Het legertje fotografen dat standaard in de buurt van de Nürburgring bivakkeert heeft deze week een gecamoufleerde Mercedes SL op de korrel genomen. Het bijzondere van dit type is dat het naar verwachting om een SL Black Series gaat, de overtreffende trap van performance.
Deze SL verschilt op een paar punten van een ‘gewone’ AMG-versie: de wielkasten zijn enorm en er zit een coupé-dak op. Aan de achterkant prijken 4 indrukwekkende uitlaatpijpen en een diffuser, met daarboven een duidelijk aanwezige, maar toch subtiele vleugel.
Waarschijnlijk is de auto rijkelijk voorzien van carbon, sowieso bij het dak, en vermoedelijk ook onder de camouflage bij de wielkasten. De fans mogen kennelijk ook bepalen welke velgen ze mooier vinden, want net zoals bij zoveel ingepakte auto’s is ook deze SL voorzien van verschillende lichtmetalo’s.
Zoals bij eigenlijk elke sportwagenfabrikant lijkt Mercedes zich aan te sluiten bij de trend dat de exclusieve modellen lichter, krachtiger, extremer en nog exclusiever (lees:duurder) moeten, iets dat elke petrolhead alleen maar kan toejuichen.
Het dichte dak echter strookt dan weer niet met onze bevindingen na het eerdere contact met AMG.
Als laatste vroeg ik nog of ze zouden overwegen om, net zoals bij de SLK55 Black Series, het dak te fixeren om ook daarmee gewicht uit te sparen; waarop het antwoord was: “Nee, die fout zullen we niet nogmaals maken. Mensen kopen zo’n auto mede om met open dak te rijden. Dus als we hiermee doorgaan dan zal het dak nog steeds open kunnen.”.
Dit zet de deur open voor speculaties (hoor ik daar iemand Mercedes SLC zeggen?)
Over de specs kunnen we nog weinig zeggen, maar als je in ogenschouw neemt dat de AMG-modellen al uitpuilen van de pk’s lijkt het er op dat Mercedes de lat niet een stukje, maar een stuk hoger wil leggen. Totdat de volgende fabrikant daar weer overheen gaat, that is….
Waarschijnlijk zal deze supersport de komende dagen over de Nordschleife rammen, wat ongetwijfeld interessant materiaal oplevert. Wordt vervolgd….
Kijk voor alle foto’s op WCF.
Met dank aan iedereen voor de tip!
Update: en inmiddels is hij al op de ‘Ring’ gespot.
Davidov zegt
Hm, die spoiler vind ik maar niks. en die verschillende velgen ook niet.
VLS54 zegt
Gut, immer gut
vinox zegt
Lekkerrrrrrr! Wat een bruut ding zeg.
BreinStein zegt
dit is dus echt een onwijs dikke bak! geweldig! en doe mij de velgen van de achterwielen maar, die ook terug te vinden zijn op de CLK DTM
jazeker zegt
zooo als er ok van deze een black serie komt wordt het gewoon monsterlijk
-edit: één ‘k’ is genoeg-
Basss zegt
DIK!
SugarFree zegt
En de stakkers die een Black Series te gewoontjes vinden?
Hoe komen die dan aan hun trekken?
Dat kan je ze toch niet aandoen? ;)
smoke zegt
@SugarFree
Die hebben altijd de SLR (722) nog…
BennyB zegt
Volgens mij ziet dit dakje er toch vrij standaard SL uit.
http://www.theexclusivecar.com/images/fotos/mercedes%20SL500%201.JPG
Ok, misschien wel carbon, maar dit blijft een CC
SimonMc zegt
Subtiele vleugel????Je bedoelt subtiele strijkplank zeker?
Vraag me trouwens af wat het gewicht hier gaat schelen…
Als je kijkt naar de SLK black series ( tracksport ), dan kan je concluderen dat er amper 45 kg is afgegaan tegenover de SLK55, en waarschijnlijk met veel dank aan het dak en aan lichtere stoelen + een gesloopt interieur.Ook is er amper 40 pk bijgekomen.
MAAR, als je kijkt naar de CL63 black series, dan is er 5 kg BIJGEKOMEN!
Ook is er slechts 26 pk bijgekomen…
Dus aangezien de SL55 1960 kg weegt, kun je zeggen dat de black series ongeveer 1910 kg gaat wegen ( waaaaauuuuw, wat een lichtgewicht ! ) en dat het aantal pk’s zal liggen tussen 543 en 557 pk.
En hoeveel kost ie dan meer?Juist ja, schandalig veel…
( cijfers van pk en gewicht komen van de officiele amg site trouwens…)
RScosworth zegt
Ik heb vorige week woensdag ook zo’n SL in trainingspak met CLS-achtige koplampen over de ring zien rijden samen met de nieuwe E klasse in dito outfit. De twee werden vergezeld door een zwarte SL55 AMG. Toch denk ik dat de SL die ik daar gezien heb een (nieuwe?) 500 was aangezien het geluid uit de vier pijpen verre van AMG-style was.
Bramzel zegt
Ben ik de enige die zo moe word over al dat gezeik over verschillende velgen? Snapt men nou echt niet dat het om een testwagen gaat en dat ze echt niet zo’n wagen gaan releasen met verschillende velgen? Je zegt toch ook niet ‘best mooi, maar die zwarte tape vind ik helemaal niks en die witte achterbumper staat er ook niet bij’. Kom op zeg…
D.D.B. zegt
Tja, hij heeft wel een erg hoog Need For Speed Underground gehalte. Beetje jammer. En die spoiler? Daar kom je anno 2007 echt niet meer mee weg. Lijkt wel een voertuig opzich…
august zegt
@Benny B: my thoughts exactly.. vreemd dat niemand er verder aandacht aan lijkt te besteden. Autoblog? Waar baseren jullie de claim op dat het ding een vast dak heeft?
TnT_180hp zegt
Heb hem gisteren ook gespot aan de ring… vette bak
sacha zegt
Leipe shit ouwe!
Davidov zegt
@Bramzel: misschien snappen we dat best, maar geven gewoon onze mening?
C63AMG zegt
zeker leipe shit,ben benieuw hoe hij er uitgekleed precies uit ziet:D, and voor the whiners, envy will be your biggest nme, all u jealous ass b*tch** comin’ for my riches, don’t ask why , just be a man and don’t cry cause with a fiat panda under your ass is how u will die!
blabla @ NFS flamers
Forza! zegt
Vind ‘m bijna TE dik voor een SL…is het geen mule?
Gijs zegt
gaat zeker wel een mooie wagen worden……………
M-bart zegt
volgens mij zit je er kompleet naast en gaat dit het nieuwe en eerste AMG model worden …
… AMG was toch bezig met een eigen model te ontwikkelen ;-)
Jonas zegt
Zit er goed uit, de mensen die denken dat het een standaard SL is, kijk maar eens naar die luchthappers in de zijkant, de brede wielkassen etc … dat is toch geen standaard sl e ;)
student zegt
wat een verschrikkelijk ‘foute’ bak zeg….
Brecht zegt
Alsof hij zijn explosief broertje kan overtreffen.(SL 65AMG)
Mooie wagen is die wel, al zou ik voor de M6 gaan hoor ;)
En dan nog zou’en ze de 7 Traps automaat eropzetten, die egt de mooite waard is.
Ma zal wel geen succes zijn door de overdreve prijs…
Silverarrow zegt
Weer een bruut project van AMG. Jammer dat er niet wat meer feiten zijn rondom deze auto, ben benieuwd wat het nu precies wordt. Mercedes zit wat mij betreft weer helemaal op de goede weg :D
w0o0dy zegt
@Sacha: ik kan me nog een opmerking over een vast dak op een SL AMG herinneren…. zouden ze bij AMG ook al Autoblog.nl in de favorieten hebben staan? ;)
w0o0dy zegt
overigens… als ik de foto’s zo zie dan zou het ook wel een Mule voor de opvolger van de SL kunnen zijn….
E420 zegt
Ik zie toch heel duidelijk andere koplampen… Ik geloof niet dat AMG die ook verandert heeft, het gaat hier gewoon om het nieuwe model
http://www.worldcarfans.com/9070924.012/mini2/mercedes-sl-black-series-spied
Pannekoek zegt
Joehoe een facelift! Die stond al in de planning.. !!
sacha zegt
Ja Pannekoek, de facelift komt eraan, maar aan die bumpers, velgen en strijkplank te zien zit er iets meer in het vat.
Citrofiel zegt
@ sacha; Facelift?! Is dat ding nog niet aan vervanging toe? Sinds wanneer is hij dan op de markt in deze vorm? Ik vind het uiterlijk al zeer bedaagd…
sacha zegt
@Citrofiel: De SL is denk ik net over de helft van zijn levenscyclus. Maar omdat er een heuse facelift aan zit te komen denk ik dat het de helft is.
De SL gaat altijd lang mee (vorige zo’n 11 jaar). De huidige SL is dik 6 jaar oud nu.
De facelift bestaat (o.a.) uit nieuwe koplampen, nieuwe AMG motor (SL63 AMG) en wat details op de bumpers. Waarschijnlijk ook e.e.a. in het interieur.
De verschijning uit deze post is waarschijnlijk de SL63 Black Series. Er zitten i.i.g. vergelijkbare bumpers op als op de CLK Black Series. Maar het zou ook de zgn. SLC van HWA kunnen zijn, de supercar opvolger van de SLR. Het zou ook nog goed kunnen dat SLC == SL Black Series, anders wordt het wel veel van het goede daar in Affalterbach.
JH zegt
Er zou al een nieuwe SL vroeger komen maar de ontwikkeling is destijds gestopt (is zo’n 2.5 jaar geleden denk ik); moest alu carosserie krijgen, etc.
Nu ff facelift en de volgende zal wel in 2010/11 komen. Denk ook dat de SL van deze foto’s dezelfde basis heeft als de SLC maar de SLC zal wel een iets ander uiterlijk krijgen (als je van de CLK DTM, etc. uitgaat) De spatborden zien er ook een heel stuk breder uit dan de standaard SL
Citrofiel zegt
@ sacha; Dank je, het is duidelijk dat ik me nog niet lang met auto’s bezig houd. (anders had ik ongeveer de levensduur van de SL vast wel geweten) Ik hoop dat die facelift wel ingrijpend is, want ik kan er maar niet omheen dat ik de SL gewoon er ‘oud’ uit vind zien.
Silverarrow zegt
@ Sacha: In die link staat dat men in Affalterbach de 63 motor niet “geschikt” vindt, dus hoezo vermoed je dat dat nu niet meer het geval is?
Ben nu echt benieuwd wat deze auto nu voor moet stellen…
sacha zegt
@Silverarrow: Politiek? Nieuwe ontwikkelingen? Kluitje in het riet? Geen idee, maar het is vrij zeker dat men bij een grote facelift niet nog langer die ouwe geblazen V8 zal blijven voeren. Die is nu echt oud nieuws aan het worden. Ik vind het een heerlijke auto, maar die 63 is echt veel meer sophisticated.
w0o0dy zegt
misschien komt de 6,2 er wel met een compressor? 620pk en meer koppel?
sacha zegt
Nee, kompressoren zijn uit de mode, al is het alleen al om de voetgangersveiligheidseisen. Misschien turbo, maar ik denk een 525pk of meer sterke 6,2 en minder gewicht in de SL. En op dat gewicht is nog wel een hoop te besparen. Ik geloof alleen al 125Kg voor de stoelen als ze door carbon kuipstoeltjes worden vervangen.
w0o0dy zegt
ik denk meer vermogen, meer koppel en idd veel minder gewicht. Een beetje aluminium en/of carbon, al die overbodige electronica eruit en vooral ook het mechaniek van dat klapdak….. (dat klapdak en electronica en motoren eruit zou alleen al wel 100kg kunnen zijn)
Dus…. 200kg lichter en 540pk en meer koppel? Sounds like a plan!
SimonMc zegt
Wat??125 kg voor de stoelen alleen al?Wat voor stoelen zijn dat dan?
Gaat het hier dan over verwarmde en gekoelde stoelen?Ik heb gehoord dat die inderdaad serieus veel kunnen wegen ( 50 kg ofzo ).
Pannekoek zegt
Een doorgewinterde Mercedes fanaat, zegt dat de compressor uit de ‘mode’ is?!?
…
…
Sprakeloos..
Trouwens, die diffuser is een beetje raar.. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat er 1 dikke uitlaat in het midden komt.
En die uitgeklopte wielkasten zijn ubergeil!!
Pannekoek zegt
En ik heb ook zo’n donkerbruin vermoeden dat de foto’s bij het HWA gebouw zijn gemakkt.
Rick dos zegt
Hmmmmm ben benieuwd. Vooral naar de facelift, want die “CLS” koplampen kunnen toch geen verbetering zijn?
JH zegt
De stoelen zullen wel zo zwaar zijn omdat het een ISS (integrated seatbelt system) stoel is, waardoor de krachten tijdens een crash voor een groot deel door de stoelen omgevangen moeten worden. Die kan je dus niet zo eenvoudig door carbon stoelen vervangen. Gewichtsvermindering zal wel loslopen omdat de SLK black edition ook maar 40 of 50kg lichter was ondanks het dumpen van het dak systeem, of zal Mercedes eindelijk leren hoe ze lichte auto’s moeten bouwen…
sacha zegt
Voorbeeldje van gewichtsbesparing (check het filmpie):
http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/07/tuning-tv-de-lorinser-sl600-nardo
http://www.youtube.com/watch?v=AMSX5cklXA8
sacha zegt
Als je de SL facelift spyshots vergelijkt met dit ding dan is het vrij duidelijk dat het om die HWA SLC gaat. En die heeft een vast dak. Dus géén SL Black Series:
Ik denk derhalve ook niet dat er een SL Black Series komt. Tenzij je de SLC als dat beschouwd.
wim zegt
idd sacha
volgens jesmb.de is het de SLC.
En die jongens hebben het meestal bij het rechte eind wat Benz betreft.
Ik denk trouwens dat dat een semi officiële site is waar Sindelfingen lekt wat hen uitkomt.