 is dan weer 36k duurder en heeft maar 73 pk meer, wel v8. Ik zou voor de 350 gaan of als je geld teveel hebt op de amg versie wachten.
1999_Skyline_GTR-R34 zegt
Mhh…
die AMG versie vind k opzich wel mooi aleen die achterbumper is echt spuuglelijk, lijkt net een groot geschaafd stuk zwart plastic dat eronder zit…
en de grille zou een stuk kleiner moeten zijn, verder vind k em wel mooi zo….
maargoed, smaken verschillen eh…
Tombnolz zegt
Wat was er verkeerd aan dee ronde koplampen?
roberto zegt
heerlijke auto, m’n pa heeft hem ook besteld alleen dan gewoon voor de verkoop.. SL 500 in’t zwart, waarschijnlijk is hij er in mei. verheug me er nu al op..
Beau92 zegt
Wat een walgelijk lelijke auto hebben ze er van gemaakt! Meer kan ik er niet van maken…
Mercedes-Benz zegt
SL63 AMG & SL65 AMG
http://www.emercedesbenz.com/Jan08/31_Technical_Details_Of_The_New_Mercedes_Benz_SL_Class.html
Benjamin1 zegt
in 1 woord: Walgelijk, met de capital W
slk zegt
ZOnde.Het oude model was veel mooier.
Klassiekerrally zegt
Dikke duim naar beneden voor deze upgrade (die in mijn ogen een ordinaire downgrade is).
Mercedes is helaas de weg weer volledig kwijt…
MurcieBoy zegt
soms kun je dingen beter laten zo als het is ;)
Willem zegt
klassebak, alleen wat jammer van de voorlichten, wat zit iedereen nou te zeveren over lelijk? tjesus, … prachtig gewoon, ik vraag me af met welke bolide je deze vergelijkt … alsof julie het perfecte oordeel hebben?
RV zegt
@ Sacha
Wordt dat inruilen voor een SL 63 AMG, of ga je dan schrikken van je afschrijving van je huidige SL 55 AMG? Met je huidige SL heb je natuurlijk wel echt unieke koplampen…dat kan ook een motivatie zijn.
jasper zegt
hahahha ik dacht dat het een grap was, wat een lelijke neus
E320cdi zegt
Ik weet niet wat ik ervan moet denken… Is ‘ie mooi? is ‘ie lelijk? Waarschijnlijk zal dit een auto worden die je in het echt moet zien. Ik vind het op t eerste gezicht niet lelijk overigens, dus hoop ik dat ik van het bovenstaande uit kan gaan: eerst zien dan geloven! Wat die 280 betreft: Best een goede zet. Je kan wel zeggen “voor 10k heb je de 350” maar als je bij de SL280 al max uitgeeft, kan dit net de doorslag zijn om die SL toch te kiezen, en dan maar met een lichte motor. Ik zou niemand ook uitlachen met een SL280, best mooi (uiteindelijk?) en niet traag. Als ik Sacha was (had ik maar zo’n auto!), zou ik echter wel de 55 AMG met kompressor houden denk ik… gezien RV’s reactie. Of een proefrit in een 63 AMG en simpelweg kijken of je er blijer van wordt!
E320cdi – Norman